Na veel luister sessies in diverse audio zaken met een nog diverser aanbod in speakers ben ik er uit!
Het is uiteindelijk de Paradigm Reference Studio 60 geworden.
Ik weet het, totaal wat anders als de Ikon 6.
De rede dat mijn oor was gevallen op de Ikon serie is voornamelijk te danken aan het hoog. Deze serie heeft dan ook een bijzondere tweeter in zijn klasse. Echter, bij het wat beter luisteren en vergelijken met andere types kwam ik tot de conclusie dat het hoog wat te dominant was. Ik miste wat laag en midden gebied. Dus verder speuren en geluisted naar o.a. de B&W 603 Kef's IQ 5/7/9 en nog een paar merken die wat minder bekend waren. Uiteindelijk nog een Ikon 7 gehoord die veel meer in ballans was en in eerste instantie weer mijn hart stal. Echter, toen hij een 1 op 1 vergelijk aanmoest met de studio 60 die ik eerder alleen los gehoord had en waar ik zeer onder de indruk van was werd het mij duidelijk.
De Dali Ikon 7 is veel meer in ballans als de Ikon 6. Echter, de speaker is in het laag totaal niet onder controle te houden. Bassen gaan verder waneer ze moeten stoppen en bij sommige passages in de muziek waar b.v. alleen een contra bass te horen is verliest hij compleet de controle en lijkt de muziek en een boemmm brij. Mijn vermoede is dat de Ikon 7 een te slappe kast contructie heeft. De totale speaker was veel beter in ballans, alleen het laag was totaal niet mooi. Met een betere kast constructie had dit een veel betere speaker kunnen zijn.
Uiteindelijk is mijn keus gevallen op de Paragigm Studio 60. Een Canadees merk wat in Europa niet heel erg bekend is. In vergelijking is de contructie zo veel mooien en steviger dan die van de Ikon serie. De bassen zijn heel strak en goed onder controlle. Geluiden die bij de concurrentie in het niets verdwenen waren hier gewoon aanwezig (snaar aanslagen, bekkens, enz) en leken ook op de instrumenten die ze waren. Het hoog was mooi en gedetailleerd maar niet zo dominant aanwezig als bij de Ikon serie.
Niets tegen de Ikon range. Het is en blijft een hele mooie speaker voor een hele mooie prijs.
De Paragigm waren het duurst van allemaal en die zouden ook het beste geluid moeten geven(!)
Echter, het prijs verschil t.o.v. de Ikon 7 (100 euro per speaker) werd meer dan goed gemaakt in de geluid kwaliteit en was het mij dan ook waard. Daarnaast is de Ikon 7 114cm hoog t.o.v. 103 cm voor de paradigm die zijn volume uit de diepte haald (43 cm diep!) wat in onze huiskamer ook beter tot zijn recht komt.
Als mijn budget beperkter was geweest had ik voor de Ikon 6 gegaan en daar later een subwoofer bij gekocht.
Voor mij was dit de beste keus en ben er vreselijk happy mee