Toon posts:

Voeding te zwak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb nu een jaar een Q-motion media center PC. Sinds een week krijg ik willekeurige restarts, het begon met 1x per dag maar nu gebeurde het 2x in 30 minuten. Meestal gebeurt dit als ik World of Warcraft doe, maar ook als ik gewoon op internet surf. Als de computer dan opnieuw opstart geeft de monitor aan dat hij geen signaal krijgt. Ik heb al bij "Opnieuw opstarten bij fouten" uitgezet, maar dit helpt niet. Komt dit door de voeding, of ligt het aan iets anders?

Amd 64 3400+
6800 LE agp 8x
GA-K8VM800M
1024mb ram
300 watt FSP

EDIT: sorry dat het een kort bericht is, maar ik heb geen zin om een lang verhaal te schrijven en voordat ik het heb verstuurt, weer een restart te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2006 11:05 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Hoe zijn je temperaturen en hoe zijn je voltages? Niet ontzettend veel stof in je fannetjes?

300Watt (zelfs van FSP group, met een Sweex startte je PC helemaal niet) kan wat krapjes worden iig.

[ Voor 14% gewijzigd door BHQ op 23-09-2006 11:29 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
En wat met de spanningen op de verschillende lijnen van je computer? Meet deze eens met een programma zoals Speedfan of nog beter, met een multimeter.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/886/tempsenvoltsoj2.jpg

Stof zit er niet in, en de temps zijn altijd al zo geweest (ze zijn nooit hetzelfde, dus echt betrouwbaar vind ik ze niet). Heb 1 uur geen WoW gedaan en alles is nog goed, maar toen ik wow weer opstarte ging ie na 10 minuten weer uit.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
De 5 volt is 4.5V geworden.. dat is toch echt te laag en zou zeker jouw instabiliteit kunnen verklaren.
.. en de -12 en 2e 5volt zijn helemaal gaar, hoewel zulke extreme afwijkingen misschien aan de sensor liggen.

[ Voor 35% gewijzigd door FatalError op 23-09-2006 11:49 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
FatalError schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 11:48:
De 5 volt is 4.5V geworden.. dat is toch echt te laag en zou zeker jouw instabiliteit kunnen verklaren.
.. en de -12 en 2e 5volt zijn helemaal gaar, hoewel zulke extreme afwijkingen misschien aan de sensor liggen.
Ik denk het wel, de temperaturen zijn nooit hetzelfde (50 graden in 1 seconde erbij of eraf gebeurt vaak). Helaas heb ik hier geen multimeter liggen :(

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En de temps dan? Heb je nog garantie op die PC? Ik zou zeggen, als het kan, met dit screenshot terug ermee..

Verwijderd

Topicstarter
voltages willen ook veranderen zie ik nu; de 5 volt staat nu op 4.22 en 12v staat op 6.60.

EDIT: ja ik heb ze al een email gestuurt (de helpdesk) maar nu moete ze nog antwoord geven.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2006 11:53 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
FatalError schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 11:48:
De negatieve lijnen zijn helemaal niet belangrijk en meestal geven de sensoren voor deze twee toch geen betrouwbare meting. De 5V lijn is echter wel zorgwekkend. Met Speedfan kan je een log aanmaken, dan kan je WoW opstarten en zien wat de lijnen waren toen je computer weer rebootte. Of je kan ergens een multimeter scoren en de 5V en 12V lijn monitoren tijdens WoW.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
Ja inderdaad, een multimeter is nauwkeuriger dan de sensor op je moederbord.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een email gestuurt naar qmotion en ik zal maandag ook even bellen. Hij gaat uit bij elk zwaar programma (heb nu ook getest bij CoD2, 3d mark 2005/2006).

• BHQ

BHQ

4,5 Volt op je 5V-lijn is idd redelijk weinig. Je temps zijn redelijk hoog, maar dit zou geen crashes mogen veroorzaken. Als je de load vermindert (Bijv. drives los, ff een PCI-videokaartje erin), zijn de voltages dan wel goed? In that case: voeding te licht / aan z'n eind :)

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 12:34:
4,5 Volt op je 5V-lijn is idd redelijk weinig. Je temps zijn redelijk hoog, maar dit zou geen crashes mogen veroorzaken. Als je de load vermindert (Bijv. drives los, ff een PCI-videokaartje erin), zijn de voltages dan wel goed? In that case: voeding te licht / aan z'n eind :)
Ik weet niet of ik daar gezeik mee krijg (van q-motion, dat ik me hardware eruit heb gehaald), maar ik ga het ook es kijken of ik hetzelfde heb op windows vista

• BHQ

BHQ

Geef eens een -zinnige- reden om dat te doen, behalve de tijd door te komen? Vista belast je spul net ff een tandje meer dan XP zegmaar..

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Maar als die de voeding het de hele tijd gedaan heeft, zou die dat toch nu ook weer moeten doen? En het is een q motion pc, heb je geen garantie?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
@ Admiral Freebee en FatalError

De sensoren zijn het probleem niet, deze hebben doorgaans een zeer kleine afwijking evenals de gebruikte IC's, neem bv de (Winbond) W83782D/G (3 ingangen voor temp., 9 ingangen voor spanning, 3 Fan monitor ingangen...etc.) dit IC heeft een afwijking van ±1% (MAX.) voor het meten van de spanning en een afwijking van ±3% (MAX.) voor het meten van de temperatuur bij een bereik van -40°C tot +120°C.
Het probleem zit 'm meestal in de software of BIOS en is zelden een ontwerpfout, dat de negatieve lijnen niet kloppen ligt waarschijnlijk aan het feit dat ze onbelast zijn (-12V wordt zelden gebruikt voor de seriele poort en -5V is alleen voor PIN B5 in een ISA slot).
Maar meten met een multimeter kan wel uitsluitsel geven.

Het kan evt. ook aan de condensatoren liggen, Gigabyte is een van de fabrikanten die slechte condensatoren heeft gebruikt, een van de symptomen is het erger worden van problemen (Crashes, restarts en opstartproblemen).
Yapser schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 12:34:
Je temps zijn redelijk hoog, maar dit zou geen crashes mogen veroorzaken.
Als het een Venice CPU is dan kan dat zeker wel een probleem zijn, als zijn CPU een TCaseMax van bv 53°C heeft en zijn CPU is werkelijk 57°C dan kun je problemen verwachten, TCaseMax (Maximum Case Temperature...en dan hebben we het niet over zijn kast) is nl de maximale bedrijfstemperatuur waarbij AMD een goede werking van de CPU garandeerd, als de CPU warmer wordt kan dat voor allerlei problemen zorgen zoals fouten, stabiliteitsproblemen en in het ergste geval een dode CPU.

Draai TCaseMax eens en post de resultaten eens, ik gok dat TCaseMax 53°C of hooguit 55°C is.
Draai ook eens OCCT (Stability Test) en let op bij welke temp. hij ermee stopt.

• BHQ

BHQ

KILLorBE schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 13:52:
Als het een Venice CPU is dan kan dat zeker wel een probleem zijn, als zijn CPU een TCaseMax van bv 53°C heeft en zijn CPU is werkelijk 57°C dan kun je problemen verwachten
Crashes krijg je echt niet rond de 57 graden hoor. Zelfs op 65 zou het kreng nog volledig stabiel moeten zijn. Rond de 70 en hoger moet je gaan oppassen.

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 13:07:
Geef eens een -zinnige- reden om dat te doen, behalve de tijd door te komen? Vista belast je spul net ff een tandje meer dan XP zegmaar..
Ik heb net op Vista heel 3dmark 2005 weten te doen. Heb nu Windows xp opnieuw geinstalleerd, en ik kijk nu even of dit iets helpt.

@ hello moto

Ja ik heb garantie, maar ik wil even zeker weten wat het is. Heb al eerder iets gehad met deze PC, en toen hebben ze alles eruit gesloopt.

@ KILLorBE

Het is een clawhammer met 1mb cache @ 2200mhz

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2006 14:05 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
noooooooit meer een q motion nemen ;)

Verwijderd

Topicstarter
nee, service is wel goed (ze komen in 3 dagen) maar ik weet niet wat ze allemaal met die PC's doen :P

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Yapser schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 13:58:
[...]

Crashes krijg je echt niet rond de 57 graden hoor. Zelfs op 65 zou het kreng nog volledig stabiel moeten zijn. Rond de 70 en hoger moet je gaan oppassen.
Hoe kom jij aan die informatie?
Een Venice is geen Clawhammer, Newcastle o.i.d. die op 130nm is gebakken.

Kijk eens op de site van AMD...hier.

De max. temp is variabel voor Rev. E CPU's, neem bv mijn Venice CPU, dan zie je bij max temp staan: 49°C - 65°C ...Venice 3000+ ADA3000DAABP.
Met het progje TCaseMax kun je zien wat de max temp is voor je CPU, maar dat is niet aan de orde aangezien hij een Clawhammer heeft.
Pagina: 1