Toon posts:

Tooling om netwerk verkeer te analyseren

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De afgelopen dagen had ik nogal wat problemen met de snelheid van mijn internetverbinding. Ik heb op mijn netwerk 3 pc's, 2 laptops en een fileserver staan hetgeen tot nu toe allemaal goed werkte. Nadat mijn internet verbinding nogal instabiel was qua snelheid bleek dat mijn zoon ergens een torrent client had geplaatst die alle bandbreedte opslokte.

Ik wil graag meer controle op mijn netwerk en vraag mij af of er ergnes een tool bestaat waarmee ik het netwerk verkeer kan analyseren. Wie maakt op dit moment het meest gebruik van de internet verbinding zodat ik kan ingrijpen.

Kan iemand mij helpden welke progjes mij daarin kunnen helpen ?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:16
Even met je zoon babbelen en de bittorrent client wat rustiger afstellen.

Mijn ervaring leert dat je niet meer dan:
60 % van je totale uploadcapaciteit moet gebruiken
60% van de maximaal gelijktijdege verbindingen gebruiken

Informeer bij de makers van de router naar de maximaal gelijktijdige verbindingen limiet. De Speedtouich 510 ADSL modem/router heeft een limiet van 250. Andere routers hebben vaak een limiet van 1024.

Wat voor router gebruik je trouwens?

Verwijderd

EricJH schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:55:
Mijn ervaring leert dat je niet meer dan:
60 % van je totale uploadcapaciteit moet gebruiken
60% van de maximaal gelijktijdege verbindingen gebruiken
Mijn ervaring zegt dat je +/- 85% van je upload kan gebruiken voordat je er iets van merkt bij het internetten.

Verder zou het aantal connecties niet relevant moeten zijn, een beetje router kan er bijna oneindig aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Fritz router (bel ook veel over internet) maar daar zit het probleem niet in. Ik zou als een soort Big Brother meer controle willen uitvoeren. Welke werkplek genereert veel netwerkverkeer, mijn vrouw met Big Brother, Mijn dochter met allerlei streaming videos of mijn zoon met het torrent probleempje.

Hoe krijg ik controle ?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
ev. eens netlimiter
(de shareware-versie) effe laten draaien op alle pc's ?

moet je wel op alle pc's installeren, en na probeer-periode aanschaffen
maar na een paar dagen heb je al een vrij duidelijk beeld wie wanneer wat aan trafiek genereerd.

(netlimiter en soortgelijke en mss zelfs gratis programma's kunnne per ander programma en pertijdstip je laten zien wat er gebeurd.

anders is het gebruik van een 'echte' router aan te raden, die je ook de logs kan tonen per intern ip en per protocol ev. - linux routerke kan bv gaan traffic-shapen...

(of hub gebruiken en je eigen pc effe met een netwerk sniffer dagje laten draaien, dan kan je nadien in die log ook wel zien wat er telkens gedaan werd)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:18:
Ik heb een Fritz router (bel ook veel over internet) maar daar zit het probleem niet in. Ik zou als een soort Big Brother meer controle willen uitvoeren. Welke werkplek genereert veel netwerkverkeer, mijn vrouw met Big Brother, Mijn dochter met allerlei streaming videos of mijn zoon met het torrent probleempje.

Hoe krijg ik controle ?
Wat voor router heb je? Bijvoorbeeld met de Speedtouch 716 kun je per Lan poort uitlezen hoeveel bandbreedte deze afneemt. Als je een WRT54G(L) hebt kunt je met de special versie van DD-WRT per mac adress snelheid toewijzen. Je zou ook nog even kunnen kijken naar netlimiter (pro).

Verwijderd

Topicstarter
Tja of de Fritz wel of niet goed is gaat het nu niet om, ik kan in ieder geval per IP adres geen listings krijgen. Op het moment dat ik allerlei problemen ervaar moet ik alle machines af om te kijken wie mijn 5 MB internet access opslokt. Dat zou ik graag eenvoudiger zien, nog mooier zou zijn als ik bepaalde machines kan knijpen zodat de rest gewoon zijn dingen kan doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:58:
[...]

Mijn ervaring zegt dat je +/- 85% van je upload kan gebruiken voordat je er iets van merkt bij het internetten.

Verder zou het aantal connecties niet relevant moeten zijn, een beetje router kan er bijna oneindig aan.
Router geeft wel vaak problemen hoor, met teveel connecties tegelijk. Uiteraard komt dat meer voor bij de goedkopere routers(sweex etc)

Speedtouch(heb ik zelf ook) nooit problemen qua aantal connecties, nooit gehad ook, ik denk dat dit dus wel iets meer is als 250 connecties.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-03 15:02

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gewoon met ze praten, stuur ze een email 8)7 |:(
nofi
Maar je kan best toch met ze praten over het gebruik als het zo erg is...
Ik zou als je router een Qos (quality of service) optie heeft alles als lagere prioriteit instellen behalve je eigen verkeer of webverkeer..

Verwijderd

Mr_gadget schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:32:
[...]

Gewoon met ze praten, stuur ze een email 8)7 |:(
nofi
Maar je kan best toch met ze praten over het gebruik als het zo erg is...
Ik zo als je router een Qos (quality of service) optie heeft alles als lager prioriteit instellen behalve je eigen verkeer of webverkeer..
Voor zover mij bekend, kun je, als je het niet normaal met de kids kunt oplossen. het alleen lastiger maken door bijvoorbeeld alle poorten behalve poort 80 te blokkeren. Er zijn voor zover mij bekend geen programma's om zoiets te regelen. Behalve Qos(wat geen programma is btw)

Verwijderd

Topicstarter
hihi, er is echt niks mis met de Fritz router en ook ik praat gewoon met mijn kinderen maar als ik eens iets snel wil downloaden heb ik geen trek om mijn hele huis door te lopen om te kijken wie het nu zo druk heeft en de verbinding dicht laat slibben.

Mooi zou zijn als ik een tooltje heb die mij aangeeft welk IP nummer alle bandbreedte opslorpt. Loop ik naar de sotppen kast en haal ik de stroom eraf.

Die simpele tools zouden er toch wel zijn ?

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:35

Edgarz

Tweako-active since1986

Ik voel met je mee!! Praten is altijd de eerste stap. Zit hier ook met twee tieners >16 die online gamen, downloaden en streamen als gekken. daarhebben we dus wat op gevonden.Maar om jou ook nog je Internet quotum te kunnen later halen zijn er diverse oplossingen.

1. Op iedere PC een Netlimiter. Dit werkt op vrijwillige basis, want zodra ze doorhebben dat je het ook gewoon uit kunt zetten is opeens alles net even belangrijk genoeg om het ook daadwerkelijk uit te zetten.

2. Een PC toevoegen die als server gaat dienen voor alle andere clients. Hierop kun je dan de bandbreedte reguleren voor iedere client. Bijkomend voordeel: je kunt precies loggen/zien wat er elders in het netwerk wordt gedaan (xxx-sites bezocht, dochterlief naakt voor de webcam op MSN etc)

3. Een router aanschaffen evt. extra achter de Fritz die bandbreedte management heeft op IP level. Vaste IP's toewijzen, bandbreedte instelen en klaar. Dit zijn meestal de wat duurdere. Draytek heeft mooie machines staan en ze werken goed meen ik.

Bijkomend voordeel van oplossing 2 en 3 is dat je op ieder opvoedkundig moment de verbinding kunt beperken/verbreken...

[ Voor 9% gewijzigd door Edgarz op 23-09-2006 01:40 ]

• Risce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03 13:28
Daar heb je in een FAQ een groot (oud) subtopic over. Netpeeker, Netlimiter, Bandwith Controller. Er bestaan zoveel van die programma's en ongetwijfeld hebben sommige daarvan ook wel iets als een parental lock ;)

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Ik ben niet zo bekend met netlimiter, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je als gewone user (zonder beheerders rechten) netlimiter kunt uitzetten. Wellicht is het dan het proberen waard om hun alleen gebruikers rechten te geven. Zo hou je tevens controle op wat geïnstalleerd wordt.

Deze vogel gaat natuurlijk niet op indien netlimiter gewoon uitschakelbaar is door iemand van gebruiker-niveau.

En het betalen als je onbeperkt wil internetten argument werkte 'vroeger' goed op mij ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door AvanCade op 23-09-2006 07:49 ]

Pagina: 1