Systeem wordt belachelijk heet

Pagina: 1
Acties:
  • 1.090 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb een klein probleem, ik wou weten of iemand tips heeft.

Ik heb recentelijk een nieuwe computer gekocht. Een Asus P5LD2 met een Pentium D 945. Dit systeem wordt echter behoorlijk warm. En dan bedoel ik echt warm.

Op de processor zit een stock koeler. Ik heb 2 extra casefans aangesloten.

Onder een klein beetje load wordt de processor al gauw zo'n 55 graden. Dit is al hoog, maar niet abnormaal, maar als ik bijvoorbeeld gisteren een uur cod2 speel, is de processor zo rond de 69 graden volgens de Asus Probe II tool. Voor op de kast (Sweex) zit ook een display, daar staat de CPU temperatuur op 48 graden, maar ik weet hoe betrouwbaar die zijn.

Volgens de BalusC site, mag mijn processor, wat eigenlijk een 950 zonder VT is, 63,4 graden worden. 69 is dus behoorlijk veel.

Na hetzelfde uurtje cod2 was de temperatuur van mijn moederbord (de plank zelf dus) 55(!) graden.

Vreemd genoeg is de temperatuur van de GPU maar zo'n 60 graden, en die mag volgens nvidia 115(?) graden worden (Geforce 7600GT).

Het irritantste is nog de kast zelf. Na een uur compileren / gamen kan ik mn hand niet langer dan 10 seconden bovenop of aan de zijkant van de kast leggen, zo heet is ie. CD's in de drives voelen aan alsof ze gekookt zijn. Gisteren heb ik een thermometer op een CD gelegd, die was zo'n 38 graden... Ik zit letterlijk te zweten na een tijdje achter de computer te zitten.

Natuurlijk is het systeem niet overgeclockt (dan had ik dit wel verwacht).

De "profiles" van de fans zelf staan op "performance", zodat ze zoveel mogelijk zo snel mogelijk draaien. De CPU fan draait op ~2200 toeren, maar ik hoor em af en toe veel sneller draaien, alsof ie echt tegen smeltpunt zit, en dit als laatste redmiddel probeert. De fan maakt dan ook echt behoorlijk wat herrie. De Sweex kast heeft een "tunnel" (weet niet hoe zo'n ding heet) richting de CPU fan, dus hij zou voldoende "frisse" lucht moeten krijgen.

Ik heb 2 verdachten:
De computer staat in een kast. De kast is aan de voor- en de achterkant open, en aan beide zijkanten is nog zo'n 20 cm speling. Is dit voldoende?
Een brakke voeding. Ik kwam er te laat achter dat QTec geen goed merk is. Is het mogelijk dat de voeding niet voldoende vermogen levert om de casefans fatsoenlijk te laten koelen?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Ik heb zo'n vermoeden dat het je voeding is die zo heet wordt, wordt de kast precies bovenop (en aan de zijkanten van) de voeding zo heet of ook op andere plaatsen?

QTeq is inderdaad geen supermerk voeding, je zou het eens met een andere voeding kunnen proberen. Als dat scheelt en je gaat een nieuwe aanschaffen, koop er dan een van bijvoorbeeld AOpen, Chieftec, Antec, Zalman of iets dergelijks, dat zijn over het algemeen degelijke voedingen.

Controleer ook even de voltages van je voedingslijnen (met een programma zoals Everest Home Edition), met een multimeter meten zou nog beter zijn.

If I can't fix it, it ain't broken.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat ie in een kast staat is niet echt bevordelijk maar hij heeft wel genoeg aanzuig''ruimte'' zeg maar. Zou niet zoveel mogen uitmaken. Ik mis even welke kast je precies hebt maar als ik alles zo lees zou ik even naar je fans kijken of ze er wel goed in zitten (heb het idee van wel,als ik je verhaal zo lees lijk je me wel ervaring te hebben).

Als er niet nog meer fans inkunnen zou ik naar een andere kast gaan kijken. Sweex is echt prut. Leuk voor casemodden omdat de panelen dun zijn en de kast goedkoop maar voor de rest..
Gewoon een goede/leuke kast kopen :) Bigtowers hebben over het algemeen nog een betere airflow.

Die 7600 GT mag idd. zo warm worden. GPU's mogen gewoon warmer worden dan CPU's ;)

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02 19:31
Zelf een qtec moet genoeg power leveren voor een paar case fan's :+

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Zo'n tunnel moet je ook regelmatig ff ontstoffen.

(Familie van mij had vorige zomer een fujitsusiemens pc gekocht met een p4 3,4 GHz.
Afgelopen winter rebootte deze telkens na een paar min.
Zelfs in het bios rebootte die, Ik dacht toen aan een hardware defect, en vanwege de reputatie van de P4 keek ik ff in het bios, cpu was 98 graden.....

Dus pc uit de kast gehaald en het roostertje voor de tunnel zat helemaal dicht met stof.
(Idle zit deze cpu trouwens al in de 60a65 graden))

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Staan je casefans wel goed opgesteld? dus een intake en een outtake fan? En zit de koeler van je cpu wel goed op je cpu met de juiste hoeveelheid koelpasta? Heeft je voeding een fan die warmte naar buiten afvoert? Daarbij ben ik geen voorstander van q-tec, sweex. Is het een minitower? Zijn de kabel netjes weggewerkt? Allemaal punten van aandacht.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Met psucalc kom ik voor jou op zo'n 312W uit....

Dat kan die q-tec in ieder geval echt niet leveren...
Vind het dan ook niet gek dat die voeding stervensheet wordt.

Voeding vervangen is sowieso een pre, die q-tec/sweex rommel sloopt meer dan je lief is.

[ Voor 13% gewijzigd door J0J0 op 23-09-2006 09:44 ]

specs

Verwijderd

J0J0 schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 09:43:
Voeding vervangen is sowieso een pre, die q-tec/sweex rommel sloopt meer dan je lief is.
Sweex misschien, Qtec zijn echt nog geen slechte voedingen. Als je zo'n Q-tek 450w geval hebt, dan trekt die jouw setup wel, ik heb zelf al enkele jaren een Qtek in gebruik (nu zo'n 4 jaar), en die heeft al verschillende systemen getrokken waarvan ik telkens verwacht heb dat ze toch wel héél zwaar gingen zijn; zo kan je daar nog een P4 prescott (130w verbruik) met 6HD's en een FX5700 mee vooruit trekken zonder dat die ooit problemen gehad heeft...

Een voeding die stervensheet is wil niets zeggen, mijn fileserver wordt vooruitgetrokken door een Aopen 250w voeding (duron 1200; 5HD's, géén andere outtakes), mijn workstation door een OCZ 520w (4400x2, x800GT en 2 HD's, 2 80mm outtakes) en die OCZ voeding is beduidend heter.

Kijk eerst ff of je overdracht tussen je koelblok en je cpu wel goed genoeg is, als je geen pijn hebt bij het vasthouden van je koelblok, dan ligt het probleem daar. De CPU fan op 2200 toeren vind ik een beetje weinig, mijn Prescott ging richting 5000rpm als hij zo warm stond.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Nee dat hoeft niet veel te zeggen maar als je voeding stervensheet is en je hebt ook nog een heethoofd cpu..... dan is het logisch dat die cpu best wat koeler kan als je een voeding hebt die minder heet is.

Zelfs al trekt zo'n voeding je setup. Ik zou de gok nooit wagen, bij veel mensen nam zo'n voeding andere hardware mee toen de q-tec ermee kapte.

Het is niet voor niks dat een kwaliteitsvoeding zoveel meer weegt :X

En wat jouw ocz voeding betreft.... tja zo'n high power voeding, efficientie is misschien ook niet je van het? Dat word omgezet in warmte natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door J0J0 op 23-09-2006 10:31 ]

specs

• Rainmaker
Het is trouwens een QTec 500W Bigfan voeding (stom dat ik er dat niet meteen bij heb gezet 8)7 ). Effectief zou hier zo'n 375W uitkomen. Dat betekend inderdaad dat die voeding constant op 90% draait.... Not a good thing.

Ik heb dit systeem echt net, stof heeft nog niet echt de kans gehad om te "settlen" :)

Heb het systeem door de webshop in elkaar laten zetten (was €29,-, kreeg ik 2 jaar garantie, daar ga ik zelf geen schroevendraaier voor pakken :))

Volgens mij zitten de fans goed, een intake vooraan, een een uitlaat achteraan. Zal het vanavond voor de zekerheid nog even controleren.

Ik ga ook vanavond eens met een thermometer kijken welk onderdeel er inderdaad warm is.Het klopt dat de processor ook moeilijk frisse lucht kan aanzuigen als de rest van de kast door de voeding staat te broeien. Die tunnel is inderdaad niet hermetisch afgesloten...

De Sweex is gewoon een standaardformaat midi-tower. Ik weet dat Sweex k*t is, maar ik vond het een leuk designtje. Ook het digitale displaytje voorop is wel leuk, en er zijn volgens mij genoeg gaten om lucht door aan te zuigen. Ik snap Lian Li beter zou zijn, maar dit is meer als goed genoeg voor mij...

Dank voor alle tips!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Geen enkele respectable tweaker zal Qtec vertrouwen als het gaat om stabiele voedingen. Je hebt waarschijnlijk rond de 30euro voor die voeding uitgegeven, geef dan een paar tientjes meer uit voor een echte A-merk voeding (Antec, Enermax, Tagan, OCZ etc etc). Je hebt volgens mij voor de rest een aardig systeem (je specs page doet het niet).

Zowel Sweex als Qtec worden hier beschouwd als not done :)

Instagram / YouTube

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:31
Aopen/fortron/FPS voedingen zijn doorgaans voor 30 of 40 euro ook al te koop. Ter info een Aopen 350 watter kan alleen op de 2 12volt lijnen samen al 300 watt afgeven.

Van je Qtec voeding mag je blij zijn als ie in totaal 300 watt af weet te geven zonder enorm heet te worden of brakke voltages af te geven (enorm schommelend of veel te hoog/laag)

Maar de andere kant is dat je echt gek moet gaan doen om meer dan 330 watt uit het lichtnet te trekken. Ik heb het voor de grap eens gemeten en m'n BartonM op 2700Mhz bij 2,1 volt + 6800GT op 460/1260 bij 1,4 volt core voltage (+ mobo, geheugen HD, floppydrive, geluidskaart, CD brander en een lading fans) lukte het net .

[ Voor 66% gewijzigd door martijn_tje op 27-09-2006 14:48 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 14:46
barton op 2,1, lekker voltage :p moet je mobo graag hebben :+

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

• Rainmaker
Even een rotschop.

Ik heb met de thermometer zitten te meten. Na 3 herinstalaties draai ik nu Windows X64, deze draait stabiel, zonder artifects of andere rare dingen.

De temperaturen zijn, vreemd genoeg, nu een stuk beter. De voeding wordt echt niet zo gek warm meer. Heb er een thermometer opgehouden en wordt zo'n 30 graden. Niet echt veel dus. De bovenkant van de kast voelt ook een stuk koeler aan.

Mijn CPU temperatuur is echter nog steeds behoorlijk hoog: de core is na ongeveer 10 minuten al zo'n 63 graden. Aangezien een Pentium D 945 volgens de Balusc server maar 63.4 graden mag worden, maak ik me toch een beetje zorgen om de levensduur van mijn CPU. Ook heb ik ondertussen zoveel horror verhalen gehoord over QTec voedingen, dat ik denk ik ook maar eens een andere voeding ga kopen.

De voltages uit mijn voeding (met multimeter gemeten en in bios / windows / linux sensors) zijn verrassend stabiel.

Is er een andere logische verklaring waarom de CPU zo warm zou worden, terwijl de rest van het systeem nu redelijk koel is? De kast wordt binnen ook niet echt warm meer (zo'n 40 graden)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou eens gaan kijken naar je koeler als ik jou was. Ik heb zelf ook een Q-tec Bigfan 500 watt en bij mij draait ie ook super. Zelfs nadat ik alle kabels heb verlengt,paar keer open heb gehad om er wat in te rommelen en ik heb er zelfs een andere fan ingezet. De lijnen zijn nog stabiel ook. Het is ong. de enige serie die wel goed draait ;)

Ik denk dat je koeler slecht presteert. Ik lees nergens of je hem er zelf op hebt gezet maar ik zou het opnieuw doen. Een klein, heel dun laagje koelpasta. Vaak doen mensen er veel te veel op. Anders toch eens kijken naar een nieuwe koeler. Artic Freezer Pro is goed en goedkoop. En stil ;)

• Rainmaker
Het is er door de computerboer zelf opgezet (staat in TS :))

Heb hun ook al eens gemaild over dit probleem. Wel met het verhaal dat de voeding waarschijnlijk kapot was, maar ik kan natuurlijk ook gewoon de koeler RMA'en.

En idd, ik heb ook de 500W bigfan :) De meeste horrorverhalen waren inderdaad van andere typen, maar toch vertrouw ik het niet helemaal.

Vanaf welke temperatuur kan ik (een beetje) gaan overclocken? Kan ik zeggen dat als mn systeem max ~40 graden wordt onder stress, dat het veilig is de volts wat omhoog te schroeven? En lukt dit met een fatsoenlijke Zalman?

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:27

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Allereerst : als je je garantie wilt bewaren, knutsel dan niet te veel aan je computer!
Het kan zijn dat de shop je koeler niet helemaal netjes gemonteerd heeft, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Stockkoelers leveren nooit superprestaties, en als je airflow ook wat te lijden heeft (miditower + heethoofd :X ) kan dat genoeg zijn om je temperatuur op saunaniveau te krijgen.

Punt voeding : 500W =! 500W... Dat hangt helemaal van het merk af, de specificaties en nog een dosis geluk ook. Waar het om gaat is dat deze voeding te weinig lucht trekt, en waarschijnlijk niet helemaal betrouwbaar is (voor meer grappen kijk eens in de productsurvey). Voor dit systeem ben je prima af met een betrouwbare 350-400Watt voeding.

Overclocken is een sport op zich, en vraagt wat meer voorbereiding. Zorg ervoor dat je voeding stabiel is, en inderdaad dat je temperatuur lager is (40 graden is netjes, boven de 50 wil je opletten in de winter, het wordt ook weer zomer). De Zalman 9700 lijkt me prima, zou genoeg moeten zijn om een heethoofd als jouw P4 D cool te laten wezen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

Het is toch niet zo raar als je gaat gamen (ruim 2 uur) en je hele kast wordt warm? Het komt ook door je Videokaart die stroom gaat trekken en warmte gaat genereren. Zelfde geld voor de CPU & Voeding die aan het werk gezet worden en flink wat warmte genereren.

Om dat weg te werken moet je dus een goede caseflow ten eerste hebben. Kijk eens in de faq hoe dat moet (koude lucht onderin, warme lucht er boven uit, warme lucht stijgt). Als je dat niet hebt of gewoon een slechte kast hebt ( B) ) dan kan je fans erin stoppen wat je wilt maar het haalt niks uit. Vaak zijn kasten die dichtzitten beter in het verplaatsen van lucht dan cases die open staan. Kijk daarom ook even op plekjes waar "valse lucht" kan doortrekken. Denk maar aan plaatjes om de Sloten te beschermen, die moeten er namelijk wel op wil je optimale case-flow ;)

Verders is het belangrijk te kijken of je koeler niet 1 is die naar mate de cpu warmer wordt, sneller gaat draaien, want in feite wacht dat koelertje gewoon op tot je CPU op temperatuur komt, en dan pas gaat draaien. Met oc'en vind ik dat zowieso geen goede oplossing, daarom heb ik van de week zelf de draadjes van het thermometertje gekoppeld (voor maximale stroom / 2500RPM) op het koelertje.

Men moet overigens niet zo zeiken / bashen op Q-tec. Het zijn prima voedingen voor systemen zoals Celeron met weinig aanboord. Ik heb zelf ook Q-tec voor 1.5 jaar en er is nog niks gebeurd / gechrashed omwille m'n Q-tec voeding. Het is mischien niet zo effiecient als een Foxtron PSU dat is, maar dat maakt voor mij niks uit zolang het maar heel blijft & draait. Je zet ook geen Q-tec in voor je Sli.

Verwijderd

Vrij apart,

Ik heb laatst een PC van een vriend van me in elkaar gezet met de volgende specs:

ASUS P5LD2 SE
Intel Pentium D915 2.8 GHz
2x OCZ XTC DDR677 CL4-4-4 GOLD

met als cpu koeler:

Arctic Freezer 7 Pro

De CPU draait stabiel op 3.73 GHz, FSB 1066 (266x4) (Extreme Edition dus)

Deze CPU draait met deze koeler op een temperatuur van 45 graden full load na 1 uur draaien. Vrij laag dus, ik weet zelf verder niks over de betrouwbaarheid van deze temp, maar heb em heel af en toe net de 50 graden zien aanraken, vrij koud dus als je het verglijkt met mijn @ 3.8 GHz geklokte Pentium Prescott 540, die rond de 60 graden komt in full load na 1 uur draaien.

Ik denk zelf dat je de koeler verkeerd hebt gemonteerd, je kan ook een keer een andere koeler kopen, voor die 15 euro hoef je het wat dat betreft niet te doen.
Pagina: 1