Weinig verbruikende server -> Via Epia?

Pagina: 1
Acties:

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:50
Ik wil thuis een klein servertje om wat dingen lokaal te serveren (denk ook aan testen van kleine services) en om verder te leren over het OS dat erop komt. Niet iets wat veel CPU gebruikt.

Wat ik voorop stel
-LAAG energieverbruik, ik heb geen zin om meer dan €50 per jaar bij te betalen aan energie.
-Beetje performance mag, ik ga dus geen oude Pentium machine neerzetten.
-Klein is altijd leuk, hoeft niet persé,
-Stil, al zal hetgeen wat het meeste herrie maakt de HDD zijn.

Ik zat zelf al te denken aan een Via Epia,
pricewatch: VIA Epia ME6000, incl VIA C3 600Mhz CPU (mITX; Sound; LAN; 1394; VGA)
En dan ben ik met een (kleine) behuizing, voeding, harddrive en een reepje mem klaar. CD-drive om te installen is altijd uit een andere machine te halen. Dan ben ik wel weer zo'n 220 euro lichter.

Wat ik me afvraag, zijn er ook 'pre-made' kleine machines die hier gewoon in Nederland verkrijgbaar zijn? Het platform e.d. boeit me ook niet zozeer, als het maar X86-based platform is, er SDram of DDR in past en gewoon een IDE-(laptop)hdd. Ik heb in een ander topic al dit systeempje gevonden, wat opzich perfect zou zijn. Ik zoek echter meerdere alternatieven. Wie? :)

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
De epia's zijn idd erg zuinig, een via eden is nog zuiniger dan een C3 en volgens mij is een c7 zuiniger als een C3 bij de zelfde performance.
Ga er echter wel van uit dat de performance van een c3 op 600Mhz slechter is dan een pentiumIII van 600Mhz, ik gok dat het ongeveer neerkomt op een pentium van 300Mhz?.

Als je een Linux server wilt, is het echter vaak wel genoeg voor thuis.
Als je als OS windows er op wilt zetten, of linux met een grafische interface, kies dan geen C3 op 600Mhz, er zijn wel revieuws op internet over hoe en wat wel.

Een laptop hdd is stiller en zuiniger als een gewone, alleen wel trager en relatief duurder.
Denk ook aan de voeding, als je met belijd de overige onderdelen kiest kan de voeding zonder fan.

Bij alles geldt, je betaalt wel een prijs voor zuinigheid en stilte.

Meer systemen kun je vinden op:
-www.picco.nl (heb ik nu wat problemen mee wat betreft levering)
-http://www.myelectronics.nl (let op: prijzen zijn ex-btw)

Losse itx moederborden kun je via pricewatch vinden.

• BHQ
canonball schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 18:03:
(heb ik nu wat problemen mee wat betreft levering)
'Klein' skupske :X en ja, het topic is idd. al oud helemaal vergeten :X maar hoe is dit afgelopen?

[ Voor 8% gewijzigd door BHQ op 28-10-2006 18:23 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:18
Yapser schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:22:
[...]

'Klein' skupske :X en ja, het topic is idd. al oud helemaal vergeten :X maar hoe is dit afgelopen?
Wat afgelopen?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zie zijn quote, moto ;)

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:57

Aapje

Opel-beun
Nu heb ik effe vluchtig de TS gelezen, maar is 't geen optie om een P3 copermine te gebruiken als CPU?
Die dingen staan bij www.balusc.net op de site aangeslagen voor 22w cpu's, en je kan ze tot 900+mhz krijgen... :)

Heb erzelf hier ook een P3 Copermine 900mhz celeron als server, snelzat om wat sites te hosten, en gebruikt relatief weinig :)

Het verbruik heb ik een keer omgerekend naar kosten,
uitgaande van 15 cent per kw/h
«16:15:17» <BaBoOn> 25w * 24 * 30 = 18000
«16:15:38» <BaBoOn> 18000 / 1000 = 18kw/h
Berekening die ik ervoor bedacht had
18 * 0,15 = 2,8674 euro p/m (volgens me excelsheet)

Edit:
Pardon: 2,86 euro Per maand dus :) (vergeten erbij te zeggen :+)

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 28-10-2006 20:19 ]

• mangahuisman
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-01 14:18
Koop een P3 - 1GHZ... is veel sneller en veel goedkoper.
C3 C7... allemaal rommel, geen peformance.....

Je geeft tevens aan dat je in je vorige topic al een systeem hebt gevonden wast prima aan je wensen voldoet, en dan zoek je er nu weer 1... beetje onzinig.

Verwijderd

Energie zuinige server

een beetje zoeken mag :)

ow dit topic is al van september, dan heb ik niks gezegt. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2006 20:14 ]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Yapser schreef op zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:22:
[...]

Het is goed afgelopen, waarschijnlijk ga ik er binnenkort weer een voeding bestellen.
Het pakketje was bij de koerier blijven liggen. Na wat mailtjes en een telefoontje van Picco naar het koeriers bedrijf, is het op een zondag (!) nog gebracht door een koerier.

Verwijderd

de geode kan echt draaien op 14 watt... http://www.computerstunt.nl/onderdeel/762

zit ook nog een tip bij voor stille fan omdat je de pcchips koeler er niet mag afschroeven....

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een pc-engines of soekris based bordje?

zijn erg zuinig en alles (bsd en linux etc) kan erop.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• BHQ
Hehe, gezien je sig zijn die dingen best schaars.

dat PCChips ding op computerstunt is best heel interessant. Het is dan wel niet mini-atx maar opzich erg netjes en niet veel verbruik, waar het om ging.

Met een harde schijfje erbij zit je dan op ca. 35Watt, incl. andere zooi zit je op maximaal 50Watt. Best leuk als fileservertje ofzo, gigabit kaartje erin en whoppa :)

* BHQ gaat eens centen opzij zetten

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een pc-engines model verbruikt 5 watt ;)
hard-disk erbij kost ook wat, maar niet echt veel.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

let op de geode is geen 14 watt maar 25 watt. een geode systeem met 2 hd's zonder cd-rom e.d. verbruikt 50 watt in ilde stand

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is dit wat voor je?
Pagina: 1