BTO/CTO bij Apple Centres ??

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188072

Topicstarter
Graag zou ik jullie mening willen weten over het volgende...

Een paar weken geleden heb ik bij een Apple Centre een nieuwe Mac Mini besteld. De naam van de winkel hou ik voor me want dat doet er op zich niet toe.

De bestelde Mac was geen standaard model maar met een grotere HD en meer geheugen, een BTO/CTO dus. Mijn verzoek was om het hele ding zoals ik hem wilde hebben in deze vorm ook bij Apple te bestellen.

Bij het afhalen van de Mac was de verpakking open geweest en stond er op de doos wat anders dan ik besteld had; nl. 512Mb geheugen i.p.v. de bestelde 2Gb. Verkoper meldde dat ze 'ter controle' de computer hadden uitgepakt en hadden gecontroleerd of er inderdaad wel 2Gb in zat...

Eind van het liedje was natuurlijk dat ze het geheugen er zelf hadden ingezet...

Ik wil gewoon een nieuwe computer in een ongeopende doos en waarbij de specs op het typeplaatje overeenkomt met wat erin zit...Had daar ook expliciet om gevraagd.

Ze hebben een nieuwe voor me besteld maar er wel wel bij gezegd dat het wel 'de laatste keer' was dat ze een BTO terug namen van mij.

De vraag is nu, mag ik er niet gewoon van uitgaan dat als ik een BTO/CTO bestel, men deze ook gewoon zo bij Apple bestelt???

Een uitzondering zou kunnen zijn dat de prijzen van Apple veel hoger liggen dan achterafinbouw.
Dat was hier niet het geval: de 2 x 1Gb kost bij Apple € 250. Maar dan nog lijkt het me dat de klant deze keuze moet kunnen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mening: Bestel niet meer bij een dealer, maar gewoon online? Natuurlijk zet de dealer het er zelf in, die kan jou dan lekker 250 euro rekenen voor "Apple Branded Geheugen" terwijl het gewoon 2 reepjes Crucial zijn twv 125 euro. Zelfde geval met de HD.

Ze nemen dus gewoon een Mini uit hun voorraad, gooien er hun eigen bulk producten in, en verkopen m aan jou voor Apple's BTO prijs. Als ik jou was zou ik héél kwaad naar de winkeleigenaar gaan, zeggen dat je z'n vuile plannetjes door hebt, en dreigen met een kort geding. :>

[ Voor 5% gewijzigd door Matias op 24-09-2006 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:12

Osxy

Holy crap on a cracker

Bij de apple centre's gaat er meestal kingston ram in, dus ook gewoon A kwaliteit(of een ander a-merk), je betaald bij de apple centre's ook minder voor die extra ram dan bij apple zelf. Uiteindelijk heb je er zelf proveit van.

Die HD zit er wel vanuit apple in dat doen de centre's niet zelf.

[ Voor 17% gewijzigd door Osxy op 24-09-2006 18:52 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:36

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

matiasjansen schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:25:
Mening: Bestel niet meer bij een dealer, maar gewoon online? Natuurlijk zet de dealer het er zelf in, die kan jou dan lekker 250 euro rekenen voor "Apple Branded Geheugen" terwijl het gewoon 2 reepjes Crucial zijn twv 125 euro. Zelfde geval met de HD.

Ze nemen dus gewoon een Mini uit hun voorraad, gooien er hun eigen bulk producten in, en verkopen m aan jou voor Apple's BTO prijs. Als ik jou was zou ik héél kwaad naar de winkeleigenaar gaan, zeggen dat je z'n vuile plannetjes door hebt, en dreigen met een kort geding. :>
Uhm, dit is dus absoluut niet zo. Er wordt wel zelf geheugen ingezet. Het zelfde wat Apple gebruikt, dus niks mis mee. Voor de rest wordt er niks in de winkel zelf ingezet, maar alles bij Apple zelf besteld. Dit vanwege de garantie. Daarom duurt het ook altijd even voordat je het product heb.

edit: Wat hierboven staat dus... :P Wat te snel gereageerd :*)

edit2: @hieronder: Welke volle prijs? Je betaald minder dan de online store voor het geheugen en je krijgt er een A-merk (lees Kingston) voor terug. Dit zit niet in een Apple vanuit de fabriek.

[ Voor 11% gewijzigd door LoeiOrdinair op 24-09-2006 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124681

osxy schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:50:
Bij de apple centre's gaat er meestal kingston ram in, dus ook gewoon A kwaliteit(of een ander a-merk), je betaald bij de apple centre's ook minder voor die extra ram dan bij apple zelf. Uiteindelijk heb je er zelf proveit van.
Niet als je daarvoor de volle prijs moet betalen . . . 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb helemaal niet minder betaald dan de prijs bij de Apple store. Was ook niet de bedoeling.
Maar dan verwacht ik wel dat mijn dealer de computer in zijn volledigheid BTO bestelt bij Apple, en niet ZELF gaat liggen 'prutsen' (zeker niet bij een Mac Mini).

Een Apple Centre moet daar transparant over zijn lijkt me.

Wellicht kunnen ze het zelf inbouwen van geheugen als optie aanbieden (als dat een prijsvoordeel voor de klant oplevert), maar niet zonder dit eerst met de klant te overleggen. Ik had expliciet gevraagd de computer volledig BTO/CTO bij Apple te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Sorry hoor, maar de Apple Centers hebben door Apple getraint personeel rond lopen. Deze mogen dus zelf geheugen inbouwen zonder dat de garantie vervalt. Dus je mag verwachten dat het geen "prutsers" zijn en dus kwaliteit afleveren.
Als je echt perse een BTO/CTO van Apple zelf wil hebben bestel je toch lekker online. Wat een gelapzwans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Natuurlijk mag het personeel van een Apple Centre zelf spullen inbouwen. Na overleg met de klant, geen probleem.

Maar dan wel graag het eventuele prijsvoordeel in MIJN zak, en niet in die van de winkel.

Is dat zo raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:42

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Maar ja.. je weet vantevoren dat je niet bij Apple zelf aan het bestellen bent.. maar bij een retailer.
Zij zijn ook gewoon een commercieel bedrijf.. dus die willen er ook wat aan verdienen.. en dat mag niet van jou..zij denken vast ook.. 'waarom besteld ie dan bij ons?' ;)

Maar goed als jij het vantevoren met ze hebt afgesproken.. en ze hebben er mee ingestemd.. dan moeten ze er ook netjes van af blijven vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mark, je vergeet dat de TS 250 euro moest betalen voor zijn door-de-dealer-ingebouwde crucial/kinston reepjes. Die 250 euro is de prijs van het geheugen in de Apple Store Online, alleen, dit geheugen komt dus niet bij Apple Store Online vandaan, maar gewoon van kingston o.i.d. vandaan. Met andere woorden, de dealer houdt een marge over die hij, als de TS had gevraagd om het eigen geheugen van de dealer, niet had gekregen.
Anoniem: 188072 schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:09:
Natuurlijk mag het personeel van een Apple Centre zelf spullen inbouwen. Na overleg met de klant, geen probleem.

Maar dan wel graag het eventuele prijsvoordeel in MIJN zak, en niet in die van de winkel.

Is dat zo raar?
Compleet mee eens :)

[ Voor 31% gewijzigd door Matias op 24-09-2006 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:12

Osxy

Holy crap on a cracker

Anoniem: 188072 schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:14:
Ik heb helemaal niet minder betaald dan de prijs bij de Apple store. Was ook niet de bedoeling.
Maar dan verwacht ik wel dat mijn dealer de computer in zijn volledigheid BTO bestelt bij Apple, en niet ZELF gaat liggen 'prutsen' (zeker niet bij een Mac Mini).

Een Apple Centre moet daar transparant over zijn lijkt me.

Wellicht kunnen ze het zelf inbouwen van geheugen als optie aanbieden (als dat een prijsvoordeel voor de klant oplevert), maar niet zonder dit eerst met de klant te overleggen. Ik had expliciet gevraagd de computer volledig BTO/CTO bij Apple te bestellen.
Vreemd dat die prijs niet anders is, maar de mogelijkheid bestaat dat ze het geheugen toch bij apple hebben besteld. Dat zal je alleen maar weten als je het navraagt.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:55
Bij "ons in de winkel" is het wel degelijk een stuk goedkoper dan bij de Apple Store.
Apple Centre's (en per 1 oktober Apple Premium Resellers) zijn gewoon normale computer winkels die Apple's verkopen en een sticker van Apple Centre op de ramen hebben mogen plakken omdat ze aan bepaalde eisen voldoen zoals minstens 2 Apple Product Professionals.

Als het geheugen nou goedkoper is dan bij de Apple Store dan weet ik niet waarover je klaagt; wordt namelijk exact hetzelfde geheugen gebruikt als Apple doet behalve dan dat er op de module geen plakker zit met Apple (ik heb zelfs een extra GB module gekocht voor in mijn PowerBook en die had een bijna oplopend serienummer met degene die in de computer zelf af fabriek zat!)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

matiasjansen schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:22:
Mark, je vergeet dat de TS 250 euro moest betalen voor zijn door-de-dealer-ingebouwde crucial/kinston reepjes. Die 250 euro is de prijs van het geheugen in de Apple Store Online, alleen, dit geheugen komt dus niet bij Apple Store Online vandaan, maar gewoon van kingston o.i.d. vandaan. Met andere woorden, de dealer houdt een marge over die hij, als de TS had gevraagd om het eigen geheugen van de dealer, niet had gekregen.
Gewoon van Kingston? Heb je wel eens een CTO opengemaakt van Apple? Zit lang niet altijd Kingston geheugen in. Meestal Samsung, maar ik zie ook vaak genoeg een een of ander Thais iets voorbij komen. Daarnaast mag je en kan je niet alle Apple Centres hierop afrekenen aangezien de meeste los van elkaar staan.
Ik spreek nu voor mezelf en ik weet dat wij goed geheugen gebruiken en onze prijzen concurerend zijn met de online store.

Maar zoals ik al eerder zei, als je perse een CTO van Apple wil hebben, bestel deze dan ook daar en kom niet klagen dat ze er ander geheugen in stoppen. Het is een andere winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

Het klopt inderdaad dat het geheugen (buiten standaard) er door apple centre's ingezet wordt. Dit gebeurt gewoon door geautoriseerde TD'ers, dus helemaal niets mis mee, na het inbouwen wordt er nog een " hardware test" gedaan, en als deze geen fouten meldt gaat hij naar de klant.

mijn vraag: wat is het probleem? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Anoniem: 188072 schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:09:

Is dat zo raar?
Nee, dat is niet raar, dat is heel begrijpelijk. Sterker nog, in sommige gevallen is dit zelfs wettelijk verboden omdat er dan sprake is van oplichting. De winkel doet wat anders dan er overeen is gekomen met de klant. In het geval dat de winkel zelf het geheugen upgrade met goedkoper geheugen en dit niet aan je doorrekent dan behaald de winkel dus flink wat financieel voordeel uit het feit dat ze je wat anders doen geloven. Dat is dus pure oplichting. Anderzijds kun je als klant niet controleren of het door de winkel ingebouwde geheugen hetzelfde is als het geheugen die erin komt als je het online bij Apple zelf had besteld. Je kunt in dat geval dus niet nagaan of de prijs ook juist is. Je weet dus niet of de winkel handeld conform de wet en de Apple regels of dat er sprake is van oplichting (en alles wat er tussen ligt). Hierbij geldt ook nog steeds dat er een "contract" is afgesloten welke beide partijen na moeten komen. Je kunt dus ook beargumenteren dat wanneer de winkel er zelf geheugen in zet dit niet conform de overeengekomen koop is en dus is de koop niet geldig.
Het is dus helemaal niet raar om dan maar van de koop af te zien of ze het opnieuw te laten doen.

Maar waarom bestel je iets dan via de lokale dealer? Is dat gewoon gemak omdat je er toevallig langs kwam ? Is dat vanuit service oogpunt (je brengt het ding langs ipv door Apple op te laten halen) ?
Pagina: 1