S-ATA DVD brander icm P5B deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 608 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Hoi,

ik gebruik al jaren voor mn optical drives een ide kabel. Jullie weten hoe breed en groot zijn (heb geen rounded), en ze verstoren ook (klein) beetje de airflow .

Er zijn S-ata dvd branders, nu zou ik er wel eentje willen kopen.

Maar hoe moet ik dat aansluiten?

Ik heb op me intel sata poorten ICH8R in poort1 en 2 mn raptor raid0,

in de handleiding staat:
poort 1,2,5,6 boot disk
poort 3/4 data disk

of moet ik hem op de JMicron aansluiten?
en gewoon in BIOS op IDE laten?

bijv.
http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=CEBU01

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-05 10:53
Je kunt het gewoon proberen. Intel controllers schijnen probleemloos met s-ata optische drives te werken.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:14
Ik denk dat het op dit moment nog zonde zou zijn van je S-ATA-poorten (en de meerprijs van zo'n brander!). Koop een mooie rounded IDE-cable en je probleem is opgelost. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Z-Dragon op 23-09-2006 21:59 ]

^ Wat hij zegt.

• Kakulukia
Dat weet ik, een ata33 ide kun je modden en rounded maken, maar ik wil gewoon sata _/-\o_

Het kost maar 40 euro, misschien een tientje meer dan ide dvd brander.

Ik weet nie of een dvd brander ''optimaal'' werkt, maar met IDE zijn zo officieel gelimiteerd tot 33mb/s, en met sata is dit 150mb/s (theoretisch natuuurlijk). Dus heel misschien is het sneller.

Ik heb mn hardeschijven nu op de intel ich8r, ik brand heel vaak van hardeschijf naar dvdbrander (dus ich8r>>jmicron).
Moet ik het dan zo houden of kan ik het sata dvd brander op ich8r aansluiten,

kortom, welke zal sneller werken ich8r>>jmircon of ich8r>>ich8r

==============================================

*ata 100/133 is voor hardeschijven, een optical drive gebruikt udma2= 33mb/s (ofso).

[ Voor 9% gewijzigd door Kakulukia op 23-09-2006 23:07 ]

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 21:23
Ik weet niet wat voor P-ATA jij op je mobo hebt, maar 33mb/s is vast niet de theoretische max ervan...
Neem aan dat je gewoon P-ATA 100 of 133 hebt... theoretisch dus 100mb/s resp. 133mb/s

edit:
Je hebt gelijk, ATA-100 of 133 zijn voor schijven... optical drives gebruiken idd UDMA2, wat dan 66mb/s is... is dit trouwens niet genoeg voor de huidige maximum snelheden voor de huidige drives ? (nog sneller ronddraaien kan niet meer zonder ze kapot te laten draaien)

[ Voor 43% gewijzigd door MichielioZ op 23-09-2006 23:41 ]

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:14
Ehm, je denkt toch niet serieus dat je sneller gaat branden door hem aan S-ATA te hebben hangen?

^ Wat hij zegt.

• XtremeChicken
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 11:21

XtremeChicken

Dodge Viper ownage

De P5B Deluxe heeft maar 1 IDE poort. Dus als je 2 opticals wilt aansluiten, zou je er een via IDE kunnen doen en 1 via SATA. Of 1 via de IDE + een IDE -> SATA Converter kopen.
Maar dan kun je dus beter 1 IDE + 1 SATA brander kopen, omdat een Converter ook 20 euro kost.
Of gewoon 2 SATA branders.

[ Voor 25% gewijzigd door XtremeChicken op 24-09-2006 22:19 ]

Core i5 14600K | Gigabyte B760 Gaming X DDR4 | 32GB DDR4 Kingston Fury | Asus RX 6750XT | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case

• De_Flexe_Toki
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 21:31

De_Flexe_Toki

Opgeroegd staat noger!

Of gewoon 2 PATA branders op dezelfde kabel.

specs

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Ik zou de brander op de andere controller zetten.

Overigens: het is waar: de meeste optische drives halen maar UDMA Mode 2 (33 MB/s), daarvoor wordt een 40-aderige kabel gebruikt.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• XtremeChicken
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-05 11:21

XtremeChicken

Dodge Viper ownage

De_Flexe_Toki schreef op zondag 24 september 2006 @ 22:27:
Of gewoon 2 PATA branders op dezelfde kabel.
Doh je hebt helemaal gelijk. Komt omdat mijn IDE poort bezet is door een HDD.
2 PATA branders is natuurlijk het simpelst.

Core i5 14600K | Gigabyte B760 Gaming X DDR4 | 32GB DDR4 Kingston Fury | Asus RX 6750XT | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Opzich zou je inderdaad twee opticals (brander en speler) op één P-ATA kabel kunnen drukken, alleen het nadeel is dat op een P-ATA kabel de devices om beurt gebruik mogen maken van de kabel. Dit is vooral nadeling bij het één op één kopiëren van CD of DVD's.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb zelf al heel lang een Plextor 712sa en die werkt probleemloos met Intel ich5r,ich6r en ich7r. Dus de ich8r lijkt mij geen probleem. Leuke is ook dat ie hotplug wordt :) (niet dat je dat vaak doet).

Je kunt trouwens als de ich8r in raid modus staat toch nog normale (non-raid) apparaten erop aansluiten, werkt gewoon.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Kakulukia
Djoekie schreef op maandag 25 september 2006 @ 10:17:
Ik heb zelf al heel lang een Plextor 712sa en die werkt probleemloos met Intel ich5r,ich6r en ich7r. Dus de ich8r lijkt mij geen probleem. Leuke is ook dat ie hotplug wordt :) (niet dat je dat vaak doet).

Je kunt trouwens als de ich8r in raid modus staat toch nog normale (non-raid) apparaten erop aansluiten, werkt gewoon.
(vorige posts, het gaat me niet welke sneller werkt, ik wil gewoon geen IDE kabel , en weet zelf ook wel dat zo n dvd brander op sata niet veel sneller dan op pata gaat werken)

Ok, maar ik kan het ook op Jmicron pluggen en als ik iets brand gaat het van me raid (ich8r) naar jmicron.
Lijkt me altijd sneller.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Als je Linux wilt gaan gebruiken dan is een SATA brander niet overbodig, want er zit een bug in de Linux kernel waardoor 'ie niet wil booten vanaf CD-ROM als je een PATA drive gebruikt. Linux kan niet goed met de JMicron controller omgaan op het P5B moederbord. Dit is gefixed in de allernieuwste kernels, maar bij bijv. Ubuntu 6.06 zit de foute kernel, wat het onmogelijk maakt om 't te installeren vanaf CD-ROM.

Ik heb ook een P5B moederbord en ik heb een rounded IDE kabel gekocht voor 7,95 ofzo.

Maar als je toch persé een SATA DVD writer wilt, dan is dit wel een mooie. Of is dat degene waar je al naar aan het kijken was?
Samsung SH-W163A (39 euro bij Alternate).

Verwijderd

ik wou alleen even kwijt dat 16x DVD +/- 11,5MiBi/s is dus met UDMA2 snelheid heb je nog snelheid zat over om nog 2 branders op de zelfde poort aan te sluiten (als dat zou passen :P (1 erbij moet trouwens wel kunnen))

1 ding weet ik wel... 10 euro meer voor sata terwijl dat niets toevoegd is mij teveel... maarjah... das mijn mening...
Pagina: 1