Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb een linux (crux) server die ik als router gebruik.
Na een recente power failure heb ik een gesneuvelde netwerkkaart moeten vervangen.
Sindsdien is mijn internet instabiel, en ik vrees dat er nog een netwerkkaart defect is, namelijk de onboard e100.
Ik heb in mijn modprobe.conf file staan:
alias eth0 e100
alias eth1 8139too
alias eth2 tulip
Hiermee wijs ik mijn netwerkkaarten toe.
Maar dit accepteert hij niet zoals ik het zeg
Als ik bijvoorbeeld eth1 nu 192.168.1.254 toewijs, kan ik hem niet benaderen als ik de kabel in de realtek steek. steek ik hem in de tulip, dan kan ik hem wel benaderen.
Blijkbaar heeft hij dus eth1 en eth2 omgewisseld.
Dit viel me ook al op toen ik de volgende opdracht uitvoerde:
dhcpcd -i eth2
ifconfig liet mij toen zien dat eth0 een ip adres had opgevraagd.
Heeft iemand een idee waar dit weg komt? Heeft ie ergens "onthouden" wat mijn ethX preferences zijn en negeert hij mijn modprobe.conf?
Internet is op dit moment dusdanig instabiel dat ik een cron job heb lopen die om de 5 minuten opnieuw dhcpcd-ed. Ik ben bang dat dit komt omdat hij in de war is met welke netwerkkaart wat moet doen.
Enfin, alsiemand wat kan bedenken, dan hoor ik het graag. k kan altijd voor een reinstall gaan, maar daar hou ik niet van.
Ik heb een linux (crux) server die ik als router gebruik.
Na een recente power failure heb ik een gesneuvelde netwerkkaart moeten vervangen.
Sindsdien is mijn internet instabiel, en ik vrees dat er nog een netwerkkaart defect is, namelijk de onboard e100.
Ik heb in mijn modprobe.conf file staan:
alias eth0 e100
alias eth1 8139too
alias eth2 tulip
Hiermee wijs ik mijn netwerkkaarten toe.
Maar dit accepteert hij niet zoals ik het zeg
Als ik bijvoorbeeld eth1 nu 192.168.1.254 toewijs, kan ik hem niet benaderen als ik de kabel in de realtek steek. steek ik hem in de tulip, dan kan ik hem wel benaderen.
Blijkbaar heeft hij dus eth1 en eth2 omgewisseld.
Dit viel me ook al op toen ik de volgende opdracht uitvoerde:
dhcpcd -i eth2
ifconfig liet mij toen zien dat eth0 een ip adres had opgevraagd.
Heeft iemand een idee waar dit weg komt? Heeft ie ergens "onthouden" wat mijn ethX preferences zijn en negeert hij mijn modprobe.conf?
Internet is op dit moment dusdanig instabiel dat ik een cron job heb lopen die om de 5 minuten opnieuw dhcpcd-ed. Ik ben bang dat dit komt omdat hij in de war is met welke netwerkkaart wat moet doen.
Enfin, alsiemand wat kan bedenken, dan hoor ik het graag. k kan altijd voor een reinstall gaan, maar daar hou ik niet van.