[SATA]Welke voor mijn moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik zie door de bomen van sata's het bos niet meer.

Ik heb nu een A8N-SLI Premium met een AMD X2-4200, met een IBM Sata-schijf 120GB (7200rpm - goed jaar geleden gekocht bij Informatique uitverkoop). Overige 7900GTX met 2x 1GB geheugen.

Nu las ik op diverse plaats in GoT, dat een 10k rpm schijf je performance aardig kan opkrikken, momenteel is mijn schijf de vertragende factor.

De lijst van Informatique erbij gepakt, waar ze praten over Sata-II, Sata150 en Sata300. erm.. :? Volgens de Asus site heb ik slechts wat kleine info over mijn onboard sata-controller:
nForce4: 4 x SATA 3Gb/s (is dit SATA300?)
NVRAID: RAID0, RAID1, RAID0+1 en JOBD span cross SATA en PATA
2 x UltraDMA 133/100
Silicon Image 3114R RAID-controller
4x SATA met RAID 0, 1, 1+0, 5

Het ging mij met name om de Western Digital Raptor 74.0Gb, 10Krpm, met Interface: Serial ATA150 (150 MB/s).

Maar hoe kan ik nu op basis van de gegevens van Asus nu zien welke schijf het beste (lees: snelste) is voor mijn onboard controller?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Serial ATA 150 = 1,5Gbps
Serial ATA 300 (aka SATA II) = 3Gbps

Persoonlijk zou ik dus voor SATA-2 schijf gaan. Toerental klinkt leuk, maar imho maakt het elkaar niet zo heel veel uit.
Het snelst zou dus zijn een SATA-2 (SATA-300) schijf met 10k rpm, maar persoonlijk zou ik vanwege de prijs voor een grotere 7,2k rpm schijf gaan.

Edit: nog ff snel dit: die 10k schijf die jij vermeld is met doorvoer snelheid niet sneller dan je huidige schijf. Aangezien jij al een SATA schijf hebt zal deze dus 1,5Gbps zijn (150MB/s). Het enige verschil is dus de RPM van 10k wat voor een iets snellere access-time zal zorgen. Wil je dus echt een sneller systeem, ga dan voor een SATA-2 schijf aangezien deze 300MB/s kan halen (ja ook in de SATA standaard zit gerommel met omrekenen, zie wikipedia voor info).
SATA-2 schijven heb je bij mijn weten alleen met 7200rpm..

[ Voor 46% gewijzigd door Postman op 25-09-2006 13:37 ]