Memtest86+ uitleg nodig

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Ik heb hier een systeem wat regelmatig opnieuw opstart. Alles getest, processor, temperatuur, voeding etc., kortom: the works..

Nu draai ik memtest86+ op dit systeem en deze geeft vrij veel fouten bij Test#5. Alle overige tests gaan zonder problemen. Nu kan ik verdomd weinig vinden over de betekenis hiervan (ja, de testmethode, en dat deze niet in de badram berekening meegenomen wordt, maar dat is dan ook alles).

Hoeveel waarde moet ik aan deze test hechten en daarmee hoe ernstig is het dat hij alleen op deze foutmeldingen geeft?

Specs:
Mobo: ECS K7VTA3 rev 2.0, VIA chipset KT266a, Athlon 1800+,
Memory: 1 x 128 MB PC2100 , 1 x 256 MB PC2700

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ongeacht welke test fouten geeft, als je bergen fouten krijgt in memtest dan is je geheugen brak (of de sloten op het mobo).

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:43

DefLite

Why so serious?

Terw_Dan schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:21:
Ongeacht welke test fouten geeft, als je bergen fouten krijgt in memtest dan is je geheugen brak (of de sloten op het mobo).
wat je vrij een voudig kan testen meet ander Ram geheugen

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:42
Het is misschien een idee om even bij een vriend(in) geheugen te lenen om te testen. Geeft dat geheugen in zijn/haar pc geen fouten en bij jou wel dan kun je het nog even andersom proberen, dus jouw geheugen in zijn/haar pc.

En idd wat Cybersteef zegt, even je bios nalopen en individuele geheugenbankjes en reepjes geheugen testen.

Edit: Ik begon voor Little_captain al met typen, maarja even van je pc weglopen en je oplossing word snel door een ander gepost :) Volgende keer doortypen dus voor mij ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Gody op 25-09-2006 19:31 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als er ook maar iets fout gaat is het foute boel.
Als je fouten krijgt is het verstandig om elke geheugen module apart te testen en als beide fouten geven dan ook in een andere bankje. Zo kun je uitsluiten of het misschien het bankje is.
Maar meestal is het één van de geheugenmodules die fouten geeft. Als beide fouten geven zou ik zeker de instellingen in het BIOS zoals de snelheid in MHz waar het geheugen op draait en de timings eens even goed nalopen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Test #5 is toch de zwaarste test? 1 van de tests is namelijk vaak de test waar de fouten naar voren komen..

Vervang je ram en kijk of je problemen dan over zijn.

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Bij foutief geheugen zou toch ook andere test patterns fouten moeten vertonen of zie ik dat verkeerd? Alleen test #5 vertoont fouten, de andere in het geheel niet... :?

Enfin, ik zal de modules 1 voor 1 testen. Kijken wat daar uit voort komt.

[ Voor 58% gewijzigd door Diabolical op 25-09-2006 22:54 ]

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

Ik heb ook eens fouten gehad met memtest en ook alleen bij test vijf. Ik heb toen mijn geheugenmodules stuk voor stuk getest, en allemaal gaven ze fouten. Ook steeds in verschillende ranges van het geheugen als je de lower en upperlimit instelde. In een andere PC werkte het geheugen wel gewoon goed volgens memtest

Achteraf bleek dat de processor de boosdoener was. Het wil dus niet altijd zeggen dat je geheugen brak is, het kan ook iets anders zijn.

Als je trouwens verschillende soorten/merken geheugenmodules hebt dan kan het ook nog een probleem zijn met de timing. Eventueel in de BIOS met de hand de timing van je geheugen instellen en dan natuurlijk de timing van de langzaamste module. Sommige mobo's kijken namelijk bij auto timing alleen naar de eerste bank en niet naar de andere.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 22:59 ]

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dit geeft de maker van Memtest zelf aan:
- I'm getting errors in test #5 and/or #8 and have read a lot about it.

Yes, there are just about enough discussions on the topic to fill a book,
but it all boils down to the answer given above. The only thing that can be
said is that many a time, when memory latencies are incorrectly set in the
BIOS you will likely experience errors in test #5 and in versions prior to
v1.40 also in test #8. This does however NOT mean that errors in these tests
are always the cause of incorrect settings, your memory or some other
component might just as well be defective.
Zowieso is het slim om dit even door te lezen: http://forum.x86-secret.c...637d0c5eeb95100f64&t=2807 :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon op de website van memtest en in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter beantwoord :) Zoekertje, topic dicht dus.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 26-09-2006 06:20 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.