Spikes

Pagina: 1
Acties:
  • 1.755 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb wel meer mensen hierover gehoord maar dat was dan niet in een 'spike' topic.

Nu is mijn vraag, wat zijn de voordelen, krijg je beter geluid en heb je beneden minder last van de bass (het is voor een subwoofer van Labtec, zie sign)
Verder nog adviezen hiervoor!?
Alvast bedankt!

Misschien kan iemand ook een foto hiervan maken/plaatsen!?!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Spikes zijn erg practisch om resonanties te voorkomen.
Enerzijds zijn de buren daar erg blij mee, anderzijds kan de vloer daardoor geen hinderlijke bijgeluiden veroorzaken.

• Chickendorp
  • Niet online
Bij Expert zeiden ze dat het alleen hielp bij houten vloeren, is dat zo?
dit is een gewone betonnen vloer met vloerbedekking.
Nu alleen nog een foto jongens!!!

Verwijderd

Nou ten eerste heb je spikes in veel verschillende soorten, de ene helpt beter dan de andere. Hier moet je maar van alles uitproberen welke bij jou het meeste helpen.
De voordelen van spikes zijn: zuiverder geluid drogere bas, weiniger vibratie. En het maak trouwens niet uit op wat voor materiaal ze gebruikt worden (steen, hout of glas)

Mzzl

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Je bas word veel gedetailleerder en strakker, en het doordreunen word minder, maar wees niet bang dat je nix meer voelt, want de luchtdruk blijft. Misschien zijn spikes een beetje duur voor dat setje, je kan er ook rubberen pootjes onder gooien, die dingen die je normaal gebruikt om te zorgen dat je deur niet tegen de muur knalt. Heb ik jou niet in de icq lijst staan...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Hmmm wat zijn die spikes precies? Ik begrijp dat het "pootjes" zijn om 't geluid wat helderder en strakker te maken en 't "doordreunen" wat verminderen... kan iemand me wat meer info geven? prijzen en evt een foto zodat ik me er iets meer bij voor kan stellen :)

Verwijderd

Je moet je spikes zo voorstellen (heb ff geen foto bij de hand):

Een metalen kegel- of trechtervormig voorwerp wat met de scherpe punt op een metalen onderplaatje steunt (om de vloer niet te mollen)

AudioQuest maakte altijd zeer mooie spikes, alleen ze zitten nu niet meer in het assortiment. Errug jammer. De prijzen variëren zo rond de F 40,= per 4 stuks voor heel simpele, tot enkele honderden guldens per set voor de zeer luxe uitvoeringen.

• JT

JT

VETAK y0

het zijn ijzeren pootje die aflopen in een hele scherpe punt die op de grond staan om het contact met de grond zo weinig mogelijk te houden.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hallo,
Bij conrad kun je ze bestellen.
Zoek op nummer 342130

Spikes onder de speakers kan ik zeker aanraden, doordat je minder raakvlak met de grond hebt, wordt de druk ook groter.
Hierdoor staat de speaker steviger, dit merk je bv door een minder "wollige" bas, wat strakker zoals iemand al eerder zei.

Onlangs heb ik mijn simpel houten audiomeubel (wordt binnenort vervangen :)) voorzien van spikes.
Dit gaf een behoorlijke verbetering, het geluidsbeeld werd vooral Gedetailleerder, ook kun je je set dan mooi waterpas instellen dmv de spikes (Die van conrad).

Tom

Verwijderd

Enne met de punt naar beneden of naar boven ? >:)

Verwijderd

ah oke... ik had al een vermoeden dat 't zoiets was ja :)

maargoed... loont 't om een stel spikes onder gewone speakers te zetten of boeit 't alleen bij subwoofers??

gegevens:
versterker: kenwood 180 watt
speakers: 2x 150 watt continue/250 watt piek
freq: 20Hz-20KHz

soms klinkt mijn bas best euhh... tja bagger... beetje lelijk... beetje rommelig zeg maar... en soms hebben ze er beneden best last van... (ik draai veelal black metal... dus niet "boemboem" maar zit best zware bas in vaak) dus mijn vraag is dan of 't veel verbetering zal opleveren als ik er spikes onder zet :)

• T.S.
  • Niet online
Enne met de punt naar beneden of naar boven ?
en soms hebben ze er beneden best last van...
Als je wilt dat ze je beneden niet meer horen moet je inderdaad de spikes met de punt naar boven plaatsen, op deze manier ontkoppel je de speakers namelijk.

Wat dit voor het geluid doet weet ik niet, aangezien ik het nog nooit zelf geprobeert heb.

Als je een betonnen vloer hebt zou ik er zeker spikes onderzetten, gewoon met de punt naar beneden. Dit komt de basweergave zeker ten goede.

Ook kun je de speakers wat verder van de kant te zetten, dit geeft ook vaak een positief effect.

Tom

Verwijderd

mjah ik zit dus op zolder, met betonnen vloer... heb 1 speaker op de grond staan, en 1 op een kast (1.70m hoog)

Beide speakers van spikes voorzien dan?

Edit: die spikes van conrad... dat kost 17,95, is dat per set(4) of per stuk?

Verwijderd

Mjah,

Ik heb dus Wharfedale Valdus 400 boxjes (150 W (250W PMPO), 80 cm hoog). Maar ik heb de ene op een tafel staan en de andere op een kast (beide ongeveer 80 cm boven de grond dus) ... Het zijn eigenlijk "floor standing" speakers, maar is dit zo'n ramp voor het geluid ?? Wat voor verschil levert het op als ik ze op de vloer zet (eventueel op spikes)?? Ik dacht namelijk altijd dat de middentonen zo veel mogelijk op "oor hoogte" moesten zijn...

De kamers in deze flat zijn behoorlijk goed geisoleerd (alle muren zijn beton, en tussen de kamers zit eerst een spouw voordat de volgende kamer weer begint, ook boven en onder zijn er in feite 2 lagen (mijn vloer en mijn onderbuurmans plafond zijn gescheiden met een ruimte van minstens 50 cm) ... Ik vind zelf het geluid een stuk killer worden door die betonnen kooi. (tis een kamertje van 3x4 en je hebt echt het gevoel dat de kamer "te klein is" voor het geluid).

Iemand hier opmerkingen over ?

Verwijderd

Mijn speakers zijn ook te klein voor mijn slaapkamer.

Kheb ze ook met het oog op de toekomst gekocht.

Ze staan bij mij wel op de grond en als het van die 'zuilen' zijn, zou ik ze, mits je de ruimte ervoor hebt, toch op de grond zetten

dat oor hoogte verhaal vind ik een beetje achterhaald

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 16:50 schreef T.S. het volgende:

[..]

[..]
Als je wilt dat ze je beneden niet meer horen moet je inderdaad de spikes met de punt naar boven plaatsen, op deze manier ontkoppel je de speakers namelijk.

Wat dit voor het geluid doet weet ik niet, aangezien ik het nog nooit zelf geprobeert heb.

Als je een betonnen vloer hebt zou ik er zeker spikes onderzetten, gewoon met de punt naar beneden. Dit komt de basweergave zeker ten goede.

Ook kun je de speakers wat verder van de kant te zetten, dit geeft ook vaak een positief effect.

Tom
dit is echt onzin!

spikes zet je met de punt naar beneden!
ik heb ze ook.
voor je grote speakers (zuilen) heeft het minder effect dan voor je subwoofer.

het geluid van de zuilen wordt wat strakker.
de sub hoor je niet meer maar voel je. het wordt een hele zuivere bas wat je echt voelt.

Verwijderd

Kijk maar eens naar grote zuilluidsprekers en vloerstaander van Thiel en Tannoy. Staan die op spikes? Nee.. Dat komt omdat in een zuilontwerp de woofer zich vaak al vrij hoog boven de vloer bevindt, zodat reflecties minder sterk zijn. Bij "boekenplank"luidsprekers (lekker oud woord) zit de woofer vaak bijna helemaal onderin, waardoor je meer, maar ook "lelijker" bas krijgt als je ze zomaar op een kast zet. Daarom moeten er spikes onder.

En voor diegene die spikes wilde bestellen: Je hebt 2 sets bij Conrad, van 17,95 voor 4 en van 49,95 per 4. Die laatste heb ik. Dat zijn redelijk goede spikes. Die eersten zijn van slecht afgewerkt blik, niet echt te moeite waard.

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 17:57 schreef nare man het volgende:
Kijk maar eens naar grote zuilluidsprekers en vloerstaander van Thiel en Tannoy. Staan die op spikes? Nee.. Dat komt omdat in een zuilontwerp de woofer zich vaak al vrij hoog boven de vloer bevindt, zodat reflecties minder sterk zijn. Bij "boekenplank"luidsprekers (lekker oud woord) zit de woofer vaak bijna helemaal onderin, waardoor je meer, maar ook "lelijker" bas krijgt als je ze zomaar op een kast zet. Daarom moeten er spikes onder.

En voor diegene die spikes wilde bestellen: Je hebt 2 sets bij Conrad, van 17,95 voor 4 en van 49,95 per 4. Die laatste heb ik. Dat zijn redelijk goede spikes. Die eersten zijn van slecht afgewerkt blik, niet echt te moeite waard.
wat is't artikel nummer van die spikes van 50 piek dan??

• T.S.
  • Niet online
dit is echt onzin!
:Z

Wanneer je de speakers op een houten vloer hebt staan, met als gevolg dat de hele boel staat mee te dreunen en bonken, wil het wel eens helpen om spikes of kegels om te draaien.

Gevolg van omdraaien = slecht kontakt met de vloer = minder trillingen.

Sommigen denken dat dus dit onzin is.....
(er vanuit gaand dat yo681 dit uitgebreid heeft getest op zijn houten vloer)
Daar ik het zelf nooit geprobeerd heb kan ik hier verder niet op in gaan.

Tom

• JT

JT

VETAK y0

Het gaat niet alleen om reflectie, maar ook om het doordreunen en resonanties te vermijden, anders trilt het zo door, en klinkt het ook minder als ze niet op spikes staan. Mijn model zag je ook niet op spikes staan op de foto, maar ze zaten er wel bij.... (Tannoy Profile D30 633)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Door de spikes of cones naar beneden te plaatsen wordt namelijk de energie cq. trillingen van de speaker geelimineerd, maar wat belangrijker is dat de speaker rotsvast komt te staan met de ondergrond waarop die staat (althans is de bedoeling). Kan de speaker namelijk bewegen, gaat dit ten koste van het laag (gaat de conus naar buiten, druk die de speaker weg en gaat dan overdreven gezegd staan wiebelen).
Punten omhoog worden vaak bij losse componenten gebruikt in racks (volgens mij heeft Target-racks ze in het programma) waar de losse component op een plateau staat en die weer op de spikes.
Ontkoppelen met de vloer is dus waar en zou men ook rubber(harde) kunnen toepassen, hifi-freaks die weinig geld hebben gebruiken ook wel gom in het midden beetje uitgehold en een knikker erop, erg goedkoop, doeltreffend en leuk om mee te experimenteren.

Verwijderd

Oja, een speaker klinkt het eerlijks als die zoveel mogelijk vrij staat, denk wel dat elke vlak (muur, vloer) in de buurt van de speaker deze versterkt. Is het laag te aanwezig zet het dan wat hoger, meer van de kant af of uit de hoeken, of je hebt gewoon kut speakers:)

Verwijderd

Oh ja was ik trouwens vergeten te zeggen nooit meer als 3 spikes per speaker, want zodra je er 4 onder zet wordt het weer onzuiverder.

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 19:21 schreef T.S. het volgende:

[..]
:Z

Wanneer je de speakers op een houten vloer hebt staan, met als gevolg dat de hele boel staat mee te dreunen en bonken, wil het wel eens helpen om spikes of kegels om te draaien.

Gevolg van omdraaien = slecht kontakt met de vloer = minder trillingen.

Sommigen denken dat dus dit onzin is.....
(er vanuit gaand dat yo681 dit uitgebreid heeft getest op zijn houten vloer)
Daar ik het zelf nooit geprobeerd heb kan ik hier verder niet op in gaan.

Tom
omdraaien zou ik niet doen.
met de spikes naar beneden altijd. anders kan je het geluid niet goe ddempen. nu gaat het geluid van een grote opp langzaam naar een punt. dat is dus dempen.

maar voor zuilen zou ik de spikes niet plaatsen, heeft niet zo erg veel effect.
onder de sub zou ik wel spikes plaatsen, of nog beter, van die speciale rubberen dempers (kosten f 100,= per 4). deze dempen wat natuurlijker af. het klinkt nu wat zachter/milder dan met de spikes.

(moeilijk uit te leggen hoe geluid klinkt zeg :'()

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 31 januari 2001 07:06 schreef Psycho_Dad het volgende:
Oh ja was ik trouwens vergeten te zeggen nooit meer als 3 spikes per speaker, want zodra je er 4 onder zet wordt het weer onzuiverder.
Lijkt mij toch een beetje stug....en je speaker staat onstabieler, das ook niet goed als je woofertje grote luchtmassa's moet verplaatsen.
Op woensdag 31 januari 2001 10:22 schreef yo681 het volgende:

[..]
met de spikes naar beneden altijd. anders kan je het geluid niet goe ddempen. nu gaat het geluid van een grote opp langzaam naar een punt. dat is dus dempen.

onder de sub zou ik wel spikes plaatsen, of nog beter, van die speciale rubberen dempers (kosten f 100,= per 4). deze dempen wat natuurlijker af. het klinkt nu wat zachter/milder dan met de spikes.

Voor de zuilen niet ?????? Juist wel, ook al heb je een sub, je hebt ook nog de midbas die word weergeven door de zuilen. Ik heb geen sub, en merk wel degelijk het verschil met of zonder spikes.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op dinsdag 30 januari 2001 11:42 schreef Chickendorp het volgende:
Ik heb wel meer mensen hierover gehoord maar dat was dan niet in een 'spike' topic.

Nu is mijn vraag, wat zijn de voordelen, krijg je beter geluid en heb je beneden minder last van de bass (het is voor een subwoofer van Labtec, zie sign)
Verder nog adviezen hiervoor!?
Alvast bedankt!

Misschien kan iemand ook een foto hiervan maken/plaatsen!?!
Er zijn spikes en cones.
Spike heeft meer de vorm van een grote punaise.:?
Een cone is, inderdaad conisch.

Het idee is om een harde en stabile koppeling met je vloer te krijgen,daarom ook altijd maar 3 per speaker gebruiken.

Ook altijd de punt naar beneden,
dan worden de trillingen van de "box"afgevoert.
Op een houte vloer is het niet altijd slim om "hardt"aan te koppelen.
Wat je dan kan doen is eerst b.v.een grote beton tegel er onder leggen.

Je kan ook meteen voor "Jumbo-feet" dempers gaan.die zijn speciaal voor een houte vloer ontwikkelt.

Er bestaan nog vele andere manieren om je speakers te kopelen/ontkoppelen.

Ga eens naar de betere audio-boer en invormeer/luister daar eens,je hoeft echt niet meteen te kopen.

"Jat" gewoon wat ideen.

Wat je o.a. kan verwachten is strakker laag(net of er minderlaag is,maar het wordt beter gekontroleert,en gaat dus "dieper").
Ook het hoog proviteert er van meer ruimte,los van de speaker,stemmen beter verstaanbaar,meer details.

Het werkt dus onder alle speakers!!!
of het nu een kleine monitor van mission is of het grootste refference systeem.

Hoe minder de buuren horen,hoe beter het bij jou gaat klinken.

Verwijderd

Ga eens naar een goede Hifi High End winkel, als het een goede is zal die je vertellen om er maar drie onder te doen. En het staat net zo stabiel als met vier

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 11:00 schreef JT het volgende:

[..]
Voor de zuilen niet ?????? Juist wel, ook al heb je een sub, je hebt ook nog de midbas die word weergeven door de zuilen. Ik heb geen sub, en merk wel degelijk het verschil met of zonder spikes.
aha, ik dus niet veel.
maar dat komt dan doordat ik de bas naar de sub stuur.
waarom heb je geen sub eigenlijk??

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 13:18 schreef Psycho_Dad het volgende:
Ga eens naar een goede Hifi High End winkel, als het een goede is zal die je vertellen om er maar drie onder te doen. En het staat net zo stabiel als met vier
hoe minder hoe beter uiteraard, maar 4 is stabieler dan 3. en omdat die spikes al zo'n kleine punt hebben, zie ik mijn zware zuilen/sub liever niet op 3 staan

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-04 17:35
De enige reden om 3 spikes te gebruiken is dat meer dan 3 contactpunten mechanisch overbepaald is. Dus bij een ondergrond die niet perfect vlak is zal 't zaakje altijd gaan wiebelen.

Vergelijk: stoel met 3 poten staat altijd rotsvast, ook op een bult in de vloer. Een stoel met 4 poten heeft op een bult minimaal één of meer poten en wiebelt dus.

• T.S.
  • Niet online
Ik kan niet oordelen of 3 spikes beter klinken dan 4 daar ik het nog nooit vergeleken heb.

Maar aangezien mijn R'2 standaard zijn uitgerust met 4 spikes ipv 3, denk ik niet dat het veel uitmaakt, anders had tannoy ze wel standaard van 3 spikes voorzien.

Tom

Verwijderd

Ik heb wel spikes maar die zakken diep in t vloerkleed, moet ik dan de spikes minder ver erin draaien zodat ze los komen van de vloer zodat mijn ouders ook minder snel gaan miepen over t geluid? Mijn spikes zaten bij mijn luidsprekers >:)

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 31 januari 2001 14:10 schreef yo681 het volgende:

[..]
aha, ik dus niet veel.
maar dat komt dan doordat ik de bas naar de sub stuur.
waarom heb je geen sub eigenlijk??
Volgens mij moet je wel wat verschil horen in je midbas....een sub komt nog, ben aan het sparen voor een nieuwe REL strata III die ik voor 1300 kan krijgen >:) :9 :9~

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 15:21 schreef JT het volgende:

[..]
Volgens mij moet je wel wat verschil horen in je midbas....een sub komt nog, ben aan het sparen voor een nieuwe REL strata III die ik voor 1300 kan krijgen >:) :9 :9~
hehe voor die prijs wil ik er ook 1 :9~

Verwijderd

Nou bevoorbeeld Revel, Avanti en Faber deze speakers hebben allemaal maar drie spikes en dit zijn echt high end speakers prijsklasse is 10000 - 60000 piek het paar. En ik geloof dat deze jongens er echt wel verstand van hebben

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 16:05 schreef Psycho_Dad het volgende:
Nou bevoorbeeld Revel, Avanti en Faber deze speakers hebben allemaal maar drie spikes en dit zijn echt high end speakers prijsklasse is 10000 - 60000 piek het paar. En ik geloof dat deze jongens er echt wel verstand van hebben
over deze prijsklasse praten we niet eens.

en het is niet zo dat als je 3 ipv 4 spikes onder je "el cheapo" speakers zet dat je dan een wereld van verschil hoort, nee!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-04 21:46

ALH

hmmz, ik zal hier toch even mijn licht over moeten schijnen als geen-sub maar wel zuiltjes bezitter... :)

Ik heb dus de Mission 702e's (zuiltjes), deze speakers hebben van zichzelf een vrij krachtvolle bass.
Ik heb vloerbedekking, en bovendien was ik genoodzaakt ze vrij dicht bij de muur te zetten...

Toen vond ik de bass toch wat te "zwaar", te "overheersend" klinken dus heb ik er de bijgeleverd spikes ondergeschroefd en dat maakt echt veel verschil!
Ik weet trouwens niet of die bijgeleverde spikes goed zijn? Als er nog betere zijn dan moet ik ff langs audiohome.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op woensdag 31 januari 2001 10:22 schreef yo681 het volgende:

[..]

Speciale rubberen dempers??? Ik heb gewoon van die rubberen straattegels er onder gezet. kosten geloofik minder dan f10,- per stuk en helpt ook zeer goed.

Pak je rust!

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 16:09 schreef yo681 het volgende:

[..]
over deze prijsklasse praten we niet eens.

en het is niet zo dat als je 3 ipv 4 spikes onder je "el cheapo" speakers zet dat je dan een wereld van verschil hoort, nee!
Heb je het ook met "muziek"geprobeert.:?:)

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 16:20 schreef den the man het volgende:

[..]
Speciale rubberen dempers??? Ik heb gewoon van die rubberen straattegels er onder gezet. kosten geloofik minder dan f10,- per stuk en helpt ook zeer goed.
kosten zijn idd lager maar ook het effect ervan helaas

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 16:22 schreef pc-smurf het volgende:

[..]
Heb je het ook met "muziek"geprobeert.:?:)
"muziek" :?:?:?

Verwijderd

Nog wat goedkope tips:
IJshockey pucks-fl.2,50
Squash balletjes-vanaf-fl.7,50
stukje mdf gaatje van 8mm in het midden,
nieuwe knikker erin,zelf ff luisteren of je de knikker boven of onder wil.

Verwijderd

Juist ik heb nog een vraag, ik speel zelf ook gitaar, en ik heb een gitaar versterker dus, en daar hebben buren/ouders ook regelmatig last van... hij stond eerst op de grond, nu staat ie op een klein houten selfmade rekje... helpt 't als ik er spikes onder zet ipv zo'n rekje?

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 31 januari 2001 16:00 schreef yo681 het volgende:

[..]

hehe voor die prijs wil ik er ook 1 :9~
Das het voordeel als je een winkel kent waar je alles haalt en die gasten goed kent, dan maken ze nog wel is een uitzondering....tis trouwens wel een demo model, maar niet vaak gebruikt (waarschijnlijk nooit, staat niet aangesloten), en demo modellen koop je normaal voor meer dan de inkoop prijs, die Strata III heeft een inkoop prijs van 1300 piek :7

spike : als die gitaar redelijk diep komt (150 hz en lager) dan helpt dat waarschijnlijk wel.

Ecodan warmtepomp

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-04 13:55

Flotter

Pelipper!

De duurdere Conrad-spikes:

Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/342/M1/342157M1.JPG

Bestelnummer bijna vergeten: 342157-89

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• JT

JT

VETAK y0

Dat zijn toch cones ? :?

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 20:15 schreef JT het volgende:
[..]
spike : als die gitaar redelijk diep komt (150 hz en lager) dan helpt dat waarschijnlijk wel.
hoe kom ik erachter hoe laag mijn gitaar+versterker gaat?

Verwijderd

Ik heb er een gewone stoeptegel (30x30cm) onder liggen. Werkt perfect!

• JT

JT

VETAK y0

Laat ik het zo zeggen : als je de vloer voelt trillen met die gitaar versertker (of je voelt de geluidsdruk zelf) dan heeft het zin om er spikes onder te pleuren.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op donderdag 01 februari 2001 12:55 schreef JT het volgende:
Laat ik het zo zeggen : als je de vloer voelt trillen met die gitaar versertker (of je voelt de geluidsdruk zelf) dan heeft het zin om er spikes onder te pleuren.
ik probeer 't wel eerst met een alternatief.. zoals knikkers ofzo wat al genoemd werd... en als 't bevalt kan ik d'r alsnog spikes onder zetten

• Chickendorp
  • Niet online
Zeg je even hoe die knikkers het doen?
Voor 5 gulden heb je al een zak vol en dan geef ik de rest wel aan m'n buurjochie's.
Welke knikkers doe het het beste?
Met spikkels of zonder?? :)

Verwijderd

Als er geluid uit komt,dan trilt het.

alles wat trilt kun je spikes/cones of wat dan ook onder zetten.

Ja zelfs onder tweeters.

Het geluid wordt beter,Maar als je keihard house(of 1 of andere house-kloon)draait merk je waarschijnlijk na een paar dagen niet eens meer als je tweeters kapot zijn dus:?:?

oja,stalen "knikkers" kogels dus.

• Zeepoog
  • Laatst online: 05-02 10:34
Op donderdag 01 februari 2001 14:33 schreef Chickendorp het volgende:
Zeg je even hoe die knikkers het doen?
Voor 5 gulden heb je al een zak vol en dan geef ik de rest wel aan m'n buurjochie's.
Welke knikkers doe het het beste?
Met spikkels of zonder?? :)
ik zou die ronde nemen!

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Grrrrrene
  • Niet online
Tikkeltje gelul hoor, als je de woofer hoger in de zuil zet gaat de zuil toch nog steeds trillen en die trillingen worden net zo goed doorgegeven aan de vloer als bij een zuil met de woofers onderaan. Reflectie is inderdaad opgelost, maar daar heb je toch geen spikes voor??? Zo hoog zijn die nou ook weer niet :?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Waarom de woofer in een zuil hoog staat heeft meestal te maken met dat de woofer ook een gedeelte van het middengebied overneemt. Is de woofer bij een kleine zuil boven de tweeter geplaatst dan staat de luister-as ook nog schuin naar boven gericht(ong. 3-5 graden afh. v. onderwerp). Bij de dure zuilen kan je de tweeter naar voor en achter plaatsen voor het bepalen van je luister-as en kleine fase-fouten.
Het zo hoog mogelijk plaatsen van grote woofers voorkomt ook vaak het ontstaan van staande golven(in te kleine lage ruimten).
Spikes zijn naar mijn mening niet echt nodig (in een engelse studio gebruikten ze de B&W 801's met makkelijk verrijdbare wielen) als de speaker maar zo stevig mogelijk staat en op juiste hoogte.
Pagina: 1