Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

VFD vs LCD

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik zit met een vraagje/probleempje voor m'n nieuwe HTPC.
Er moet een strook donker rookglas in komen te zitten, met daarachter een karakter-schermpje voor o.a. mp3-info en menu's van MythTV.
Ik zit daarvoor heel erg te twijfelen tussen een LCD of VFD.
LCD heb ik liggen (negatieve backlight, dus karakters lichten op, ipv dat ze zwart zijn) en is 4x20 groot. Dit is op zich een prettige afmeting voor de info die ik wil zien, zij het wat smal voor veel items. 40 breedt zou beter zijn, maar dat gaat helaas niet passen.
VFD zal ik moeten kopen, en deze zijn vrij prijzig.

Nu zit ik met de volgende punten:
prijsleesbaarheid1337-factor
VFDhoog (€100 - €200)Zeer goedhoog
LCDlaag (heb hem al liggen)matigmatig

Mijn grootste punt is, hoe verhoudt de leesbaarheid zich achter een stuk rookglas. VFD is daar zeer geschikt voor (kijk alleen maar naar een gemiddelde dvdspeler/versterker/tuner, waar bijna uitsluitend VFD's voor gebruikt worden). Maar wat als ik een LCD er achter plaats? Heeft iemand daar ervaring mee? Voor mij zijn leesbaarheid en prijs twee hele belangrijke factoren. Qua prijs wint de LCD het hoe dan ook, maar de leesbaarheid weet ik dus niet.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik heb hier een witte tekst op blauwe achtergrond LCD liggen. Leesbaarheid ervan is goed imho.
VFD is ietsjes beter, dat is waar, maar een LCDtje is ook erg goed te doen hoor. is no problem.
Ook achter rookglas moet dat goed te doen zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

De kijkhoek van een VFD is sowieso groter (ik weet niet in welke mate dit belangrijk is) en volgens mij is een LCD niet al te fel meer achter rook-plexi.. als de zon erop schijnt (of gewoon in je kamer) is LCD toch al slecht leesbaar, met rook-plexi misschien onleesbaar?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Daar stip je ook precies mijn grootste vraag aan. Wie heeft hier ervaring mee? Ik weet dat een VFD superieur is aan een LCD, maar ook superieur is qua prijs...
Het liefst zou ik dus voor een VFD gaan, maar gezien de kosten wil ik dus weten of het verschil de kosten waard is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Achter smoked plexiglas blijft het prima leesbaar hoor, heb het net ff voor je bekeken.. En als uiteindelijk blijkt dat het niet zo is, kan je altijd nog een VFD kopen.

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:23
LCD en Plexi ga je onvoldoende leesbaar vinden.
Met je neus er boven op is het nog leesbaar, maar wordt de afstand groter is het echt niet te lezen meer.

Geloof me...

Heb zelf nu weer een VFD en zou never nooit meer een LCD willen :)

Edit:
Deze heb ik het dus over: Link

Heb je er nog een IR ontvanger bij ook :D

[ Voor 26% gewijzigd door Mr.Wop op 25-09-2006 17:19 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Wie kan mij vertellen of dit scherm HD47780-compatible is?
Het is een Noritake-Itron CU20045SCPB-W5J, die volgens de site en pdf een parallel 4/8 bit m68/i80 interface heeft. Ik weet alleen niet of dit gelijk is aan de HD47780.

• Mr.Wop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:23
deepbass909 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 01:52:
Het is een Noritake-Itron CU20045SCPB-W5J, die volgens de site en pdf een parallel 4/8 bit m68/i80 interface heeft. Ik weet alleen niet of dit gelijk is aan de HD47780.
Ben bang van niet... Maar zeker weten doe ik het niet. Misschien is er nog wat op het forum van MediaPortal te vinden.

Ik weet dat in de LCD plugin van MediaPortal HD47780 en Noritake appart aangestuurd worden, maar wat het verschil nou precies is....

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

deepbass909 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 01:52:
Die is niet 100% HD44780 compatible, maar het lijkt er wel erg op. Als je em aanstuurt als HD44780 zou je gewoon iets op je scherm moeten krijgen.
De character set verschilt echter op een aantal punten, sommige speciale karakters zijn anders. Je krijgt dan dus een verkeerd symbool op je LCD als je die gaat gebruiken (mijn ervaring is dat je die eigenlijk nooit nodig hebt). De "normale" letters en leestekens komen wel overeen, dus die leveren in ieder geval geen probleem op.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik zit de datasheet van de HD44780 te vergelijken met die van het scherm dat ik op het oog heb, en het lijkt erop dat de karakters ondersteund door de HD44780 volledig ondersteunt worden door dit scherm, maar dat dit scherm er meer kent.
Als het aanstuur protocol verder gelijk is, zal dit scherm dus beter uitpakken dan een LCD. De prijs die ik bij Farnell zou moeten betalen bevalt me opzich ook wel. Het 4x20 scherm kost nog geen €70,- inkoop, en ik kan hem zo via m'n oude werk daar bestellen tegen inkoop.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb inmiddels een mailtje Noritake-Itron mogen ontvangen over de vraag of de CU20045SCPB-W5J HD44780-compatible is, en dat blijkt het geval te zijn. Het is dus ook redelijk veilig aan te nemen dat alle schermpjes met een m68/i80 interface HD44780-compatible zullen zijn, wat natuurlijk mogelijkheden bied over de te gebruiken schermen.

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:25
Ik wil zelf ook voor een VFD gaan, alleen dan als bay voor mijn pc.
Pagina: 1