[OC] Asus N6200

Pagina: 1
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik heb sinds kort een N6200 van asus als test kaart in mijn pc (asus a7v333 met XP-M 2200+ 512 MB DDR 333 Mhz).

Normaal gesproken heb ik er een Radeon 9700 Pro in zitten. Deze heb ik dus voor test doeleinden even vervangen door een goedkope N6200 (32,40 excl BTW).

Nu wilde ik deze tunen zodat mijn spellen wat soepeler lopen.

De core draait op 350 mhz en het geheugen op 500 mhz. Heb er even koelbits op gezet maar zelfs bij 360/510 mhz loopt die vast. Uiteraard heb ik de passive koeling door een Zalman ehhh CU-AL 700 ofzo vervangen... iig een active koeler.

Zijn er wat pipelins vrij te geven die uit staan? Ik kon even niet vinden of de 6200 dezelfde chip heeft als de 6600 (zal wel niet).

3dMark 2001 geeft 7433 punten en 3dMark 2003 geeft 2359. Wel er van uitgaand dat mijn mobo maar AGP 4X aan kan, geen 8X.

Is deze kaart nog iets te tunen?

Had een keer een 6600 GT van asus en deze was wel goed te tunen/overklokken met coolbits. (dacht iets van 675/1100 mhz). Had toen ook iets van 7-9k met 3dMark 03.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 14:10
ik heb wel ooit gelezen dat iemand een gf6600bios in een 6200 kaart heeft geflashed, hier ook op GOT. weet niet wat het resultaat was en of de kaart het heeft overleerfd? miss moet je even zoeken.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tis een AGP-kaart en ik had begrepen dat daar een NV43A-chip inzat (zoiets) die om te modden was naar een 6600-non-GT. Pak even de Search erbij, je kan er vast nog wel iets leuks van maken.

Trouwens het is sóftwarematig dus geen kans op sloperijen :)

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb ook de search hier geraadpleegd. Er scheef iemand dat ik megt riva tuner de pipelines kon open zetten.... Maar ik begrijp er niets van.... Zal morgen even kijken of er een handleiding van riva tuner te downloaden is.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:13
Misschien heb je hier wat aan?

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Moet je even kijken in het 6800LE/XT topic, het is hetzelfde als het unlocken van een 6800LE dacht ik... Succes!

edit: iets gevonden

Pas wel op! dit is dus van een 6800le/xt/gs, maar volgens mij werkte het ook zo wel

Hoe moet je een NV40 unlocken? Dit zou het GeForce 6800LE/XT topic niet zijn als we daar geen antwoord op gaven. Dit kun je doen met het programma genaamd RivaTuner. Hieronder volgt een herschreven tutorial die origineel geschreven is door X-Licious.

Let Op!: Alleen AGP kaarten zijn te unlocken, PCI-E kaarten dus niet. Overigens ben ik met het schrijven van deze tutorial niet verantwoordelijk voor de gezondheid van jou kaart, dit doe je dus op eigen risico. Dit niet om je te ontmoedigen maar puur als disclaimer

1. Download en installeer RivaTuner
2. In het venster dat dan opent staat bovenin een vak Target Adapter. Met in de 2 informatievakken de huidige geselecteerde kaart, zorg dat je de GeForce 6800LE/XT/GS/NU geselecteerd hebt als je meerdere videokaarten hebt, en je monitor. En daaronder wat informatie van de kaart, merk op dat hier nu "8x1,4vp" staat, dwz 8 pipelines en 4 vertex shaders. Met "Customize..." in het vakje. Daarnaast staat een knop met ene pijl er op. Klik hier op een een menu schuift open. Klik op de eerste button, deze ziet er uit als een insteekkaart en geeft als infotekst "Low Level System Settings". In het venster dat dan opent moet je naar het tabblad NVStrap Driver. Druk daar onderin op "Install" om de opties bruikbaar te maken en vink het vakje bij "Allow enabling hardware masked units" aan. Klik nu op de knop "Customize".
3. Er opent zich een venster wat je de mogelijkheid geeft om de pipes en vertex shaders te unlocken. Er staan vinkjes voor de ingeschakelde bits. Bij mij waren de volgende bits uitgeschakeld
• Bit 01 = De eerste set gelockte pipelines (4 pipes)
• Bit 03 = De tweede set gelockte pipelines (4 pipes)
• Bit 08 = Locked Vertex Shader Unit 0
• Bit 09 = Locked Vertex Shader Unit 1

Dit kan verschillen per kaart. De uitgeschakelde bits hebben geen vinkje en achteraan staat bij de groep "HW masked" yes in de lijst.
Vink nu 1 set pipelines aan. En druk op OK.
Waarom vinken we niet gelijk alles aan? Omdat we niet zeker weten wat wel en wat niet werkt. Mochten deze pipelines defect blijken te zijn dat weten we gelijk dat het deze set is en niet bijvoorbeeld de andere of één van de shaders.
Je zult nu moeten rebooten om deze unlock te voltrekken.

NA REBOOT

4. Start RivaTuner weer op. Controleer nu of er in het informatievak van de videokaart wat veranderd is. Waar we vorige keer 8x1,4vp gezien hebben zal als alles goed is gegaan 12x1,4vp staan. Als dat er staat is het gelukt.
Het is nu verstandig om 3DMark te starten. Ik heb hier 3DMark03 gebruikt om te testen, maar vanzelfsprekend zou elke veeleisende 3D benchmark moeten volstaan.
Tip: De officiele Nalu demo van nVidia is hier ook perfect voor en ook alle andere grafische demo's van nVidia voor de 6800. Deze maken immers gebruik van alle geadvanceerde functies van de GeForce 66xx/68xx series waardoor je geopende pipes natuurlijk het beste getest worden. Met dank aan Mr.Wizard voor de tip!
Tijdens deze benchmark moet je uitkijken naar artifacts of eventuele andere "foutjes" die mogelijk op je scherm verschijnen. Gaat alles goed en heb je geen artifacts? Gefeliciteerd dat is 1 set pipelines volledig werkend. En zie ook je hogere 3DMark score
Heb je wel artifacts? Dat is balen... Maar dan is die set pipelines defect. Het beste is om deze dan weer uit te schakelen met RivaTuner. Dit doe je door het vinkje voor de Bit gewoon weer weg te halen.

5. Dit zelfde proces van unlocken kun je herhalen voor de andere set pipelines en de 2 shaders. Krijg je artifacts? Dan is die set pipelines of shader defect en kun je hem beter uitschakelen.
Werkt alles? Dan ben jij een van de vrolijke mensen met een NV40 op 16x1,6vp!
Zie je nieuwe 3DMark score en ga natuurlijk je vers geopende pipes&shaders testen in games.

En natuurlijk is het ook leuk dan te gaan overklokken

[ Voor 94% gewijzigd door TFDev op 23-09-2006 20:48 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Bij mij staat A1 4PP 3VP. Heb nu bit 03 geactiveerd. 01 was al geactiveerd.

Maar gaat volgens mij niet goed. Hij gaat hangen tijdens de boot. Hoe kan ik dat terug zetten?

/edit HAH blij dat ik nog wat PCI kaarten heb liggen. Heb nu op een site gevonden dat ik bit 0 moet uitzetten. Gedaan. nu zegt die A1 2pp 3vp... 2 pipelines?? nah ff 3dmark draaien. result komt zo.

/edit 2: het is een NV44A

/edit 3: zodra ik 02 0f 03 aanzet start windows niet meer goed op. Dan kom ik nog niet eens tot mijn inlog scherm. ben nu aan het testen met bit 11 = on.

/edit 4: whaaahhaaa kinder bed tijd.. half 11. Dus bit 00 en 01 staan standart aan. zodra ik 02 en/of 03 aanzet loop die fast. De rest van de bitjes heeft geen resultaat (nou ja 300 punten in 3dMark 2001). Overklokken, loopt die ook vast. Conclusie k*t kaart.

Is het mogelijk dat ze een beveiliging in gebouwd hebben? Is het misschien mogelijk om deze beveiling te omzeilen?

/edit 5: jaja blijf bezig.. even getest met GTA SA. Met de 6200 heb ik iets van 2 FPS terwijl ik met de 9700 Pro er toch vloeind mee kan spelen.

[ Voor 87% gewijzigd door Roman op 23-09-2006 22:37 ]

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-01 12:45

Mentalist

[avdD]

Ik weet vrijwel niets van het opvoeren van Geforce-kaarten en weet dus ook niet of hier veel over in de search is te vinden, daarom gun ik je het voordeel van de twijfel om dit topic niet te sluiten, ook al is het onduidelijk wat je zelf al hebt opgezocht. Ik move hem echter wel:

Videoplanken & Beeldkanonnen -> Tweaking & Cooling Algemeen

Mijn mening is overigens dat het een prutkaart is en dat zelfs vloeibare stikstof dat ding nog in geen 100 jaar snel genoeg maakt om GTA:SA op een chrtistelijke resolutie te spelen. Als je het niet voor de kick doet zou ik snel een nieuwe kaart kopen :z

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 23-09-2006 23:03 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Roman schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:08:
/edit 5: jaja blijf bezig.. even getest met GTA SA. Met de 6200 heb ik iets van 2 FPS terwijl ik met de 9700 Pro er toch vloeind mee kan spelen.
Drivercleaning wil ook nog wel eens helpen ;)

Alles van ATi eraf, alles van nVidia erop :)

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Heb nu op een site gevonden dat de NV44A niet goed te oc-en is. Zodra men 1 mhz hoger gaat (351 mhz) grashd die. Ben nu van teakersrus.com een driver te downloaden die het wel zou moeten doen. Er stond ook dat ik maximaal de 74,99 driver moet hebben, in de nieuwere zit die lock in.

Verder is de NV44A niet te flashen. De NV43 wel.

Ben nu bezig met alleen he geheugen te oc-en, dit blijkt wel te werken.

Pipelines vrij geven werkt ook niet. Toch maar kijken of ik ergens een NV43 vandaan krijg.

/edit: Zou het ook aan de drivers kunnen liggen dat ik de pipelines niet open krijg?

/edit2: nieuwe driver help ook niets. Kan nog steeds niet oc-en of de pipelines vrij geven. Alleen het geheugen is te oc-en, maar dat brengt maar een paar punten.

[ Voor 20% gewijzigd door Roman op 24-09-2006 09:11 ]

• lezut
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Nee. Er zijn 2 verschillende versie's voor de 6200:

De NV43 + AGP Bridge, dit is de eerste versie, en die is unlockable (De NV43 is native PCI-E)
En je hebt de NV44, dat is zegmaar een doorontwikkelde NV43, maar nu is hij Native AGP, zodat ze de AGP-Bridgechip weg konden laten (dat ding kost natuurlijk wat)

Maar de NV44 is dus nieuwer, en bij de nieuwere core's snijt Nvidia de pipeline's door (Lasercut). Daardoor kun je ze niet openen.

[ Voor 5% gewijzigd door lezut op 24-09-2006 09:16 ]

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

Je kan jouw versie Nv44a wel overklokken. dmv nibitor een aangepaste bios erin te flashen

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

Pagina: 1