[MSDOS] .INX corrupt. Welk type database is dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-01 12:49
Ik heb een oud boekhoudprogramma (Univers). Dit programma is (volgens de bestands-datums) uit 1987. In de map staat een .exe file (DOS-applicatie, het opstardbestand van het programma zelf dus), een aantal .COB files (Cobol??, die niet te lezen zijn met een tekst-editor en ook de datum 1987 hebben), een .DAT file (ook met bestandsdatum 1987) en .INX bestanden (de database-bestanden).

Nu heb ik hier een stroomuitval gehad tijdens het werken en zijn een aantal van de .INX bestanden corrupt. Ik heb er helaas geen recente backup van.

Nu is mijn vraag welk type database is dit? Met google kwam ik uit op Foxbase index, maar dit zijn geen index-bestanden, maar de volledige database (ze waren ook niet te openen met een repair programma dat foxpro ondersteunde). Maar welk type database dan wel? Ik heb ze geopend met een hex-editor, maar er stond niets van firma/naam in de headers van de bestanden. En zodra duidelijk is welke database, hoe zijn deze te openen en eventueel te fixen?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Die laatste entry bij http://filext.com/, is dat niet wat ?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met de makers van Univers. Mogelijk dat een van hun developers van de oude stempel je nog iets kan vertellen. Komt namelijk wel vaker voor dat men een bekende extensie voor iets onbekends gebruikt. De .COB's zouden idd cobols kunnen zijn (niet ongewoon bij administratieve systemen), maar meestal gebruikt men daar de extensie .CBL voor. Dus dikke kans dat men ook daar iets specifieks van heeft gebrouwen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RoyPh
Met Rational XDE (de laatste entry bij fileext) heb ik ook niets kunnen vinden helaas.

Ik ga de ontwikkelaars nu mailen hierover. Dit is software van Unit 4 International BV uit zwijndrecht. Over dit bedrijf vond ik niets. Wel over Tree Star producten. Zij leveren en implementeren windows versies van unit 4 software en hun product heet multiverse (er is overeenkomst met de naam univers). Tevens hebben zij als partner het bedrijf unit4agresso. Ik mail beide bedrijven over dit probleem. Als nog iemand anders opties heeft of hoe ik iets zou kunnen controleren, houd ik me aanbevolen.

Edit: in de handleiding staat achterin een sectie RM/Cobol foutmeldingen. De COB bestanden zijn dus waarschijnlijk COBOL.

Edit2: Ik heb een screenshot gemaakt van 3 van de databasebestanden (misschien dat iemand de headers iets zegt). De bovenste 2 bestanden zijn beide 56 bytes groot, de onderste 567.697 bytes.

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/Roy.Philippens/headers.JPG

[ Voor 24% gewijzigd door RoyPh op 25-09-2006 15:53 ]

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Ik heb zelf veel ervaring met databases ontsluiten en ben geregeld .inx tegen gekomen, dit zijn over het algemeen samenvattingen van .dat bestanden.

Probeer het volgende eens:
Stel je hebt abcd.inx en .dat en 1234.inx en .dat waarvan abcd.inx corrupt is.
Vervang abcd.inx met 1234.inx, vervang abcd.dat met 1234.dat en start het programma. Tijdens het programma vervang je de nieuwe abcd.dat met de ouwe en sluit het programma af. Wellicht wordt er dan een nieuwe abcd.inx gemaakt.

[ Voor 0% gewijzigd door Parcye op 25-09-2006 16:28 . Reden: Weet niet zeker of het te begrijpen is... ]

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

.inx klinkt idd als een afkorting voor index.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-01 21:41
Universe is de voorloper van Multivers. Dit is de nummer 2 in boekhoudpakketten van Nederland (na vriendjes Exact). Velen van jullie kennen ze misschien wel van de digitale reclameborden bij de Eredivisie.

Je zou kunnen proberen om de Unit4Agresso helpdesk te bellen: 0184 444 555. Misschien kunnen zij je verder helpen. Ik ben zelf ook partner van Unit4Agresso en als ik deze vraag zou krijgen (zoals 1 van de dealers die je hebt gevonden), dan zou ik hem ook naar Unit4 sturen. Nu kan je dus rechtstreeks met Unit4 bellen. Is wellicht handiger en sneller.

Mocht je er niet uitkomen mag je me ook een PM sturen, dan wil ik er weleens naar kijken.

• RoyPh
Ik heb net antwoord gekregen dat Univers officieel niet meer ondersteund wordt, maar ze hebben de vraag toch doorgespeeld en doorgegeven dat de database van het type RMCobol is.

De INX is in dit geval geen losse index. Er staan (buiten 1 kleine .DAT file) ook geen .DAT files, dus kopieën zijn het ook niet. Ik ga nu zoeken of ik iets met RMCobol kan.

• RoyPh
Ik heb een oude versie compiler gevonden van Rm Cobol met daarbij een recovery tooltje (alles in dos). Dit krijg ik niet aan het werken. De compiler is (volgens de bestandsdatums) uit 1993 of zo. Het programma is uit 1987. Hij geeft dit als output:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Attempt to recover '../test/F14001.INX' in place:
Druk op een toets om door te gaan. . .

Recovery  In-place

Index File: ../test/F14001.INX

Records recovered           :

Error  39,01 on index file
                   Recovery terminating abnormally

Attempt to extract data records from '../test/F14001.INX' (file structure will be retrieved from the original index file):

COBOL procedure error 213.  Error processing library.
Attempt to extract data records from '../test/F14001.INX' (file structure must be supplied by user):

COBOL procedure error 213.  Error processing library.
Recovery failed.  A portion of the data records from index file '../test/F14001.INX' may exist in the data recovery file specified for RECOVER2.
See RM/COBOL-85 User's Guide, Appendix I, Utilities.

Dit geeft hij trouwens voor zowel de beschadigde als de onbeschadigde bestanden. Ik weet verder ook niet of de structuur beschadigd is, of dat de data in de verschillende bestanden niet overeenkomt of zo.
Massiefje schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:49:Mocht je er niet uitkomen mag je me ook een PM sturen, dan wil ik er weleens naar kijken.
Nu zal ik wel niet goed kijken, maar ik kan de PM functie nergens vinden :? Kun je via mail (Roy.Philippens at zonnet.nl) misschien contact opnemen met wat je voor me kunt betekenen? Alvast bedankt.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:38

• RoyPh
Ik kijk waarschijnlijk gewoon echt niet goed, want de link zie ik nog altijd nergens staan (behalve in je reactie dan ;) ), maar het berichtje naar Massiefje is verstuurd. Bedankt.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Er is 1 programmeur op Sliedrecht die aan database herstel doet en al jaren bij Unit 4 zit. Grote kans dat hij nog mee geholpen heeft aan de versie waar jij problemen mee hebt. Alleen... als Unit 4 aangeeft dat het programma al in geen jaren wordt ondersteunt, dan geef ik je weinig kans.

De helpdesk in Sliedrecht zal je in ieder geval niet veel verder kunnen helpen.

Edit: ah hmm. Het was al doorgespeeld, waarschijnlijk dus naar die programmeur. Dat gebeurd wel vaker als de helpdesk er niet uit komt, of naar de programmeurs, of naar de testers.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Hier heb je een link naar een extensiepagina die ik vond, ik weet niet of je hier iets aan hebt.
De extensie in combinatie met Foxpro komt me wel bekend voor.
http://www.chemie.fu-berlin.de/glossar/extensions.html

INX - DOS Indexdatei (Foxbase)

Sorry voor dit nutteloze antwoord, na het lezen van de antwoorden van iedereen zat ik zo met Universe in mijn hoofd dat ik je originele tekst alweer vergeten was. 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2006 21:30 . Reden: Slecht gelezen! ]

• RoyPh
Foxbase heeft als het goed is een dbf file erbij en dat heb ik niet. Ik had ook al foxbase tools geprobeert, maar die openden de bestanden ook niet.

De vraag is inderdaad doorgestuurd en er is doorgegeven dat de database van het type RMCobol is, maar dat er verder geen ondersteuning meer was.

Ik probeer nog even verder, maar het is niet de bedoeling dat dit meer tijd gaat kosten, dan alles opnieuw invoeren.
Pagina: 1