XFX 7800GTX XXX Dood , hoe verkom ik het ?

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 14:39
Inleiding

Laat de titel je niet misleiden , ik heb niet mijn kaart dood ge-OC`d hehe :*)
Wat er wel gebeurt is met me kaart is onduidelijk maar 1 ding is zeker .
Hij is stuk , zonder een duidelijk aantoonbare reden .
Nu zit hij weleenswaar in zijn garantie periode (later meer over) maar ik probeer via deze weg
een reden te vinden waarom het kaartje overleden is om zo eventueel als het elders aan lag dan een wat mindere exemplaar van de kaart zelf , voor de volgende keer een vroegtijdige dood te voorkomen.

De specifics

Tijdens het kijken van een xvid encode floepte mijn PC zomaar opeens uit .
Ik dacht dat het meschien een kleine stroom onderbreking was geweest alhoewel mijn monitors nog aanstonden dus even stekkers nagekeken en die zaten er prima in .
PC weer aangezet maar helaas ging dat niet .
De PC powered maar voor een halve seconde op . Ik zag aan mijn LED fans dat die echt zeer kort stroom kregen en na een halve seconde sloeg het hele zaakje af .
Het zaakje reageerde pas als ik de voeding off/on schakelde .

Na een paar uurtjes trouble shooten kwam ik tot de ontdekking dat zodra de onderste van mijn 2 VGA kaarten ( 2 maal 7800 in SLI ) voorzien werdt van de additionele spanning via de 6 pin connector , het systeem als het ware kortsluitte en de voeding afsloeg .
Als ik die betreffende videokaart afkoppel dan gaat het systeem wel aan .
Ik heb het moederbord uit SLI modus gehaalt en alleen de betreffende kaart in de primaire (boven) PCI-E slot gezet , zonder voeding powered het systeem wel op maar heb ik zwart beeld .
Op zowel analoog (d.m.v verloop plug) als direct DVI .
Sluit ik de stroom stekker weer aan , poef voeding kortgesloten .

Het staat dus vast , dat deze kaart goed stuk is .

Vermoedelijke doods oorzaak

Naar mijn weten is de kaart niet overleden door hitte (geen temp warnings, uitstekende airflow in stacker case 120 mm fans en optimimale bekabeling , niks aparts in temp monitoring logs ) noch door overclocken .
Aangezien mijn andere kaart in SLI opstelling nieteens de default clock haal van de uit de fabriek OC`d xxx versie (tweede kaart) was overclocken dus zinloos en draaiden ze beiden op de standaard clock van de 7800 GTX series .

Mijn enige vermoeden gaat naar de 2x4 pin ---> 6 pin converter die met deze kaart gelevert werdt door XFX
Zoals julie wel weten , hebben nieuwere PCI-E kaarten extra stroom nodig d.m.v een 6 pins aansluiting .
Mijn voeding een Enermax SLI certified voeding heeft maar 1 van die aansluitingen (je zou 2 verwachten op SLI cert maargoed) dus is de tweede kaart maar aangesloten via die converter stekker .

Afbeeldingslocatie: http://www.com-tra.de/img/p/06759_o.jpg

Afbeelding van kabel via google, niet duidelijk of de dubbele bruine verbinding standaard is

Nu viel het mij op , dat toen ik die stekker nabijer bekeek dat van de 6 pinnetjes er maar 5 aangesloten zijn .
Op de 5e aangesloten pin staan 2 bruine kabels gesoldeert . De andere 4 pinnen hebben elk 1 pin op zich gesoldeert ( 2 gele en 2 zwarte in totaal )
Als ik naar mijn 6 pin aansluiting op de voeding kijk , zie ik dat daar netjes in elke pin 1 stroom kabel gesoldeert zit .
Mijn vermoeden gaat dus naar het kabeltje uit . Heeft mijn VGA kaart op 1 pin veel meer stroom gekregen continu dan de bedoeling was ?
Meschien dat het "aarde" is die bruine ik weet het allemaal niet 1,2,3 met electronica maar het is echt het enige wat ik me kan bedenken .

Behalve dat , was er maanden geleden sprake van uit de fabriek ge-overclockte kaarten die vroegtijdig overleden zijn , het lijkt me sterk in mijn geval aangezien hij @ default draaide maargeod je weet nooit .

Hoe verder ? Garantie e.d

Nu heb ik altijd nog de beschikking over mijn andere GTX kaart dus mijn PC is niet totaal waardeloos meer op dit moment .
De kapotte kaart heb ik begin April 2006 aangeschaft bij iComputers .
Via de website heb ik geconstateert dat zij 1 jaar garantie leveren .

Echter is het mijn vraag , is het beter om de fabrikant (XFX) zelf te benaderen via hun helpdesk voor retour van het kaartje .
Of is het beter om dit via iComputers zelf te regelen ?
Volgens de FAQ op iComputers ben ik maximaal 8 weken mijn kaart kwijt .
Mocht die tijd verstreken zijn en de RMA niet retour is dan krijg ik de dagwaarde van mijn kaart terug of een vervanging uit stock ( het laatste lijkt mij sterk met de populariteit van 7900 )

Afsluiting

Beetje minder dat die kaart op een naar mijn weten lullige manier is overleden .
Nieteens een aso overclock poging of een extreme koel experiment , maar gewoon poef .
Ben vrij zuinig op mijn spullen , dit is ook de eerste 3D kaart die ooit stuk gegaan is bij mij .
Heb nog een TNT 2 prima draaien in PC nummero 3 :)

Ik hoop via deze weg dat een tweaker een oorzaak kan geven aan het vroegtijdig overlijden van mijn kaart , zodat het meschien te voorkomen valt .

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Hmm weird, ik zou iComputers benaderen. Ze doen op zich niet moeilijk over dit soort dingen, het is eerder XFX die raar zal doen (vraag maar aan Demon_Eyez!). Je kan dit draadje ook laten zien aan iComputers, (doron2k is van iComputers).

Suc6 dude!

[edit1]
(1 vd beste startposts ooit ;))

[edit2]
De 2 middelste pinnen bij een molex zijn voor aarde

[edit3]
Demon_Eyez in "[OC] nVidia GeForce 7 Series - Deel 2"

[ Voor 26% gewijzigd door aramdin op 25-09-2006 11:14 ]

Instagram / YouTube

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 14:39
Tnx , ik ga even iComputers met een e-mail benaderen om te kijken hoever ik kom .

Met wat er vermeld stond op de iComputers FAQ en teruglezend op eerdere ervaringen met XFX ga ik ervan uit dat ik voorlopig helaas die kaart niet terugkrijg , dat is even doorbijten maargoed .
Als ie voor Crysis en / of UT2K7 terugkomt in mijn PC komt vindt ik het al best O-)
Voor die 2 games kan ik elke frame gebruiken die pakken kan !

UPDATE

Zojuist van iComputers een reply ontvangen .
Zij zjin bereid de kaart naar de fabrikant onder RMA terug te sturen .
Hier zit een procedure aan vast waar zij eerst de kaart daar testen , indien hij inderdaad defect is
en men spreekt over een rechtmatige RMA wordt hij dan pas naar XFX verstuurt .

Tevens staat er ook vermeld :

De maximale RMA tijd bedraagt 8 weken, mocht die tijd worden overschreden dan dient iComputers u een vervangend of een vergelijkbaar product te leveren.

Nou dat is op zich wel mooi , aangezien iComputers technish uit eigen zak jou een kaart voorschiet.

Met al mijn troubleshooting ben ik zeker van mij zaak dat de kaart inderdaad defect is dus morgen gaat de kaart op de post richting iComputers en zal ik het afwachten .
Ik hoop dat als mijn kaart terugkomt van XFX zij ook een reden kunnen geven waarom hij overleden is , om nog een vroegtijdige dood te voorkomen , alhoewel ik dat betwijfel :)

[ Voor 78% gewijzigd door lithiumangel op 25-09-2006 14:08 ]

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-07 21:19
Heh, mijn 7800GTX 512mb XXX is ook 2,5 week geleden overleden, helaas. Maar dat was de 512mb versie, jiij hebt waarschijnlijk de 256mb versie.

Heb de kaart ook bij iComputers weg; het is ondertussen 2 weken geleden dat iComp de kaart naar XFX heeft gestuurd. Het zal wel weer de volle 8 weken duren voordat ik weer een kaartje kan hebben, we shall see.

En reken er maar niet op dat je te weten krijgt waaraan de kaart dood is gegaan, heb het nog nooit meegemaakt.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat je gedaan hebt is de juiste manier. Altijd via de winkel je garantie regelen, die bijna altijd minimaal twee jaar is volgens de Nederlandse wet.