Ik heb een nieuw moederboard gekocht. Een MSI K7T Pro2-a met een AMD Athlon 800. Het probleem is alleen dat mijn harddisk, een Quantum KA 9.1, heel erg langzaam wordt. Dit gebeurd alleen bij grote bestanden (groter dan 1 a 2 MB). Hij is aangesloten als primary master. Er zit nog een tweede HD in op de secondary master. Een Quantum Fireball stratus 3.1. Deze ondervind geen problemen.
ik heb dat ook op mijn k7t2a (had het trouwens niet op mijn oude bx-master).
maar hoe los je het op?
maar hoe los je het op?
Dat bordje heeft een 686B southbridge toch ?
Eentje die Ultra-ATA 100 aankan.
Dan is je probleem dat je schijven en co. waarschijnlijk in PIO4 mode staan.
Deze levert max. 2 MB/s
In de c't (dus niet C!T) van januari/februari staat hierover een heel artikel (pagina 51)
Het probleem ligt bij de 4 in 1 drivers. (beta drivers proberen ??)
De oplossing die hun voorhanden hadden was in plaats van een 80 aderige kabel (verplicht voor ATA 66/100) een standaard 40 aderige kabel te gebruiken. Deze 'truc' zorgde ervoor dat de ATA 33 mode ingeschakelt werdt
Eentje die Ultra-ATA 100 aankan.
Dan is je probleem dat je schijven en co. waarschijnlijk in PIO4 mode staan.
Deze levert max. 2 MB/s
In de c't (dus niet C!T) van januari/februari staat hierover een heel artikel (pagina 51)
Het probleem ligt bij de 4 in 1 drivers. (beta drivers proberen ??)
De oplossing die hun voorhanden hadden was in plaats van een 80 aderige kabel (verplicht voor ATA 66/100) een standaard 40 aderige kabel te gebruiken. Deze 'truc' zorgde ervoor dat de ATA 33 mode ingeschakelt werdt
Verwijderd
Het probleem ligt waarschijnlijk bij MSI en VIA. MSI moet een goede biosupdate geven en Via moet met betere 4 in 1 drivers komen.
/me heeft er geen last van aangezien zijn hdd altijd sloom is geweest en alles wat ie kopen gaat sneller is (heb 3600 toeren)
/me heeft er geen last van aangezien zijn hdd altijd sloom is geweest en alles wat ie kopen gaat sneller is (heb 3600 toeren)
edit:
Shit weer te laat
Shit weer te laat
Verwijderd
Volgens mij is er een nieuwe bios update die dat probleem zou moeten tackelen, meen me te herinneren dat een paar dagen geleden op de site van msi tegengekomen te zijn. In iedergeval ben ik de oplossing tegengekomen, helaas weet ik het geheel meer, aangezien ik er geen problemen mee heb
ben ik doorgesurfd.
Idd. MSI heeft een week geleden een nieuwe BIOS versie 2.2 gepost die wat issue's oplost met de 686B southbridge.
Wat ik wel kan adviseren is om de drivers voor die southbridge te installeren. Deze zitten namelijk NIET standaard in het 4in1 service pack(4.25 op dit moment, geen beta pack dan!). Als dit niet gebeurd loopt de HDD waarschijnlijk in PIO4 en is dus veel te traag!
Deze drivers zijn te vinden op www.viahardware.com
(meen ik.......:))
Wat ik wel kan adviseren is om de drivers voor die southbridge te installeren. Deze zitten namelijk NIET standaard in het 4in1 service pack(4.25 op dit moment, geen beta pack dan!). Als dit niet gebeurd loopt de HDD waarschijnlijk in PIO4 en is dus veel te traag!
Deze drivers zijn te vinden op www.viahardware.com
(meen ik.......:))
DOMINATOR,
ik dank je vriendelijk voor deze info!
ik dank je vriendelijk voor deze info!
Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg
Vorige week een boardje gekochtMSI KT7 Pro 2a en daar werden op cd 4-1 drivers meegelevert : 4.26 dus niet meer de 4.25 ! 
Als iemand de release 4.26 wil kan ik ze wel ergens neerpleuren.
Als iemand de release 4.26 wil kan ik ze wel ergens neerpleuren.
thx guys,
Ik heb de laatste drivers (4.26). Die werken niet (goed). Ook heb ik geprobeerd om de kabel te vervangen met een standaard IDE kabel... Werkt ook niet. Volgens autoupdate was er geen nieuw BIOS. Ik heb versie 1.9.
Er staat wel een vage fix op de site van MSI. manenlijk: "Patch some mother board hard disk access error when use 686B. ". Waarschijnlijk is dit hem.
Ik heb de laatste drivers (4.26). Die werken niet (goed). Ook heb ik geprobeerd om de kabel te vervangen met een standaard IDE kabel... Werkt ook niet. Volgens autoupdate was er geen nieuw BIOS. Ik heb versie 1.9.
Er staat wel een vage fix op de site van MSI. manenlijk: "Patch some mother board hard disk access error when use 686B. ". Waarschijnlijk is dit hem.
Die bios versie 2.2 is hier te vinden.
ik had dit ook, toen heb ik los alle drivers geisntalleerd (4in1) 4.25, handmatig opnieuw de controller driver erin gezet en nu is het opgelost
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Pagina: 1