Ja wat moeten we daarmee ? Wel, ik wil het volgende bereiken:
Ik heb een vrij beschaafde muziekcollectie van om en bij de 8000 liedjes. Aangezien ik gek word van steeds CD's te wisselen in mijn CD-tuner onderweg (ik heb makkelijk 40 CD's bij altijd), wil ik er gewoon komaf mee maken en AL mijn muziek meenemen. Nu heb ik al een aantal opties overwogen echter lijkt geen enkele te bieden wat ik allemaal wil.
Wat ik wil:
1. simpele headunit met Bluetooth en iPod voorziening en een iPod 80GB
Ik heb een vrij beschaafde muziekcollectie van om en bij de 8000 liedjes. Aangezien ik gek word van steeds CD's te wisselen in mijn CD-tuner onderweg (ik heb makkelijk 40 CD's bij altijd), wil ik er gewoon komaf mee maken en AL mijn muziek meenemen. Nu heb ik al een aantal opties overwogen echter lijkt geen enkele te bieden wat ik allemaal wil.
Wat ik wil:
- Afspelen en browsen van MP3s die op de ext. hardeschijf of iPod staan mbv. de headunit
- Mogelijkheid tot aansluiten van een externe hardeschijf of iPod met minstens 80GB, eventueel in een soort slede/houder in de tweede DIN-plek onder de headunit
- Makkelijke en gebruiksvriendelijke manier om 8000 liedjes te browsen, niet een 1-regelig scherm dus
- Bluetooth op de headunit die in combinatie met mijn Sony-Ericsson-foon toelaat te bellen zonder mijn foon aan te raken
- Eventueel integratie van GPS, zodat de muziek bv. gedimd wordt bij instructies (voor later)
- Mits een groot scherm: ingebouwd in de 2-DIN plek die ik heb, geen externe schermpjes
- iPod laat toe films te kijken via AV-kabel in de auto en erbuiten, dus dat is een pluspunt
- Budget: 1000-1200€
1. simpele headunit met Bluetooth en iPod voorziening en een iPod 80GB
- Veel keuze op dit gebied, in 1- en 2-DIN
- Vrij goedkoop: HU 200-300€, iPod interface 100€, iPod 80GB 350€
- Echter zal het behoorlijk zoeken worden voor een headunit die een degelijke browsingmogelijkheid heeft
- Beperkte keuze op dit gebied, de meeste mm-schermen zijn bedoeld om films te kijken
- Bluetooth ?
- Groter scherm biedt echter de mogelijkheid tot makkelijk browsen van grotere lijsten maar welke biedt dat ?
- Duur: ik zal minstens 1200€ kwijt zijn
- Veel mogelijkheden en alles is ermee mogelijk
- Echter komt er veel bij kijken en tot op heden heb ik nog geen geschikte interface-software gevonden
- Prijs zal rond de 1000€ komen schat ik
- Persoonlijk zou ik de mac Mini verkiezen: deze past juist in 1-DIN en is lekker simpel uitgevoerd en HEEL compleet
- Kan alles wel mooi op elkaar werken ? Dus als ik telefoon krijg, dat via Bluetooth dit onderschept wordt, de muziek gedimd wordt en dat ik via de microfoon kan praten en via de speakers kan bellen ?
- Een headunit die middels een USB-poort een externe hardeschijf kan benaderen. Vrij goedkoop voor me, hardeschijven en USB interfaces ervoor heb ik genoeg
- Browsen lijkt me evenals bij de iPod oplossing een probleem: eigenlijk zou ik zowiezo een groot (2-DIN) scherm nodig hebben of een flipout display
- Kan goedkoop zijn, maar kan ook duur zijn. Een HU met USB kost peanuts, echter een 2-DIN scherm kost 600€ of meer. En ik moet er nog eentje vinden onder de 1000€ die USB heeft
- De simpelste oplossing, de werking van het geheel hangt gewoon van de gebruiksvriendelijkheid en uitgebreidheid van de headunit af