probleempje met Highpoint rocketraid 2310 controller

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
De situatie is als volgt.

Ik heb in maart een nieuw allround systeem gebouwd en heb hierin 4 * maxtor maxline 3 harde schijven ingeplaatst van 300gb per stuk.
Eigenlijk vond ik het zonde om of een raid 5 array aan te maken of een raid 0+1 want het belast natuurlijk ook mijn cpu meer.

Aangezien ik dus de conclusie had getrokken heb ik 2 * WD raptor 74 gig erbij gekocht deze moesten op mijn nvidia raidcontroller komen te draaien in raid 0 als bootschijf en om te gamen.

De 4 overgebleven maxtorschijven heb ik aangesloten op een tegelijk aangeschafte highpoint rocketraid 2310 controller (pci-e 4*)

Het probleem is nu als volgt.
Op mijn maxtorschijven staan nog vele bestanden omdat ik toen niet in raid werkte maar met iedere schijf afzonderlijk.
Ik praat hierover muziek en diverse filmpjes van verjaardagen en dergelijke,mods van spellen ,3d ontwerpen van spellen die ik zelf mod etc.
Aangezien ik deze graag wil houden kan ik de schijven nog niet opnemen in een raid array omdat het de bedoeling is dat ik in raid 5 ga werken.

Allereerst heb ik mijn systeem geinstalleerd met de 2 raptors in raid 0 en dat werkt nu naar behoren en ben dik tevreden over de snelheid.
Toen ik dat gedaan had heb ik de raidcontroller in mijn systeem geplaatst en de 4 maxtorschijven erop aangesloten en hier begonnen de problemen.
De raidcontroller neemt de boot van mijn raptors over wat niet de bedoeling is.
Het systeem loopt al vast in het bootscherm.
Als ik al in de bios van de controller kan komen kan ik alleen de schijven opnemen in een array kan verder niet selecteren dat ik nog geen array wil opzetten.

Bij het verlaten van de controllerbios loopt het systeem muurvast in het dosscherm en is een reset de eniste oplossing.

Mijn systeemconfig is als volgt.

Asus A8N32 SLI de Luxe
AMD 4400+
2 Gig ocz Gold GX pc4000
Nvidia GF 7900GTX
Plextor dvd reader/brander
2 * WD raptor 74Gb bootschijven in raid 0 op Nvidia raidcontroller onboard
4 * Maxtor maxline 3 300gb op higpoint rocketraid 2310 (nu niet aangesloten)
Tagan 580 watt voeding (type U22 dacht ik)

Ik neem aan dat mijn voeding zwaar genoeg is om dit te dragen en er is niets oced.

Ik zit dus in een cirkel waar ik niet uitgeraak en mijn vraag is wat doe ik hier fout? of wil ik iets doen wat uberhaubt niet kan?

computer voor alle werkzaamheden

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Niemand die hier iets over weet?

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

Check is de boot order in je "gewone" BIOS (dus niet de BIOS van de raidcontroller). Het is immers die, die ervoor zorgt dat hij probeert op te starten van de "verkeerde" schijf en miserabel faalt.

En ik bedoel niet Floppy / HD / USB, maar de boot order van je harde schijven (als je meerder HD's hebt hangen in je bak kan je namelijk kiezen op de welke hij een boot sector gaat zoeken.) Bij jou staat ie kennelijk ingesteld dat ie gaat zoeken op een schijfje dat aan de raidcontroller hangt, wat dan prolly ook nog een "oude" windowsinstall zonder raiddrivers enz. probeert te starten.

Maw. zet je raptortje(s) terug als harddisk numero uno.

[ Voor 5% gewijzigd door misterpro op 27-09-2006 02:00 ]

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
misterpro schreef op woensdag 27 september 2006 @ 01:58:
Check is de boot order in je "gewone" BIOS (dus niet de BIOS van de raidcontroller). Het is immers die, die ervoor zorgt dat hij probeert op te starten van de "verkeerde" schijf en miserabel faalt.

En ik bedoel niet Floppy / HD / USB, maar de boot order van je harde schijven (als je meerder HD's hebt hangen in je bak kan je namelijk kiezen op de welke hij een boot sector gaat zoeken.) Bij jou staat ie kennelijk ingesteld dat ie gaat zoeken op een schijfje dat aan de raidcontroller hangt, wat dan prolly ook nog een "oude" windowsinstall zonder raiddrivers enz. probeert te starten.

Maw. zet je raptortje(s) terug als harddisk numero uno.
Hier heb ik al naar gekeken en mijn raptors staan gewoon als bootschijf aangemerkt.
Maar het vreemde is wanneer ik opstart dat ik eerst een check krijg van mijn bios,vervolgen kom ik in het bootmenu van mijn raidcontroller (waar ik niets in gedaan heb momenteel) en dan loopt hij compleet vast en is een harde reset de enigste oplossing.
Heb hem behoorlijk lang (zeker 20 minuten) laten staan maar hij blijft gewoon in dat dosscherm hangen.

verder heb ik in mijn boot alles uitgeschakeld om een snellere boot te realiseren dus alleen mijn bootschijven staan aan en verder geen bootvolgorde.

Even een kleine opmerking achteraf.
Mijn data is mij ontzettend heilig hoe vreemd het voor sommigen ook mag klinken deze mag absoluut niet verloren gaan.
Hier zit vele maanden werk in wat ik graag zou willen behouden dus goede tips zijn altijd welkom en ik weet dat het er nog opstaat omdat ik geen format oid heb gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Edwin van Cleef op 27-09-2006 05:10 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De comptabiliteitslijst, http://www.highpoint-tech...0Compatibility%20List.pdf , geeft niet het exacte type van jouw MB weer. Klopt dat?

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Eerst over je data: je hebt als het goed is nog 2 poorten over op de nVidia controller. Sluit de schijven daarop aan en backup zo mogelijk de belangrijkste data naar DVD's.

Over het probleem met de Highpoint: staan de meest recente BIOS'en op het moederbord en de controller? Wat heb je exact als bootvolgorde ingevuld? Ook alléén de Raptors op 1 en de rest op 'none' geprobeerd?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

BalusC schreef op woensdag 27 september 2006 @ 06:27:
Eerst over je data: je hebt als het goed is nog 2 poorten over op de nVidia controller. Sluit de schijven daarop aan en backup zo mogelijk de belangrijkste data naar DVD's.
... nadat je de andere 2 schijven hebt volgepompt uiteraard ;)

En je kunt USB drives lenen van kennissen/vrienden/collega's. Jup, ik was ook al tegen dat probleem aangelopen .. en dwaas genoeg zit er nu een RAID setup in mijn systeem met 4x 250 Gig schijven volledig empty. (toch wel handig gevolg van het bijplaatsen van een array met 4x 320 Gig) ;)

De bootvolgorde wordt uiteraard bepaald in de bios. De mijne, Asus P5wdg2-ws Proffesional heeft naast de standaard boorvolgorde een optie voor de hardeschijven. Hier moet ik ook donders oppassen de juiste array te selecteren en dáárna nog een keer de standaard bootvolgorde weer aanpassen. EN de config opslaan bij het verlaten van de bios ;)
Bij het verlaten van de controllerbios loopt het systeem muurvast in het dosscherm en is een reset de eniste oplossing.
Is dat niet het moment waarop hij verder gaat met het reguliere bootproces, waar hij de harde schijven zou moeten gaan aanspreken? M.a.w. hij wil booten van een niet geschikt medium, maar op de één of andere manier geeft ie dan niet een melding .. zoiets?!

Als je de schijven lostrekt van je RAID controllerkaart (of de voeding van je HD's af halen) ;) .. dan gaat ie wel in 1x verder?! Dus met de kaart nog in je systeem...

Sjah, als het een compatibiliteitsprobleem is, kun je kijken of er een bios update is voor zowel je mobo als je controller. If not, denk ik echt dat je opzoek zult moeten naar een andere controller.

Btw, slechts de slimmere controllers kunnen je data behouden als je een array aan maakt, maar ik zou zo geen voorbeeld weten .. meestal ben je de sjaak en moet de boel leeg of hij maakt het leeg ;)

Btw, mijn Promise Fasttrak TX2000 ging ook niet de schijven gewoon stand-alone laten werken. Daar keek ik ook nog zo van op.... ik moest apart weer een normale controller aanrukken om ze normaal aan mijn systeem te presenteren en om de data er af te kunnen halen. Erg onhandig .......... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-09-2006 07:07 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
op het moederbord heb ik de laatste bios geinstalleerd.
Ik heb het zo ingesteld in mijn bios dat de bootvolgorde alleen mijn raptors zijn.
De rest is allemaal none.
Wanneer ik dan alles saved (F10) en de computer wederom overnieuw opstart kom ik allereerst in het scherm waar de bios zegt dat alles aanwezig is.
Vervolgens kom ik in de bios van mijn highpoint.
En daarna start hij door waar hij blijft hangen aan het eind van de bioscheck van de computer zelf. (laatste regel is usb hostcontroller configurerd).
Hier slaat hij dus vast en zelfs ctrl-alt-del werkt dan niet meer.
Als ik de harde schijven van mijn raidcontroller loskoppel en de raidcontroller gewoon in het moederbord laat zitten boot alles in 1 keer goed door.
Ik krijg de bioscheck,vervolgens de bios van mijn highpoint en daarna start hij gewoon door.

Heb een bios meegeleverd gekregen bij mijn highpoint deze erop gezet zal eens kijken voor een recentere biosversie ik durf zo niet te zeggen of ik al de laatste heb namenlijk.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
Dit klinkt als een probleem wat ik eerder heb gehad. Ik had op dat moment 2 PCI promise controllers die op het ene moederbord wel werkten, en op het andere niet (tegelijkertijd). Zodra ik van één van beide controllers de schijven ontkoppelde bootte het hele zooitje wel door.

Probeer eens een ander PCI-slot. Wat ook kan helpen is om met je IRQ-settings te spelen, voor zover je daar mogelijkheid toe hebt in je BIOS.

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Fauna schreef op woensdag 27 september 2006 @ 14:10:
Dit klinkt als een probleem wat ik eerder heb gehad. Ik had op dat moment 2 PCI promise controllers die op het ene moederbord wel werkten, en op het andere niet (tegelijkertijd). Zodra ik van één van beide controllers de schijven ontkoppelde bootte het hele zooitje wel door.

Probeer eens een ander PCI-slot. Wat ook kan helpen is om met je IRQ-settings te spelen, voor zover je daar mogelijkheid toe hebt in je BIOS.
Ik heb pci expres 4* en daarvan zit er maar 1 aansluiting op mijn moederbord helaas.
Ik heb nog niet geprobeerd of hij in het 16* slot past maar deze is eigenlijk bedoeld voor SLI mijn grafische kaart dus.
Guardian Angel schreef op woensdag 27 september 2006 @ 05:23:
De comptabiliteitslijst, http://www.highpoint-tech...0Compatibility%20List.pdf , geeft niet het exacte type van jouw MB weer. Klopt dat?
Heb hier even naar gekeken hij staat er niet tussen maar heb natuurlijk wel een dergelijke chipset (Nforce 4 SLI)
Heb het zelfde gehad met mijn geheugen wat ook niet geadviseerd werd door Asus omdat het niet in hun qvl stond.
Kan je vertellen dat ocz prima werk in het moederbord.

Moet zo naar mijn werk en zal 2 daagjes wegzijn eenmaal thuis ga ik mijn oude schijven eens aansluiten op mijn raidcontroller om zoveel mogenlijk te backuppen naar mijn bootschijven.
Hierna zal ik eens een raidarray aanmaken om te kijken hoe alles werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door Edwin van Cleef op 27-09-2006 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Ik wil mijn topic even omhoogschoppen nadat ik weer wat verdergekomen ben.(eigenlijk ook niet)

Nadat ik mijn schijven gebackupped had heb ik alle 4 mijn maxtorschijven aan mijn raidcontroller gehangen en een raid 5 array aangemaakt.
nadat dit gebeurd was ben ik verder gaan booten en mijn pc blijft doodleuk hangen in het bios bootscherm.
De laatste regel die ik lees op het scherm is:
USB mass storage device configured 00 (geen idee wat het is eerlijk gezegd)
Dan doet mijn pc helemaal niets meer en is een reset met de resetknop de enigste oplossing.
Wachten heeft geen nut heb hem hier ca 10 min op laten staan maar alles zit zo vast als een huis en geeft geen teken van enig leven.

Ik snap domweg niet wat ik nu fout doe.
Heb een raid 0 config op mijn onboard raidcontroller zitten deze werkt perfect als ik mijn schijven van mijn rocketraid loskoppel.
Ik kan gewoon booten en wanneer nodig in de config van mijn bios komen.
Nadat ik de 4 maxtorschijven aansluit op mijn raidcontroller dan loopt alles muurvast en kom ik niet eens meer in de biosconfig.

Is er mischien iemand die mij kan vertellen wat ik nu fout doe?
ik heb alle 4 de schijven in een raid 5 config gezet.
Is het zo dat het initializeren van de schijven zo lang duurt?
Ik kan in mijn raidcontroller gewoon werken en alles aanmaken en ik heb het niet ingesteld om te booten.
overigens geeft hij in de bios van de rocketraid aan dat alles naar behoren werkt.

Ik weet het eerlijk gezegd niet meer :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik ook niet, meen dat ik al eerder naar de comptabiliteit van de HD's en MB had gekeken en dat is allemaal in orde.

Op mijn MB kun je ook kiezen voor een quick initialising misschien bij jou ook. Zou eens kijken en proberen.

Die melding USB etc. heeft volgens mij te maken met een USB-device waar iets mee is. Ik zou alle USB-zaken loskoppelen cq. op disable zetten in het BIOS.

Misschien dat het de moeite waard is om eerst een SATA schijf aan te sluiten en te configureren. Als dat werkt 2 enz. enz.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 23:15:
Ik ook niet, meen dat ik al eerder naar de comptabiliteit van de HD's en MB had gekeken en dat is allemaal in orde.

Op mijn MB kun je ook kiezen voor een quick initialising misschien bij jou ook. Zou eens kijken en proberen.

Die melding USB etc. heeft volgens mij te maken met een USB-device waar iets mee is. Ik zou alle USB-zaken loskoppelen cq. op disable zetten in het BIOS.

Misschien dat het de moeite waard is om eerst een SATA schijf aan te sluiten en te configureren. Als dat werkt 2 enz. enz.
daar had ik ook al naar gekeken.
zonder enig usb apparaat los te koppelen boot het systeem weer wel door als ik de harde schijven heb losgekoppeld van de rocktraid.
zowel met mijn toetsenbord als mijn muis ben ik afhankelijk van usb (logitech g15 en g5 )en ik heb al helemaal geen storagecontroller op mijn usb poorten aangesloten zitten.
Ik zal het eens stap voor stap bekijken wat hij doet als ik er 1 op aansluit zoals jij omschrijft dit had ik nog niet gedaan namenlijk.
Dat quick initializing heb ik ook al geprobeerd alleen merk ik totaal geen verschil.
Hoe lang duurt dat initializeren eigenlijk? heb er geen flauw idee van zit 4&300gb in mijn systeem op de controller aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door Edwin van Cleef op 15-10-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Helaas ook ik weet niet hoe lang het duurt. Ben benieuwd naar de test met 1, 2 en 3 HD's. :).

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 18:57

John2B

I Love RAID5..!!

Welke Firmware versie heb je nu op de HighPoint staan?

Volgens mij moet je deze hebben, ivm het boot probleem:

RR2310-BIOS-1.1A-disable-INT13-0331
RR2310_00-win-1.11-0331

Je kan natuurlijk ook support vragen aan de winkel waar je die hebt gekocht, en als die het niet weten kan je contact opnemen met HighPoint support.

[ Voor 91% gewijzigd door John2B op 15-10-2006 23:38 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
John2B schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 23:33:
Welke Firmware versie heb je nu op de HighPoint staan?

Volgens mij moet je deze hebben, ivm het boot probleem:

RR2310-BIOS-1.1A-disable-INT13-0331
RR2310_00-win-1.11-0331

Je kan natuurlijk ook support vragen aan de winkel waar je die hebt gekocht, en als die het niet weten kan je contact opnemen met HighPoint support.
idd die heb ik er opstaan versie 1.1
Met 1 harddisk wil het systeem wel booten maar ziet niets.
Bij de 2e harddisk loopt alles weer compleet vast.
Met de raid managementconsole kan ik er wel inkomen maar hij geeft aan dat er onvoldoende schijven zijn voor een raidconfig (met 1 is dat natuurlijk ook zo).
Ik vrees dat een belletje naar de leverancier de volgende stap word want op dit moment kom ik er gewoon niet uit.

Dus met 1 HDD boot hij met de 2 loopt hij al vast en softwarematig is hij geinstalleerd volgens apparaatbeheer.
Verder krijg ik ook niets te zien dat er een raidcontroller aangesloten is (bij deze computer oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Bestandjes zijn aan je gemaild...dus check je mail.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
John2B schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 00:11:
Dan hoop ik dat het niet naar cobs gegaan is dat is namenlijk verbonden met een algemeen emailadres wat uitkomt bij een maat van mij :X
Ik vrees dat die momenteel niet online cq thuis is en rond deze tijd lijkt het mij niet verstandig dat ik hem bel.

Kijk even bij:
http://tweakers.net/gallery/81938

Daar kan je het goede terugvinden alvast bedankt voor de moeite ik hoop dat ik dan wat verder kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Ik heb telefonisch contact gehad met de supportafdeling van alternate en deze vermoed dat het een probleem is dat mijn controller niet compatible is met mijn moederbord.
Daar zit ik dan met mijn goede gedrag en een raidcontroller waar ik niets mee kan op het ogenblik.
Ik ga zo eens even bellen met de klantenservice en er eventueel een mail aan wagen aan highpoint om te kijken of er mischien alsnog een oplossing gevonden kan worden.

Al denk je dat je wanneer je de aansluitingen hebt en goed spul koopt dat het allemaal werkt maar in dit geval zijn er blijkbaar dus toch verschillen.
Ik houd iedereen even op de hoogte wat er verder gaat gebeuren.
Zal eerst eens even een mail aanmaken naar highpoint en naar de custommerservice van alternate omtrend dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
John2B schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 00:11:
Ik heb je mail ontvangen en de bijbehorende drivers geinstalleerd en tevens de bios geflasht van 1.1 naar 1.11.
Ik heb helaas geen verbetering kunnen constateren want hij blijft weer hangen bij.
00 USB Mass storage controller found en configured.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat hij daar mee bedoeld omdat ik niet zoiets dergelijks aangesloten heb.
Eenmaal losgekoppeld kan ik gewoon weer booten.

Heb ik wel de juiste volgorde gebruikt voor het configureren van de controller?
Controller geinstalleerd en met het opstarten alle 4 de schijven geselecteerd en in raid 5 gezet.
Ik heb de functie background utilization gebruikt bij het aanmaken maar er gebeurd dan ook weinig want ik kan gewoon door de menus bladeren.
Ik zie dat hij de schijven in raid 5 geconfigureerd heeft met een totale opslag van 899,92 gb en bij utilization kan ik gewoon niets kiezen.

Ik zie nergens dat hij de config aan het builden is oid en in de bios van mijn pc kan ik niet komen wanneer er meer dan 1 schijf aangesloten zit op de rocketraid omdat hij dan voortijdig vastloopt.
Wanneer de schijven losgekoppeld zijn of wanneer er 1 schijf aangesloten is dan zie ik verder ook geen bijzonderheden in mijn pc bios omtrend deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

did you install OS on RR2310?
If yes, please disable onboard RAID, other add-on RAID/SCSI int13 function
or disable USB legacy support.
If no, please disable RR2310 int13 function.

The way to disable RR2310 Int13 function as below,

1. Download RR2310 BIOS and extract it to a bootable floppy disk.
2. Boot from floppy and type "load biosname /c" to select Int13 function
disable.
3. Reboot system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

/me GA kijkt om zich heen, ziet een stukje Engelse tekst boven hem en vraagt zich af of de merge wel helemaal goed is gegaan. :)

De oplossing ^^ lijkt zo gek nog niet trouwens.
Edwin van Cleef schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 17:55:
[...]
Wanneer de schijven losgekoppeld zijn of wanneer er 1 schijf aangesloten is dan zie ik verder ook geen bijzonderheden in mijn pc bios omtrend deze kaart.
Ik ga er vooralsnog vanuit de je de juiste drivers, een mogelijk noodzakelijk programma en weet ik veel wat hebt geïnstalleerd.

Ik schaam me er niet voor het te melden maar ik heb weleens een ruime week zitten kloten om een Promise RAID aan de praat te krijgen totdat ik opeens ontdekte dat ik verkeerde drivers had gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 17-10-2006 15:27 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

The RR2310 BIOS may conflict with onboard SATA RAID BIOS.
You can boot up by press "End" key when RR2310 BIOS screen comes out.
Then boot to DOS and run "load.exe biosfile /c" and change the option:

EBDA reallocation -> disable
INT13 support -> disable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Ik zal dat laatste eens proberen.
Even in de bios een aantal zaken uitzetten.
Dat legacy USB support zou dat kwaad kunnen voor mijn usb spulletjes die ik aangesloten heb op mijn pc?
Ik doel voornamenlijk op mijn muis en mijn toetsenbord welke dus niet op een ps/2 poort aangesloten kunnen worden.

Zal even het volgende moeten vinden in mijn bios:
EBDA reallocation -> disable
INT13 support -> disable

Verder kan ik mijn onboard raid weer niet uitzetten ivm de raid 0 config van mijn bootschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Topicstarter
Natuurlijk al behoorlijk achterhaald maar ben flink aan het proberen geweest.
Gezien de drukte op mijn werk heeft mijn pc geruime tijd een stuk lager op mijn prioriteitenlijst gestaan dus is er weinig mee gebeurd de laatste maanden behalve een beetje surfen.

Nu ik weer tijd heb om er een goed voor te gaan zitten en te proberen ben ik iets verder gekomen.
Ik heb deze bios erop geflasht maar kon hardwarematig (vanuit opstartscherm bios met CTRL-H) wel een raidconfig opzetten alleen het doorbooten ging nog steeds niet.
Na het flashen kon ik wel doorbooten zonder een raidconfig ingesteld te hebben.
Met de diskmanagementsoftware van highpoint heb ik een RAID5 config opgezet van 4 schijven en het aanmaken (initializeren van schijven) duurde bij elkaar ongeveer 3 en half uur en na formateren was alles gebruiksklaar.
Ik heb mijn backups teruggezet en alles werkte naar behoren.
Kopieeren van mijn raptors in RAID 0 naar mijn 4 maxtors in RAID 5 verliep gemiddeld met een snelheid van rond de 70mb per seconde was dus niet slecht is.

Eenmaal gereboot begonnen mijn problemen van voor af aan:

De melding van de USB massstoragecontroller welke geconfigureerd is en het systeem zit weer muurvast.
Kan niet meer doorbooten en zelfs ctrl-alt-del werkt dan niet meer dus een reset met de resetknop is de enigste oplossing.

Dus even op een rij gezet.

Na flashen van de bios en het opvolgen van de eerdere instrukties omtrend het uitzetten van bepaalde settings kon ik doorbooten.
Het in de Bios van de controller aanmaken van een raidsetup loopt uit op een crash van het systeem.
Wanneer ik geen RAIDconfig opzet in de bios maar gewoon doorboot kan ik met de RAID management software een RAIDconfig opzetten welke ook werkt ook.
Na een reboot slaat mijn hele systeem weer muurvast terwijl alles daarvoor keurig werkte.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:28
Ik heb ook problemen met de Highpoint 2310 icm mijn Intel s3000ah serverbord.

Het maakt niet uit in wel pci-e slot ik de kaart stop. Zodra ik windows (geinstalleerd op een raid 1 volume op de lsi onboard controller) boot, dan loopt het systeem vast met een mem parity error.
Ik heb 4x1gb ecc kingston geheugen. Als ik de highpoint kaart eruit haal, dan boot Windows zonder problemen.

Iemand een idee wat hier het probleem is? De int13 methode heb ik al geprobeerd.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Pagina: 1