Internetverbinding werkt wel via dhcp, niet via vast ip

Pagina: 1
Acties:

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 21:12
Goedemiddag

Ik heb hier een netwerk liggen waarin de pc's vaste ipadressen hebben in de range van 192.168.40.xxx. Die communiceren met elkaar via een switch.

Het internet is een abonnement van Planet ADSL. Deze komt binnen via een Linksys WAG54G. Deze staat ingesteld om als ADSL modem te werken. Wireless gebruiken we niet. De kabel voor het ADSL komt dus binnen direct in de WAG54G, en van daaruit loopt een kabel naar de switch om het netwerk van internet te voorzien.

Nu het probleem. Als ik de local dhcp server uitzet in de WAG54G, en als local ip adres instel '192.168.40.1' dan is er op geen enkele pc meer internet. Als ik het zaakje op dhcp zet, en ik sluit een laptop aan met dhcp ingesteld, dan heeft die laptop wel internet. Het subnetmask is op zowel WAG54G als op de netwerkkaarten 255.255.255.0.

Wat doe ik verkeerd? Ik wil dus internet op alle pc's hebben, en ik wil op die pc's dus de vaste ip adressen houden.

PS: ik heb gezocht, maar kon niets vinden waarmee ik het probleem kon oplossen.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vergeet je niet de default gateway in te stellen? Dat is vrij essentieel voor internet toegang.

[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 24-09-2006 14:12 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• BeQuietAndDrive
Dat ben ik inderdaad vergeten *doh* sorry voor de n00b vraag, maar ik doe dit niet dagelijks. Het instellen bij de TCP/IP instellingen van de netwerkkaart lukt wel, maar wat moet ik daar precies invullen? En moet ik op de router dan nog wat instellen?

Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/920/routerpf9.th.jpg

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Nee op de router hoef je niets in te stellen, dat staat opzich goed.
Je ip range begint bij .64, dus het is zorg de pc's met vaste ip's een ip te geven die lager zitten dan .64

Een voorbeeld:
ip: 192.168.40.10
subnet: 255.255.255.0
dns: 192.168.40.1
gateway: 192.168.40.1

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-03 16:03
gewoon bij je default gateway en primairy DNS server het ip van je router invullen (192.168.40.1?).
Dan weet je PC waar in het netwerk hij moet zoeken betreffende de internetverbinding.

edit: k*t, telaat :P

[ Voor 6% gewijzigd door magiel op 24-09-2006 14:46 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• BeQuietAndDrive
Het is gelukt, bedankt!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DHCP staat standaard altijd aan op routers, waarom zou je je werkstations niet via DHCP een adres laten krijgen?

Verwijderd

Gunner schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:48:
DHCP staat standaard altijd aan op routers, waarom zou je je werkstations niet via DHCP een adres laten krijgen?
Misschien wat andere apparatuur in zijn netwerk hangen? (SIP, printer, etc.) dan zijn vaste ips wel makkelijk

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik had het over werkstations, de TS had het alleen maar over werkstations vandaar mijn post.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 21:27

job

Gunner schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:48:
Omdat niet alle routers zo "slim" zijn om een pc telkens het zelfde ip adres te geven.
Voor mensen die zaken draaien als: emule, azureus.. of noem maar op is het bijna noodzakelijk dat je altijd hetzelfde ip adres hebt. dit ivm met de poorten die je in je router moet open zetten.
Pagina: 1