Toon posts:

[Mobo] Boot niet van *sommige* CDs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi there!

Ik heb een ASRock K8NF4G-SATA2 moederbord met DVD-ROM en SATA HDD eraan hangen. Werkt verder prima stabiel; alleen dat ding start niet van sommige CD's op. Een Ultimate Boot CD boot prima, maar andere bootable CD's werkten niet. Als ik dezelfde cd in dezelfde DVD-ROM in een andere computer hang, doet hij het wel!

Ik vermoed dus dat het een BIOS probleem is. Wie kent deze problemen en wat kan ik er tegen doen? Ik ben al op zoek gegaan naar een boot manager zoals GAG maar die boot niet van CDROM's, zoiets wilde ik ook nog proberen. Ik zie het BIOS de cdrom 'scannen' als ik op spatiebalk druk maar somehow ziet hij geen bootsector.

Verwijderd

Windows staat er dus niet op of wel?
Maar wat je kunt doen is het bios updaten naar nieuste stable versie.

heb je je jumpers wel goed staan op je dvd speler(master)

Verwijderd

Topicstarter
Ja jumper staat op master en verder geen andere devices op de kabel. In die andere computer waar het wel werkte heb ik ook dezelfde kabel gebruikt; en bovendien boot de CDROM sommige cd's gewoon wel maar anderen gewoon niet. Ik denk echt dat het aan het BIOS ligt. Wel stom hoor. :(

Maar updaten zal ik eens proberen; zoals gewoon staat er verder niks in de BIOS notes over dit probleem maar volgens mij stelt die changelog niets voor.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:27
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 16:56:
Ja jumper staat op master en verder geen andere devices op de kabel. In die andere computer waar het wel werkte heb ik ook dezelfde kabel gebruikt; en bovendien boot de CDROM sommige cd's gewoon wel maar anderen gewoon niet. Ik denk echt dat het aan het BIOS ligt. Wel stom hoor. :(

Maar updaten zal ik eens proberen; zoals gewoon staat er verder niks in de BIOS notes over dit probleem maar volgens mij stelt die changelog niets voor.
Heb het zelfde probleem hier op mijn stage, dat ie sommige cd's niet pakt. Begin te twijfelen of die cd's wel goed zijn ;>

Verwijderd

Topicstarter
tiswat schreef op maandag 25 september 2006 @ 09:13:
[...]

Heb het zelfde probleem hier op mijn stage, dat ie sommige cd's niet pakt. Begin te twijfelen of die cd's wel goed zijn ;>
Dan zou hij het in de andere computer (met dezélfde cd/dvd rom!) ook niet moeten doen lijkt me. En in mn andere computers boot hij er ook gewoon vanaf.

Ik begin te denken dat sommige BIOS-en niet helemaal Orange Book-compliant zijn.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Had hetzelfde probleem met de Asrock conroeXfire eSata2. Ene cdtje pakte hij niet, andere wel.
Diverse drives/kabels/jumper instellingen geprobeert maar de minder legale cds pakte hij niet en de legitieme wel.

Andere computers hebben geen enkele problemen met het booten van de minder legale cd's

Kan het zijn dat het mobo checkt of je een gekopieerde cd/minder legale versie van een cd in je drive hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door vacuumcleaner op 25-09-2006 17:18 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een custom-built FreeBSD image met bootsector, en die boot hij ook niet. Bovendien, hoe moet een BIOS (die 1MB is ofzo?) zoiets moeten controleren? Ik denk eerder dat het incompetentie is. :p
Pagina: 1