Toon posts:

Wanneer verdwijnt de "gewone" PCI sloten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer is het gepland dat de gewone PCI sloten zullen verdwijnen? of waar kan ik daar betrouwbare info over vinden.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:13
Zodra er geen insteekkaarten meer voor gemaakt worden :) Beetje het kip of het ei verhaal dus. Ik denk dat je het het beste kunt vergelijken met de ISA sloten destijds. Volgens mij was er heel lang nog wel minstens één ISA slot op een moederbord te vinden.

Heb je zelf overigens ook al wat zoekwerk gedaan? Het is een beetje een magere topicstart zo...

omniscale.nl

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat dat nog wel even duurt aangezien er nog heeeeeel veel machines met PCI zijn, en PCI voor veel doeleinden ruimschoots voldoet.
Zelfs de nieuwste machines gebruiken nogsteeds normale PCI naast de nieuwe PCIe.
Alleen voor hele vette RAID controllers en zware videokaarten is PCIe echt interessant.
Ik geef het nog wel minstens 5 jaar.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Tja verdwijnen zal die nooit aangezien het gewoon een standaard is. Wanneer er echter geen PCI sloten meer toegepast gaan worden op mobo's is ook lastig te voorspellen.

Als ik even kijk naar bijv ISA dan duurde het ook heel lang tot deze niet meer op boordjes voorkwam, mensen hadden nu eenmaal nog kaartjes en wilde deze graag gebruiken, en daar kunnen mobo fabrikanten handig op in spelen door moederborden te maken die beide hebben.

Dus zoals met elk product; het verdwijnt samen met de vraag ernaar.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:27
pci kwam erbij met de 486, isa is op de latere P3 bordjes al niet meer te vinden. ( uitzonderingen daar gelaten, er waren zelfs P4 bordjes met een ISA bus )

Repareren doe je zo.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 25 september 2006 @ 08:20:
Ik denk dat dat nog wel even duurt aangezien er nog heeeeeel veel machines met PCI zijn, en PCI voor veel doeleinden ruimschoots voldoet.
Zelfs de nieuwste machines gebruiken nogsteeds normale PCI naast de nieuwe PCIe.
Alleen voor hele vette RAID controllers en zware videokaarten is PCIe echt interessant.
Ik geef het nog wel minstens 5 jaar.
Precies.
Voorlopig is iets anders dan PCI niet nodig voor geluidskaartjes, tvkaartjes of whatever :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Denk ook niet dat PCI snel zal verdwijnen. 5 jaar kan zelfs nog wel eens kort zijn, misschien is er over 10 jaar nog wel markt voor.
Alles hangt een beetje af, zoals al gezegd, van de snelheid waarmee de ontwikkeling en uitrol van PCIe gaat. Pas als die producten die nu nog PCI zijn op PCIe gemaakt worden zal PCI gaan verdwijnen.

AGP is een mooi voorbeeld hiervan, maar dan sneller. Was AGP 2 jaar geleden nog mainstream, nu is het al bijna onmogelijk een AGP videokaart te kopen, laat staan een moederbord met die aansluiting. Moet wel zeggen dat er meer markt is voor moederborden met AGP dan de kaarten zelf. Jammer want helaas gaat meestal de AGP kaart kapot en niet je moederbord, dus word het een dure upgrade vaak (DDR2 geheugen, niewe CPU, nieuwe videokaart, nieuw moederbord).

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ach, een heleboel kaarten hebben aan ISA al genoeg, toch is ISA verdwenen en zijn die kaarten waarvoor PCI strikt genomen overkill was nu uitsluitend in PCI verkrijgbaar. De noodzaak voor een bus is niet zo relevant. Een muis heeft ook geen USB2 snelheden nodig, toch zitten op alle moederborden tegenwoordig alleen nog maar USB2 poorten en niet nog een enkele USB1 speciaal voor de muis.

Op een gegeven moment wordt het te duur om nog een aparte PCI-sleuf toe te voegen en wordt de vraag ernaar kleiner omdat vrijwel alle kaarten PCI-E zijn, of ze het nou nodig hebben of niet.

Ik denk dat je over vijf jaar (wat een vrij lange periode is in computerland) echt zult moeten zoeken naar moederborden die nog een enkel legacy-PCI slot hebben, evenals de kaarten die er in moeten, die zul je op marktplaats moeten zoeken.

Het is ook allemaal niet zo'n probleem omdat je over het algemeen over vijf jaar helemaal geen behoefte zult hebben om zo'n oude kaart nog te gebruiken.

Dit natuurlijk afgezien van die hele speciale industrieele kaarten die zelfs nu nog wel eens ISA zijn omdat ze een economische levensduur van meer dan 10 jaar hebben.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:13
Als we dan toch bezig zijn met filoseren: hoe zit het met BTX? Een paar jaar terug werd dat gehyped als dé opvolger voor ATX en was iedereen dolenthousiast. Het lijkt er nu echter op dat dit een stille dood aan het sterven is. Denken jullie dat dit nog op gaat leven of houden we het op ATX (tot er weer iets anders komt)?

omniscale.nl

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-02 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Waar Ik op hoop is dat er verder wordt uitgewerkt zijn constructies zoals op de Asus P5WDG2 WS Professional moederborden. Dus alleen pci-express sloten en daarnaast een aantal pci-x sloten (die uiteraard backwards compatible zijn met gewoon PCI). Dus dan ben je toch toekomstgericht (lees meer bandbreedte) en je kunt toch nog een oude pci geluidskaart kwijt.

Daarnaast denk ik voor de topicstarter dat het P5W64 WS Professional moederbord al een voorteken is voor wat komen gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Dukey op 25-09-2006 13:48 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk dat moederbord fabrikanten het wel leuk zouden vinden, geen pci meer. Zo'n seriele 1x of 2x pci-e connector met de bijbehorende banen moet goedkoper zijn dan een paralel pci slot, lijkt me.

specs

Verwijderd

Topicstarter
misschien eventjes de reden van mijn vraag. Wij hebben op ons bedrijf enkele produkten die nu nog op PCI werken. En als de moederbordjes binnen 2 jaar niet meer verkrijgbaar zullen zijn moeten we dit nu al in de planning steken om nieuwe PCB's te laten ontwikkelen.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 20:25
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 17:28:
misschien eventjes de reden van mijn vraag. Wij hebben op ons bedrijf enkele produkten die nu nog op PCI werken. En als de moederbordjes binnen 2 jaar niet meer verkrijgbaar zullen zijn moeten we dit nu al in de planning steken om nieuwe PCB's te laten ontwikkelen.
Dit zal niet snel gebeuren en anders zal er wel een oplossing worden bedacht, zoals PCI-X (wat dus backwards-compatible is met PCI).
Wat wel is dat je in de gaten moet houden hoe snel de ontwikkeling van PCIe gaat en wanneer bedrijven gaan aankondigen geen PCI meer te gebruiken. Dit, plus je ontwikkeltijd van je PCB's, is iets waar je rekening mee zult moeten houden.

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:10
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 17:28:
Ik denk dat je hier niet heel snel bang voor hoeft te zijn. Zelfs voor ISA (zei het met enige moeite) zijn er nog moederborden te vinden. Vaak juist met het oog op de grotere/grovere industrie, die simpelweg niet kunnen overstappen. Er zijn zelfs richtlijnen voor waarin makers van moederborden zich vastleggen om, voor een X aantal jaren nog dergelijke dingen te blijven produceren.

Verwijderd

De ontwikkeling van je produkt op pci-e kaartjes gaat zowizo ooit moeten gebeuren. Is er een voordeel door de ontwikkeling van je produkt op pci-e uit te stellen? Als je er nu meteen aan begint zou het kunnen dat je marktleider bent. Ook is het goed mogelijk dat de pci-e versie van je produkt op een kleiner pcb kan dan de pci versie en de fabricage daardoor goedkoper wordt.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt allemaal.
Pagina: 1