Toon posts:

Dali Ikon 6

Pagina: 1
Acties:
  • 5.775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer
Ik ben op zoek naar een paar leuke speakers, nu heb ik meer oor laten vallen op de Ikon 6 van Dali.
Heb gisteren bij Hobo in Arnhem eens goed geluisterd samen met mijn vriendin en in vergelijking met de rest waren dit duidelijk de beste speakers.

Nu miste ik alleen wel wat bekende types in de luisterzaal zoals de B&W 603 serie.

Heeft iemand al ervaring met de Ikon 6 en eventueel de SE uitvoering (enkel bij Hobo leverbaar)?

Ik zit nog te twijfelen of ik alleen de fronts zal aanschaffen of de surrouned + center + fronts die voor 2099 staat in plaats van 2550...

• MGSNK
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:37
Zeer goede speaker in prijs kwaliteit verhouding. Heeft ontzettend veel midden, kan soms zelfs teveel zijn. Erg gedetailleerd. De HOBO versie is NOG beter dan de gewone. Er is daarvan een review te vinden op www.hifi.nl
Ik raad je wel aan om deze speakers wel met je eigen of een vergelijkbare versterker te luisteren.
Ze kunnen ERG veel verschillen van klank op een versterker in een andere prijsklasse/merk. (logisch)

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Ik ga ze draaien op een pioneer VSX- 908. Dat ze erg verschillen per versterker heb ik al gehoord tijdens het testen. Op een onkyo of Denon was het resultaat tot behoorlijk verschillend.

• MUSTIS
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 04-10 14:21

MUSTIS

ads by Google

speakers luisteren is leuk.

ik ga zelf waarschijnlijk voor de monitor audio rs6 of de epos m5

dr zijn alleen een paar punten waarom luisteren in een winkel een afwijkende indruk kan geven:

-ze staan niet optimaal opgesteld
-ze zijn vaak niet ingespeeld
-ze staan niet in je woonkamer dus acoustic is totaal anders
-meestal hangen ze aan een andere versterker + cd speler

dit weekend nog hoop ik mn huidige dali blue 5005's te verkopen zodat ik weer verder kan kijken.
de verkoper in mn eigen stad zei dat ik de speakers thuis "moest" testen, dus dat word geen probleem.

niet elke zaak heeft deze optie, maar op deze manier kan je echt horen hoe ze klinken.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• Deniax
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06-12 09:15
TLer schreef op zondag 24 september 2006 @ 11:58:
Ik ben op zoek naar een paar leuke speakers, nu heb ik meer oor laten vallen op de Ikon 6 van Dali.
Heb gisteren bij Hobo in Arnhem eens goed geluisterd samen met mijn vriendin en in vergelijking met de rest waren dit duidelijk de beste speakers.

Nu miste ik alleen wel wat bekende types in de luisterzaal zoals de B&W 603 serie.

Heeft iemand al ervaring met de Ikon 6 en eventueel de SE uitvoering (enkel bij Hobo leverbaar)?

Ik zit nog te twijfelen of ik alleen de fronts zal aanschaffen of de surrouned + center + fronts die voor 2099 staat in plaats van 2550...
Ik zat zelf ook te twijfelen tussen de de Ikon 6 en de B&W 603, maar uiteindelijk vond ik de KEF IQ9 verreweg het beste klinken.

Natuurlijk, geluid is heel erg persoonlijk, maar beluister iig ook de IQ9, het liefst op dezelfde versterker als jij hebt (dat geldt natuurlijk voor elke speaker).

Anyway, ik was vooraf helemaal overtuigd van de Ikon's maar die waren de "slechtste" van de 3. Nummer 2 zijn de B&W's.
Zowel de KEF als de B&W stonden niet opgesteld dus kan ik ze niet vergelijken met elkaar.
Wel heb ik geleerd dat geluid heel persoonlijk is, dus hoezeer ik je mening waardeer ik het toch eerst zelf wil ervaren.

Bij Hobo mag ik de speakers wel eerst thuis testen en ik was er op een drukke zaterdag wat ook niet optimaal is.

Voordat ik een keus maak zal ik bovenstaande modelen vergelijken en trek ik mijn eigen versterker en CD speler mee denk ik :P

• TomSwinnen
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08-03-2017

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Heb de Ikon 5 uitvoerig kunnen testen. Qua geluid zal de 6 er niet al te ver vandaan zitten. Review: http://audioforum.be/article902.html :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Powermage
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 02-12 09:39
xained schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:07:
[...]

Anyway, ik was vooraf helemaal overtuigd van de Ikon's maar die waren de "slechtste" van de 3. Nummer 2 zijn de B&W's.
Smaak is altijd persoonlijk dat zie ik weer aan dit, ik had een tijd terug ook vooraf speakers geselecteerd, ging tussen een B&W en een KEF, maar ik ging naar huis met een Dali :)

Join the club

• Ewoutb
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14-09 16:34
TomSwinnen schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:26:
Heb de Ikon 5 uitvoerig kunnen testen. Qua geluid zal de 6 er niet al te ver vandaan zitten. Review: http://audioforum.be/article902.html :)
De Ikon 5 zit wat mij betreft absoluut niet in dezelfde klasse als de 2 en de 6.
Ik heb enige tijd geleden de ikon 6 aangeschaft en tijdens de luister sessies ook de 5 meegenomen, omdat het formaat me wel aansprak :)
De Ikon 5 viel wat mij betreft af omdat ik hem te scherp vond, het sublieme hoog van de 6 werd bij de 5 wat te overheersend... misschien door de kleinere woofers of het kast volume.

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Ewoutb schreef op maandag 25 september 2006 @ 06:49:
[...]

De Ikon 5 zit wat mij betreft absoluut niet in dezelfde klasse als de 2 en de 6.
Ik heb enige tijd geleden de ikon 6 aangeschaft en tijdens de luister sessies ook de 5 meegenomen, omdat het formaat me wel aansprak :)
De Ikon 5 viel wat mij betreft af omdat ik hem te scherp vond, het sublieme hoog van de 6 werd bij de 5 wat te overheersend... misschien door de kleinere woofers of het kast volume.
Heb je enkel de fronts? of ook de surround en center? Qua geluid vind ik audio het belangrijkste, maar met enig regelmaat kijk ik thuis een DVD en dan bij voorkeur een actie achtige film. Enig idee hoe de Dali in zo'n omgeving presteerd?

• Ewoutb
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 14-09 16:34
TLer schreef op maandag 25 september 2006 @ 09:40:
[...]

Heb je enkel de fronts? of ook de surround en center? Qua geluid vind ik audio het belangrijkste, maar met enig regelmaat kijk ik thuis een DVD en dan bij voorkeur een actie achtige film. Enig idee hoe de Dali in zo'n omgeving presteerd?
Ik heb op dit moment enkel de Ikon 6 als fronts, als ik over 6 maanden weer terug in Nederland ben ga ik verder uitbreiden naar de center (vocal 2) en een sub. Helaas kan ik dus nog niet beoordelen hoe de Ikon 6 in een surround omgeving presteerd. Ik heb een paar films gekeken met gewoon stereo geluid en dat klonk gewoon ontzettend goed, vooral van het geluid in 'Walk the line' was ik erg onder de indruk....

In de laatste What Hi Fi kwam de Ikon set (6+on wall+sub) er erg goed uit, 5 sterren, maar je moet gewoon zelf gaan luisteren lijkt mij! Verschillende dealers zullen op verzoek best een 5.1 set-up kunnen demo'n. Zorg er ook voor dat je ze hoort met je eigen receiver!

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Na veel luister sessies in diverse audio zaken met een nog diverser aanbod in speakers ben ik er uit!

Het is uiteindelijk de Paradigm Reference Studio 60 geworden.
Ik weet het, totaal wat anders als de Ikon 6.

De rede dat mijn oor was gevallen op de Ikon serie is voornamelijk te danken aan het hoog. Deze serie heeft dan ook een bijzondere tweeter in zijn klasse. Echter, bij het wat beter luisteren en vergelijken met andere types kwam ik tot de conclusie dat het hoog wat te dominant was. Ik miste wat laag en midden gebied. Dus verder speuren en geluisted naar o.a. de B&W 603 Kef's IQ 5/7/9 en nog een paar merken die wat minder bekend waren. Uiteindelijk nog een Ikon 7 gehoord die veel meer in ballans was en in eerste instantie weer mijn hart stal. Echter, toen hij een 1 op 1 vergelijk aanmoest met de studio 60 die ik eerder alleen los gehoord had en waar ik zeer onder de indruk van was werd het mij duidelijk.

De Dali Ikon 7 is veel meer in ballans als de Ikon 6. Echter, de speaker is in het laag totaal niet onder controle te houden. Bassen gaan verder waneer ze moeten stoppen en bij sommige passages in de muziek waar b.v. alleen een contra bass te horen is verliest hij compleet de controle en lijkt de muziek en een boemmm brij. Mijn vermoede is dat de Ikon 7 een te slappe kast contructie heeft. De totale speaker was veel beter in ballans, alleen het laag was totaal niet mooi. Met een betere kast constructie had dit een veel betere speaker kunnen zijn.

Uiteindelijk is mijn keus gevallen op de Paragigm Studio 60. Een Canadees merk wat in Europa niet heel erg bekend is. In vergelijking is de contructie zo veel mooien en steviger dan die van de Ikon serie. De bassen zijn heel strak en goed onder controlle. Geluiden die bij de concurrentie in het niets verdwenen waren hier gewoon aanwezig (snaar aanslagen, bekkens, enz) en leken ook op de instrumenten die ze waren. Het hoog was mooi en gedetailleerd maar niet zo dominant aanwezig als bij de Ikon serie.

Niets tegen de Ikon range. Het is en blijft een hele mooie speaker voor een hele mooie prijs.
De Paragigm waren het duurst van allemaal en die zouden ook het beste geluid moeten geven(!)
Echter, het prijs verschil t.o.v. de Ikon 7 (100 euro per speaker) werd meer dan goed gemaakt in de geluid kwaliteit en was het mij dan ook waard. Daarnaast is de Ikon 7 114cm hoog t.o.v. 103 cm voor de paradigm die zijn volume uit de diepte haald (43 cm diep!) wat in onze huiskamer ook beter tot zijn recht komt.

Als mijn budget beperkter was geweest had ik voor de Ikon 6 gegaan en daar later een subwoofer bij gekocht.

Voor mij was dit de beste keus en ben er vreselijk happy mee 8)

• Grindtegelz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 06-09-2017
Afgelopen week heb ik bij hobo in den bosch geluisterd, daar stonden in tegenstelling tot de hobo vestiging die jij bezocht hebt, zeer veel speakers opgesteld in ongeveer die prijsklasse, namelijk:
- KEF IQ7
- B&W 603 S3
- Kef IQ7
- Dali Suite 2.8 (50 euro duurder dan Ikon 6)
- Dali Ikon 6, ELAC FS 107.2
- Focal JM Lab Chorus 726S
- ELAC FS 207.2
- B&W CM7 (200 euro duurder dan Ikon 6)

Na een verkennende luisterronde met Sacred Love van Sting & Wish you were here - Pink Floyd, vielen bij mij al zeer snel de KEF (gebrek aan lage tonen), ELAC (zeer aggresief in de hoge tonen), Focal JM Lab (gebrek aan ruimtelijke plaatsing), B&W 603 S3 (rommelig laag) af.

De Dali Suite 2.8, IKON 6 en B&W CM7 vielen bij mij zeer in de smaak vanwege de ruimtelijke plaatsing en de verzorging van hoge, midden en lage tonen. Uiteindelijk verder gaan luisteren met deze speakers en uiteindelijk is mijn keus gevallen op de Ikon 6 vanwege:
- beperking van mijn woonruimte; de lage tonen de Dali 2.8 suite lijken mij in mijn woonruimte niet tot hun recht te komen
- daarnaast wegens budget technische redenen de CM 7 af laten vallen

Ik zou dus voor de dali ikon 6 gaan, maar ja dat is mijn gekleurde mening. Ik zou zeggen ga luisteren!
Luisteren heb ik al gedaan en met mijn gekleurde mening kwam ik bij de Paradigm Studio 60 uit.
Maar als mijn budget beperkte was had ik ook voor de Dali Ikon 6 gekozen. Naar mijn mening de beste luidspreker in die prijsklasse die ik gehoord heb!

• Mooody
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:23

Mooody

elmoody

Ik heb de KEF iQ7, Ikon 6 en B&W 603 S3 vergeleken en ben uiteindelijk voor de KEF's gegaan.

De Ikon 6 viel al snel af door zijn (voor mij smaak) mindere plaatsing van het geluid. De strijd tussen de B&W en KEF viel in het voordeel van KEF uit, omdat deze het geluid 'natuurgetrouwer' weergaf. Minder wollig en 'dik' dan de B&W. Minder commercieel, maar een stuk prettiger in het gehoor.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Zass
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 28-10 19:51
Toevallig heb ik bij de Hobo in Haarlem afgelopen weekend de Ikon 6 aan de tand gevoeld, evenals de B&W 603 S3. Vond de Ikon 6 (SE) het best klinken, mooi in het hoog en ook hij voelde ("hoorde") natuurlijk aan. De B&W's vond ik te dof en onnatuurlijk klinken, vooral door de overdadigheid aan bas en het tekort aan hoog.

Remember when sex was safe and flying was dangerous

Zass schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 21:38:
Toevallig heb ik bij de Hobo in Haarlem afgelopen weekend de Ikon 6 aan de tand gevoeld, evenals de B&W 603 S3. Vond de Ikon 6 (SE) het best klinken, mooi in het hoog en ook hij voelde ("hoorde") natuurlijk aan. De B&W's vond ik te dof en onnatuurlijk klinken, vooral door de overdadigheid aan bas en het tekort aan hoog.
Bovenstaande was ook mijn bevinding, de Ikon 6 is een hele goede speaker in deze klasse. De B&W 603 komen niet eens in de buurt. Ik miste alleen wat laag en het hoog werd snel te schel voor mijn smaak.

• PHiXioN
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05-12 12:38
Powermage schreef op zondag 24 september 2006 @ 20:33:
[...]

Smaak is altijd persoonlijk dat zie ik weer aan dit, ik had een tijd terug ook vooraf speakers geselecteerd, ging tussen een B&W en een KEF, maar ik ging naar huis met een Dali :)
Ik had B&W, Dali en Wharfedale geluisterd en ging naar huis met B&W... dus er zit inderdaad verschil tussen smaken. :) Het volle geluid van B&W beviel me erg... misschien wat minder neutraal, maar dat hoeft niet van mij.

De Ikon serie van Dali is trouwens een klasse hoger dan de 600 serie van B&W, de Dali Concept valt meer in die categorie.

[Voor 10% gewijzigd door PHiXioN op 23-10-2006 02:22]

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ewoutb schreef op maandag 25 september 2006 @ 06:49:
[...]

Das ook een beetje mijn ervaring met Dali Speakers... Zeker zuiver voor het geld, maar het hoog overheerst in mijn ogen ook heel erg...

Wel jammer dat niemand Dynaudio speakers meeneemt in het vergelijk... Vooral de SE versies zijn heel erg goed in mijn ogen...

• Cliffie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 09:07

Cliffie

Trompetslet

Deniax schreef op zondag 24 september 2006 @ 19:07:
[...]
Ik zat zelf ook te twijfelen tussen de de Ikon 6 en de B&W 603, maar uiteindelijk vond ik de KEF IQ9 verreweg het beste klinken.

Natuurlijk, geluid is heel erg persoonlijk, maar beluister iig ook de IQ9, het liefst op dezelfde versterker als jij hebt (dat geldt natuurlijk voor elke speaker).

Een schopje is het, maar ik vroeg me af waar jij geluisterd heb. Ik ben zelf namelijk ook aan het zoeken in deze categorie, en ik zoek een goede toko waar ze veel speakers hebben staan om eens rustig te luisteren :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Ik heb bij diverse toko's geluisterd en uiteindelijk gekocht bij raf in Kampen (hebben meerdere vestigingen in het land).
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee