Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding ingesteld op 115V [shamed]

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hallo dames en heren :P

Ik had een domme bui (en reageer daar aub niet op :P) om de schakelaar van m'n voeding om te zetten naar 115V mode. Ik dacht alles veilig enzo, maar helaas het bleek dat ook de stekker uit het contact moest :( Dus knopje omgezet, en een steekvlammetje van ongeveer 3 cm kwam ergens uit de voeding.

Ohjah, de pc stond verder NIET aan.

Nu heb ik ff lopen denken, en kwam er dus achter dat de voeding veeeeeel te veel stroom in één keer te verwerken kreeg. PC start dus niet meer.

Ik de voeding geroken, maar verder geen brandlucht. Heb ff voeding eruit gehaald en losgemaakt (warranty-void-if-removed-stickertje kan ik zo weer terugplakken :P ) en toen kwam ik het volgende tegen (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://file02.uploaddump.nl/thumbs/kkpweapmcwkpe-100_6523.JPG

Het S-je wat je in het onderdeel zie, staat op printplaatje, en is dus niet een draadje dat in het buisje ligt.
Dat ding (zekering?) is dus doorgebrand. Ik heb ff gekeken, maar die zit echt in het printplaatje. Dus niet eenvoudig te verwijderen. Kwam daar ook de vlam vanaf? Als je goed kijk zie je aan de onderkant wel een donker brandvlekje.

Mijn vragen zijn dus:

- Is alleen m'n voeding verrot (of ook moederbord/processor [no, please])
- Ligt het idd aan dit onderdeel, en moet ik een nieuwe voeding kopen?

Eventuele specs op onderstaande link:

http://file02.uploaddump....kpweapwwmkeq-100_6528.JPG

PS. Zul je zien dat ik voor de zoveelstekeer het verkeerde topic pak :(

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 25-09-2006 19:43 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Steek-vlam komt meestal van een condensator of transformator, maar als je geen door gebrande onderdelen ziet zou ik zeker even een nieuwe zekering uitproberen...

Er zijn trouwens 100+ mensen die dit wel eens hebben gedaan zoek maar eens op 115V of kijk in het "De mislukkelingen" topic ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:45
Met een beetje geluk is het alleen die zekering. Maar die zekering is er natuurlijk met een reden doorgebrand.
Zo te zien is die zekering vast gesoldeerd. Soldeer er die zekering uit en vervang deze. Soldeer er eventueel eerst een zekeringhouder in:
Afbeeldingslocatie: http://www.cncomponent.com/pro/1603.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.cybermarket.co.uk/ishop/images/923/787_421.jpg
En eerst de schakelaar terug op 230V alvorens alles terug aan te sluiten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 25-09-2006 20:09 ]

• Cheesy
  • Niet online
Wow super! Gwoon vanaf onderen er uit solderen? En waar kan ik zoiets halen? Gamma lijkt me toch iets voor te grote klussen. Ff nadenken, we hebben hier niet een echt computer schop volgens mij in Barneveld.

En schakelaar stond al na 3 seconden na steekvlam weer goed :)

Owjah, en nog een speciaal voltage ofzo nodig?

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 25-09-2006 20:13 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ik verwacht dat er meer kapot is dan de zekering; een zekering geeft nl. geen steekvlam af als hij doorbrandt. Voor je de moeite neemt: was het een dure voeding? Als dat niet zo is kun je misschien beter een andere voeding kopen.

Verder... het is helaas ook mogelijk dat er onderdelen van je PC defect zijn geraakt...

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Deed ik ook een keer toen ie nog in het stopkontakt zat :X Pats! Boem! Lichtflits en wat rook.. Heb een uur lang suizende oren gehad :+

ws word dat soldeerwerk..

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• Cheesy
  • Niet online
cool, bovenstaande poster word mijn vriend :P
Bij jou alleen de voeding kapot?

voeding was onderdeel van de kast.

die getalletjes die je op het plaatje ziet staan, horen die bij de zekering?
ik ga een andere voeding proberen (helaas geen voeding met 4 pin hier in huis)
en kga ff naar een pc boer ofzo

ps deze kast http://www.cool-prices.nl/index.php/18,artId--2535
volgens mij zijn voedingen ongeveer net zo duur als een kast. maarja, dat moet je dan maar voor lief nemen als je wat doms doet ;P

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 25-09-2006 20:18 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
die zekering kan je met een beetje geluk wel bij de gamma halen. (zitten ook in dimmers enzo).
De kans dat je hele voeding inmiddels in de prak ligt is vrij groot alleen...

edit: spanning is altijd 250 volt voor die glaszekeringen. Amperage moet kloppen! (staat op de print, ff kijken hoeveel watt je voeding is, en daar links naast staat x.xA)

[ Voor 37% gewijzigd door Meester_J op 25-09-2006 20:25 ]

• D-Three
Cheesy schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:11:
Gwoon vanaf onderen er uit solderen?
Yep
En waar kan ik zoiets halen? Gamma lijkt me toch iets voor te grote klussen. Ff nadenken, we hebben hier niet een echt computer schop volgens mij in Barneveld.
De Gamma waarschijnlijk niet ;) Misschien heb je in de buurt een winkel waar men allerlei componenten verkoopt? Je kan eventueel ook gewoon zo'n zekering "met pootjes" proberen te vinden. In de Gamma kan je zeker gewone zekeringen vinden en eventueel soldeer je er dan gewoon zelf draadjes aan. Uiteraard moet je wel dezelfde zekering er in stoppen. De waarde kan je zien op de zekering die er nu in zit. Bijvoorbeeld F5A of T7AL.
Owjah, en nog een speciaal voltage ofzo nodig?
Hoe bedoel je?
pinockio schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:14:
Ik verwacht dat er meer kapot is dan de zekering; een zekering geeft nl. geen steekvlam af als hij doorbrandt. Voor je de moeite neemt: was het een dure voeding? Als dat niet zo is kun je misschien beter een andere voeding kopen.

Verder... het is helaas ook mogelijk dat er onderdelen van je PC defect zijn geraakt...
Er is inderdaad veel kans dat er ook iets anders in de voeding gesneuveld is. Zoals ik al zei, die zekering is om een reden doorgebrand. Een voeding kost inderdaad niet zo veel. Maar een zekering is goedkoper ;) Proberen kan niet veel kwaad.

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 25-09-2006 20:26 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij staat er ook altijd nog spanning op je moederbord als de pc 'uit' staat (oa. om hem aan te kunnen zetten of op standby te laten staan). Dus met een beetje pech is je moederbord ook kapot...

• Cheesy
  • Niet online
raar m'n voeding is 400 watt. maar dat is alles bij elkaar ofzo.
check dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://file02.uploaddump.nl/thumbs/

en op printplaatje gaat het maar tot 350 watt ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 25-09-2006 20:35 ]

• D-Three
Waarschijnlijk zal het een zekering van 7A moeten zijn maar kijk gewoon welke zekering er nu in zit. Dan ben je zeker.

Verwijderd

Cheesy schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:18:

volgens mij zijn voedingen ongeveer net zo duur als een kast. maarja, dat moet je dan maar voor lief nemen als je wat doms doet ;P
:) Waarom eerst geen andere zekering proberen, deze heeft gewoon z''n werk goed gedaan, ik heb hetzelfde gehad met een blikseminslag in de buurt.

• Cheesy
  • Niet online
Nergens voor nodig.

[ Voor 90% gewijzigd door Sprite_tm op 26-09-2006 00:38 ]

Verwijderd

Zoals als eerder vermeldt is, komt een steekvlam niet uit een zekering, zekeringen knappen, als er een steekvlam uit was gekomen had je dat wel gezien aan die zekering. Ergens op je printplaatje zit iets wat er niet zo heel erg gezellig meer uitziet, oftewel helemaal verschroeid. Waarschijnlijk idd een condensator, weerstandje kan het ook zijn. Als het een weerstandje is is het misschien wat lastiger te zien aangezien die maar kleine schroeiplekjes achterlaten.
In ieder geval, ik zou eerst nog even verder kijken naar de onderdelen, het staat uiteraard vast dat je ook zoiezo een zekering moet vervangen, maar daar alleen red je het denk ik niet mee als je zeker weet dat er een vlam uitkwam.

• Cheesy
  • Niet online
alles ziet er nog kids uit, maar het is maybe mogelijk dat de vlam uit me fan kwam, dat dacht ik namelijk in eerste instatie.
ik ga morgen wel naar een boer, en dan post ik me bevindingen :)

• D-Three
Misschien was het gewoon geen vlam maar de flits van de zekering :)

Verwijderd

Het kan ook nog (vrij grote kans volgens mij) dat het de VDR's waren die in de voeding zitten om de grote condensatoren tegen overspanning te beschermen die eruit geklapt zijn. Als de spanning over zo'n condensator te hoog wordt, slaat de VDR door en vormt-ie een kortsluiting waardoor de spanning over de condensator zakt naar nul en de zekering eruit vliegt.

Dus even zoeken of er inderdaad VDR's over de condensatoren stonden, die eruit solderen en eventueel vervangen (de voeding werkt ook wel als ze er niet inzitten, maar de volgende keer dat je deschakelaar "per ongeluk" op 115 V zet gaat het pas echt mis) en de zekering vervangen door een exemplaar met dezelfde eigenschappen.

Verwijderd

wellicht een kwestie van uitproberen? eerst voeding omwisselen dus...met filosoferen kom je niet ver nl. :)

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hallo,

Vanuit Barneveld is het niet zo ver naar Ede.
En daar zit de firma Eijlander. (Heeft ook een website)
Ze kunnen zekeringen, houders, maar ook voedingen leveren.

Overigens geeft het kapot gaan van die zekering een heel mooie flits en soms zelfs een knal.
Die heb ik heel wat keren gehoord en gezien, als ik weer eens een voeding wilde / moest repararen.
Er is een goede kans dat alleen de zekering kapot is. En voor die paar centen dat het kost, is het zeker de poging waard.
Meestal staat de waarde op de print en vaak ook op de kapjes van de zekering. (Metalen deel)

Succes.

Guus Assmann

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

guus.assmann schreef op maandag 25 september 2006 @ 22:00:
Hallo,

Vanuit Barneveld is het niet zo ver naar Ede.
En daar zit de firma Eijlander. (Heeft ook een website)
Ze kunnen zekeringen, houders, maar ook voedingen leveren.

Overigens geeft het kapot gaan van die zekering een heel mooie flits en soms zelfs een knal.
Die heb ik heel wat keren gehoord en gezien, als ik weer eens een voeding wilde / moest repararen.
Er is een goede kans dat alleen de zekering kapot is. En voor die paar centen dat het kost, is het zeker de poging waard.
Meestal staat de waarde op de print en vaak ook op de kapjes van de zekering. (Metalen deel)

Succes.
idd, ik heb ze gehad dat het glas me om de oren vloog

Iperf

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

guus.assmann schreef op maandag 25 september 2006 @ 22:00:
Er is een goede kans dat alleen de zekering kapot is.
Die kans is verwaarloosbaar klein. Die zekering is pas stukgegaan op het moment dat de diodes of torren in de voeding doorsloegen. Het simpele feit dat de zekering stuk is bewijst dat er meer kapot gegaan is. Weggooien en een nieuwe kopen is de goedkoopste oplossing, zeker als je niet over scope, scheidingstrafo en 5 jaar SMPS elektronica-ervaring beschikt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Cheesy schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:18:

Het is al een tijdje geleden, 't was geloof ik een Pentium 133 oid :D . Maar ik geloof dat m'n moederbord ook naar de filistijnen was. Voor de rest deed alles het volgens mij nog wel.

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 21:17
Ooit hetzelfde gedaan in een domme bui, toen was het 115 V kanaal van de voeding getoast, samen met de zekering. Bij gebrek aan zin om naar de elctroboer op de hoek te fietsen heb ik toen een klein beetje aluminium folie over de verrotte zekering geplakt. Een dun strookje werkte prima. De voeding heeft inmiddels al weer de nodige jaren 24/7 werk achter de rug, nooit problemen mee gehad. :)
't gaf toen wel een hele mooie lichtflits en stevige knal, stond een uur later nog met trillende handen :o

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

Verwijderd

Lekker handig als er nu iets fout zou gaan dan is die PC toost.

[edit=ergstegevalmodes]
Als ze daar bij de verzekering achter komen omdat je huis is afgefikt heb je mooi een probleem.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 23:14 ]

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Appie_NL schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:08:
Ooit hetzelfde gedaan in een domme bui, toen was het 115 V kanaal van de voeding getoast, samen met de zekering. Bij gebrek aan zin om naar de elctroboer op de hoek te fietsen heb ik toen een klein beetje aluminium folie over de verrotte zekering geplakt. Een dun strookje werkte prima. De voeding heeft inmiddels al weer de nodige jaren 24/7 werk achter de rug, nooit problemen mee gehad. :)
't gaf toen wel een hele mooie lichtflits en stevige knal, stond een uur later nog met trillende handen :o
alleen wat jammer dat je voeding nu niet meer gezekerd is.. er hoeft nu maar wat mis te gaan en je pc staat in de hens.. maargoed, jouw keuze :)

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 18:11
ik zou echt proberen de zekering te vervangen en die is bij de gamma wel te koop lijkt mij.
en anders wel bij een andere zaak in barneveld (ze hebben daar ook zoveel winkels :P)
zoals al eerder gezegt zitten die zekeringen in dimmers van lampen en in auto's volgens mij ook.
ik heb er al diverse vervangen.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hier nog een paar tips:

Als je de voeding opnieuw gaat uit proberen, haal dan eerst de voeding uit je kast en sluit een oude harddisk die defect mag aan. De rest laat je los. Verbind de groene draad van je moederbord connector met een zwarte draad met een verbogen paperclip. (hierdoor gaat je voeding aan). Sluit dit geheel aan via een stekker doos met schakkelaar en neem afstand wanneer je de boel aanzet via deze schakkelaar.

Als het weer pats zegt, is je voeding gaar. Gaat je harddisk draaien en gebeurd er niets vreemds, dan kan je de voeding weer in je pc proberen.

Hoe er rekening mee dat de condensatoren in de voeding hun spanning kunnen behouden. Er kan dus nog stroom op de voeding staan terwijl de stekker eruit is.

Je voeding moet belast worden door een apparaat. Doe je dit niet, dan kan hij in een soort veiligheid gaan en zich zelf uitschakelen.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als je veel geluk gehad hebt zijn alleen je zekering en twee MOV's die parallel over de voedings elco's staan doorgepiept.

Die varistors zitten meestal tussen de elco's in met een krimpkousje eromheen, die krengen zijn 99% zeker kapot, en die dingen zijn "failsafe", wat wil zeggen dat ze nu waarschijnlijk vol in sluiting liggen.

NIET zonder die mov's testen want dan werken je primaire elco's als overspannings beveiliging, en je wilt er niet naast staan als die klappen.

Repareren doe je zo.

• Cheesy
  • Niet online
Hallo, bedankt voor jullie aanbevelingen.

Ik heb inmiddels een voeding te leen gekregen, en ben nu vrolijk op me eigen pc dit bericht aan het typen.

Nu had ik het geluk dat net onze CV kapot was, en de reparateur er was, en die had nog een zekering liggen. Is dat even mooi megenomen.

Iig geen moederbord kapot ofzo, dus ben weer helemaal happy :)

Kga nog een keer die voeding fixen. Hou jullie wel op de hoogte.

[ Voor 96% gewijzigd door Cheesy op 26-09-2006 17:08 ]

• Cheesy
  • Niet online
Eerst maar eens geprobeert om een nieuwe zekering erin te doen.
Aangesloten op een oude pc
Dat gedaan, mezelf snel verstopt en de stroom aan gezet. Maar goed ook, want een dikke knal. De glassplinters vlogen in het rond.
Ik heb geen zin om nog meer na te kijken.
Me pc doet het in iedergeval gewoon met andere voeding, en ook die oude test pc doet het gewoon. Ik koop wel een nieuwe voeding.

Ik dacht maybe nog ff leuk om te vertellen hoe het is afgelopen.
Moet dus nog wel meer in de voeding kapot zijn.
Tips heb ik in principe niet meer nodig, maar als je het leuk vindt mag je natuurlijk altijd reageren :P

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Was het dan die zekering die knalde? Was het wel het juiste exemplaar met voldoende Ampere?
Pagina: 1