Verhuisd, verplicht wireless, maar hoe toch snel te houden?*

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 10:23
We zijn sinds deze week verhuist, en nu moet ik noodgedwongen alles via Wireless gaan regelen hier, omdat bekabeld geen optie is. Er is geen mogelijkheid om kabels netjes weg te werken, tenzij we overal nieuwe sleuven in de muur maken, en daar kabels doorheen trekken.

In ons vorige huis gebruikten we gewoon UTP, lekker stabiel, snel etc.

Ook al ben ik geen groot voorstander ervan om alles hier via wireless te doen, het zal helaas toch moeten :(

Nu hebben we hier dus 2 desktops, en 3 laptops.
In het vorige huis ging alle verkeer door een switch, naar een speedtouch 510 (Ethernet).

Nu heb ik totaal geen ervaring met wireless (Nja, op mijn oude stage, en die ervaring was dat het super-traag was!), maar omdat het toch moet, wil ik wel enigsinds wat snelheid behouden, ivm met usenet en het kopieren onderling.

Ik hoorde gisteren van een vriend uit mijn oude klas, dat de 54mbps niet altijd gehaald word (mede doordat het halfduplex is), en dat je in feite maar 27mbps max kan halen ongeveer ? Geen idee of dit precies klopt, maar hij had die informatie ergens van internet gehaald.

Wat kan ik nu het beste nemen, om alle computers hier via wireless op internet te krijgen? Ik vraag jullie niet om wat is 'de beste keus', maar naar wat voor soort Access Points moet ik kijken? (Of misschien wel een router, om de speedtouch meteen te vervangen?).

Mijn idee in eerste instantie was, om gewoon mijn switch te vervangen door een Access Point, daar de Speedtouch op aan te sluiten, en dan via PCMCIA/PCI kaartjes te laptops/desktops te verbinden.

Nu las ik dat er ook verschillende AP's/Routers te verkrijgen zijn, welke ook hogere snelheden aan kunnen dan de 54mbps. Mijn gevoel zegt me echter dat dat een prijzig grapje gaat worden, een AccessPoint met 8antennes (802.11n) lijkt mij toch iets in de prijsklasse van 200euro of meer.

Wie o wie kan me even een beetje op weg helpen?

Verwijderd

D-Link DIR-635 met bijhorend PCMCIA kaartje, 802.11n draft. Is zowat het snelste en beste wat je kan krijgen. Kost samen 199EUR hier in Belgie. Pas op, nog geen receiver voor desktop beschikbaar!

Heb er zelf een gekocht onlangs, maar ben wat teleurgesteld, om eerlijk te zijn... Maar ik gebruik geen 11n kaartje, gebruik ingebouwde 11g. Misschien dat het met n-kaartje beter gaat.

Verwijderd

Heb je al eens in de meterkast omhoog gekeken, of je van die zwarte trekdraden ziet loshangen?
Dit is in nieuwbouw vaak zo opgeleverd. om 2e TV toestel of telefoon oid op slaapkamer zelf aan te sluiten.

• De_Bastaard
Nou,

Er gaan vanuit de meterkast genoeg PVC pijpjes naar boven, we hebben geprobeerd met een trekveer om toch bij een stopcontact uit te komen oid, maar dat lukte dus niet :(

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Beste keus op dit moment is een Asus WL-x00g (500g, 700g eventueel), maar dan met SpeedBooster functie. (compatibel met de Linksys speedbooster(SRX)-dingen)

Asus is sowieso zo stabiel als een huis, en als je extra dekking wilt kun je het energieniveau opschroeven.

Geweldig spul, check de andere topics over deze serie maar eens.

edit: Heb zelf een WL-500g (normaal), andere fw erop voor een boost, en om SpeedBooster aan te zetten. Heb er tot nu toe geen spijt van gehad, bijna altijd 54Mbit, zelfs al zit je een paar huizen verder (!!!)

edit2: Het is geen 802.11n-spul, maar allemaal gewoon 'gebooste' g.
Als het je puur om de snelheid gaat zal dit dus niet de beste keus zijn, maar pre-n producten zullen waarschijnlijk niet zo stabiel zijn als Asus-spul.

[ Voor 41% gewijzigd door DarthPlastic op 24-09-2006 13:12 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• De_Bastaard
Misschien dat ik wel zo'n Asus koop dan ja.

Wat is het verschil tussen al die Asus'en dan? ( http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land= ).

Bijvoorbeeld, wat is de meerwaarde van een WL-500W tegenover een WL-500G (Deluxe) ? En moet ik om de snelheid hoog te houden, nog een speciaal type wireless kaartje kopen voor in de computers zelf?

Edit, of misschien wel zo'n Asus WL566gM MIMO ? Die zou 100mbps kunnen halen...

[ Voor 9% gewijzigd door De_Bastaard op 24-09-2006 13:16 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-03 19:40

lordsnow

I know nothing

Zie Tom's Hardware voor een lijst met de betere draadloze routers:
http://www.tomsnetworking...arts/index.html?chart=119

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:57
ik raad je niet aan om droodloos te nemen, maar home pluggen aan te schaffen. Deze apparaatjes maken in feite je electriciteit draden in je huis je utp kabels... Tis vrij simpel :

hang 1 homeplug aan je router beneden in een stop contact, en hang bij elke pc boven nog een homeplug en verbind die naar je PC :)... Voila, stabiel netwerk, maakt niet uit welke afstanden die moet overbruggen.

Voor je laptops kun je ook homeplugjes nemen, maar ik zou je eerder aan raden om achter je router een wireless accespoint te zetten voor je lapflops. Nu heb je kwaliteit voor je destkop en draadloos voor je laptops ;)

homepluggen hebben als voordeel dat je niks hoeft te beveiligen voor je buurman, het werkt alleen in je eigen stroom netwerk.

b.v. ; deze is geschikt voor jouw doeleind :
http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=NW281102

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Ja maar dat werkt enkel goed en stabiel als je elektrische leidingen van goede kwaliteit zijn (in oudere huizen geeft dit nogeens problemen). Gewoon draadloos. Ik was ook geen voorstander van draadloos. Maar ondertussen ga ik al 2 jaar draadloos door het leven, en alles gaat lekker stabiel. Gewoon een goede wifi kaartje en router kopen. Geen sweex, maar gewoon een goed merk waar je alles deftig kan instellen.

• De_Bastaard
Die Netgear Rangemax 240, is dat wat? (Hoogste doorvoer volgens Tom's Hardware), maar de levertijden zijn dik over de 2 weken...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

grannymark schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:21:
ik raad je niet aan om droodloos te nemen, maar home pluggen aan te schaffen. Deze apparaatjes maken in feite je electriciteit draden in je huis je utp kabels... Tis vrij simpel :

hang 1 homeplug aan je router beneden in een stop contact, en hang bij elke pc boven nog een homeplug en verbind die naar je PC :)... Voila, stabiel netwerk, maakt niet uit welke afstanden die moet overbruggen.

Voor je laptops kun je ook homeplugjes nemen, maar ik zou je eerder aan raden om achter je router een wireless accespoint te zetten voor je lapflops. Nu heb je kwaliteit voor je destkop en draadloos voor je laptops ;)

homepluggen hebben als voordeel dat je niks hoeft te beveiligen voor je buurman, het werkt alleen in je eigen stroom netwerk.

b.v. ; deze is geschikt voor jouw doeleind :
http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_code=NW281102
hoe betrouwbaar is dat spul voor netwerk via electra? en snelheid?
en hoe sluit je het dan aan? als je alle pc's aan het stopcontact hangt en de kabel/adsl modem ook, hoe sluit je die dan aan? of moet je dan gewoon een router aan de modem hangen? en dan van de router 1 kabel (of meer?) naar het stopcontact?

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 24-09-2006 13:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

1 kabel vanaf je ST510 naar zo'n homeplug.
Die ST510 is al een router, dus daar is geen router meer nodig.

Als je van je modem een 192.168.x.x, 10.x.x.x of 172.16.x.x krijgt is het meestal direct een router.

Anders moet je er even een routertje aan hangen.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anti-XP schreef op zondag 24 september 2006 @ 14:03:
1 kabel vanaf je ST510 naar zo'n homeplug.
Die ST510 is al een router, dus daar is geen router meer nodig.

Als je van je modem een 192.168.x.x, 10.x.x.x of 172.16.x.x krijgt is het meestal direct een router.

Anders moet je er even een routertje aan hangen.
'kee

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• De_Bastaard
Toch lijkt deze me best interessant:

http://www.tomsnetworking.com/2006/01/17/review_wpnt834/

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-03 10:53

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb sinds vorige week die "home pluggen". Werkt perfect, 85Mb, merk Devolo. (http://www.devolo.nl/nl_NL/index.html). Gewoon in het stopcontact pluggen en draaien maar. Geen configuratie of wat dan ook. Alleen 1 bij je router naar je kabel internet aansluiting of ADSL, en 1 bij elke pc, dan krijgt iedere pc een ip adres, en je hebt probleemloos een netwerk aangelegd.

Ik heb hem gekocht bij Vobis in Hoofddorp, maar die zullen ze overal wel hebben. Kosten: 149,00 euro voor een startset met twee pluggen, en per plug 79 euro. Wel iets duurder dan draadloos, maar er is niet op in te breken, tenzij iemand in huis ook zo een ding aansluit. Gaat ook dwars door verschillende stroomgroepen heen, dus geen enkel probleem.

Aansluiting: Plug in stopkontakt, netwerkkabel tussen plug en modem/router/switch, en een plug in stopkontakt bij de pc en een netwerkkabel tussen plug en pc.

Ze zijn er ook van 10Mb en 200Mb.

Grote voordeel van dit systeem is dat er geen extra beveiliging nodig is, en dat je XBox ook gewoon werkt alsof het een kabel is. Met wireless heb je weer een probleem met wep en wpa etc. Een netwerkprinter kan je ook gewoon aansluiten zonder je zorgen te maken of de wireless printserver wel wpa aankan etc.

Hoewel er een cd bijgeleverd wordt, heb ik geen idee waarvoor die is, het werkt gewoon out of the box, dus dat moet ik nog eens uitzoeken, wat daar het voordeel van is.

[ Voor 32% gewijzigd door Gé Brander op 24-09-2006 15:17 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven
'k neem aan dat je ook vaste ip's kunt opgeven?

En hoe zit het met de (beloofde) snelheid?

ps, software is om wachtwoord aan te maken oid lees ik op die site

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 24-09-2006 15:20 ]

Oscar Wilde

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 08:14

BHQ

En dan hopen dat alles op dezelfde stroomgroep zit ;)

Anyway, de WL-500G is een goede optie. De WRT54GL met alternatieve firmware ook. Je zit idd. met gemiddeld zo'n 24mbit en wlan werkt ook nog eens als een hub.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Yapser schreef op zondag 24 september 2006 @ 15:20:
En dan hopen dat alles op dezelfde stroomgroep zit ;)
Zit het niet bij mij thuis, dus ook dan werkt het...
bartgrefte schreef op zondag 24 september 2006 @ 15:19:
@hierboven
'k neem aan dat je ook vaste ip's kunt opgeven?
Natuurlijk, het werkt gewoon transparant. Je hoeft niets te configureren aan die apparaten.
En hoe zit het met de (beloofde) snelheid?
Ik zie nu met de software, dat ik 20Mb haal, echter dat is via verschillende groepen. In principe is dat voor mij voldoende, mijn Internet aansluiting is 12Mb en voor van pc naar mediacenter is de overgebleven 8Mb meer dan genoeg. Als je meer wilt kan je altijd nog de 200Mb uitvoering kopen.
ps, software is om wachtwoord aan te maken oid lees ik op die site
devolo Informer heb ik juist net gedownload en geprobeerd, maar ik zie niet echt veel info, ik zie de mac adressen van de netwerkaansluitingen op de apparaten en ik zie de snelheid. Meer niet.

[ Voor 63% gewijzigd door Gé Brander op 24-09-2006 15:25 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

c70070540 schreef op zondag 24 september 2006 @ 15:21:
[...]

Zit het niet bij mij thuis, dus ook dan werkt het...

[...]

Natuurlijk, het werkt gewoon transparant. Je hoeft niets te configureren aan die apparaten.

[...]

Ik zie nu met de software, dat ik 20Mb haal, echter dat is via verschillende groepen. In principe is dat voor mij voldoende, mijn Internet aansluiting is 12Mb en voor van pc naar mediacenter is de overgebleven 8Mb meer dan genoeg. Als je meer wilt kan je altijd nog de 200Mb uitvoering kopen.

[...]

devolo Informer heb ik juist net gedownload en geprobeerd, maar ik zie niet echt veel info, ik zie de mac adressen van de netwerkaansluitingen op de apparaten en ik zie de snelheid. Meer niet.
hmm, die netwerk via stroomkabels valt al af als optie, aan (bijna) elk stopcontact ligt een stekkerdoos hier. Dat zou invloed hebben op de snelheid

Oscar Wilde

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

bartgrefte schreef op zondag 24 september 2006 @ 15:29:
[...]

hmm, die netwerk via stroomkabels valt al af als optie, aan (bijna) elk stopcontact ligt een stekkerdoos hier. Dat zou invloed hebben op de snelheid
Als je dubbele stopkontakten hebt, dan kan je in de ene de devolo plug doen en in de andere de stekkerdoos, dan heb je volgens mij daar geen last van.

• Wisey
  • Laatst online: 21:25
De_Bastaard schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:02:
Nou,

Er gaan vanuit de meterkast genoeg PVC pijpjes naar boven, we hebben geprobeerd met een trekveer om toch bij een stopcontact uit te komen oid, maar dat lukte dus niet :(
Deze PVC pijpjes zullen direct naar lichtpunten (lampaansluitingen in het plafond) gaan en worden daar doorverbonden met de stopcontacten. Het is veel werk maar het zou moeten lukken.

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:22
Kheb de Netgear 824 router (ingesteld als acces point) en heb op mijn orange account 12749.36 kbps op de cistron bandwidth meter. Afstand van mijn accespoint naar de desktop (met een WPN311 kaart) van ongeveer 7 meter meter met muur ertussen.
Dus - ik ben ZEER tevreden met mijn wireless - ook al is bekabeld dan iets beter....

[ Voor 0% gewijzigd door Hen3s op 24-09-2006 15:45 . Reden: Little mistake ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

c70070540 schreef op zondag 24 september 2006 @ 15:37:
[...]

Als je dubbele stopkontakten hebt, dan kan je in de ene de devolo plug doen en in de andere de stekkerdoos, dan heb je volgens mij daar geen last van.
hmmm, 'k zei dus dat vrijwel overal een stekkerdoos inzat, ook in de dubbele stopcontacten. Alleen op zolder niet (maar komt nooit iemand, laat staan dat je er wat kwijt kunt) en in de keuken niet, maar om daar nou een pc neer te zetten.... (dan is ie trouwens wél geaard :P )

Oscar Wilde

• De_Bastaard
Wisey schreef op zondag 24 september 2006 @ 15:42:
[...]

Deze PVC pijpjes zullen direct naar lichtpunten (lampaansluitingen in het plafond) gaan en worden daar doorverbonden met de stopcontacten. Het is veel werk maar het zou moeten lukken.
We hebben verschillende pvc pijpjes geprobeerd, maar we kwamen ergens vast te zitten, en het lukte dus niet om daar voorbij te komen :(

• De_Bastaard
Heeft er iemand ervaring met die Netgear RangeMax serie? (802.11n)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-03 11:22

Equator

Crew Council

#whisky #barista

minor titlechange :*)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
Zoek eens op het merk "Senao" niet goedkoop maar schijnen wel goed te zijn.

• De_Bastaard
Ik wil nu dus voor die 802.11N gaan.

Maar mijn ouders willen geen snelle dure kaart in hun laptop. Als ik nu een paar van die 802.11N kaartjes koop, maar 2 normale, 54Mbps kaartjes koop, gaat dit dan werken? Of werken die 'oude' kaartjes niet met de nieuwe router ?

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
De_Bastaard schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:13:
Ik wil nu dus voor die 802.11N gaan.
neen, dat wil je echt niet ;)
al die brol is is gebaseerd op een draft voor de 802.11n standaard die is afgewezen. wacht in godsnaam toch met het kopen van zo'n toestellen tot die door de IEEE als standaard is aanvaard. dit zal ook niet gebeuren voor eind 2007 - begin 2008, hou het ondertussen dus nog maar even op 802.11g ;)

• De_Bastaard
Heb ik nu net rangemax spulletjes besteld...

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
De_Bastaard schreef op maandag 25 september 2006 @ 16:33:
Heb ik nu net rangemax spulletjes besteld...
dan wordt het hoog tijd om die bestelling te annuleren ;)
Pagina: 1