Laptop gebruiken als mengpaneel

Pagina: 1
Acties:
  • 929 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124510

Topicstarter
Hallo, ik zit in een band en wij doen af en toe live optredens (kun je maar beter uit de buurt blijven) maar nu had ik een ingeving om al het geluid te mixen met een laptop. Wij zijn niet echt een grote band, een basgitaar, 2 zangers en een keyboard. en een drum niet te vergeten maar die is niet te mixen en niet interessant. Is dit te doen met een laptop? ik denk dat ik dan wel een usb creative geluidskaart moet kopen want een interne geluidskaart zal dit niet kunnen. ik hoor veel goede verhalen over Creative en ik heb ook wel vertrouwen in die geluidskaarten. Mijn laptop moet dit in principe aan kunnen (dual core 2gb geheugen binnenkort)

Ik heb al rondgekeken op het forum maar ik ben geen oplossingen tegengekomen. ik kwam hier vooral topics tegen over DJ's. Dit is ook zeker interessant maar niet van toepassing

Het is dus niet de bedoeling om als DJ te gaan draaien maar om input van muziekinstrumenten met elkaar te kunnen mixen qua volume etc. Dit zou een geweldige oplossing zijn omdat we altijd een tijdje nodig hebben voor het afmixen voor een optreden.

B.V.D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
In principe zou dit wel moeten kunnen, maar met een kaartje zoals de audigy zie ik ditniet gauw gebeuren, dan moet je meer de richting op van: M-Audio

offtopic:
Wat voor stijl muziek spelen jullie?

[ Voor 26% gewijzigd door Flapp op 24-09-2006 23:33 . Reden: linkje toegevoegd ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De prijs die je betaald voor een geluidskaart met genoeg in- en outputs is denk ik hoger dan de prijs van een leuk 16 kanaals mengtafeltje.

Kijk eens naar de esi esp 1010 (ik weet niet of die er ook in "pc card" formaat is).
Andere optie:
rme hammefall dsp + digiface.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
teacher schreef op zondag 24 september 2006 @ 23:34:
De prijs die je betaald voor een geluidskaart met genoeg in- en outputs is denk ik hoger dan de prijs van een leuk 16 kanaals mengtafeltje.
Mee eens. Daarnaast ontgaat het me volledig waarom je hiervoor een computer zou willen gebruiken...

Neem gewoon een budgetmengpaneeltje. Dek 'm wel af met een theedoek als je 'm niet gebruikt, budgetmixers en stof gaan niet samen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoeveel betaal je voor een 16 kanaals mengpaneeltje dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Hercules heeft ook iets: http://www.hercules.com/s...php?swcty=UK&p=91&b=1&f=1

Maar dit is niet echt professioneel en zal ook niet de beste kwaliteit zijn.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB Back
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 03:51
Eigenlijk zou je èn een leuk mengpaneeltje met genoeg outputs willen èn een geluidskaart met genoeg inputs. Het voordeel van spelen over het mengpaneel is dat je niet afhankelijk bent van een vastlopende laptop, lantency of gebrek aan rekenkracht voor effecten.

Neem je daarnaast de sporen op je laptop op via een geluidskaart met genoeg inputs, dan is het prima later te bewerken. Moet je wel software hebben die meerdere sporen tegelijk kan opnemen. Als ik zo snel eens reken kom je met 8 sporen al een heel eind: 1 mic voor de basversterker, 1 mic zang, 1 kanaal keyboard en de rest wat mics voor de drums.

Verdiep je eens in de mengpaneelmarkt en de geluidskaartmarkt. Beiden zijn al vanaf € 100,- à € 150,- te koop, natuurlijk niet de allerbeste kwaliteit maar leuk om mee te beginnen. Nog een galmpje voor de zang, of een mengpaneeltje met wat ingebouwde effecten en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2023

Yoozer

minimoog

Anoniem: 124510 schreef op maandag 25 september 2006 @ 19:36:
hoeveel betaal je voor een 16 kanaals mengpaneeltje dan?
Heb je 16 kanalen nodig voor 2 zangers, gitaar, bas, keyboard en drums? Da's behoorlijk wat. Medunkt dat je al met 12 heel goed uit de voeten moet komen, zeker als de drummer met 2 of 3 microfoons vooruit kan. Als de keyboardspeler zelf meerdere toetsenborden heeft zou je een submixer kunnen overwegen; een kleine goedkope mixer waarvan de outputs in de hoofdmixer gaan.

Creative is overigens niet geschikt voor muziekproductie :P. Games, mp3tjes luisteren, zeker, maar absoluut niet nummer 1 voor opnames.

Kijk hier eens naar: http://feedback.nl/?id=55&b=PHIMP84X . Of http://feedback.nl/?id=55&b=XX2222FX - daar moet je zeker genoeg aan hebben wat betreft microfooningangen. Anders kun je ook de 2ehands-markt op; genoeg keuze.

Het wordt pas een probleem als je een powered mixer nodig hebt - die moet dan ook de PA-set aandrijven. Als je je daar niet druk over hoeft te maken zijn bovenstaande exemplaren prima. Je hebt ook nog het wat duurdere spul (Spirit, Mackie), maar dat ligt aan je budget. Overigens kan die Xenyx 2222 ook nog gelijk via USB je laptop in :).

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK.. punt 1 ik probeer het topic niet te kicken, de situatie is veranderd en ik heb weer advies nodig. dus ik denk ik zet het in dit topic zodat tweakers niet gek worden van 100.000 topics per dag..

dat terzijde..

Ik heb nu dus nog steeds 1 laptop, inmiddels 1 mengpaneel, 1 keyboard, basgitaar en er moeten nog 2 microfoons bij komen voor zang. Verder heb ik een drumstel staan waarvan ik niet weet hoe ik die op ga nemen. Daar moeten ook microfoons bij.

Wat is de beste manier van opnemen nu, een programma gebruiken waarmee je sporen een voor een kan opnemen? welke programma's zijn aan en af te raden.

Alvast bedankt

Nico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 08:04
Ik word best wel een beetje moe van alle 'zeker geen creative kaart voor muziek' kopen reacties.
Zowel in latency (5 ms), opties (ASIO 2.0) en geluidskwaliteit (met 24-bit 96 khz zitten zelfs de meetresultaten al ver boven cd-kwaliteit) zijn de meeste creative kaarten perfect geschikt voor muziek.
Er is uiteraard beter, meer geschikt (maar ook duurder) materiaal te krijgen, maar als je ook als keuze een goedkope 16-kanaals mixer aanraad die vele malen meer ruis en vervorming zal toevoegen dan een nieuwe creative kaart vind ik het wat overdreven om de creative kaarten totaal af te raden.
Reden om ze in dit geval wel af te raden is gewoon dat er niet genoeg analoge ingangen opzitten indien je alle instrumenten tegelijk multi-track wil kunnen opnemen.

Voor multi-track opnemen heb je onder andere Adobe Audition. Indien je verder ook geinteresseerd moest zijn om digitale synthesizers/drums toe te voegen biedt de nieuwste versie van FL Studio ook wel wat mogelijkheden qua analoge opnames.
Van freeware is de enige die ik ken audacity, maar ik weet niet of die instaat is om met meerdere tracks om te gaan.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oenboek
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-02-2024

oenboek

Serendipity

Een prima programma dat bovendien spotgoedkoop is, is MAGIX Audio Studio. De versie 2007 kan zelfs midi en audio samen aan. Je kan tot 16 kanalen simultaan opnemen, en nog een pak meer bewerken. Ik gebruik MAGIX al jaren voor CD-opnamen van een band, en versie 2007 is een grote stap vooruit vind ik. Er zijn veel betere alternatieven (Cubase enz), maar die kosten ettelijke keren meer. Met MAGIX kan je meer dan wat je nodig hebt. Er zijn ook enkele freeware alternatieven, maar ik vond geen enkel voldoende goed.
Ik gebruik zelf Terratec PCI-kaarten, zodat ik tot 24 kanalen kan gaan. Je kan voor je laptop perfect firewire-kaarten gebruiken. Van Terratec, M-audio of andere. Maar zorg ervoor dat je voldoende kanalen hebt. Eventueel ook kaarten met ingebouwde microfoon preamps, anders moet je die nog extra kopen. Een prima oplossing is ook de Behringer ADA8000 met daarbij een ADAT naar firewire interface. Die Behringer werkt soepel en perfect.
Als je een drum wil opnemen, heb je daarvoor alleen al minstens 7 kanalen nodig. Als je daarnaast nog de andere instrumenten in stereo (van de synths en van de effectunits voor gitaar en bas) wil opnemen is 16 kanalen net goed. Ik kies om de band life op te nemen, en dan stem en ev.solos opnieuw op te nemen. Dat geeft een meer levende klank dan alles apart. Het is ook meer ambiance (ik speel zelf ook).

One Buck Music keeps the vibes

Pagina: 1