Toon posts:

USB 1.1 snel genoeg voor streaming video?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Lectori salutem!

Ik ben van plan een DVD/HDD videorecorder aan te schaffen (waarschijnlijk in de eindejaars uitverkoop). Wat ik belangrijk vind is dat ik gemakkelijk video bestanden (o.a. DivX) moet kunnen afspelen die op mijn USB schijf staan van mijn computer. Een netwerk speler ligt misschien voor de hand (KiSS bijv.), maar ik denk ook aan een speler met een USB aansluiting.

Wat mij echter verbaast, is het feit dat alle spelers met een USB aansluiting die ik tot nu toe heb gezien, USB 1.1 gebruiken en niet 2.0. Waarom is dat in godsnaam?

Er wordt bij de beschrijving van die apparaten meestaln vermeld. dat met de USB aansluiting gemakkelijk foto's kunnen worden bekekenvanaf een USB stick. Erg leuk hoor, maar daar zit ik niet op te wachten. Ik wil mijn 250 Gb USB schijf kunnen aansluiten en vanaf die schijf DivX en andere filmbestanden kunnen bekijken.

Ik vraag me daarbij het volgende af:

1. Wordt de externe schijf doorgaans herkend door de speler, of is die USB poort echt alleen voor USB sticks?

2. Is USB 1.1 wel snel genoeg om fatsoenlijk films te kunnen bekijken? Zelf vermoed ik van wel, omdat USB 1.1 een doorvoersnelheid van 1,5 Megabyte/s moet hebben. Voor een minuut betekent dat dus 90 Mb, een uur zou dan ongeveer 5400 Mb aan doorvorcapaciteit betekenen. Wanneer je bedenkt dat de gemiddelde DivX film zo'n 700 Mb in neemt, dan zou dat moeten lukken. Wat ik echter niet hb meegenomen is de tijd die nodig is voor de speler om het DivX signaal te decoderen...

Dus: Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een externe USB schijf op een DVD recorder, en werkt dat?

Groet,

Remco

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Hoi Remco,

Nou weet ik ook niet alles 100% zeker, maar mijn gedachtes:

Bij je eerste vraag ligt het eraan of je harde schijf in Windows herkent word als een externe harde schrijf of dat je drivers moest installeren de 1e keer. Dus of het plug en play is of niet. Als je drivers moest installeren, is de kans iig 99% dat ie dan niet werkt op een stand-alone dvd-speler.

Bij je 2e vraag neem ik toch echt wel aan dat USB 1.1 genoeg is, uitgaande van een 700 mb divx film van anderhalf uur, is per seconde ong 0,13 mb. Dat lijkt me dan zeker voldoende, zelfs voor decoding.

Ik heb geen ervaringen met wat jij wil, maar dit is gewoon ff logisch geredeneerd in mijn mening.

[ Voor 50% gewijzigd door heracles op 23-09-2006 20:39 ]

Verwijderd

Zeker niet voldoende.

Waar is USB tegenwoordig nog wel snel genoeg voor?

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 09:39

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:36:
Zeker niet voldoende.

USB is over het algemeen behoorlijk snel en zelfs snel genoeg om DVD`s te streamen. Met USB 1.1 heb ik echter geen ervaring, maar als ik je redenering zo lees qua doorvoorsnelheid van 1.5Megabyte`s dan moet dat in mijn ogen voldoende zijn. Ik ben beniewt :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:16

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:36:
Zeker niet voldoende.

Mwah je kunt met USB 1.1 12Mbit/s halen, dat is voor sommige films (DivX) misschien net genoeg. Ik heb een tijdje films geprobeerd te streamen over een 10Mbit netwerk, en dat ging in sommige gevallen net, maar in veel gevallen net niet. Nu is 12Mbit ietsje sneller dus wellicht lukt het dus net.

Saved by the buoyancy of citrus

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 15:02

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik heb een lifetec dvd speler (lidl) met een usb 1.1 aansluiting waar ik prima divx'jes van kan afspelen van mijn mp3 speler.

Verwijderd

Heb een hele tijd geleden een Benq usb DVD drive aangesloten op een laptop met een usb poort (een acer met een +/-800 mhz laptop). Daarop kon je perfect een DVD op bekijken. Zelf hoofdstukken overslaan en terugspoelen ging zonder problemen. Ook het bekijken van een Divx ging uiteraard zonder problemen.

Als ik me niet vergis is USB 1.1 11mbps. DVD is 1.32 MB/s, dus ongeveer 9.8mbps
Pagina: 1