Hoe router aansluiten op switch

Pagina: 1
Acties:
  • 526 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• annuh
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-03 19:56
Hallo,
Ik heb een modem met ingebouwde router (speedtouch 510 home) ik wil daarop nu 2 computer aansluiten maar ivm i RJ-45 uitgang moet ik er een switch op aansluiten. Nu wil ik deze switch gaan kopen:
Asus GigaX1005 ( http://www.asus.nl/products4.aspx?mo...1=4&l2=20&l3=0 )
Kan ik gewoon de router (met behulp van een utp-kabeltje) aansluiten in 1 van de RJ-45 poorten van de switch? (dus: beschikt deze switch over up-link poorten? dat kan ik niet vinden nl.) In de handleiding staat dit: Auto MDI/MDIX. :?

Alvast bedankt!

Ps. Zou deze switch een goed alternatief zijn: Sweex 5 Port Switch 10/100 Mbps? Deze beschikt namelijk over 'up-link' poorten en is een stuk goedkoper! Of is Sweex echt een B-merk?

[ Voor 7% gewijzigd door annuh op 24-09-2006 20:18 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Auto MDI/MDX zorgt ervoor dat het niet uitmaakt of je een normale poort of een up-link poort, of anderzijds een crosslink-kabel of een straigh-kabel gebruikt. Aangezien zowel die switch die je op het oog hebt als je router het ondersteunen kan het eigenlijk niet meer mis gaan. ;) Je kunt dus ook iedere UTP kabel gebruiken (zowel straight als crossed).

Wat betreft de switch zou ik liever voor de Asus gaan dan voor de Sweex. Al zal die laatste als het goed is ook gewoon werken en merk je waarschijnlijk niet al te veel verschil...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ja, bij AutoMDI/MDX mag je insteken wat je wil, een willekeurige netwerkkabel dus.

Sweexen hebben dit niet altijd, maar ze werken vaak wel goed.
Als je met meerdere pc's flink aan het kopiëren bent zal de Sweex heel sloom worden, maar de Asus zal dit bij een bepaalde belasting ook hebben. Bij Sweex is dit gewoon wat minder, verder is het vrij aardig spul :)

De Asus is overigens een Gigabit-model, daarmee kun je ongeveer 60 MB per seconde oversturen, een 'ouderwetse' 100Mbit-switch haalt maar ongeveer 10 MB per seconde.
Voor Gigabit moet je wel Gigabit-netwerkkaartjes hebben, anders draait de link tussen een 100Mbit-pc en de switch nog steeds op 100Mbit, terwijl de switch dus 1000 aankan ;)

Je kan ook een Linksys 100Mbit-switch kopen, even degelijk als Asus en toch goedkoop ;)

[ Voor 37% gewijzigd door DarthPlastic op 24-09-2006 20:25 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 08:14

BHQ

Sweex is een b-merk. Als het binnenwerk nogsteeds van IC+ is dan zijn ze redelijk incompitable met bepaalde netwerkkaartjes. Zul je net zien toen ik zo'n ding op een LAN mee had. Wel link, geen act.

Die Asus is een prima switch.

• Xander
DarthPlastic schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:20:
De Asus is overigens een Gigabit-model, daarmee kun je ongeveer 60 MB per seconde oversturen, een 'ouderwetse' 100Mbit-switch haalt maar ongeveer 10 MB per seconde.
Voor Gigabit moet je wel Gigabit-netwerkkaartjes hebben, anders draait de link tussen een 100Mbit-pc en de switch nog steeds op 100Mbit, terwijl de switch dus 1000 aankan ;)
Sure about that?
Port Attributes

5 RJ-45 for 10/100Mbps Ethernet ports
De naam is misleidend... ;)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 08:14

BHQ

GigaX 1005 is een 'normale' switch, de GigaX 1105 is de gigabit versie. ;)

• annuh
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Bij de sweex staat in de handleiding:
"Alle modellen van de Sweex Fast Ethernet Switches beschikken over zogenaamde MDI-X poorten. Dit betekent dat je met gewone UTP of STPkabels
een verbinding kunt maken met allerlei apparatuur zoals computers, printservers, hubs en andere switches."
Is dit hetzelfde als de "Auto MDI/MDIX" functie van de Asus? of is dat "auto mdi" van belang?
Alvast bedankt!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 08:51
Auto MDI-X wilt eigenlijk alleen maar zeggen dat je straight én cross STP/UTP/FTP kabels kunt gebruiken.

Gewoon de switch in 1 poort van je router (lan, niet wan poortje) en de rest van de pc's gewoon op de switch.

Je moet het zien als een soort verdeelkastje.

Voor die paar pc's is Sweex voldoende, let er wel op dat het een SWITCH is en geen HUB.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hoe router aansluiten op switch
Forgive me, maar dat is toch gewoon aansluiten en gaan met die banaan of denk ik er nu te makkelijk over?
LiquidSmoke schreef op woensdag 27 september 2006 @ 07:39:
Voor die paar pc's is Sweex voldoende, let er wel op dat het een SWITCH is en geen HUB.
Mee eens, het prijsverschil is nihiel, maar gezien zijn gebruik (internet delen) zal je er in de praktijk weinig van merken of het een hub of switch is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• annuh
ok... nogmaals bedankt!
dus ook met de switch van sweex kan ik gewoon straight én crossed kabels gebruiken? het maakt dus niet uit welke ik gebruik tussen de modem(speedtouch 510 + router) en de switch?

[ Voor 17% gewijzigd door annuh op 27-09-2006 10:13 ]

• Xander
Het maakt sowieso niet uit of je router Auto MDI-X ondersteund, je speedtouch doet dat namelijk afaik al. Je kunt dus al iedere switch met iedere kabel aansluiten op je router. ;)

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Volgens mij is het trouwens slimmer om die switch aan je router te hangen (of zeg ik nu iets raars?).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Xander
l0c4lh0st schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:03:
Volgens mij is het trouwens slimmer om die switch aan je router te hangen (of zeg ik nu iets raars?).
Uhm, leg mij het verschil eens uit? :D

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

:P -1 flauw

Koop gewoon een sweex, sluit hem aan met een patch kabel en sluit je PCs op de switch aan. Zolang die modem meerdere computers ondersteunt gaat dit werken. Bij UPC heb je het probleem dat je maar 1 MAC adres kan registreren op de modem, en moet je dus een router aansluiten die een MAC van een PC in je netwerk kan kopieeren, en zich dus zo voor kan doen als 1 PC terwijl er meerdere op de router staan aangesloten ^^

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Je hoeft niet eens te clonen ;)

Je kunt namelijk ook gewoon het standaard mac adres van je router registeren.
Werkt net zo goed, en is het geen probleem om je router terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:08:
[...]

Uhm, leg mij het verschil eens uit? :D
Uhm, leg mij eens uit hoe jij kan internetten via je switch (en waarom je dan een router hebt gekocht)? :D

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

l0c4lh0st schreef op woensdag 27 september 2006 @ 13:44:
[...]

Uhm, leg mij eens uit hoe jij kan internetten via je switch (en waarom je dan een router hebt gekocht)? :D
l0c4lh0st schreef op woensdag 27 september 2006 @ 11:03:
Wat dacht je dan dat de TS van plan was :?

Volgens mij heeft ie het er toch echt al het hele topic lang over dat ie een speedtouch modem/router heeft en dat ie daar een switch op aan wil sluiten zodat ie ook daardwerkelijk meerdere PC's kan gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• annuh
geweldig! :D ik heb toch geen UPC dus ik heb geen gezeur met een mac-adres
ik sluit gewoon alles( router <-> switch; switch <-> pc) aan met 'UTP straight kabels' (het maakt toch niet uit wat ik gebruik? straight of crossed?)
allemaal bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1