[crux] hoe netwerkkaarten toewijzen

Pagina: 1
Acties:

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:17
Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een linux (crux) server die ik als router gebruik.
Na een recente power failure heb ik een gesneuvelde netwerkkaart moeten vervangen.
Sindsdien is mijn internet instabiel, en ik vrees dat er nog een netwerkkaart defect is, namelijk de onboard e100.
Ik heb in mijn modprobe.conf file staan:
alias eth0 e100
alias eth1 8139too
alias eth2 tulip

Hiermee wijs ik mijn netwerkkaarten toe.
Maar dit accepteert hij niet zoals ik het zeg :(

Als ik bijvoorbeeld eth1 nu 192.168.1.254 toewijs, kan ik hem niet benaderen als ik de kabel in de realtek steek. steek ik hem in de tulip, dan kan ik hem wel benaderen.
Blijkbaar heeft hij dus eth1 en eth2 omgewisseld.
Dit viel me ook al op toen ik de volgende opdracht uitvoerde:
dhcpcd -i eth2
ifconfig liet mij toen zien dat eth0 een ip adres had opgevraagd.

Heeft iemand een idee waar dit weg komt? Heeft ie ergens "onthouden" wat mijn ethX preferences zijn en negeert hij mijn modprobe.conf?

Internet is op dit moment dusdanig instabiel dat ik een cron job heb lopen die om de 5 minuten opnieuw dhcpcd-ed. Ik ben bang dat dit komt omdat hij in de war is met welke netwerkkaart wat moet doen.

Enfin, alsiemand wat kan bedenken, dan hoor ik het graag. k kan altijd voor een reinstall gaan, maar daar hou ik niet van.

• FireAge
Klein schopje.
Ik heb intussen de boel aan de praat door in de log te kijken welke netwerkkaart welke ethX krijgt toegewezen en daar mijn modprobe.conf op aan te passen.

Toch vind ik dit vreemd, ik ga er eigenlijk vanuit dat je dat zelf in zou moeten kunnen stellen.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

niet wat je eigenlijk wilt maar wel een zeer makkelijke workaround bridge de zooi samen.
heb je 1 interface voor alle eth's weet je dat je altijd goed zit

>.< >.< >.< >.<

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik weet niet waar in crux je modules geladen wordt, maar in principe bepaalt de volgorde van modules laden welke kaart eerst komt. Als je gebruikmaakt van udev kan je met bepaalde rules ook je eth devices vastpinnen op een MAC adres.

• FireAge
daft_dutch schreef op maandag 25 september 2006 @ 10:59:
niet wat je eigenlijk wilt maar wel een zeer makkelijke workaround bridge de zooi samen.
heb je 1 interface voor alle eth's weet je dat je altijd goed zit
:?
Hier snap ik even weinig van, waarom zou ik een bridge willen?
ETH0 is voor de verbinding naar internet.
ETH1 is voor het interne netwerk.
ETH2 is voor mijn FON router.

Op deze manier is alles makkelijk te scheiden in iptables en te load balancen met tc en qos.
Wat bedoel je met bridgen want, volgens mij begrijp ik je verkeerd en verlies ik zo een hoop functionaliteit.
_JGC_ schreef op maandag 25 september 2006 @ 11:25:
Ik weet niet waar in crux je modules geladen wordt, maar in principe bepaalt de volgorde van modules laden welke kaart eerst komt. Als je gebruikmaakt van udev kan je met bepaalde rules ook je eth devices vastpinnen op een MAC adres.
Tsja, ik ging er eigenlijk vanuit dat dat via modprobe.conf ging, maar ik gebruik inderdaad udev.
Heb me daar echter nog nooit echt in verdiept. Ik zal wel eens even wat docus doorspitten over udev.
Bedankt voor de tip.