Stroomverbruik videokarten.

Pagina: 1
Acties:
  • 828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:21

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe video-kaart voor mijn game PC. Heb nu een Radeon9700-Pro met 128 MB. Maar ik wil ook een zuinige kaart hebben. Heb deze kaart een keer op een ampere/watt meter aan gesloten en tot mijn verbazing gebruikt die meer dan 50 watt!!! Best veel voor een video-plank.

Had er nu voor de test een Asus N6200 erin gestop en het verbruik van de pc daalde van 176 watt naar 133 watt (full stressed). Alleen die kaart is trager dan de 9700 Pro. Nou ja wat wil je voor 32 euro.

Ook heb ik er even een Rage Mobility kaart ingezet. WOW die is zuinig _/-\o_ maar prestatie... hmmm krijg wel een resolutie van 1280x1024 maar voor de rest.... spel starten nope.

Ik heb dus een AGP-kaart nodig want ik heb een Asus A7V333 mobo met een XP-M 2200+ erin. Ik zit net bij icomputers te kijken, daar zie ik b.v. een XFX of club3d kaart met een 7600GS chip. Weet iemand of die zuinig is? En vooral sneller dan mijn 9700-Pro. En is het misschien handig om een mobo met een AGP8X erin te zetten of voldoen de 4X?

Oh ik heb ook een X1600 Pro liggen van asus (wel PCI-E) die is ook niet echt zuining (ook ruime 45 watt).

Ook moet het een stille kaart zijn. Heb nu op de 9700 een Zalman koeler zitten. Dus of passief (waar ik dan een grote stille fan op zet). Of er moet een zalman koeler op passen.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
de 7600GS silent lijkt me wel een goede.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:33

Haan

dotnetter

Goede prestaties en zuinig gaan gewoon niet samen. .

Voor de rest raad ik je aan even rond te neuzen op internet over wat goeie kaarten zijn. Ik zou sowieso nog even goed nadenken of je nog wil investeren in het systeem dat je nu hebt, of dat je niet beter een nieuw systeem zou nemen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik moet zeggen dat ik die vermogens nog wel mee vind vallen ook.
50 Watt voor een videokaart is niet extreem weinig, maar ook zeker niet veel.
Die nieuwe serie van Ati die er aan zit te komen gaat aardig richting de 200 wat begreep ik... (Ergens op de FP staat er een topic over).

Verwijderd

Roman schreef op zondag 24 september 2006 @ 09:43:
Ik ben op zoek naar een nieuwe video-kaart voor mijn game PC. Heb nu een Radeon9700-Pro met 128 MB. Maar ik wil ook een zuinige kaart hebben. Heb deze kaart een keer op een ampere/watt meter aan gesloten en tot mijn verbazing gebruikt die meer dan 50 watt!!! Best veel voor een video-plank.

Had er nu voor de test een Asus N6200 erin gestop en het verbruik van de pc daalde van 176 watt naar 133 watt (full stressed). Alleen die kaart is trager dan de 9700 Pro. Nou ja wat wil je voor 32 euro.

Ook heb ik er even een Rage Mobility kaart ingezet. WOW die is zuinig _/-\o_ maar prestatie... hmmm krijg wel een resolutie van 1280x1024 maar voor de rest.... spel starten nope.

Ik heb dus een AGP-kaart nodig want ik heb een Asus A7V333 mobo met een XP-M 2200+ erin. Ik zit net bij icomputers te kijken, daar zie ik b.v. een XFX of club3d kaart met een 7600GS chip. Weet iemand of die zuinig is? En vooral sneller dan mijn 9700-Pro. En is het misschien handig om een mobo met een AGP8X erin te zetten of voldoen de 4X?

Oh ik heb ook een X1600 Pro liggen van asus (wel PCI-E) die is ook niet echt zuining (ook ruime 45 watt).

Ook moet het een stille kaart zijn. Heb nu op de 9700 een Zalman koeler zitten. Dus of passief (waar ik dan een grote stille fan op zet). Of er moet een zalman koeler op passen.
Spijtig genoeg zijn game-kaarten, althans degene die snel zijn, geen van allen zuinig.

De gemiddelde opinie / metingen komen erop uit dat Ati kaarten een stuk meer stroom slurpen dan NVidia kaarten. En van de NVidia is de 7600GS een "middenmotertje" en op AGP is er dan alleen nog de 7800GS te krijgen.

Als je dan een 7800GS gaat zoeken moet je eventjes in het NVidia GForce7-topic rondkijken, want ik heb mededelingen gezien dat er nu meer van die kaarten uitkomen met een G71-chip erop (maar wel half uitgeschakeld + niet modbaar). Die G71 is een zuinigere generatie van zijn voorganger.

Maar beide kaarten 7600 / 7800 zullen meer vragen dan die 50 Watt die je als grens opgeeft.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Die 50 watt is niet een grens, maar dat wat mijn 9700 nu trekt.

Zijn er geen kaarten met een mobile chip erop, zoals die er in laptops zijn. Laatst een laptop gezien met een X800 chip en die hele laptop verbruikte maar iets van 70 watt (met Mobile Turion cpu).

200 watt voor een videokaart??? Word dan nieuwe voeding kopen ( heb maar 300 watt LOL). Heb eens gelezen dat de eerste PowerMac G5 (dual 1.8 ghz) ruim 600 watt weg trekken. De ontwikkeling gaan maar door... mijn Amiga 500 vreet maar 18 watt }:O Maar ja meer power meer stroom.

Een hoop mensen staan erbij niet stil. Zeggen dan "ik heb een TFT scherm omdat die zuiniger is" bespaard zo'n 80 watt en dan een videokaart erin die 200 trekt. |:(

Mijn 9700 is gewoon iets te traag voor sommige spellen. (11k in 3dmark 01 en 4k5 met 2003).

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Koop een stinkend dure kaart en klok die zover onder dat je toch super prestaties hebt en wel zuinig uitbent, iemand die dit al heeft geprobeerd? :P

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-07 19:27

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Roman schreef op zondag 24 september 2006 @ 10:28:
Zijn er geen kaarten met een mobile chip erop, zoals die er in laptops zijn. Laatst een laptop gezien met een X800 chip en die hele laptop verbruikte maar iets van 70 watt (met Mobile Turion cpu).
MSI heeft volgens mij ooit een kaart uitgebracht met een MXM slot (Mobile PCI-Express Module) erop. Als je dan een losse MXM mobile VGA kaart koopt (als je die uberhaupt kan vinden), dan zou je in principe een zuinige, snelle videokaart hebben.

Zie ook http://www.nvidia.com/page/mxm.html

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb ik met een Athlon X64 3000+ gedaan, op 800mhz geklokt. Nu heb ik er een Celeron 1200 inzitten op een socket 370mobo, deze is zuiniger en net zo snel. Is mijn server, draait 24/7/365.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier heb je een overzicht van het verbruik van zo'n beetje alle videokaarten. :)

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:27
Goed dat je ook even denkt aan het energieverbruik. De 7600-serie van nVIDIA is relatief zuinig. Het is dus niet per definitie zo dat die maar weinig verbruikt, maar in verhouding tot andere kaarten levert hij een goede prestatie per watt. Daarnaast is hij een heel stukje sneller dan de kaart die je nu hebt. :)

^ Wat hij zegt.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je een ander mobo overweegt zou ik meteen voor iets moderns gaan: PCIe + SATA. Heb je meteen meer keus in video kaarten. Heb trouwens zelf geprobeerd een 7600GS op een oud 4 x AGP K7D Master mobo aan de praat te krijgen. No go.

Verwijderd

Naja, wat let je om dan een 7800GS te kopen, die vraagt 52 watt. Heb je (bijna) de snelste AGP die er wss ooit zal komen, voor 52 Watt :)

/me heeft Gainward 7800 GS plus
^^ Dat is dus wèl de snelste AGP kaart die te krijgen is ^^
En die schijnt ongeveer hetzelfde te vragen, terwijl het stiekum een 7900 GT met 512 Mb is :)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2006 10:58 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Hmmm de 7600GS staat daar met 27 watt en de GT met 36 watt. Staat ook dat de 6200 35 watt zou moeten gebruiken maar dat is volgens mij veel minder.

Alleen heeft icomputers geen GT, alleen een GS. Om ze voor de lol te testen zijn ze een beetje duur.

XFX Nvidia 7600GS 256MB DDR2 (AGP) € 137,00
XFX Nvidia 7600GS 512MB DDR2 (AGP) € 151,00
Club3D Nvidia 7600GS 256MB DDR2 SDRAM (AGP) € 118,00

Welk merk is volgens jullie beter/sneller/zuiniger? Met XFX heb ik goede ervaaring, maar ja 151 vs 118 voor de zelfde specs.

Eehhh 7800??? Whaaaa iets boven mijn budget.

XFX Nvidia 7800GS 256MB DDR3 (AGP) € 280,00
XFX Nvidia 7800GS Extreme Edition 256MB DDR3 (AGP)€ 294,00

[ Voor 13% gewijzigd door Roman op 24-09-2006 11:22 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 17:00

BertV

Handgemaakt

Roman schreef op zondag 24 september 2006 @ 10:28:

Een hoop mensen staan erbij niet stil. Zeggen dan "ik heb een TFT scherm omdat die zuiniger is" bespaard zo'n 80 watt en dan een videokaart erin die 200 trekt. |:(
Bovenstaande verbruik telt natuurlijk alleen in games:

Een oude S3 met 2MB geheugen verbruikt in windows ongeveer evenveel als mijn GT6800 @ Ultra...
Mijn 24" TFT is nu de grootste stroomverbruiker.

[ Voor 52% gewijzigd door BertV op 24-09-2006 11:30 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja daar kwam ik ook achter. Had eerst een S3 in mijn server, dacht lekker goedkoop. Maar nu heb ik er een ATI Radeon 9250 erin zitten, die verbruikt nijna niets. Zal wel eens testen wat de Rage Mobility-P in mijn server verbruikt.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Deze site is ook misschien nuttig om eens even naar te kijken.
http://www.extreme.outervision.com/index.jsp

How do you save a random generator ?

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Net op guru3d.com een revieuw gelezen van een 7600 GS 256 MB. Volgens die test haald die met 3dmark 03 een kleine 13000 punten. Okee met een wat snelere configuratie maar ja. Mijn 9700 pro red net 4500 punten. Had een keer een 6600 GT die halde bijna 9000 punten (overgeklokt). Die kaart stond ook in die test met 8700 punten. Dus ik zit er aan te denken om echt zo'n 7600 te gaan halen.

Met 3dMark 05 haald die kaart 5k7. Zal even 05 downloaden om te kijken wat die van mij doet.

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-07 13:54
Waarom wil je met alle geweld zo'n zuinige kaart? Energie kost rond de 8 cent per kWh ('s nachts 6). Dat betekent dat je voor een kleine 2 cent per uur ( minder dan 1.5 cent 's nachts) volle bak met een 200 watt kaart kan draaien. Dat lijkt me niet duur... Lijkt me niet de moeite waard om meer kosten te maken voor een slappere (in vergelijking met standaard kaarten) maar juist relatief zuinige kaart.

Verwijderd

Ik ben het! schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:51:
Waarom wil je met alle geweld zo'n zuinige kaart? Energie kost rond de 8 cent per kWh ('s nachts 6). Dat betekent dat je voor een kleine 2 cent per uur ( minder dan 1.5 cent 's nachts) volle bak met een 200 watt kaart kan draaien. Dat lijkt me niet duur... Lijkt me niet de moeite waard om meer kosten te maken voor een slappere (in vergelijking met standaard kaarten) maar juist relatief zuinige kaart.
Oh, de kortzichtigheid! Alsof de kosten in geld het enige is waar je een computer aan wilt toetsen. Wel eens aan het milieu gedacht en, in het bijzonder, aan het feit dat je een zuinige PC, die minder stroom verbruikt en warmte opwekt, gewoon beter kunt koelen en - dus - veel beter heel stil kunt krijgen?

De 7600GS is toevallig in passief gekoelde (heatpipe) versie te krijgen. Ik denk dat dat voor ts een grote rol speelt.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
8 cent per kwh??? waar woon je, ga ik meteen verhuizen.

Kost hier 16 cent plus 8 cent energie belasting, dus totaal 24 cent, dag en nacht. Plus 10 euro transportkosten per maand.... ze zuigen je leeg hier in Nederland.

By the way: in 3D Mark 2005 heb ik 2171 punten.

edit: en de warmte idd. Had eerst ee XP 2400 die werdt makkelijk 45-55 graden met de Zalman koeler op 60%. Nu heb ik een XP-M 2200 die wordt 35 graden met de Zalman op 30%. Stressed 45 graden. Met nogsteeds de Zalman op 30%.

[ Voor 29% gewijzigd door Roman op 24-09-2006 13:20 ]

• Ik ben het!
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:18:
[...]

Oh, de kortzichtigheid! Alsof de kosten in geld het enige is waar je een computer aan wilt toetsen. Wel eens aan het milieu gedacht en, in het bijzonder, aan het feit dat je een zuinige PC, die minder stroom verbruikt en warmte opwekt, gewoon beter kunt koelen en - dus - veel beter heel stil kunt krijgen?

De 7600GS is toevallig in passief gekoelde (heatpipe) versie te krijgen. Ik denk dat dat voor ts een grote rol speelt.
Energiekosten heb ik van nuon: http://www.nuon.nl/nl/fs_...arievenblad_elektriciteit

Verder... als het milieu sparen iets is waar je blij van wordt, dan neem ik aan dat je al groene stroom hebt.. Dus dan komt het lekker uit zo'n windmolen, geen probleem. Daarnaast draait de kern van het verhaal om zuinigheid, niet om stilte. Wel is het zo dat minder krachtige kaarten vaak minder gekoeld moeten worden en daardoor minder lawaai maken. Maar als je enigzins competent bent, dan krijg je bijna elke kaart wel op een acceptabel geluidsniveau.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

Stroomverbruik kan je van de koeling aflezen.
  • Grafische chips zonder koelvin zijn zeer zuinig, maar kunnen ondermaats presteren.
    Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8b/Voodoo2_chip.jpg/180px-Voodoo2_chip.jpg
  • Grafische chips met een klassieke koelvin op de chip zijn heel zuinig.
    Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/3D_Blaster_Banshee.jpg/180px-3D_Blaster_Banshee.jpg
  • Grafische chips met oversized koelvin zijn zuinig.
    Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:krugIMjr6O4RnM:http://img.clubic.com/photo/0000011800121077.jpg
  • Grafische chips met geavanceerde passieve koeling, bv met heatpipes ietsje minder zuinig dan heb bovenstaande.
  • Grafische chips met ventilator en koelvin (die net op de chip passen) hebben een gewoon verbruik.
    Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/geforce-cooling/gf256.jpg
  • Grafische chips met ventilator en grote koelvin hebben een groter verbruik.
    Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c1/7800gt.jpg
  • Grafische chips met monsterkoeling dat een pci-slot afpakt vreten stroom.
    Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/8/88/GeForceFX5800.jpg/200px-GeForceFX5800.jpg
Hoe meer het verbruikt, hoe meer warmte er verstookt wordt, dan heb je ook meer koeling nodig.
Ik ben het! schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:51:
Je wordt er niet blij van, als je paar honderd euro teveel stroom verstookt hebt in je studentenkamer. Dat is het verschil tussen een jaar met een zuinige server + laptop en een jaar met een workstation + desktop + laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 24-09-2006 13:49 ]

• Ik ben het!
Je wordt er niet blij van, als je paar honderd euro teveel stroom verstookt hebt in je studentenkamer. Dat is het verschil tussen een jaar met een zuinige server + laptop en een jaar met een workstation + desktop + laptop.
Dat begrijp ik... Maar dat is niet echt de discussie. Een videokaart die op momenten dat je hem ten volle benut (spellen, grafische applicaties) 200 watt trekt kost je dus op jaarbasis geen ruk... B.v. als je 5 uur achter elkaar voluit gamed kost je dit zo'n 8 cent.. Dat is 4 cent meer dan een zuinige videokaart, waar je het spel al niet eens (behoorlijk) op kon spelen.

Doe je dit 3 keer per week (Wat ik al vrij veel vind.. En de mensen die werkelijk zoveel games zouden spelen zouden direct voor een high-end kaart gaan) zou dit je op jaarbasis E 6.25 kosten.. niet de moeite lijkt me..

[ Voor 15% gewijzigd door Ik ben het! op 24-09-2006 14:18 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ff rekenen:

5 uur per dag = 1kwh bij 200 watt
5 dagen in de week is dan 5 Kw
dat dan zo'n 45 weken kom je op 225 kwh a 8 cent is dan 18 euro plus dan nog 8 cent energie belasting is het totaal 36 euro.

Dan nog niet berekend hoeveel watt de extra fan's kosten die dan in de kast moeten om de warmte goed af te voeren.

Oh moet er nog wel bij zeggen dat deze machine ruim 10 uur per dag draait en dat bijna de hele week.

Dat word dan 10 uur - 2 kwh
7 dagen in de week - 14 Kwh
en dan 50 weken: 700 kwh a 8 cent is 56 euro plus 56 euro energiebelasting is 112 euro.

Dan zal die niet de hele tijd 100% belast zijn dus zal het minder zijn, trek ik toch maar 40% ervan af. Blijft er toch 67 euro over.

[ Voor 37% gewijzigd door Roman op 24-09-2006 14:29 ]

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@ Ik ben het

Hou alsjeblieft op met je acht cent.
De totale kosten per kilowattuur komen uit op ongeveer een kwartje.
Als je je jaarrekening binnen krijgt moet je het maar eens narekenen , of anders vragen of je de jaarrekening van je ouders kan inzien.

Als je zuinig gericht aankoopt voor je pc en je veel van de pc gebruikmaakt kan je dmv voeding, processor, hoeveelheid HDD`s en ook VGAkaart veel geld besparen.

How do you save a random generator ?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Die tarieven van ca. 8 cent per KWh kloppen niet; daar zitten nl. de transportkosten en de energiebelasting niet in. Een reële prijs is ca. 18 cent of meer. (Dat zijn de kosten per verbruikte KWh; verder heb je nog zaken als vastrecht zodat de prijs per KWh nog hoger uitkomt.)

Overigens goed van TS dat hij niet alleen aan performance en prijs denkt maar ook aan het stroomverbruik! Dat zouden meer mensen moeten doen.

Overigens verwacht ik dat een passief gekoelde 7600GS ongeveer net zoveel verbruikt als een videokaart (zeker één van de vorige generatie) met een fan, want de heatpipe werkt al een beetje als een fan en kan dus meer warmte afvoeren dan alleen een koelblokje.

Misschien heb je hier iets aan (een overzicht van videokaarten en hun verbruik):
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000662.html

De 7600GS is inderdaad een zuinige keuze met een piek van ca. 27 watt.

[ Voor 12% gewijzigd door pinockio op 24-09-2006 14:30 . Reden: 7600GS onderaan ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Ik ben het!
5 uur per dag 5 dagen in de week lijkt me nogal veel.. Maar goed houd er rekening dat die inferieure videokaart die je er anders inhangt ook zo'n 20 E per jaar neemt. In principe is elke kaart capabel genoeg om zijn eigen warmte af te voeren.. Dus waar je die extra fans vandaan haalt weet ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat je hem misschien iets stiller wilt hebben. Dan zou ik in eerste instantie de bestaande koeling vervangen door een stillere, waarbij het stroomgebruik in principe gelijk blijft.

Draai anders een spaarlampje in je kamerlamp.. dan ben je er ook..

Ik snap niet waarom veel mensen in paniek raken van een beetje energieverbruik.. Het kost gewoon geen klap.

Je betaald al zooo veel voor je systeem en videokaart, voor die luttele extra centen per uur, speel je gewoon veel beter

[ Voor 13% gewijzigd door Ik ben het! op 24-09-2006 14:50 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Het gaat er mij gewoon om als ik een kaart van 100-150 euro koop dat ik dan een kaart wil die voldoet aan mijn eissen en daarbij niet al te veel stroom verbruikt. Als ik nu kijk naar een kaart die 27 watt verbruik waar ik b.v. met 3dMark 03 een 12000 punten haal of een kaart heb die 120 watt verbruikt en ik dan maar 15000 punten haal (7900GTX).

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 12:06
om nou alleen een zuinige videokaart te kopen schiet volgens mij ook niet echt op? alsof die ene videokaart zoveel uitmaakt.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
whiplash1990 schreef op zondag 24 september 2006 @ 15:49:
om nou alleen een zuinige videokaart te kopen schiet volgens mij ook niet echt op? alsof die ene videokaart zoveel uitmaakt.
Het zet geen zoden aan de dijk, of alle kleine beetjes helpen, het is maar wat je wil. Ik vind het verschil tussen 27W en 120W best groot. Zelf heb ik een fx5200 in mijn systeem zitten, volledig passief (out of the box), dus die zal ook niet zoveel gebruiken denk ik... (ik speel nauwelijks spellen).

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hebben we het hier eigenlijk om idle of stressed waarden? Volgens mij zijn de meeste nieuwe kaarten idle wel vrij zuinig (mijn X800 wordt dan echt niet warm). Die paar uurtjes dat je gamet maken dan volgens mij echt niet uit. Het lijkt me zinvoller om een kaart te nemen die zuinig is als je hem niet nodig bent (tijdens internet/word e.d.).
En verder als je zo'n energiefreak bent moet je je PC ook telkens uit zetten als je hem niet gebruikt. Dus niet de hele dag aan laten staan als je thuis bent (zoals de meesten ws. wel doen). Geldt ook voor andere apparaten uiteraard.

PS. mijn user icon is mooier :+

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Idd leuk icoon.. waar heb ik dat eerder gezien :+

Als video kaarten idle zijn gebruiken zo toch best wat stroom. Heb laatst een X1600Pro getest en die gebruike idle al een 40-50 watt.

Ik ben eigenlijk niet zo'n energie-freak, maar als men kan bezuinigen wil ik dat wel doen. Niet zo om het geld (ook wel duh) maar ook om andere redenen. Heb ook overal spaarlampen en waar het kan LED-lights ingebouwd.

En ik Game als het kan redelijk veel. Ook werk ik de hele dag achter een computer. Ook die wil ik nog zuiniger maken (is nu een IntelD930 maar dat word een Core2Duo). Men moet een pnt zien te bereiken van prestaties en verbruik en gemak.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
bij heel de discussie over zuinigheid wordt wel vergeten dat een oude AthlonXP (of M) nooit het maximum uit een 7800GS kan halen, dus is een 7600GS/GT meer dan genoeg + veel goedkoper
dat hij ook minder verbruikt is mooi meegenomen :)

• Ik ben het!
Roman schreef op zondag 24 september 2006 @ 17:07:
Idd leuk icoon.. waar heb ik dat eerder gezien :+

Als video kaarten idle zijn gebruiken zo toch best wat stroom. Heb laatst een X1600Pro getest en die gebruike idle al een 40-50 watt.

Ik ben eigenlijk niet zo'n energie-freak, maar als men kan bezuinigen wil ik dat wel doen. Niet zo om het geld (ook wel duh) maar ook om andere redenen. Heb ook overal spaarlampen en waar het kan LED-lights ingebouwd.

En ik Game als het kan redelijk veel. Ook werk ik de hele dag achter een computer. Ook die wil ik nog zuiniger maken (is nu een IntelD930 maar dat word een Core2Duo). Men moet een pnt zien te bereiken van prestaties en verbruik en gemak.
Klinkt weloverwogen.. goed bezig
Pagina: 1