Toon posts:

Plansoftware

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zoek een programma waarmee ik een geografische planning kan doen. Voorbeeld;

Ik wil op 1 dag 5 locatiebezoeken doen op dus ook 5 verschillende locaties. Wat de software zou moeten berekenen is de volgorde van de route waardoor je het minste tijd en kilometers nodig hebt.

Zal hiervoor software bestaan of moet dit zelf gemaakt worden?

Thnx!

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Euhmm, je kan het allemaal handmatig doen door ANWB Routeplanner of Routenet. Software weet ik niet, maar met even puzzelen en uitzoeken met een routeplanner kom je er mss ook wel uit?

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
@Tom G

Als het voor 1 keer was dan lijkt me ANWB geen probleem inderdaad, maar dit moet iets zijn wat ik dagelijks kan gebruiken, bijvoorbeeld ook met meerdere engineers en auto's........

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:58

BCC

De nieuwe Tom Tom kan dit.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
@BCC

Cool zal eens kijken, welke versie is dit?.......... maar dit zal wel gaan over 1 auto...........

Wat ik wil is een aantal engineers de baan op sturen. Ze bezoeken dan allemaal een aantal klanten in nederland, en dat wil ik zo efficient mogelijk plannen. Ook om de bezoeken zo goed mogelijk naar de klant toe te kunnen bepalen qua tijd............

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02:08
Ik heb hier verder niet erg veel verstand van, maar wel een vraagje die anderen misschien verder kunnen helpen.

Zijn deze engineers gebonden aan klanten? Staan de data en tijden al vast (ws niet, anders had je de software niet nodig, of sommige data/tijden wel en moet de rest daarop gepland worden)? Hebben engineers bepaalde regio waarin zij werken?

maw, specificeer je eisen, ik denk niet dat veel mensen hier wat mee kunnen en voor jou nuttige inbreng kunnen leveren.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• BCC

BCC

Dit is echt een klasiek voorbeeld voor een travelling salesman probleem :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MS Autoroute (Express) kan/kon dit in de 2004 versie, weet niet of er sindsdien nieuwere versies uitgebracht zijn.

• BCC

BCC

Het is ook niet heel Hightech. Je maakt een tabelletje van 6x6 en vult de afstanden tussen de adressen onderling en die van jezelf. Vervolgens pak je steeds de dichtsbijzijnde (in kms).

• Pyrus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 23:20

Pyrus

Hardknock life

Daar heb je vrij weinig aan denk ik, aangezien je er dan van uit gaat dat na elk bezoek eerst teruggekeerd wordt naar de thuisbasis. Het is veel sneller en efficienter (en wat fdeleeuwe wil) als je gewoon van adres naar adres kunt gaan. Dan heb je heeeeeel wat meer tabellen nodig en voordat je dan de optimale route gevonden hebt, mama mia :/
Aan dit soort meuk is een hele tak van de wiskunde gewijd ;)

LinkedIn

Verwijderd

ms mappoint 2006 kan dit erg goed.

Lijst met klanten importeren. de gene in de buurt kiezen en hij optimaliseerd de route voor je.

werkt erg goed!

• Possstema
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-03 22:48
BCC schreef op zondag 24 september 2006 @ 16:52:
Het is ook niet heel Hightech. Je maakt een tabelletje van 6x6 en vult de afstanden tussen de adressen onderling en die van jezelf. Vervolgens pak je steeds de dichtsbijzijnde (in kms).
Dit is dus echt niet de snelste route, zoals Pyrus zei, er is een hele wiskunde tak over, zie Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Travelling_salesman_problem . Degene die een algoritme maakt die altijd de meest efficiente route geeft krijgt 1.000.000 $ :)
Trouwens, je hebt ( ff wiskunde ophalen O-) ) volgens mij maar 5! = 120 verschillende routes. Ik weet niet hoe handig je bent met prgrammeren, maar dit is nog vrij simpel te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Possstema op 24-09-2006 17:27 ]

• BCC

BCC

Possstema schreef op zondag 24 september 2006 @ 17:17:
[...]
Dit is dus echt niet de snelste route, zoals Pyrus zei.
Zoals ik zelf al zei bedoel je :). Maar als je even een afstandstabelletje pakt, heb je een hele goede richtlijn.
code:
1
2
3
4
5
A
B 1
C 2 3
D 4 5 6
  A B C D

Met 6 dingen is het trouwens allemaal vrij eenvoudig te bruteforcen. Zijn maar 720 mogelijkheden dat moet je zelfs nogwel in Excel lukken.

[ Voor 82% gewijzigd door BCC op 24-09-2006 17:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pfff, te ingewikkeld voor mij om zelf te maken..........

Nog programmeurs die iets willen bij verdienen _/-\o_ <-- Hmz misschien echt wel een optie voor ons.....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:41:
Pfff, te ingewikkeld voor mij om zelf te maken..........

Nog programmeurs die iets willen bij verdienen _/-\o_ <-- Hmz misschien echt wel een optie voor ons.....
Daar is GoT niet voor ;)
Wel wil ik je eens een hint geven om contact op te nemen met een partij als Centric, ik weet dat die nog al veel doen mbt logistieke software, waar jou probleem in principe onder valt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik die eens bellen.............. of niet want zie hier:

Deze browser is niet geschikt voor het bekijken van Web4all.

Dit krijg ik na het intypen van www.centric.nl

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Mjah; en nu houdt het een beetje op qua mogelijkheden hier op GoT :) Je vraag is redelijk eenvoudig evenwel wordt je nog verder op weg geholpen hier. Dat betekent echter niet dat wij al je vragen in dit topic gaan beantwoorden zonder dat daar eigen inzet tegenover staat. Ik stel voor dat je gaat beginnen met zelf uitzoeken van de mogelijkheden adhv de hints in dit topic; en lees gerust Policy: Alle regels die op het forum gelden en neem gerust Algemene gedragsregels (Netiquette) ook even door. Heb je na het doorlezen van deze FAQ's het idee dat we je nog verder kunnen helpen op een manier die wel voldoet aan de eisen die we aan een topicstart stellen stel ik voor dat je een nieuw topic opent :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.