RAID0 probleem

Pagina: 1
Acties:

• ahbruinsma
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09-2025
Ik heb een probleem met mijn RAID0 configuratie, ik ben vandaag overgestapt naar een nieuw moederbord + processor. Ik weet dat, als je naar een ander merk RAID-controller gaat, je het niet over kan zetten. Ik heb ze toen wel aangesloten maar zag inderdaad dat ik ze niet kon rebuilden, nu heb ik ze wee aangesloten op mijn oude moederbord maar wordt het RAID-array niet meer gevonden, krijg de foutmelding dat er iets mis is met een schijf.

Kan dit gekomen zijn door het toch even aansluiten van de HD's op de andere controller? Of moet ik nog iets speciaal doen?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zolang je nieuwe setup NIETS aan de data op je harde schijven veranderd heeft (incl. MBR), moet het op jouw oude mobo nog steeds werken. Wél moet daarbij dezelfde volgorde worden gehanteerd, dus de schijf die eerst op poort 1 zat moet wéér op poort 1 en de 2e op poort 2.

Heeft je nieuwe setup wel iets aan jouw data veranderd (c.q. user error) dan is het helaaspindakaas einde-oefening .. ff slikken en weer doorgaan :/

/me zelf altijd heel barbaars met stift het poortnr. op de schijf schrijft :D

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 23-09-2006 21:12 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• ahbruinsma
Nee, zover ik weet heb ik alleen gekeken of ie herkend werd, dit was niet het geval. Dus volgens mij is op dat gebied niks gebeurd... Het verkeerd aansluiten van de schijven kan er toch niet voor zorgen dat ie dan ineens niet meer herkend word?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Heb je wel exact dezelfde instellingen gebruikt in het BIOS? Alleen dan wil het nog weleens werken.

ARME AOW’er

• ahbruinsma
Guardian Angel schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:36:
Heb je wel exact dezelfde instellingen gebruikt in het BIOS? Alleen dan wil het nog weleens werken.
De BIOS van mijn moederbord heb ik niks aan veranderd. In de BIOS van de controller kan ik niet eens wat instellen. opties die ik daar zie zijn CREATE Array, DELETE Array, etc. Wel zie ik bij het overzicht van de HD"s staan: Set0 Invalid Raid Drive

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou in het uiterste geval dus voor create array kiezen. Dan zou het best kunnen zijn dat alles weer gewoon werkt. Zo staat het ook in de RAID-FAQ namelijk. :)

ARME AOW’er

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ahbruinsma schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:28:
Nee, zover ik weet heb ik alleen gekeken of ie herkend werd, dit was niet het geval. Dus volgens mij is op dat gebied niks gebeurd... Het verkeerd aansluiten van de schijven kan er toch niet voor zorgen dat ie dan ineens niet meer herkend word?
Jah, dus wel.

Op iedere schijf staat welke schijf hij was in de RAID config en er zijn slimme controllers die daar wel soepel mee omgaan, maar die onboard controllers zoals Marvell en Intel Ich7 niet.

Met create array ben je vast en zeker de data kwijt, dus draai nou eerst ff je stekkers om ..

edit:

van de Intel Ich7 weet ik het nog niet zeker

Op mijn Promise controller heb ik het nog nooit geprobeerd .. kabels, schijven nummeren en je hebt sowieso nooit problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-09-2006 11:15 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Dat is bij iedereen anders. Ik ben van mijn Nforce2 ultra400 chipset naar een Nforce4 SLI chipset gegaan, met 2 Maxtor harde schijven in Raid-0, ik heb een stuk of 5 keer andere poorten gebruikt, en gewisseld van pc.. De wonderen zijn de wereld nog niet uit :+

• ahbruinsma
ing._Buttje schreef op zondag 24 september 2006 @ 10:14:
[...]

Jah, dus wel.

Op iedere schijf staat welke schijf hij was in de RAID config en er zijn slimme controllers die daar wel soepel mee omgaan, maar die onboard controllers zoals Marvell en Intel Ich7 niet.

Met create array ben je vast en zeker de data kwijt, dus draai nou eerst ff je stekkers om ..

edit:

van de Intel Ich7 weet ik het nog niet zeker

Op mijn Promise controller heb ik het nog nooit geprobeerd .. kabels, schijven nummeren en je hebt sowieso nooit problemen.
Ik bedoelde eigenlijk, zo gauw je de stekkers verkeerd aansluit dat ie dan je array helemaal kapot gemaakt heeft en niet meer goed kan krijgen. Het omwisselen van de stekkers heb ik ook geprobeerd, hij blijft ineens maar aangeven dat 1 van de schijven niet goed is. Ben bang dat ik toch alles kwijt ben... :(

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Omwisselen van de stekkers bij een 'domme' controller kan op zich nog geen kwaad, zolang je maar met je pootjes van de settings afblijft .. anyway, best kans dat er ergens toch iets fout gegaan is waarbij de RAID info verdwenen is. Je KUNT nog proberen in dat geval een nieuwe Array aan te maken, liefst met de schijven weer in dezelfde volgorde aangesloten, maar de kans blijft klein ..

D'rom, ik zet er altijd met stift het poort nummer op en ook op de kabels en hanteer altijd dezelfde volgorde .. better safe then sorry :/

• ahbruinsma
Heb ik nu ook gedaan! :) Toch blijft het vreemd, gelukkig stond er geen belangrijke informatie op, daar vond ik RAID0 nou net iets te gevaarlijk voor...

In ieder geval bedankt voor de reacties
Pagina: 1