Robot bouwen mbv Dell Latidtude met mankementen

Pagina: 1
Acties:

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben van plan om eindelijk een keer een robot te bouwen die ik grotendeels zelf in elkaar heb geknutseld. Het plan dat ik heb is om een robot te maken die reageert op beeld van buitenaf en daar dan iets mee gaat doen. Ik zit een beetje te denken of het besturen van een laser-pointer, maar ik ben hier nog niet helemaal zeker van.

Mijn achtergrond/opleiding ligt in de animatie/vormgevings kant, maar wel met een sterke drang naar techniek. Ik ben van plan om de programmering te doen in MAX/MSP mede omdat ik al wat programmaatjes heb liggen die ik voor beeldherkenning heb gebouwd. Ik alleen nagenoeg geen ervaring met het aansturen van echte hardware (denk motortjes etc.).

Als brein ben ik van plan om een Dell Latitude CPI - A serie te gaan gebruiken, die helaas lichte schermkuren heeft:

Dit probleem wil ik eerst uit de weg ruimen. Ik heb alleen geen idee hoe... Het probleem ligt erin dat als ik de laptop opstart er allemaal verticale gekleurde lijnen over het tft scherm lopen. Tijdens het opstarten veranderen de volgorde van deze strepen wel, waarbij er soms ook dikkere zwarte banen verschijnen. Als ik de VGA port op een CRT monitor aansluit heb ik wel gewoon beeld. Ik heb geen idee of de fout ergens op het moederbord zit, in de aansluiting naar het scherm, of het scherm zelf.

Hieronder volgen enkele foto's die hopelijk het probleem ietwat verduidelijken. Meer foto's kunnen altijd geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wattof/robot/scherm.jpg
Het probleem... gekleurde lijnen en geen beeld.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wattof/robot/back.jpg
De achterkant van de laptop met wat sticker info.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wattof/robot/aansluiting.jpg
De aansluiting op het moederbord.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wattof/robot/backscreen.jpg
De achterkant van het scherm.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wattof/robot/stekker.jpg
En het stekkertje zelf.

Als donor heb ik ook de beschikking over een Latitude CPI - R Serie, die helaas een ander soort stekkertje heeft en waarvan de werking compleet onbekend is. Deze start helemaal niet op. Een andere optie is misschien om het scherm direct op de vga poort aan te sluiten, maar ik heb geen idee of dit mogelijk is.

Als iemand enig idee heeft hoe ik dit 1e probleem moet aanpakken hoor ik dat graag...

MVG

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 20:48

Mentalist

[avdD]

Ik vrees dat je donorscherm waarschijnlijk een andere aansturing heeft en dus mogelijk helemaal niet kan werken, als je er al een goed stekkertje op krijgt.

Die schermen worden normaal digitaal aangestuurd, dus de D-sub poort is sowieso geen oplossing. DVI zou in theorie wel een kans hebben, maar dat zit alleen op nieuwere laptops..

Ik vrees dat je enige oplossing is om een T101-alike te bouwen die al z'n output zonder schermen kan geven ;). Ook een uitdaging. Of een geschikt scherm op eBay oid. op de kop tikken (tip: zoek ook op ebay.de en niet alleen .nl).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• sjaak34
  • Niet online
Hehe, ik zat zelf meer te denken aan een ED209 achtig model ;)

Het is dus niet echt dat er standaarden gebruikt worden tussen verschillende laptop bouwers of wel? Ik dacht dat het wel mogelijk zou zijn zelf iets te fabriceren. Ik zal Ebay.de in de gaten houden, ik hoop dat ik daar wat kan vinden. Wel jammer dat ik niet weet wat er stuk aan is. Op ebay.de zie ik namelijk wel dat er onderdelen worden aangeboden, maar zolang ik het precieze mankement niet weet ga ik nog niet nog een keer gokken. (Die donor laptop was een miskoop namelijk =/)

Hier staan namelijk wel wat interessante objecten:
http://stores.ebay.de/IHR...isplay-LCD-TFT_W0QQfsubZ4

• sjaak34
  • Niet online
Het duurde even, maar ik heb een donorscherm gevonden. Om de uitdaging wat te vergroten is dit een 5 inch navigatie scherm uit een toyota. Vermoedelijk met als typenr:3TV05. Dit scherm heeft voor mij 2 onbekende aansluitingen.

Namelijk: een soort grote s-video kabel 13 pins, met een soort draai beveiliging om de stekker ergens uit te kunnen trekken. En een redelijk groot wit vierkant blokje met 11 gaatjes ipv pinnetjes.

Op de printplaat zelf zitten ook nog twee aansluitingen. Dit zijn 2 witte insteek plasticjes, eentje met 2 platte pinnetjes en een met 8 platte pinnetjes.

Ik weet überhaupt niet of deze printplaat hoort bij het navigatie gedeelte, of alleen wordt gebruikt voor de aansturing van het scherm.

Ik kan ook direct bij de platte inschuif connectoren die uit het scherm zelf komen dit zijn dit zijn 3 van die oranje platte "kabels" die in de printplaat gaan.

Mijn vraag is: kan ik dit schermpje op aansluiten op de laptop? Misschien mbv de vga aansluiting?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Nee, alleen een compleet identiek scherm kan je eraan hangen.

Dus: zelfde reso/zelfde aansluiting/zelfde controller.

Kans dat je die vind op een andere manier dan een reserve onderdeel voor die laptop te vinden is vrij klein.

Wel kan je het scherm misschien via een andere poort aansluiten, maar daarvoor moet je heel wat meer info hebben dan welke stekkertjes je beschikbaar hebt.

• sjaak34
  • Niet online
ja, ik ben inderdaad van plan om het beeld via de vga poort op de laptop te verkrijgen. Ik moet dus uitzoeken hoe dat scherm werkt maar ik weet niet precies hoe ik er achter kan komen hoe dat scherm aangestuurd wordt.

Ik kan ook nog geen schema oid vinden eigenlijk.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Misschien dat je hier iets aan hebt: Laptop LCD aan VGA-kaart
Aangezien de laptop wel een analoge VGA-out heeft ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-02 22:07

Bene

list incomprehension

Of nog makkelijker, doe mij een mailtje op otster apestaart hotmail punt com. Ik heb een latitude A scherm wat je zo van mij mag hebben.

• sjaak34
  • Niet online
@ Resistor: Thnx, voor de link. Ik heb het net even vluchtig door gekeken en ik ben blijkbaar niet de enige die zoiets van plan is... Het valt blijkbaar ook helemaal niet mee :|

@ Bene: Ik heb je net gemaild, bedankt voor je aanbod.

• sjaak34
  • Niet online
Ik kwam deze link ook nog tegen: http://www.terk.ri.cmu.edu/recipes/index.php IPV die Qwerk "computer" ben ik van plan om die latitude als brein te gaan gebruiken.

Ik wil heel simpel beginnen dus in het begin zal hij nog niet autonoom kunnen rondrijden, maar bestuurd worden mbv een computer. Zoals het er nu uitziet wil ik cycling74's max/msp gaan gebruiken om mee te programmeren. Het obstakel waar ik nog het meest mee zit is de aansturing van de motoren vanaf de laptop. Misschien kan ik hier wel de parallelle of seriele port voor gebruiken, maar ik heb nog geen idee hoe ik dat moet aanpakken.

Verwijderd

sjaak34 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 12:43:
Ik kwam deze link ook nog tegen: http://www.terk.ri.cmu.edu/recipes/index.php IPV die Qwerk "computer" ben ik van plan om die latitude als brein te gaan gebruiken.

Ik wil heel simpel beginnen dus in het begin zal hij nog niet autonoom kunnen rondrijden, maar bestuurd worden mbv een computer. Zoals het er nu uitziet wil ik cycling74's max/msp gaan gebruiken om mee te programmeren. Het obstakel waar ik nog het meest mee zit is de aansturing van de motoren vanaf de laptop. Misschien kan ik hier wel de parallelle of seriele port voor gebruiken, maar ik heb nog geen idee hoe ik dat moet aanpakken.
offtopic:
als je nouw je dm of een mailadres in je profiel zet 8)7 heb ik maybe voor je een goed tft voor een klein bedrag O-) mail mij anders maar

• sjaak34
  • Niet online
Met dank aan Bene heb ik een werkend geheel en nog wat reserve onderdelen op de koop toe, heel erg bedankt =) Nu is het nog uitzoeken wat voor software dat beestje nog een beetje aan kan, maar ik ben weer een stapje verder.

@ Dutch-XaZeR, Thnx voor het aanbod zoals je ziet heb ik het al kunnen regelen. Ik zet wel even wat contact mogelijkheden in mijn profiel. Thnx
Pagina: 1