Toon posts:

2 upstream providers op 1 server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb één server met twee netwerkkaartjes in.

NIC 1 : 10.0.0.1 met als gateway 10.0.0.254 (wat een router is die dan aan telenet hangt)
NIC 2 : 192.168.0.1

Ik heb ook een router 192.168.0.254 die verbonden is met belgacom. Wat wil ik doen ... de beide providers gebruiken. De server is een DB server waarop continue een 50 tal clients zitten. De bottleneck is natuurlijk de lijn. De tweede lijn is er niet alleen om die bottleneck op te lossen maar ook in case telenet/belgacom een uurtje eruit zouden gaan.

Nu kan ik natuurlijk maar één default gateway instellen. Maar gezien al het verkeer toch van buitenaf naar binnen verloopt (er wordt bvb. nooit gesurfd ofzo op dat toestel) leek me dat ook geen probleem. De beide routers zijn immers NAT gebaseerd en pakketjes die via 192.168.0.254 op de server binnenkomen (dus op de NIC 2) zullen wel zo slim zijn om langs NIC 2 en de 192.168.0.254 router terug naar buiten te gaan.

Maar dit werkt niet ... wat o wat zie ik over het hoofd.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
euh, 'k wil niet moeilijk doen hoor, maar how the fuck zijde gij MCSA geworden zonder een jota van basic networking te snappen?

en een beetje meer info kan echt geen kwaad hoor. hoe wordt die server benarderd bijvoorbeeld?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nat heeft er niks mee te maken het ip adres waar de info heen moet ligt in geen van beide subnetten
dus gaat het naar de gateway. (met de hoogste prio)

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 23-09-2006 21:51 ]

Iperf

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Oplossing voor je situatie: een speciale router kopen die 2 internet verbingen kan combineren tot 1 aan de LAN kant. Prijzig, maar het kan.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je clients vaste ipadressen/ranges hebben dan kun je wat balanceren door gateways toe te voegen met "route add"

Iperf