Toon posts:

Kan je een RAID 5 Array deleten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een windows 2000 systeem met een Promise Fasttrack TX4310 RAID controller. Hierop zitten 4 300GB Maxtor schijven (6V300F0) in RAID 5. Waarschijnlijk vanwege een stroom probleem is de array offline gegaan.
Op dit moment is de array aan het rebuilden, althans in WebPAM staat dat de Background Activity - Rebuilding (100%) is (en Activity state = Running). Hij is echter al uren op 100% dus dit vertrouw ik niet. Ook staat bij 1 van de 4 disks een hamertje, waar ik de betekenis ook alleen maar van kan gissen (rebuilding?)

Mijn vraag is dan ook als volgt; heeft het zin om in de controller bios de array te verwijderen en op dezelfde manier weer direct aan te maken? Of verwijder ik daarmee ook al m'n data?
Of moet ik wachten tot het rebuilden inderdaad 100% wordt?

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Als je je RAID array verwijderd en dan weer aanmaakt, dan zal je waarschijnlijk al je data kwijt zijn. Heb je al eens geprobeerd je systeem te restarten en dan weer eens naar je status te kijken?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ook na diverse herstarts en het selectief verwijderen van een van de schijven blijft WebPAM op "Rebuilding (100%)" stil staan. Ook diverse tools zoals Quick Recovery / ZAR / of File Scavenger kan ik niets mee omdat ze de Array niet kunnen zien.
Ondertussen ook de bios van de promise kaart geupdate alswel de windows drivers en WebPAM. Ook de kaart met harde schijven in een andere PC gestopt, wederom geen succes. Ten einde raad toch de array verwijderd en direct eenzelfde nieuwe aangemaakt. Op dit moment is de array aan het synchroniseren, maar ik ben bang dat ik alles kwijt ben.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41
Ik heb zelf een fasttrak TX4000. In nood heb ik wel eens het array verwijderd omdat 1 of 2 schijven buiten het array gevallen waren. Opnieuwe PRECIES eenzelfde array aanmaken heeft bij mij altijd gewerkt. (incl block size en GB boundary). Ik kan natuurlijk niet garanderen dat het bij jouw Promise ook werkt, maar het lijkt me wel waarschijnlijk.