WD1500ADFD icm SIL3112A geeft timeouts en datacorruptie

Pagina: 1
Acties:

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik heb sinds een aantal dagen voor het eerst een SATA schijf (Western Digital Raptor WD1500ADFD) aangesloten op de onboard SATA controller van mijn Asus A7N-8X Deluxe rev 1.04, een Silicon Image 3112A. Als ik data naar de schijf toe kopieer of bestanden wil verwijderen gebeurd dit met zeer grote vertragingen en datacorruptie, ongeveer 1 op de 10 bestanden worden onbruikbaar.

Ik heb bij Silicon Image driver revisie 1.3.65.2 gedownload en bij Asus de nieuwste bios (1008). Die bios is echter al ruim 2 jaar oud en dus ook de SIL3112 bios die daar bij ingebakken zit. Zou ik de recentere SIL3112 bios die ik hier kan downloaden op een of andere manier in die oude Asus 1008 bios kunnen krijgen? En is de kans dan groot dat m'n schijf dan wel gaat werken? Het tooltje Data Lifeguard Tools 11.2 for Windows van WD geeft geen S.M.A.R.T. foutmeldingen maar kan de quick analysis niet afmaken, dat zou er dus op duiden dat het misschien toch niet aan de controller ligt maar aan de schijf zelf?

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Probeer het in een andere pc ook nog eens als je die mogelijkheid hebt, of anders laten testen in de zaak waar je schijf hebt gekocht.

Data corruptie kan idd aan of je controller of je schijf liggen, maar dat is nogal lastig uit te sluiten als je geen van beide ooit werkend hebt gezien.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19
lamaar :)
Probeer het inderdaad eens op een andere pc, en de jumpers heb je ook goed?

[ Voor 178% gewijzigd door GeeMoney op 25-09-2006 17:13 ]

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
The_Dart schreef op maandag 25 september 2006 @ 17:12:
Probeer het inderdaad eens op een andere pc, en de jumpers heb je ook goed?
Jumpers op een SATA schijf? Kan aan mij liggen maar ik meen dat die dingen toch niet meer gebruikt worden bij SATA, of mis ik nu iets?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:39

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Je ziet ze nog weleens op SATAII drives, die vanwege de compatibiliteitsissues d.m.v. jumpers op SATAI mode gezet kunnen worden bijvoorbeeld. Voor zover ik weet is de Raptor een SATAI drive, maar wellicht kan je nog dingen als TCQ ofzo uitzetten?

Hier stond een dode link.

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Je ziet ze nog weleens op SATAII drives, die vanwege de compatibiliteitsissues d.m.v. jumpers op SATAI mode gezet kunnen worden bijvoorbeeld. Voor zover ik weet is de Raptor een SATAI drive, maar wellicht kan je nog dingen als TCQ ofzo uitzetten?
Er zitten een aantal jumpers op de schijf maar die gaan over spinup en spread spectrum nogiets, iig niets wat lijkt op TCQ of NCQ...

Ik heb gisterenavond een nieuwere bios (4.2.79) in de SIL3112A geflashed en het leek wat beetje beter te gaan. Toen ik echter data vanaf een usb 2.0 hdd naar de schijf ging kopieeren sloeg mn systeem na een aantal bestanden ongeveer een minuut lang vast, waarna de schijf uit explorer en apparaatbeheer verdwenen was?!! Ook een reboot bracht de schijf niet terug. Toen heb ik alles ff uitgezet, losgehaald en weer aangesloten waarna de schijf weer terug was, pfew 8)7

Ik ga vanavond de schijf bij een huisgenoot in zn computer hangen, als ie daar gewoon werkt moet ik misschien toch maar op zoek gaan naar een extra SATA pci kaartje ofzo.

[ Voor 24% gewijzigd door tinker23 op 26-09-2006 10:41 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk even het FAQ door van dit subforum. Het is een bekend probleem dat de SIL3112 controller in iedergeval problemen heeft met S-ATA II schijven van Maxtor best mogelijk dat jij dit nu ook ondervind met je Western Digital schijf. De SIL3112 controller heeft mogelijk gewoon problemen met de S-ATA II features in het algemeen. Onder de S-ATA II features valt o.a. staggered spinup, NCQ en de S-ATA 300 interface.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op mijn nVidia controller met een Raptor moet ik 'enable command queing' uitschakelen voor de beste prestaties. Wel moet ik melden dat het een 74GB versie met oude firmware.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Pagina: 1