Maximaal toelaatbaar gewicht van aanhanger onbekend

Pagina: 1
Acties:
  • 7.014 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb een tijdje geleden een aanhanger gekocht voor de verbouwing van mijn nieuwe huis. Hij doet het prima en ik ben er erg blij mee. Het is een 2e handsje gekocht voor 200 euro, 160x100 cm groot. Ik heb er al heel wat puin in weg gebracht.

Nou heb ik in mijn huis een openhaard (liftdeurhaard) laten maken, en nou wil ik daar voor dus hout gaan halen. Het probleem is alleen dat ik geen idee heb hoeveel kg er maximaal in mijn aanhanger kan. Er staat nergens een plaatje met informatie op, en ook de vorige eigenaar wist het niet, maar hij dacht misschien 450 kg.

Een kuub vers haardhout is al gauw 500kg denk ik, aangezien vers hout voor 45% uit vocht bestaat, en 1 kuub water al 1000 kg is..

Met het afvoeren van puin heb ik er ook tegels in gehad. Een keer was ie echt heel erg zwaar dat ik eigenlijk bang was dat ie het zou begeven, maar dat ging goed. Hoeveel kg ik er toen in had weet ik niet maar wel dat ie toen echt heel erg zwaar beladen was...

Weet iemand of het op een of andere manier toch te achterhalen is wat de grens is? En dan zonder er gewicht op te blijven zetten en te kijken wanneer de as breekt? :p
Zijn er hier misschien mensen die er verstand van hebben en het aan de hand van een foto kunnen zien? Dan maak ik ff een foto :)

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat er niets iets van een merk of type op? En anders better save than sorry

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2006 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Bijna iedere aanhanger kan wel 750kg hebben. Een bedrijf waar ik wel eens karren huur heeft alles laten keuren voor 750kg, daar zitten ook hele kleine aanhangers bij die zelf nog geen 150kg wegen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

750kg zit je zo aan, let daar wel op. Wat gele zand halen en je zit al aan dat gewicht. En zorg ervoor dat die nooit zwaarder wordt dan de auto waar die aan hangt. Mag wel, moet je wel het bijbehorende rijbewijs hebben.

Meestal kan de constructie het wel hebben, maar begeeft de bodemplaat het. Die rotten en moet je weleens vervangen. Gelukkig hebben de wat modernere een ijzeren bodem. of hout/ijzer combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:21:
En zorg ervoor dat die nooit zwaarder wordt dan de auto waar die aan hangt. Mag wel, moet je wel het bijbehorende rijbewijs hebben.
Dat gaat om het laadvermogen niet om de daadwerkelijke lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ik heb hier nog ff een foto weten te vinden. ik had hem toen net en ik had geen slot, dus toen heb ik hem maar klem gezet tussen mn auto en een lantarenpaal :P

Afbeeldingslocatie: http://www.kalvaz.com/photo/aanhanger.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mee uit kijken, zie je die wielen. De veiligste aanhangers zijn die met normaal formaat wielen, vanaf 14".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
cowgirl schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:23:
[...]

Dat gaat om het laadvermogen niet om de daadwerkelijke lading.
Als laadvermogen+massa aanhanger kleiner is dan massa van trekkend voertuig en de totale massa is kleiner dan 3500kg dan geen is rijbewijs B voldoende. Als laadvermogen+massa aanhanger groter is dan massa van trekkend voertuig of totale massa is groter dan 3500kg dan rijbewijs BE nodig.

Gaat inderdaad om laadvermogen, zolang de werkelijke lading maar gelijk of lager is. Voor een hele grote kar heb je dus sowieso BE nodig, ook al doe je er niets in.

[ Voor 14% gewijzigd door argro op 25-09-2006 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
De wielen zijn inderdaad niet zo groot, ik weet niet hoeveel inch precies, maar ik had een wielklem en die paste er dus niet op, vandaar dat ik hem zo moest stallen (tijdelijk)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Maar ik neem aan dat je dat brandhout niet honderden kilometers verderop gaat halen? Gewoon de kar visueel een beetje in de gaten houden tijdens het laden en rustig naar huis rijden. En beter een keer extra rijden dan ongelukken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je schatting was iig redelijk goed: brandhout is 450 tot 850kg/kuub. (http://www.verdoodt.be/pervolume.htm)

Die aanhangwagen lijkt me in prima conditie en zal dus wel 750kg. aan moeten kunnen. Dus ik zou zeggen haal per keer een kuub op en je bent veilig. En iig even in de gaten houden, dan komt het vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik zou der eens even onderkruipen en kijken of er op de as geen typeplaatje zit met een maximun beslasting. en anders kijk naar het maximumgewicht dat de banden mogen hebben.

owja en dat visuele gebeuren is spelen met je eigen leven en dat van een andere weggebruikers beter safe than sorry!!!!!

owja en ik denk persoonlijk met mijn redelijke kenis van die dingen 450 KG als max

[ Voor 12% gewijzigd door cactusman op 25-09-2006 21:15 ]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:16
neem aan dat wagentje niet geremt is, dan mag ding maximaal sowieso maar 750kg totaal wegen, maar kijk ook even in je autopapieren, naar maximale gewicht wat ding ongeremd mag trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
hmm dat valt nog best tegen, het gaat om eiken stammen. ik ga het morgen halen. ik denk dat ik inderdaag maar voorzichtig aan ga doen, het zou toch knap gevaarlijk zijn als die stammetjes opeens over de snelweg vliegen (ik moet 30 km rijden).

Ik kan er ook nog wel een stuk of 3 op de achterbank van mn auto leggen denk ik (ze zijn 1 meter lang). Zal morgen ook nog ff voor de zekerheid echt de hele aanhanger inspecteren maar de laatste keer dat ik dat deed zag ik echt niks..

Volgensmij is de standaard wel 450 of 750 kg of niet? Want dat zijn zo'n beetje de enige waarden die ik tegen kom..

- edit - ik zie zojuist dat je, volgens autoweek.nl dan, toch wel een heel stevige auto moet hebben wil je een ongeremde aanhanger van 750 kg kunnen trekken...wow dat had ik niet verwacht. mijn auto mag maar 495 kg hebben... :P Dat wordt 10 x op en neer dus :P
Kan gelukkig nog wel 585 kg in de auto zelf, dus minus mijzelf + wat dingetjes laat zeggen 400 kg op de achterbank/bak
Maximale gewicht dat ik mag trekken kan ik overigens weer niet in mn papieren vinden, alleen dat de ledige massa van mn auto 1000 kg is...

[ Voor 30% gewijzigd door FireFoz op 25-09-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moet voor de grap eens het voertuigreglement inkijken (www.wetten.nl)
als er geen typeplaatje op je aanhanger staat komt er een half technisch onderzoek van (gegevens/datums van) auto+aanhanger en een lading hogere wiskunde bij kijken voordat je je maximum laadgewicht weet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07 11:00
Hebben aanhangers geen eigen kenteken tegenwoordig? Kun je het max. toelaatbaar gewicht niet opvragen bij de RDW?

Dit is wel een vrij interresant PDFje, staat het max draagvermogen per wiel (afhankelijk van de maat) in :) http://luchtrowans.madeo....tatie/Info_aanhangers.pdf

[ Voor 45% gewijzigd door PeterEs op 25-09-2006 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Alleen als je aanhanger > 750kg kan moet je een kenteken hebben (op naam that is), anders mag je gewon het kenteken van je auto voeren.

Dat max vermogen per wiel is wel interessant, maar het lijkt er op dat 9/10 banden (elk) al gauw meer dan 300 kg aan kunnen ,wat al 600kg zou zijn...
het is jammer dat je zo niet ook je as kan berekenen :)

Pagina: 1