XFX 7800GT Artifacts --> Crash

Pagina: 1
Acties:

• SICK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-03 20:07
Sinds een paar dagen geeft mijn 9 maanden oude XFX 7800GT PCIe artifacts en na 10 minuten draaien hangt de hele pc.
De kaart is nooit OC'ed geweest op de hogere factoryspeeds van XFX na dan. Ik denk zelf dat de kaart oververhit is geweest en daardoor beschadigd is.

Het kwam het eerst voor toen ik 3dmark06 draaide, het beeld bleef hangen er waren artifacts te zien. Ik reboote de pc en hij deed het zo'n 45minuten goed (gewoon alleen windows gedraaid) maar daarna kwamen er weer artifacts. De daarop volgende boot hetzelfde het werkte 15minuten goed en toen artifacts en nu start ie al op met artifacts en crashed de pc na 10minuten.

Eerst andere drivers geprobeerd maar dat was het niet. Ik heb de cooler al van de kaart gehaald en wat me opviel was dat er rond de ram blokjes vettige vlekken te zien waren. Ik heb gelijk ook maar de even de kaart schoon gemaakt met een doekje en nieuw coolpasta op de core gesmeerd maar zonder resultaat. De cooler draaide wel gewoon goed trouwens.

Ik heb ook nog een video gemaakt van hoe de artifacts er uit zien deze is hier te vinden:
http://www.xs4all.nl/~h3m4/XFX7800GT.wmv
(de strepen in het beeld komen door de lage monitor refreshrate van 60hz dus dat zie je in het echt niet)

specs:
proc: Pentium D830 S775
mobo: EPOX 5NVA+ SLI
mem: 2x512mb PC4200 DDR2 (Transcend)
gfx: XFX 7800GT 256mb PCIe
voeding: Coolermaster realpower 450watt

Nu weet ik alleen niet meer wat ik verder kan proberen. Ik zou de kaart RMA kunnen sturen maar ik hoorde dat de RMA van XFX vrijwel nooit RMA's aanneemt. Een vriend van me had ook een kappotte 7800GT en kreeg em rejected kwijt.

Iemand nog tips? _/-\o_

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06-2025
Controleer even of je koeler goed vast zit en geen speling heeft dat heb ik wel eens zien gebeuren bij een vriend van me. Ik had zelfs artifacts in de bios en dat duidde op een memory fout.
Gebeurt het alleen bij 3d dan is het overhitting. Heb je wel weer koelpasta onder je koeler gedaan (niet te veel).

[ Voor 15% gewijzigd door siren op 23-09-2006 14:27 ]

Verwijderd

Volgens mij is dit geen videokaart probleem maar eerder kapot geheugen.
Kapot geheugen van de kaart kan ook , maar ik zou eerst je gewoon geheugen testen.
En zoniet ook eens nieuwe drivers installeren?

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:55

charrel

Cortisol4life..

Lijkt er inderdaad op dat je core stuk is van je graka, ik heb ongeveer hetzelfde met een 9800pro met stukje van de core af.

• SICK
Ik heb ook artifacts in de bios ja. Nieuwe drivers had ik al geprobeerd. En ik zou het geheugen nog wel testen, heb net al even getest met 1 module maar nog steeds hetzelfde.

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06-2025
klinkt als een fout in je video geheugen daar kun je zelf niks meer aan doen. De enige optie (in mijn ogen) is rma of de vuilnisbak.
Kun je die kaart nog in een andere pc testen?

[ Voor 15% gewijzigd door siren op 23-09-2006 15:06 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

kun je de videokaartgeheugen niet onderklokken ??

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Verwijderd

VIPER2001 schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 20:21:
kun je de videokaartgeheugen niet onderklokken ??
Yep, dat kan inderdaad, best kans dat het lukt. Maar kijk eerst even of al je koeling goed vast zit.

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 19:55
Ik zou even koelpasta checken... een vriend had ook hitte probleem met Cpu (>70C idle), er bleek dat de koelpasta helemaal uitgedroogd/verdwenen was 8)7. Volgende dag keeg ik een gratis tubetje Arctic MX-1 koelpasta van de lokale Pc boer. En toen was de temp gewoon zoals het hoort.

Hope for the best, prepare for the worst...

• SICK
Nieuwe coolpasta heb ik er al op gedaan maar zonder resultaat. Checken ze daar bij RMA trouwens op ? Ze kunnen dan zien dat er andere coolpasta op zit en dan nemen ze de kaart al helemaal niet aan lijkt me.

• SICK
Ik heb er nu even een matrox millenium II PCI ingedaan en er zijn geen artifacts te zien dus het moet wel aan de videokaart liggen (of heeel misschien de PCIe poort). Ik ben met deze kaart wel al een keer gecrashed maar dat kan misschien aan de ouderdom van de kaart liggen.

Ik heb ook gelijk het geheugen getest met memtest en die gaf 0 errors aan.

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-07 20:24
Dit lijkt verdacht veel op een overleden kaart hoor, onder een screen van mijn eerste X1900XTX die na 2 weken overleed:

Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/3725/hmmm7mw.th.jpg

Reden altijd onbekend gebleven, RMA bij iComputers en een nieuwe gekregen...

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
zo ziet kapot videogeheugen eruit...
Soms kan je het verhelpen door de timings te veranderen of te gaan underklokken...

Ik zou hem gewoon RMA sturen...

U vraagt, wij antwoorden.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:46
Garantie!

waarom RMA, als je ook nog gewoon langs de winkel kan???
dat XFX slecht met zn klanten omgaat, hoeft niet te zeggen dat je winkel dat ook doet?
dingetje is amper 9 mnd!!!

volgens mij gewoon een gevalletje garantie, vooral als hij het op stock settings zonder OC en modding ed al doet.
jammer dat je ermee aan het prutsen bent geweest, ff checke in een andere PC (en zoals je gedaan hebt een andere kaart in jouw PC) was voldoende geweest om te weten dat het aan de kaart lag en niet aan de rest.
en als jij er verder niks mee gedaan hebt/had, maar hij zo uit de doos deze kuren vertoont, dan is dat imo een zuiver garantiegeval!

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• SICK
Puppetmaster schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 19:53:
Garantie!

waarom RMA, als je ook nog gewoon langs de winkel kan???
Ik kan niet langs de winkel omdat ik de kaart van een sponsor van m'n q4 team heb. Ik ga dus proberen om de kaart via m'n sponsor RMA te sturen naar XFX.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:41

Cheezus

Luiaard

In het geval je er nergens mee terecht kunt en hem (bijna) in de prullenbak wil gooien kun je nog proberen met een heteluchtpistool de geheugen chips/GPU te verwarmen en aan te drukken (niet verschuiven!)
Soms is het geheugen niet defect maar zijn alleen de contactpunten brak..

Dit is wel een laatste redmiddel en ik zou het alleen doen als ik hem anders weg zou gooien..
Pagina: 1