P3 CPU-fan langzamer laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:13
Ik heb mijn oude computer uit de kast gehaald voor mijn moeder zodat zij kan interneten en series kan bekijken via de TV.

Nu maakt de CPU fan een ernorme herrie omdat het continue op 3750rpm draait.

Aangezien de CPU rond de 15-20 graden is heb ik geprobeerd om de fanspeed langzamer te laten draaien via Speedfan. Helaas is dit niet mogelijk.

Nu heb ik het volgende idee en wil weten of dit mogelijk is.

Voor mijn eigen computer heb ik een Zalman-F1 en een verloop-kabel zodat de fan op silent mode kan draaien:
Afbeeldingslocatie: http://217.77.130.186/pictures/890535.gif

Kan ik deze verloop-kabel gebruiken voor mijn CPU fan wat een standaard Intel is zodat het ook op "silent mode" draait?
Afbeeldingslocatie: http://www.7volts.com/hs.jpg

De CPU fan heeft een 3-pin connector en het gaat om de Asus CUSL2 moederbord.

Wanneer dit niet mogelijk is, welke oplossing raden jullie mijn aan?

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Heb je het al geprobeerd? Uiteraard is het mogelijk.

Je zou eventueel ook een goede en stille socket a koeler op de kop kunnen tikken. Schijnt ook op de P3 socket (s370?) te passen.

[ Voor 56% gewijzigd door Rob_G op 25-09-2006 10:33 ]

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Ja, dit moet gewoon kunnen! ;)

• ChiMan
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik had al een vermoeide dat het zal lukken maar was een beetje bang voor kortsluiting (eerder voorgekomen).

Een andere fan is een optie maar wil het niet zoveel geld spenderen voor een oude computer.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan prima, enige wat je namelijk doet is een weerstandje tussen de 12V lijn zetten zodat je fan wat minder volts krijgt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou de temperatuur (stessed) dan maar eens goed in de gaten houden, want ik denk niet dat dit goed gaat. Die koeler is ontworpen om zn werk te doen op 12V en bij 5V draait ie veel te langzaam om de processor goed te koelen.

Je kunt toch echt beter een nieuwe koeler erop zetten met een 80MM fan. Die dingen kosten ook niks (10 euro oid) en zijn een stuk stiller.

Je zou desnoods nog (allergoedkoopste oplossing) op de huidige heatsink een nieuwe 80MM fan kunnen schroeven met 1 of 2 zelftappers.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 25-09-2006 10:46 ]

• ChiMan
Volgens Intel mag de CPU maximaal 75 graden worden.

Op dit moment is de CPU temperatuur rond de 15-20 graden.

Ik neem aan wanneer het rond de 2000rpm (ipv 3750rpm) de temperatuur niet boven de 75 komt.

• Palomar
  • Niet online
15 graden?? Dan is het wel erg koud bij jou in huis? ;)

En heb je de stressed temperaturen ook gemeten? Want daar gaat het eigenlijk om.

• ChiMan
Heb nog geen stress test gedaan maar gisteren kwam de computer niet boven de 22 graden (bestand ophalen via de home netwerk).

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:48
Volgens mij is het natuurkundig onmogelijk om een cpu temp te krijgen die onder de kamertemperatuur ligt met alleen normale luchtkoeling. Als ie 15 graden is, moet het in die kamer nog kouder zijn. Weet je het dus wel zeker van die 15 graden?

Vette shit!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 20:28
ChiMan schreef op maandag 25 september 2006 @ 10:54:
Volgens Intel mag de CPU maximaal 75 graden worden.

Op dit moment is de CPU temperatuur rond de 15-20 graden.

Ik neem aan wanneer het rond de 2000rpm (ipv 3750rpm) de temperatuur niet boven de 75 komt.
Inderdaad, bovendien zijn intel CPUs uitgerust met een beveiliging, wordt hij echt te warm dan wordt hij ineens bijzonder traag (onwerkbaar). Je kunt het dus gewoon proberen en als het niet werkt merk je dat vanzelf. Wel controleren of de fan uberhaupt nog draait natuurlijk, anders weet je vantevoren al dat je het moet opgeven.

• ChiMan
Is het niet mogelijk wanneer mijn CPU fan continue op 3750rpm draait?

Ik heb de tempratuur van mijn CPU gemeten met Speedfan en PC Wizard 2006 en beide gaven hetzelfde temperatuur aan.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:48
De koelervinnen van de koeler geeft warmte af aan de lucht om de koeler heen. De lucht die door de fan langs de koelvinnen wordt geblazen is de temperatuur van de omgeving (interne kast temperatuur). Als de cpu temperatuur (=temperatuur van het koelblok ongeveer) 15 graden is en de lucht die erlangs wordt geblazen 20 graden is, wordt de cpu warmer van het koelblok. Als de cpu 40 graden is en de lucht erlangs 20, wordt de lucht warmer. Daarom, 15 graden cpu is eigenlijk onmogelijk. Waarschijnlijk geeft de sensor dus geen goede waarde af. Als je cpu draait en je houd je vinger tegen het koelblok moet dat blok echt koud aanvoelen, dan zou het kunnen kloppen, maar nogmaals, ik geloof er niks van..... Minimale temperatuur van cpu is kamertemperatuur of iets erboven....

[ Voor 4% gewijzigd door R.E. op 25-09-2006 11:45 ]

Vette shit!

• Palomar
  • Niet online
Draai dit programmaatje dan es voor een paar minuten: http://users.bigpond.net.au/cpuburn/
En kijk met speedfan wat de temp. is.

Dan heb je al meer reeele waarden. En aangezien de sensor afwijkt tel er nog maar 10 graden bovenop voor de echte temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 25-09-2006 11:49 ]

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
Even een heel andere aanpak.
Kijk eens bij speedfan in de help and howto (start -> alle programma's enz.) en lees dan eens in het stuk how to configure, how to set advanced options.
Ik kon eerst ook niet de snelheid van de CPU fan regelen toen ik echter de PWM 1 mode op software controlled zette kon het wel. Misschien is dat het probleem :)

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 05:48

Mach

[END]Avengers

arno e schreef op maandag 25 september 2006 @ 13:05:
Even een heel andere aanpak.
Kijk eens bij speedfan in de help and howto (start -> alle programma's enz.) en lees dan eens in het stuk how to configure, how to set advanced options.
Ik kon eerst ook niet de snelheid van de CPU fan regelen toen ik echter de PWM 1 mode op software controlled zette kon het wel. Misschien is dat het probleem :)
Hey, dit is boeiend,ik vond tot nu toe Speedfan niet meer dan een aardig registratieprog. Heb me verder nooit zo verdiept in de andere meer geavanceerde opties.

DUGG

• Palomar
  • Niet online
Mach schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:58:
[...]

Hey, dit is boeiend,ik vond tot nu toe Speedfan niet meer dan een aardig registratieprog. Heb me verder nooit zo verdiept in de andere meer geavanceerde opties.
Ja, waar zou die naam nou voor staan he?

speed

fan

?? :P

• ChiMan
Heb net een test gedaan met en zonder verloopkabel:

Zonder
RPM: 3534
HD: 30 max
CPU: 27 max

Met verloopkabel
RPM: ?
HD: 31 max
CPU: 31 max

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
_BRAINLESS schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:38:
[...]

Inderdaad, bovendien zijn intel CPUs uitgerust met een beveiliging, wordt hij echt te warm dan wordt hij ineens bijzonder traag (onwerkbaar). Je kunt het dus gewoon proberen en als het niet werkt merk je dat vanzelf. Wel controleren of de fan uberhaupt nog draait natuurlijk, anders weet je vantevoren al dat je het moet opgeven.
die beveiliging is er pas gekomen bij de P4 (die het ook nodig had)
maar de meeste P3's hebben niet echt veel nodig behalve de snelste varianten van een serie

ikzelf heb een low noise koeler van een AthlonXP op een P3 gezet, welke dus zwaar overkill is
(tenzij het een zeer kleine kast is)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16
ChiMan schreef op maandag 25 september 2006 @ 21:11:
Heb net een test gedaan met en zonder verloopkabel:

Zonder
RPM: 3534
HD: 30 max
CPU: 27 max

Met verloopkabel
RPM: ?
HD: 31 max
CPU: 31 max
Het lijkt erop alsof er niks aan de hand is. Ik zou voor je de kabel blijft gebruiken nog wel ff prime95 draaien. Dan de temperatuur bekijken met speedfan o.i.d. Vervolgens snel afsluiten en even aan de vinnen van je koeler voelen. Als die koel zijn zit het waarschijnlijk goed.

Je zou ook nog kunnen proberen speedfan anders te configureren zodat je de fan langzamer kunt laten draaien zonder kabel. :)
Pagina: 1