[Car] versterker / subwoofer gevoelig voor ruis

Pagina: 1
Acties:
  • 2.189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139762

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb gister tweedehands een versterker + subwoofer in case gekocht. Vor 50 euro had ik een:
- Osio HPA2002U 2ohm stable
- Magnat XTC 1500 Woofer in case

Nu heb ik alles aangesloten en het werkt. Helaas ondervind ik nog enkele problemen:

- Als ik het volume uitdraai van de radio/cdspeler gaat mijn woofer soms ruizen op omgevingsgeluid. Als ik tegen de deur aan sla, doet de woofer het geluid na.. Hoe kan ik deze storing voorkomen? (mijn massa zit op het slot van de achterklep??)

- Mijn radio/ cd speler heeft 4 uitgangen, die vier uitgangen heb ik al op 4 jvc boxjes (80watt rms) zitten. Met een kroonsteentje heb ik bij de twee achterste boxen het signaal afgetapt en gebrugt naar mijn versterker, de versterker staat ongebrugt op de woofer, hoe kan het dat wanneer ik de volume boven de 20 gooi de radio zichtbaar doorgaat, maar er geen geluid meer uitkomt, echter wanneer ik het frontje erafhaal en er opnieuw opklik werkt het vaak weer..?

Iemand some tips?

Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

1 stoppen met snuiven, blowen of spuiten en het geld opsparen om fatsoenlijke spullen te kunnen kopen die je op de juiste manier aansluit.

2 zoek de gebruiksaanwijzing en sluit alles op de juiste manier aan.

3 begin zo kaal mogelijk en verwissel enkele componenten, net zolang totdat je de fout gevonden hebt.

Heb ik het nou goed begrepen dat je een luidsprekeruitgang op een line ingang aangesloten hebt? Dan gaat je luidspreker dus als een microfoon werken en overstuurt de versterker ingang! Als je het frontje eraf haalt stop je waarschijnlijk de overstuurde uitslag van de speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Zoek eens een fatsoenlijk massapunt(gordelbout/ophangen oid)

Als je het signaal van je radio "aftapt" bij je achterspeakers verlaag je de impedantie richting je radio... aangezien de meeste HU's niet lager kunnen als 4ohm ben je nu je radio aan het oproken ;)(daarom gaat hij waarschijnlijk ook "uit")

Kijk eens op 12vhifi.nl voor alle beginnersvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie opmerkingen. 'Heb ik het nou goed begrepen dat je een luidsprekeruitgang op een line ingang aangesloten hebt?'.. Neee natuurlijk niet. Die tweede reply, daar kan ik wat mee.. want daar tackle ik mijn probleem grotendeels mee. Helaas kan ik nergens meer een onbetaalde versie van de handleiding downloaden, misschien kan iemand mij helpen aan de hand van mijn foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.11helden.nl/gfx/uploads/img_0140.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.11helden.nl/gfx/uploads/img_0141.jpg

Zoals je ziet zitten er nog onaansgesloten functies op mmijn versterker, zo zie ik een crossover, waarover ik wel info kan vinden maar ik in mijn geval nog weinig vanaf weet. Daarnaast zie ik vier aansluitingen high imput, hoge tonen? hoge spanning? wat is het?

Op foto1 zie je trouwens mijn massa, namelijk het ijzer van het slot..

Ruud

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 139762 op 25-09-2006 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:11
'Heb ik het nou goed begrepen dat je een luidsprekeruitgang op een line ingang aangesloten hebt?'.. Neee natuurlijk niet.
Jawel dus:
Mijn radio/ cd speler heeft 4 uitgangen, die vier uitgangen heb ik al op 4 jvc boxjes (80watt rms) zitten. Met een kroonsteentje heb ik bij de twee achterste boxen het signaal afgetapt en gebrugt naar mijn versterker
Hier is volgens mij dus eigenlijk je "high input" voor. Althans, dat was zo op mijn versterker voordat iemand hem "leende".

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zie daar toch echt tulpjes op een line ingang gaan en niets op je high-level ingang, aangezien je zegt dat je hebt afgetapt via de luidsprekeruitgang, heb je dus toch echt je speakeruigangen op je line-in gezet. Je hebt mazzel dat er nog niets doorgefikt is. Het feit dat je geluid eruit klapt, betekend dat er iets in protection mode springt.

[ Voor 23% gewijzigd door GaMeOvEr op 25-09-2006 13:51 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, op mijn headunit zitten ook 2 tulp in en uitgangen, namelijk een line-out en een line-in.. moet ik die lineout van mijn hu verbinden met de input van mijn versterker?

Het probleem met eruitklappen heb ik zojuist opgelost, ik had direct achter de hu een brug gemaakt, schijnbaar ondersteunde mijn hu dat bruggen niet. Het enige wat nog irritant is wanneer ik mijn moter start en het geluid begint, het geluid het soms niet doet, en wanneer ik die tulpjes van mijn versteerker eraf haal alles het wel doet.. zoals jullie hierboven al aangeven. Als het geluid dan draait op de boxjes sluit ik die tulp weer handmatig aan op de versterker, dan werkt alles weer.. Weet iemand of ik die lineout moet hebben?

ik heb mijn remote niet gebruikt om de versterker van voeding te voorzien, hiervoor heb ik die rechtsreeks op de accu. Hoeveel vreet zoown remote als die uitstaat.. ik weet nu in ieder geval dat de versterker aan kan blijven staan 2 dagen op stroom van de accu ipv remote.. hoelang maximaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:11
Ja je kan beter de lineout van je headunit gebruiken.
De remote gebruik je alleen om de versterker in en uit te schakelen. Er loopt dan een draad van je hu naar je versterker, zodra je je radio aanzet schakelt hij je versterker ook in. Anders kom je dus met een lege accu te staan omdat je versterker altijd aan staat...
Er zijn speciale tulpsnoeren te koop met een extra draadje eraan die je voor de remote kunt gebruiken

[ Voor 13% gewijzigd door sig69 op 25-09-2006 15:16 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 15:46

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 139762 schreef op maandag 25 september 2006 @ 15:02:
Oke, op mijn headunit zitten ook 2 tulp in en uitgangen, namelijk een line-out en een line-in.. moet ik die lineout van mijn hu verbinden met de input van mijn versterker?
Yup, daar is het voor. ;) Line-out van de autoradio op de line-in van de versterker. Niets met speakeruitgangen doen.
Het probleem met eruitklappen heb ik zojuist opgelost, ik had direct achter de hu een brug gemaakt, schijnbaar ondersteunde mijn hu dat bruggen niet.
Nee, een HU kun je zeker niet zomaar bruggen.
Het enige wat nog irritant is wanneer ik mijn moter start en het geluid begint, het geluid het soms niet doet, en wanneer ik die tulpjes van mijn versteerker eraf haal alles het wel doet.. zoals jullie hierboven al aangeven. Als het geluid dan draait op de boxjes sluit ik die tulp weer handmatig aan op de versterker, dan werkt alles weer.. Weet iemand of ik die lineout moet hebben?
Ja, en of je die line-out moet hebben. :P
ik heb mijn remote niet gebruikt om de versterker van voeding te voorzien, hiervoor heb ik die rechtsreeks op de accu. Hoeveel vreet zoown remote als die uitstaat.. ik weet nu in ieder geval dat de versterker aan kan blijven staan 2 dagen op stroom van de accu ipv remote.. hoelang maximaal?
Dit is een constructie die je sowieso niet wilt. De remote is er niet voor niets, hoe lang jouw auto (accu)het trekt hangt van een aantal variabelen af. Jouw HU heeft ook een remote. Meestal blauw draadje, gelabeled als "remote" of "antenna".

- Wat is de capaciteit van je autoaccu
- Hoeveel stroom trekt je versterker als hij aanstaat maar geen signaal krijgt
- Hoeveel stroom trekken andere dingen als je auto van contact af is.
- Hoe vol was de accu toen je de auto uitzette
- Hoe goed is de accu nog, dus hoeveel van zijn max capaciteit haalt hij nog daadwerkelijk?

Kortom, veel te veel variabelen. Daarom wil je alles wat uit kan als je de sleutel van het contact haalt, ook daadwerkelijk uit hebben. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eindelijk werkt alles naar behoren, na wat tulpstekkers en een geschikte kabel heb ik het zooitje (zoals het hoort) aan de gang gekregen. Nu enkel nog even die remote-voeding leggen en dan is't helemaal gepiept.. ma da had ik ff geen tijd voor..

thnx everyone!

tip voor de mensen met hetzelfde probleem:

Heb je vier autospeakers en een subwoofer sluit dit dan alsvolgt aan:

Sluit de vier speakers aan op je autoradio, dus verbind die uitgangen van ISO stekker B met alle speakers. Verbind de line-out van je radio (vaak tulp / cinch) met de input van je versteker (zorg dat de cinchkabel voldoende dik is, ca 2,5mm). Zet de crossover van je versterker op FULL. Zoek een goed massapunt, en houd de massakabel zo dik en kort mogelijk. Sluit de massakabel aan voordat je begint met de voeding. Bij alle cinch kabels die je trekt zou ik de stekkers er pas na het leggen opsolderen, dit omdat het vaak gepiel is om die stekkers erdoor te trekken wanneer je het netjes weg wilt werken.. Verder moet je als voeding de antenna / remote van je radio gebruiken, deze zit op ISO stekker A, en is vaak blauw. Het kan ook rechtstreeks op de accu als je geen tijd / zin hebt..

Om je geluid af te stellen zou ik de opties van je headunit gebruiken, zoals bass / treble en voor en achter.. Let bij 'voor en achter' vooraf al op dat je ciruits goed lopen.

Op mijn versterker zit ook een high-input.. deze kun je beter niet gebruiken omdat het vaak problemen geeft, dit was overigens het advies van de speciaalzaak, en kan ik dus niet uitleggen

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 139762 op 25-09-2006 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Zo te zien is die sub een bandpass ontwerp, in dat geval maakt het niet zoveel uit. Maar in principe moet je de crossover op low (pass) zetten. Gewoon even proberen wat welke stand beste klinkt terwijl je luistert naar muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:16

FaceDown

Storende factor.

Jag schreef op maandag 25 september 2006 @ 20:06:
Zo te zien is die sub een bandpass ontwerp, in dat geval maakt het niet zoveel uit. Maar in principe moet je de crossover op low (pass) zetten. Gewoon even proberen wat welke stand beste klinkt terwijl je luistert naar muziek.
Precies normaal gesproken wil je dat hoge tonen niet de sub ingaan dus die kun je eruit filteren door 'm op low pass te zetten.

Verder wordt het over het algemeen aangeraden om de voedings en audio kabels niet aan de zelfde kant van de auto naar achteren te laten lopen (ivm storing/ ruis).

Ik zou ook op de voedingskabel bij de accupool nog een zekering zetten zodat je versterker niet meteen kaduuk is als er ergens kortsluiting ontstaat.

[ Voor 10% gewijzigd door FaceDown op 25-09-2006 20:17 ]

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1