Je downloadt enkele foto's van internet, met een identiek onderwerp, maar in verschillende kwaliteit: een grote wazige foto van 30 KB; een kleine scherpe foto van 120 KB; een foto met kleurzweem; een met tekst-opdruk; een met logo; een met artefakten; een met afgesneden stukken...
Een hi-res foto kun je natuurlijk vergeten.
Is er software die de data van meerdere foto's kan samenvoegen tot een foto van betere kwaliteit?
Fotobewerkingssoftware is niet altijd bevredigend - verscherpen geeft bijv. artefakten; een kleurzweem verwijderen geeft minder KB...
Paint e.d. kan geen foto's op elkaar leggen/optellen...
Photomatix lijkt veelbelovend, maar blijkt voor belichtingsproblemen.
Logo's en teksten kun je overplakken met hetzelfde stukje - vergroot - uit een kleine foto, maar het resultaat valt vaak tegen.
Een 'afgesneden' foto met veel detail kun je over een complete foto met minder detail plakken.
**
Of wil ik nu te veel? Volgens mij worden veel foto's afgeleid van andere gecomprimeerde foto's (om niet te zeggen gejat), zodat er alleen maar minder beelddata beschikbaar is.
Een hi-res foto kun je natuurlijk vergeten.
Is er software die de data van meerdere foto's kan samenvoegen tot een foto van betere kwaliteit?
Fotobewerkingssoftware is niet altijd bevredigend - verscherpen geeft bijv. artefakten; een kleurzweem verwijderen geeft minder KB...
Paint e.d. kan geen foto's op elkaar leggen/optellen...
Photomatix lijkt veelbelovend, maar blijkt voor belichtingsproblemen.
Logo's en teksten kun je overplakken met hetzelfde stukje - vergroot - uit een kleine foto, maar het resultaat valt vaak tegen.
Een 'afgesneden' foto met veel detail kun je over een complete foto met minder detail plakken.
**
Of wil ik nu te veel? Volgens mij worden veel foto's afgeleid van andere gecomprimeerde foto's (om niet te zeggen gejat), zodat er alleen maar minder beelddata beschikbaar is.