Toon posts:

[Matrox Parhelia & Iiyama 454 CRT's] Beeld verspringt steeds

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweakertjes,

Ik word helemaal lijp van het volgende probleem en ik weet niet meer waar ik het in moet zoeken;

Ik heb een Matrox Parhelia 128MB AGP-kaart in een Asrock 939Dual zitten. 2 19inch Iiyama 454 pro's verzorgen het beeld.
Ik heb de resolutie op 1280x960@95Hz en 160x1200@85Hz gehad, maar het probleem blijft het zelfde. Wanneer PC (re)boot, uit hibernate, standby of uit screensaver komt is het beeldgrootte versprongen. Het kan dus zijn dat nu een stuk buiten het scherm valt of dat er zwarte kaders zijn ontstaan. Ik stel het scherm opnieuw in en het komt weer terug bij beide monitoren. BIOS-instelling in Mobo voor VGA bij S3-state (of zoiets) heb ik al op disable en enable gezet; maakt niets uit.

Ik had dit vroeger ook al bij mijn Matrox G550 kaart met een LG Flatron monitor. Waar ligt dit aan?!!

Klei ander vraagje; Waarom is mijn systeem zo traag met schermopbouw onder 3ds Max8. mijn systeem reageert zo ontzettend traag. Het lijkt wel of de CPU op 100% draait, maar dat is totaal niet zo. Ik heb al zitten spelen met DirectX8.1 en OpenGL, mits dat iets uit zou maken, maar het bluft k*t!

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen dagen heb ik de volgende utils laten lopen;

32uur OCCT stress-utility gedraaid: 0 errors
Memtest 86+ heeft 23uur gedraaid: 0 errors
3D mark 2003 heeft 16.5uur gedraaid: geen crash
Super pi 2004: 17uur, 0 errors

Lijkt erop dat alle hardware fatsoenlijk en stabiel draait.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb laatst de Matrox P650 uit mijn workstation @work laten halen en vervangen door een Nvidia 6600GT, vanwege vergelijkbare shit. De drivers maakten er een potje van (of WinXP) en bleven keer op keer verwijzen naar een .Net-blablabla...

Op zich zou een Parhelia erg goed 3-D moeten kunnen renderen en weergeven op hoge resolutie, maar ik ben erg sceptisch over Matrox tegenwoordig. Zeker na meerdere (min of meer slechte) ervaringen.

Zelfs 2-D liep het voor geen meter. Transparantie in Indesign: prut, qua verversing.

Wel raar is dat gewone Windows-beeldscherm-instellingen niet behouden blijven... Misschien eens met Ultramon proberen? Dat beheert (i.t.t. Matrox powerdesk) wel erg goed de verschillende resoluties van meerdere schermen. Ook beter dan bijv. Nvidia's software zelf! Ik draai het overal nu erg naar tevredenheid!

Is 3D_max (en je videokaart) niet DirectX 9 compatible?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 25-09-2006 12:15 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
Matrox Parhelia is DirectX8.1 compatible. Ze hebben een beta driver in DirectX9 gecompileerd, maar daar heb ik mij nog niet aan gewaagd. Ik heb trouwens 3ds Max8 op OpenGL gezet. Maar het systeem lijkt gewoon nog te crashen zonder BSOD. De numlock en capslock ledjes reageren namelijk niet!

Ik heb op forum van Matrox meer posts gezien in combi met 3ds Max issues.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat de VGA-bios disable in Mobo-bios positief werkt, maar het is nog te vroeg om te juichen.

Verwijderd

Topicstarter
ff weer in kickje!

Ik word lijp van die parhelia!! Het lijkt erop dat 2x1600x1200 gewoon niet draait. Ik heb op advies van Matrox-medewerker zoveel mogelijk utils uitgeschakeld wanneer ik met 3ds Max8 bezig ben. 1 monitor loopt ok, maar wanneer ik 3ds Max maximaliseer over beide monitoren is het huilen met de pet op. De viewports verversen te langzaam voor woorden. Ik twijvel nu om misschien een AGP 6600GT aan te schaffen ( + mijn nForce3 mobo weer uit de kast te halen) en deze te modden naar in Quadro xyz. Ik ben een beetje huiverig dat het beeldkwaliteit van zo'n nvidia-kaart tegenvalt.

Wie heeft ervaringen met een nvidia-kaart als 2D en 3D gebruik. Laat ik voorop stellen dat games mij niet echt boeien (ik word er gestoord van). Ik ben een beginnende 3D'er, ik zal er dus, lijkt mij, geen zware meuk in mijn viewports komen te draaien, maar een beetje dualscreen is niet weg. Nu lijkt 3ds Max over 2 CRT's meer op een diaslide!
Pagina: 1