Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schoolproject verkopen, hebben wij recht op geld?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
Ik zal ff mijn situatie schetsen voor jullie. Ik werk voor een opdracht voor school waarvoor we een produkt ontwikkelen. De leiders van ons project zijn 2 maanden geleden afgestudeerde studenten die nu een eigen bedrijf hebben opgericht. Alles staat dus op hun naam maar het meeste werk wordt door 9 studenten gedaan. De bedoeling is om het produkt na een half jaar als het compeet is dat het verkocht wordt aan derden. Ik heb van ons leiders een beetje vernomen dat wij geen aandeel hebben in het finaciele, dus zij willen al het geld houden. Zij leveren amper bijdrage aan het project maar willen wel 100% het geld innen. Kan dit zomaar en mag dit zomaar? En kan ik samen met mijn medestudenten toch ons aandeel eisen van ons leiders als het produkt verkocht wordt?
Zij staan wel bij KvK ingeschreven.

Verwijderd

Dat ligt denk ik aan of je kan bewijzen of jullie het gemaakt hebben en wat voor contracten er onderling zijn gemaakt!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 10:19
Waarom zijn afgestudeerde leiders van je project? Kan je dit niet aankaarten bij je school? En als je ze de source code niet geeft, wat gaan ze dan verkopen? In ieder geval lijkt me het niet zo dat ze zomaar het project kunnen verkopen.

Zou het ook niet fijn vinden als ik in jou situatie was, en wat the_dragon zegt over contracten, lijkt mij niet zo dat je voor een schoolproject contracten gaat maken.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10 13:38

dusty

Celebrate Life!

Ik werk voor een opdracht voor school
opdracht voor de school, dan is het produkt van het school. ( zie regelementen en jurispredentie )

Tenzij de twee 'leiders' dus met de school samenwerken en de school bereid is gevonden om een product die gemaakt te worden door de studenten te laten maken, waardoor de 2 leiders dus de eigenaar van het produkt zijn.

Je zult dus bij je school moeten aankloppen en vragen wie eigendom van het eind-produkt heeft.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-11 18:36
als het goed is heb je in het begin van je opleidingen een contractje ondertekend dat producten gemaakt onder de naam van de school ook van de school zijn. Dus studieopdrachten, externe opdrachten en applicaties gemaakt met behulp van de software van school, is allemaal eigendom van de school.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Rody schreef op zondag 24 september 2006 @ 11:19:
als het goed is heb je in het begin van je opleidingen een contractje ondertekend dat producten gemaakt onder de naam van de school ook van de school zijn. Dus studieopdrachten, externe opdrachten en applicaties gemaakt met behulp van de software van school, is allemaal eigendom van de school.
Nee hoor,
als leerling blijf je auteursrecht behouden. Als de school auteursrecht over jouw werk gaat opeisen dan botst dat met een beginsel van school,
jouw iets bijbrengen. Wat wel zo kan zijn is dat de school medegerechtigd wordt, beperkt en maar tijdelijk, komt daarbij dat ze ook nog de opbrengsten moeten delen als ze er mogelijk geld voor gaan krijgen. Let daar goed bij op dat je ze je niet een oor aannaaien met adminstratieve kosten oid. Zo gauw je weer van school af gaat dan ben je weer volledig eigenaar en kan de school het alleen voor educatieve doeleinde gebruiken.
Enigste waar school auteursrechten over heeft zijn over producten die ze zelf geproduceerd hebben als proefwerken, syllabus of andere materie die ze zelf schrijven.

Als je als stagair aan de slag gaat dan blijf je ook eigenaar van je werken, en daarbij moet je afdrukkelijk afstand doen van je auteursrecht. Omdat je geen werknemer bent gelden bepaalde relaties niet, waardoor jouw werk ook van jouw blijft.

Vind ik het overigens nog steeds idioot dat twee afgestudeerden via voormalige school 9 leerlingen als proefkonijnen mogen gebruiken en verolgens nog ook geld aan mogen verdienen.

Als er wordt verkocht, eis je je papieren (software) op,
buigen of barsten. Als je je rechten gaat afdragen maak die dan ook winstafhankelijk, en verdiep je goed in de materie.

Verwijderd

Iblies schreef op zondag 24 september 2006 @ 12:27:
[...]

Nee hoor,
als leerling blijf je auteursrecht behouden. Als de school auteursrecht over jouw werk gaat opeisen dan botst dat met een beginsel van school,
jouw iets bijbrengen. Wat wel zo kan zijn is dat de school medegerechtigd wordt, beperkt en maar tijdelijk, komt daarbij dat ze ook nog de opbrengsten moeten delen als ze er mogelijk geld voor gaan krijgen

(...)
Interessant, heb je voor dit verhaal ook een bron, of een onderbouwing, of een aanwijzing waar je het vandaan hebt? :)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-10 13:38

dusty

Celebrate Life!

Als je voor school iets maakt, wordt dat gezien als werk dat in (loondienst) opdracht is gemaakt, als jij voor je stage ergens werkt, wordt dat ook gezien als werk dat in (loon)dienst is gemaakt. Daar is ook jurispredentie over te vinden.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
dusty schreef op maandag 25 september 2006 @ 00:48:
Als je voor school iets maakt, wordt dat gezien als werk dat in (loondienst) opdracht is gemaakt,
Heb je hier bronnen voor? Ik ben dit namelijk nog nooit tegengekomen (eerder het tegenovergestelde).
als jij voor je stage ergens werkt, wordt dat ook gezien als werk dat in (loon)dienst is gemaakt. Daar is ook jurispredentie over te vinden.
Indien er voor een stage een beloning is zal dit wellicht zo zijn, maar ook hier zie ik graag een bron voor.

Waarschijnlijk is in dit laatste geval gewoon sprake van een arbeidsovereenkomst waarbij in ruil voor een beloning alle vruchten bij de opdrachtgever/werkgever komen. Dat is echter compleet anders dan een opdracht voor school waar geen beloning voor staat (student is klant van school, geen werknemer).

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

JaQ

Volgens mij behoord het auteursrecht in eerste instantie altijd toe aan jezelf. Dit is geregeld met de Conventie van Bern in 1886 (Nederland doet sinds 1912 mee).

Uit wikipedia:
Auteursrecht is automatisch in landen die de Conventie van Bern ondertekend hebben: zodra iemand een werk maakt, rust daar in die landen auteursrecht op. Je hoeft dus niet een tekstje bij of in je werk op te nemen dat luidt 'copyright © 2002 ...' (maar het kan handig zijn om dat wel te doen, want dan is meteen duidelijk wie de auteursrechten op het werk bezit).
In een arbeidscontract is vaak vastgelegd dat de werken die je tijdens arbeidstijd produceerd eigendom zijn van je werkgever. Ik heb echter nog nooit een dergelijk document ondertekend toen ik nog naar school ging. Als de school dan toch automatisch de rechten zou hebben, zal dit alleen kunnen door het opnemen van een aantal stellingen hierover in de algemene voorwaarden (oid). Auteursrecht is echter een vrij basaal iets, waarvan ik me ten zeerste afvraag of het opnemen van een regeltje in de algemene voorwaarden van een school voldoende is om dat in handen te krijgen.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Rukapul
JaQ schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:03:
Auteursrecht is echter een vrij basaal iets, waarvan ik me ten zeerste afvraag of het opnemen van een regeltje in de algemene voorwaarden van een school voldoende is om dat in handen te krijgen.
Correct. Auteursrecht kan ook slechts schriftelijk overgedragen worden (in licentie geven kan makkelijker).

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 16:18

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Rukapul schreef op maandag 25 september 2006 @ 08:36:
[...]

Heb je hier bronnen voor? Ik ben dit namelijk nog nooit tegengekomen (eerder het tegenovergestelde).

[...]

Indien er voor een stage een beloning is zal dit wellicht zo zijn, maar ook hier zie ik graag een bron voor.

Waarschijnlijk is in dit laatste geval gewoon sprake van een arbeidsovereenkomst waarbij in ruil voor een beloning alle vruchten bij de opdrachtgever/werkgever komen. Dat is echter compleet anders dan een opdracht voor school waar geen beloning voor staat (student is klant van school, geen werknemer).
Enige beloning die je krijgt van de school zijn je studiepunten voor dat vak ;)

De kick van Electric!

• Rukapul
Ossenaar schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:23:
[...]

Enige beloning die je krijgt van de school zijn je studiepunten voor dat vak ;)
Als dat het verweer is van een school dan zou ik best even langs een kantonrechter willen fietsen om de rechten op mijn intellectuele werk te verdedigen >:) Elke maat van redelijkheid en billijkheid ontbreekt namelijk in die argumentatie :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 25-09-2006 11:30 ]

• JaQ

JaQ

Rukapul schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:29:
[...]

Als dat het verweer is van een school dan zou ik best even langs een kantonrechter willen fietsen om de rechten op mijn intellectuele werk te verdedigen >:) Elke maat van redelijkheid en billijkheid ontbreekt namelijk in die argumentatie :)
Intelectueel eigendom is niets meer dan een verzamelterm voor portretrecht, auteursrecht, octrooirecht en nog wat van dat soort zaken. Juridisch gezien is de term echter, voor zover ik weet, non-existent. Dit is echter nu geen onderdeel van de discussie ;)

Voordat je zomaar je recht kan opeissen kan het wel zijn dat je aan bepaalde voorwaarden voldaan moet hebben. Nou ben ik maar een it-er met een matig juridisch kennisniveau, maar ik weet wel dat je je recht (en geld) nooit zomaar krijgt. Je moet het altijd halen.

Om dus terug te komen op de situatie van de TS: Als je mee wilt delen in de eventueel te verdienen knaken, moet je dat nu aangeven. Wachten totdat het project afgerond is, is te laat. Vooraf goede afspraken maken en deze vastleggen is een stuk gemakkelijker en leidt uiteindelijk tot minder hoofdpijn.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zij leveren amper bijdrage aan het project
Ik denk dat je je hier enorm in vergist. Het is je waarschijnlijk moeilijk kwalijk te nemen, maar Het op de markt brengen van een product bestaat uit zo enorm veel meer dan enkel het in elkaar zetten van het product.

Zij innen 100% van de opbrengst? Zij lopen ook voor 100% het risico! Of heb je voordat je dit project gestart bent een overeenkomst gesloten waarbij je onderdeel van hun VOF bent geworden en de deurwaardes straks ook bij jouw langs kunnen komen wanneer het bedrijfje toch op de fles gaat?

Zeer waarschijnlijk hebben die 2 studenten gewoon een overeenkomst met de school. Zij leveren een interresante opdracht, maar accepteren dat er compleet onervaren personen aan gaan werken.

Jij hebt nu een real life opdracht, krijgt studiepunten, kunt er misschien nog wat leuks voor maken op je CV en gaat vervolgens ook nog zeuren dat je geld wilt zien?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rukapul
JaQ schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:42:
[...]

Intelectueel eigendom is niets meer dan een verzamelterm voor portretrecht, auteursrecht, octrooirecht en nog wat van dat soort zaken. Juridisch gezien is de term echter, voor zover ik weet, non-existent. Dit is echter nu geen onderdeel van de discussie ;)
Ik gebruikte bewust de term intellectueel eigendom niet ;)
Voordat je zomaar je recht kan opeissen kan het wel zijn dat je aan bepaalde voorwaarden voldaan moet hebben. Nou ben ik maar een it-er met een matig juridisch kennisniveau, maar ik weet wel dat je je recht (en geld) nooit zomaar krijgt. Je moet het altijd halen.
Dat zeg ik ook. Als het geld waard is doe je dat dus.
Om dus terug te komen op de situatie van de TS: Als je mee wilt delen in de eventueel te verdienen knaken, moet je dat nu aangeven. Wachten totdat het project afgerond is, is te laat. Vooraf goede afspraken maken en deze vastleggen is een stuk gemakkelijker en leidt uiteindelijk tot minder hoofdpijn.
Als je wacht tot het af is en je cijfer binnen is dan vervalt het chantage element van de schoolzijde en is het puur een kwestie van autersrecht. Je staat dan wat steviger (helemaal als je de anderen ook mee kunt krijgen).

Uiteraard hadden de rechten vooraf geregeld moeten worden, maar dat is beide partijen aan te rekenen.
Janoz schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:42:
[...]

Ik denk dat je je hier enorm in vergist. Het is je waarschijnlijk moeilijk kwalijk te nemen, maar Het op de markt brengen van een product bestaat uit zo enorm veel meer dan enkel het in elkaar zetten van het product.
Dat doet niets af van de auteursrechten die zij hebben. Ze zullen die toch echt moeten verwerven of in licentie nemen.
Zeer waarschijnlijk hebben die 2 studenten gewoon een overeenkomst met de school. Zij leveren een interresante opdracht, maar accepteren dat er compleet onervaren personen aan gaan werken.
Tja, waar is die overeenkomst? Wellicht dat de topicstarter wat informatie kan verschaffen over de gesloten overeenkomsten tussen de 3 partijen.

Verwijderd

Normaal is alles wat gemaakt is tijdens 'schooltijd' of met middellen van de school of universiteit ook eigendom van deze.
Waar ik studeerde stond dat zelfs expliciet beschreven dat alles wat je doet voor de universiteit binnen het kader van lessen, onderzoek, ... eigendom is en blijft van de universiteit. Ook eventuele patenten die hieruit voortvloeien.

Wat wel altijd blijft is het zogenaamde "auteursrecht", maar deze is binnen bovenstaande beschreven nog altijd eigendom van de instelling waar je werkt/studeert. Het enige recht dat je dan nog hebt is een soort ethisch vetorecht voor het gebruik van wat je gedaan hebt. Stel bv. dat je iets ontwikkeld hebt die de productie van kernkoppen veel goedkoper maakt, dan kan jij altijd jouw veto stellen om dit te gebruiken omdat dit niet strookt met jouw ethische waarden. Zelfs wanneer je alle rechten zou hebben verkocht, dan nog heb je dit vetorecht.
(dat is toch zo hoe ik het ooit geleerd heb in 1 of andere cursus)

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:58:
Normaal is alles wat gemaakt is tijdens 'schooltijd' of met middellen van de school of universiteit ook eigendom van deze.
We wachten nog steeds op een bron :P
Waar ik studeerde stond dat zelfs expliciet beschreven dat alles wat je doet voor de universiteit binnen het kader van lessen, onderzoek, ... eigendom is en blijft van de universiteit. Ook eventuele patenten die hieruit voortvloeien.
Uiteraard kan dat beschreven staan. Als dat stand zou houden dan zou overigens wel de vreemde situatie ontstaan dat leerlingen/studenten een slechtere positie hebben tov hun school/universiteit dan werknemers. Die hebben namelijk verregaande mogelijkheden om de rechten te behouden volgens de CAO voor universiteiten.
Wat wel altijd blijft is het zogenaamde "auteursrecht", maar deze is binnen bovenstaande beschreven nog altijd eigendom van de instelling waar je werkt/studeert. Het enige recht dat je dan nog hebt is een soort ethisch vetorecht voor het gebruik van wat je gedaan hebt. Stel bv. dat je iets ontwikkeld hebt die de productie van kernkoppen veel goedkoper maakt, dan kan jij altijd jouw veto stellen om dit te gebruiken omdat dit niet strookt met jouw ethische waarden. Zelfs wanneer je alle rechten zou hebben verkocht, dan nog heb je dit vetorecht.
(dat is toch zo hoe ik het ooit geleerd heb in 1 of andere cursus)
Hier wordt het wat vaag. Waarschijnlijk bedoel je zogenaamde morele rechten. Morele rechten gelden echter voor het auteursrecht (bv architectuur ontwerp, foto, boek), maar niet voor technische vindingen welke met octrooien beschermd worden.

Verwijderd

[quote]Rukapul schreef op maandag 25 september 2006 @ 12:03:
[...]

We wachten nog steeds op een bron :P

-> de cursus waarin dat stond noemde : "ondernemerschap en innovatie", maar ik zou moeten ver zoeken op zolder waar die ergens ligt om daarin te gaan kijken wat de bronvermeldingen daarin zijn (als die er al zijn)

-> wat betreft morele en ethische rechten zal het inderdaad morele rechten zijn, maar ik sla die termen nogal eens door elkaar

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Heb een soortgelijke situatie gehad.
Voor mijn opleiding moest ik een schoolbank ontwikkelen. Een soort plaza voor de studenten voor kennisdeling, rooster inzage, opdracht upload, etcetera.
Vanuit mijn school was er 0,0 ondersteuning voor de benodigde kennis. Al mijn benodigde kennis had ik buiten school om opgedaan, en op mijn stage.
Na beoordeling van het eindproduct heb ik dan ook alle bronebstanden verwijderd, om te voorkomen dat de school gratis van mijn werk zou profiteren, terwijl elk ander daar gewoon voor zou moeten bealen.
Nooit meer wat van gehoord.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:23:
[...]
Interessant, heb je voor dit verhaal ook een bron, of een onderbouwing, of een aanwijzing waar je het vandaan hebt? :)
Eerder een afgeleide mbt een discussie over professoren in loondienst en de boeken die ze schrijven.

Autersrecht is heel duidelijk in een aantal zaken,
auteursrecht behoort een ieder toe die een bepaald werk maakt, muv een bepaalde groep, en dat zijn mensen die in arbied in dienst van een ander verrichten, artikel 7.

Is hier sprake van? Nee.
(arbeid; twijfelachtig, gezagsverhouding;twijfelachtig, loon; zeker niet)

Op welke gronden zou een school dan graag de auteursrechten over bepaalde documenten wensen?

Om het aan te passen en/of om te voorkomen dat het wordt verspreid en daardoor het functioneren van een school in het geding komt cq gecorrigeerde uitwerkingen worden verspreid voordat iedereen ze heeft gemaakt/ingeleverd etc etc.

Een school kan zich niet als ondernemer/drukker/bibliotheek gaan gedragen en intellectueel eigendom van een student gaan opeisen. Het middel moet een doel rechtvaardigen,
maar wat is het doel, terwijl je bij voorbaat weet dat een school bepaalde functies niet zomaar mag uitvoeren.
Een overeenkomst waarbij overeen wordt gekomen dat alle toekomstige werken van een leerling toekomt aan de school zonder enige nuance houdt geen stand.

Ook botst het huidige artikel 7 Aw met artikel 7 van de GW. Niemand mag en kan jou belemmeringen om gedachtes op te schrijven en te verspreiden.

Tel daar ook nog bij dat wanneer je in dienstverband werkt, er nog altijd worden gekeken of het niet zogeheet een fictief dienstverband is, een stagiair kent een fictief dienstverband en moet daardoor expliciet zijn rechten overdragen.
Daarnaast kan 7 Aw verder worden ontleed,
al zou er sprake zijn van een dienstverband, er moet sprake zijn van een gezagsverhouding,
is daar geen sprake van dan houd het op. Als je een keer onderzoek moet doen waarbij je (bijna) volledige vrijheid hebt dan berust het auteursrecht ook bij de maker en niet bij de werkgever.

Tot slot is het onderwijs op grond van de auteurswet sowieso gerechtigd is om bepaalde stukken te gebruiken uit een willekeurig werk.

• JaQ

JaQ

Ik kan me vaag iets herinneren over producten die gemaakt worden tijdens het afstuderen. Toen ik zelf afstudeerde heb ik samen met een studiegenoot een product opgeleverd voor een bedrijf, in de vorm van een stuk software. Deze software is nooit in bezit geweest van de school, de afstudeerbegeleiders vanuit school hebben enkel de source gezien en de werking van de software gecontroleerd. De volledige technische documentatie is echter wel (als duplikaat) naar school gegaan. Daar zou het voor een X periode opgeslagen worden, ivm fraudebestrijding door aankomende studenten / afstudeerders. Ik weet wel dat er toen specifiek een handtekening gevraagd werd om de technische documentatie te mogen gebruiken voor nieuwe projecten binnen de school. Zonder handtekening van mij en mijn studiegenoot mocht de documentatie niet gebruikt worden. Dat zou dus impliceren dat het auteursrecht bij de student ligt en niet bij de school.

Ik kan via google ook her en der wat documenten vinden waarin het auteursrecht tussen een school en student wel geregeld wordt. Bijvoorbeeld bij uu Dit zou toch weer impliceren dat het auteursrecht bij de student ligt...

Overigens kan het ook nog eens zo zijn dat de TS helemaal geen product opleverd dat onder auteursrecht valt, bijvoorbeeld een stoel of auto...

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Jij hebt nu een real life opdracht, krijgt studiepunten, kunt er misschien nog wat leuks voor maken op je CV en gaat vervolgens ook nog zeuren dat je geld wilt zien?
De vraag is of het wenselijk is dat financieel gewin komt kijken bij een schoolopdracht. Als de school een commerciele overeenkomst aangaat met als inzet het product van studenten, dan kun je bij de beoordeling van het werk belangenverstrengeling krijgen. Als een school al daartoe overgaat, wie zegt dan dat ze nog wel de rol van school hebben en niet enkel nog een eindproduct in de gaten houden? Wordt er puntenaftrek gegeven als de klant niet tevreden is? Hoe gaat het met de nazorg?

Als ze dit doen nadat het project afgelopen is, ok. maar als tijdens het project al duidelijk wordt gemaakt dat je eigenlijk aan een commercieel product aan het werken bent, ga je er zelf (en wie weet je school ook) er al heel anders tegenaan kijken.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• GUZA
[...]

Zij innen 100% van de opbrengst? Zij lopen ook voor 100% het risico! Of heb je voordat je dit project gestart bent een overeenkomst gesloten waarbij je onderdeel van hun VOF bent geworden en de deurwaardes straks ook bij jouw langs kunnen komen wanneer het bedrijfje toch op de fles gaat?

Ze lopen helemaal geen risico want ze pompen er helemaal geen geld in, wij, de studenten dus, mogen voor alle sponsors ed zorgen. Dus risico lopen ze helemaal niet.
En het is nog geen commercieel opdracht maar als het produkt af is kan het verkocht worden als het lukt en ik wil weten wat mijn rechten zijn. Dus gaat niet puur om geld. Zo leer ik ook wat mijn rechten zijn en ben ik weer een ervaring rijker. En als ik recht op geld heb dan is dat mooi meegenomen want ik wil eerst mijn punten binnenhalen. Ookal zijn we onervaren maar als het produkt geld oplevert dan strijken zij al het geld op. Lijkt mij een beetje krom omdat zij helemaal geen risico lopen maar als het produkt verkocht wordt toch geld verdienen. Lijkt mij een win win situatie voor hun vandaar.

Verwijderd

GUZA schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:13:
[...]

Ze lopen helemaal geen risico want ze pompen er helemaal geen geld in, wij, de studenten dus, mogen voor alle sponsors ed zorgen. Dus risico lopen ze helemaal niet.
En het is nog geen commercieel opdracht maar als het produkt af is kan het verkocht worden als het lukt en ik wil weten wat mijn rechten zijn. Dus gaat niet puur om geld. Zo leer ik ook wat mijn rechten zijn en ben ik weer een ervaring rijker. En als ik recht op geld heb dan is dat mooi meegenomen want ik wil eerst mijn punten binnenhalen. Ookal zijn we onervaren maar als het produkt geld oplevert dan strijken zij al het geld op. Lijkt mij een beetje krom omdat zij helemaal geen risico lopen maar als het produkt verkocht wordt toch geld verdienen. Lijkt mij een win win situatie voor hun vandaar.
Ik weet niet precies hoe het in Nederland zit, maar in België is het niet toegestaan om een loon te krijgen voor een stage => dus zeker geen recht op centjes.
Sommige bedrijven die de studenten wat willen steunen geven een (ruime) transport-vergoeding of wat andere cadeautjes.

Het eerste doel van een stage is om ervaring op te doen. De kans is groot dat die 2 oud-studenten je nu een veel groter cadeau geven dan een andere baas. Het lijkt me dat jullie veel geleerd (kunnen) hebben op deze stage.
Het feit dat jullie aan een commercieel product werken zou het alleen maar interessanter moeten maken: je weet dat je aan iets werkt dat nadat je bent afgestudeerd niet zomaar in 1 of andere computer-map stof ligt te verzamelen.
En het kan een mooi lijntje zijn op je cv.

Wel vind ik 9 stagiars nogal veel voor 1 bedrijf, zeker wanneer dit een pas gestart bedrijfje is.
Maar het kan gewoon zijn dat de school ze een zetje in de rug wil geven.

Besef ook dat er heel wat werk bij een eigen bedrijf komt kijken: administratie, zoeken naar mogelijke klanten, ...
Hoor de project-leiders hier ook eens over uit, het kan je misschien een andere kijk geven op het geheel en het kan je ook weer wat bijbrengen.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Not Pingu schreef op maandag 25 september 2006 @ 22:13:
[...]

De vraag is of het wenselijk is dat financieel gewin komt kijken bij een schoolopdracht. Als de school een commerciele overeenkomst aangaat met als inzet het product van studenten, dan kun je bij de beoordeling van het werk belangenverstrengeling krijgen. Als een school al daartoe overgaat, wie zegt dan dat ze nog wel de rol van school hebben en niet enkel nog een eindproduct in de gaten houden? Wordt er puntenaftrek gegeven als de klant niet tevreden is? Hoe gaat het met de nazorg?
En dat is precies het risico dat die oud studenten juist lopen. Zeer waarschijnlijk worden de specs door de oud studenten aangeleverd. Meer dan hopen dat het binnen een trimester af komt hebben ze niet en nazorg al helemaal niet. Ik neem niet aan dat de beoordeling ook uiteindelijk volledig door de oud studenten gedaan wordt. Dan zou je inderdaad wel iets meer gelijk kunnen hebben.
Als ze dit doen nadat het project afgelopen is, ok. maar als tijdens het project al duidelijk wordt gemaakt dat je eigenlijk aan een commercieel product aan het werken bent, ga je er zelf (en wie weet je school ook) er al heel anders tegenaan kijken.
Mwah, weet ik niet. Voor zo'n practicum is het juist goed dat het zo dicht mogelijk tegen de realiteit aan ligt.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

GUZA schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:13:
[...]

Het marketen van het product. Initieel markt onderzoek. De tijd die zij nu in het project steken (Zij krijgen er geen studiepunten voor, krijgen ook geen stufie meer en het brood moet nog wel op de plank komen). Als jullie geen goed product opleveren is die investering allemaal weggegooid geld geweest.

Heel vaak wordt vergeten dat het product maken maar een deel van de kosten is.

• GUZA
Het is niet duidelijk wat wij doen merk ik.
Het is in principe een schoolproject alleen de 2 oud studenten hebben deze project uitgedacht in hun afstudeeropdracht.
Dus de school voorziet ons niet van opdrachten alleen houd het in de gaten dat het wel volgens de normen van de school gaat.
Dus ons project is door de oud studenten opgezet en de school heeft het goedgekeurd en wij voeren het uit.
Best een rare situatie.

Verwijderd

GUZA schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:57:
Het is niet duidelijk wat wij doen merk ik.
Het is in principe een schoolproject alleen de 2 oud studenten hebben deze project uitgedacht in hun afstudeeropdracht.
Dus de school voorziet ons niet van opdrachten alleen houd het in de gaten dat het wel volgens de normen van de school gaat.
Dus ons project is door de oud studenten opgezet en de school heeft het goedgekeurd en wij voeren het uit.
Best een rare situatie.
Dus, als ik het goed begrijp is dit gewoon een opdracht voor de school en geen stage.
Dan heb ik de volgende vragen:
1) Hebben jullie een document ondertekend voor deze opdracht of niet?
2) De ontwikkeling voor deze opdracht, gebeurt dit op systemen van de school of op systemen (hardware en software dus) van het bedrijfje?

Want als dit een gewone schoolopdracht is vraag ik me af of die 2 oud-studenten het wel effectief mogen verkopen, dit omdat de school eigenaar is van het product.
Wel weet ik niet of een school ook winst mag maken op basis van zelf-ontwikkelde producten..
Ook kan ik ik me dan best voorstellen dat de deelnemende studenten mogen zeggen dat hun code niet commercieel gebruikt mag worden => zij zijn namenlijk de auteur.

Maar het is dus belangrijk om te weten of jullie iets ondertekend hebben of niet.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Janoz schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:40:
En dat is precies het risico dat die oud studenten juist lopen. Zeer waarschijnlijk worden de specs door de oud studenten aangeleverd. Meer dan hopen dat het binnen een trimester af komt hebben ze niet en nazorg al helemaal niet. Ik neem niet aan dat de beoordeling ook uiteindelijk volledig door de oud studenten gedaan wordt. Dan zou je inderdaad wel iets meer gelijk kunnen hebben.
Medelijden met die oud-studenten heb ik echt niet hoor. Ze betalen waarschijnlijk weinig tot niks, en krijgen daarvoor een product dat al dan niet bruikbaar is. Dat zij dat ondernemersrisico willen lopen is helemaal hun pakkie an. Ik ben zelf ook ondernemer geweest, en als je als ondernemer gaat huilen dat je toch oh zo veel risico loopt, moet je het niet doen. Dat wil al helemaal niet zeggen dat hetgeen aan hun geleverd wordt, geen geld waard is. Mijn baas loopt ook ondernemersrisico en die heeft ook heel veel werk aan het zoeken naar klanten maar als die tegen mij zou zeggen dat ik maar gratis moet werken omdat hij het risico loopt en de commerciele kant doet, zou ik blauw zien van het lachen.

Een school heeft gewoon een doel, dat is het opleiden van mensen volgens een bepaalde methode. Op een HBO (ik neem even aan dat TS op dat niveau studeert) hoort enige theoretische opleiding, praktijkervaring wordt tijdens stage gedaan. De school dient het belang van de student, daarvoor betaal je collegegeld. Niet om als gratis arbeidskracht te dienen.

Zodra een school voor het geld gaat, kan het niet anders dan dat ze vanzelf steeds meer het belang van de opdrachtgevers gaat dienen.
GUZA schreef op maandag 25 september 2006 @ 23:57:
Best een rare situatie.
Krijgen jullie daarbij leiding of hulp van die twee oud-studenten? Sluit het project aan bij vakken die op school worden gegeven?

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• GUZA
Het is idd HBO opleiding en we gebruiken voornamelijk ons eigen laptops en pc`s en nog wel meer dingen wat ons toebehoort maar ook veel spullen van school. En we hebben geen contracten of iets dergelijk ondertekent.
We worden gewoon beoordeeld door lerearen(school dus).
De twee oud studenten helpen ons inhoudelijk niet maar geven wel een soort van begeleiding, eentje gaat morgen op vakantie voor 2 weken maar dat terzijde. Ik weet niet of zij een regeling met school hebben, ze werken iig niet voor school dat weet ik wel.
Pagina: 1