Toon posts:

Power computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb aantal vragen over systeem die ik wil deze maand wil aanschaffen, alle opmerkingen zijn welkom.

* Informatie, gebruiksdoel, budget
Gaming, werken, videobewerking dus computer wordt contenu gebruikt door meerdere gebruikers. ik wil hieraan rond 1500 euro besteden. Het moet liefst ook zo stroom zuinig mogelijk zijn, maar niet ten koste van hoofddoel ;)

* Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
Asus P5B iP965, SATA2 RAID, GLAN, 8CH
Asus Videokaart PCI-e GeForce 7950GT 512MB DDR3 2xDVI/HDTV
Cooler Master Powersupply iGreen 600W SLI/EPS
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6000 CL4.0 HyperX
NEC DVD-/+RW AD-5170 18x/18x/8x DL Bulk (zilver)
NEC DVD-ROM DV-5800D 16x/48x Bulk (zilver)
Thermaltake Big Tower Tai-Chi VB5001SNA ATX no PSU
2x Western Digital 160GB SATA300 16MB, WD1600YD

* Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
Ik zit graag mooi uitziende systeem, met uitstekden prestaties. Daarom wil ik Thermaltake Tai-Chi watercooling case. Asus P5b moederboard is mij aangeraden maar hier zitten mijn grootste twijfels.

* Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)

vraag 1:
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6000 CL4.0 HyperX
Asus P5B iP965, SATA2 RAID, GLAN, 8CH
Kan deze gegeugen werken op zo'n moederboord? Het gegeugen is pc6000, bij beschrijving van moederbord staat dit: 4x PC4300/5300/6400 (max. 8GB) Dual DDR2 SDRAM
DUS PC6000 STAAT ER NIET BIJ.

vraag 2:
Is Asus P5B, SLI ready??? of kan ik beter andere kaart nemen?

vraag 3:
zijn er andere opmerkingen op mijn systeem? dus iets wat misschien beter of anders kan ?

vraag 4:
Zijn er nieuwe technologien in opkomst, die moeite waard zijn om te wachten? ik wil maximaal het kopen van mijn systeem uitstellen voor 2 maanden.

* Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)
Ik heb vooral op de websites van verschillende onlineshops gezocht. Veel gelezen, maar toch zijn bovenstaaden vragen niet beantwoordt.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
vraag 2:
Is Asus P5B, SLI ready??? of kan ik beter andere kaart nemen?
Nee, die heeft geen SLi. En het is een moederBORD :9

Maar verder eigenlijk niks op aan te merken :)

EDIT: Wat een enorm dure kast

[ Voor 7% gewijzigd door hello_moto op 23-09-2006 16:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zag op moederboarden, ook weleens SLI staan.. maar dat heeft dus niets mee te maken?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:53:
ik zag op moederboarden, ook weleens SLI staan.. maar dat heeft dus niets mee te maken?
wel, dan zit er een nvidia chipset op die sli ondersteunt en 2 pci-e sloten.
nu heb je dus 965chip, is ook wel goed... maar dus geen sli

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

hello_moto schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:51:
[...]
Nee, die heeft geen SLi. En het is een moederBORD :9

Maar verder eigenlijk niks op aan te merken :)

EDIT: Wat een enorm dure kast
Zelf V&A nog behoorlijk aan de prijs ...hint hint kostenbesparink *kuch*
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/42253

Verwijderd

Topicstarter
ja maar om watercooling zelf in elkaar te zetten.. kwenie lijkt me wel lastig... maar zou je me andere moderbord aanraden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 16:58:
ja maar om watercooling zelf in elkaar te zetten.. kwenie lijkt me wel lastig... maar zou je me andere moderbord aanraden?
asus p5w DH Deluxe, beetje duur.. maar wel goed :)..
Leuk dat er een afstandsbediening bijzit :9.

• hello_moto
ow sorry, ik wist niet dat er waterkoeling in zat. Dan valt het wel mee :)

Verwijderd

Topicstarter
c'mon! haha beetje serius graag :D... ik vraag mij echt af welke moederboad ik moet hebben...dat is een dillema voor mij, ik wil ook niet meer besteden dan nodig is

• hello_moto
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 17:07:
c'mon! haha beetje serius graag :D... ik vraag mij echt af welke moederboad ik moet hebben...dat is een dillema voor mij, ik wil ook niet meer besteden dan nodig is
ik doe mn best hoor :O

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Als je toch een Intel 965P based moederbord neemt, kun je beter een X1950XTX videokaart kopen. Er is sinds kort namelijk ook crossfire beschikbaar voor deze chipset en er wordt al hard aan gewerkt om alle kinderziektes eruit te krijgen.

Een X1950XTX is niet veel langzamer dan een 7950GX2, maar heeft wel de mogelijkheid tot crossfire op dit moederbord. Daarnaast kan de ATi HDR+AA renderen en de GF7950GX2 niet.

Goud is geen geld

• hello_moto
Frank_Knopers schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 17:22:
Als je toch een Intel 965P based moederbord neemt, kun je beter een X1950XTX videokaart kopen. Er is sinds kort namelijk ook crossfire beschikbaar voor deze chipset en er wordt al hard aan gewerkt om alle kinderziektes eruit te krijgen.

Een X1950XTX is niet veel langzamer dan een 7950GX2, maar heeft wel de mogelijkheid tot crossfire op dit moederbord. Daarnaast kan de ATi HDR+AA renderen en de GF7950GX2 niet.
En die is ongeveer 150 euro goedkoper

Verwijderd

Topicstarter
ja maar wel 150 euro duurder dan de kaart die ik wil kopen en ATI verbruikt meer stroom had ik begrepen...
PS het gaat me nu om een goede moederboard te komen die mijn gegeugen helemaal kan benutten, maar tegen redelijke rpijs

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 17:28:
ja maar wel 150 euro duurder dan de kaart die ik wil kopen en ATI verbruikt meer stroom had ik begrepen...
PS het gaat me nu om een goede moederboard te komen die mijn gegeugen helemaal kan benutten, maar tegen redelijke rpijs
Ik had het verkeerd gelezen, ik dacht GX2, maar je bedoelt GT.. Wat een verwarrende naamgeving ook, bij 7950 denk ik gelijk aan 2 cores.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
was dat maar waar 7950GX2 is op dit moment een van de snelste kaarten en daar betaal je ook voor!

Verwijderd

Gigabyte DS4 is SLi ready (met gehackte drivers that is)

• hello_moto
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 21:37:
Gigabyte DS4 is SLi ready (met gehackte drivers that is)
Is dat dan wel zo zo'n verstandige keuze?

Verwijderd

Topicstarter
IK heb even gekeken maar Gigabyte DS4 lijkt me vrij kaal moederboard en de prijs is ongeveer van ASUS p5b... Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat de beste moederboard is voor mijn systeem. en misschien waarom dat zo is... wacht met smart af!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 23:15:
IK heb even gekeken maar Gigabyte DS4 lijkt me vrij kaal moederboard en de prijs is ongeveer van ASUS p5b... Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat de beste moederboard is voor mijn systeem. en misschien waarom dat zo is... wacht met smart af!
Hehe, de DS4 kaal? Volgens mij is juist die P5B van Asus zo kaal. Ik heb de DS4 bewust gekozen omdat dat het enige moederbord rond de 160 was die twee (fysieke) PCI-E sloten had, een zeer goede heatpipe techniek heeft, relatief veel PCI-E 1x sloten heeft (3 stuks) en daarnaast ook nog eens Gbit lan. De P5B heeft veel minder koeling dan de DS4.

Goud is geen geld

• hello_moto
Frank_Knopers schreef op zondag 24 september 2006 @ 00:32:
[...]

Hehe, de DS4 kaal? Volgens mij is juist die P5B van Asus zo kaal. Ik heb de DS4 bewust gekozen omdat dat het enige moederbord rond de 160 was die twee (fysieke) PCI-E sloten had, een zeer goede heatpipe techniek heeft, relatief veel PCI-E 1x sloten heeft (3 stuks) en daarnaast ook nog eens Gbit lan. De P5B heeft veel minder koeling dan de DS4.
Wat zegt die koeling nou? Net alsof het daar een beter moederbord door wordt. De DS4 heeft gewoon meer koeling nodig, maar daarom is dat geen pluspunt. Of lul ik nou poep?

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
ik weet niet precies hoe duur die bigtower is maar de volgende opstelling zou ook kunnen denk ik:
Asus P5W DH Deluxe € 219,-
Western Digital Raptor 74 GB, 4,5 / 16 / 10000 € 149,95
Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 8,5 / 16 / 7200 € 85,-
Intel® E6600 2400 MHz, 1066 MHz, 64 KB, 4096 KB € 319,-
XFX GeForce 7950GT / 550 € 299,-
Kingston ValueRAM DIMM 2 GB 2048 MB, 2, PC2-5300 / DDR2-667, CL5 5-5-12 € 265,-
totaal: € 1.336,95

1.deze samenstelling is gemaakt bij alternate maar je kan hem vast ergens anders (verschillende winkels) goedkoper krijgen
2. er zijn een aantal zaken waar je op kan besparen maar ook die je kan upgrade:
besparen:P5B Deluxe ipv Asus P5W DH Deluxe (scheelt tussen de 30 en 40 euro)
besparen: de raptor schijf inwisselen voor bijv nog een barracuda. Ik heb hier de raptor gekozen omdat deze ervoor zorgt dat je pc sneller opstart en dit geldt ook voor je programma;s maar mocht je dit niet zo interessant vinden....
upgrade: ik heb pc5300 geheugen genomen omdat je niet gaat overklokken toch en dan maakt het niet zoveel uit maar anders kan je ook G.E.I.L. DIMM 2 GB Retail, GX22GB6400UDC PC2 6400 CL4 4-4-12 € 309,- nemen.
De videokaart is ook een twijfelgeval.Als je minder wilt uitgeven kan je bijv die 1950xt nemen maar ook de Sapphire Radeon X1900XT of de XFX 7900GT Extreme maar als je wat meer kwijt kan de Sapphire RX1900XTX ViVo of Club3D GeForce 7900GTX

veel keuzes :)
mijn tip is: ga er niet te lang over nadenken want er zijn altijd wel mensen die het een niet goed vinden of een fan zijn van wat anders. In principe is "alles" goed als je iets van deze prijsklasse koopt. De vraag is alleen wil je er 2 jaar mee doen of 4 jaar en is dat het waard.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

Topicstarter
Bigtower is voor 300 te krijgen (er zit ingebouwde watercooling in), bedankt voor jou bericht. inderdaad ik zat er veel twijfelen of het bij eelkaar past. alleen nog een vraag als ik pc6000 gegeugen neem past het op p5b deluxe? want bij beschijving staat wel pc6400 maar geen pc6000.. gegeugen heeft 750mhz

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
als ik mij niet vergis dan past het er wel bij maar zoals ik al had aangegeven: wil je gaan overklokken. Zo niet dan is pc 5300 voldoende en anders kan je ook overwegen om de 6400 van GEIL te nemen maar die is wel 40 a 50 euro duurder dan die van kingston
maar voor het echt verschil tussen 6000 en 6400 moet je bij de experts zijn. D8 dat het iets te maken had met timings:
pc 6000
Timings
CAS Latency (CL) 4
RAS-Precharge-Time (tRP) 4
Row-Active-Time (tRAS) 12

en pc6400
Timings
CAS Latency (CL) 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 5
RAS-Precharge-Time (tRP) 5
Row-Active-Time (tRAS) 12

maar wat dit precies inhoud..... geen idee

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 23:15:
Als je gebruik wil maken van RAID is de Gigabyte DS4 een betere keuze. Deze heeft namelijk de ICH8R (met Intel Maxtrix Raid) controller en de Asus P5B heef de ICH8 controller...dus zonder Intel Matrix Raid. Voor mij persoonlijk was dat het prijs verschil van ongeveer 20 euro meer dan waard.

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:01
Wat is de huidige stand van zaken mbt tot het samenstellen van je systeem? Hoe ziet de configuratie tot nu toe uit?

Dit vraag Ik vraag dit omdat ik ook bezig ben met het samenstellen van een pc. Hierin heb ik de BBG 2006 als handleiding genomen en vergeleken met Dell Dimension 9200. Er zitten grote vergelijkingen in.

(Dell Dimension 9200 - BBG sept. 2006).
Pagina: 1