Toon posts:

Partitie-problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment 2 harde schijven (1 van 300 MB en 1 van 80 MB). In Partition Magic zie ik de volgende gegevens:

Indeling HDD 1:
* Unallocated 8 MB primair
* Extended 305 GB primair
C: Unformatted 80 GB logisch
* : WinXP NTFS 75 GB logisch
* : Admin NTFS 75 GB logisch
* : Muziek NTFS 75 GB logisch

Indeling HDD 2:
* Unallocated 7 MB primair
* Extended 78 GB primair
* : Games NTFS 29 GB logisch
* : Gamez NTFS 25 GB logisch
* : Favoriet FAT32 24 GB logisch

Nu wil ik graag op 1 HDD windows (z.n. opnieuw) installeren. Op de overige partities wil ik alleen data opslaan. Dan heb ik de volgende vragen:
- moet ik op zowel HDD1 als HDD 2 een primair station hebben, of alleen op de HDD waarop ik Windows wil installeren? M.a.w. mag de HDD waarop alleen data staan uit alleen logische partities bestaan?
- de windows die nu nog op HDD1 staat werkt niet meer en ik kan dus geen Windows opstarten; wat moet ik doen (in welke volgorde) om Windows weer opnieuw te installeren? (m.a.w. moet ik bv. bepaalde partities formatteren o.i.d.?)
NB ik wil graag de data die op Admin en Muziek (HDD 1) en die op Gamez en Favoriet (HDD 2) staan willen behouden!

- WinXP staat nu op een logisch station. Kan ik C: en *: WinXP allebei formatteren zonder dat de overige partities worden aangetast?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2006 23:02 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 22:44:
Ik heb op dit moment 2 harde schijven (1 van 300 MB en 1 van 80 MB). In Partition Magic zie ik de volgende gegevens:

Indeling HDD 1:
* Unallocated 8 MB primair
* Extended 305 MB primair
C: Unformatted 80 MB logisch
* : WinXP NTFS 75 MB logisch
* : Admin NTFS 75 MB logisch
* : Muziek NTFS 75 MB logisch

Indeling HDD 2:
* Unallocated 7 MB primair
* Extended 78 MB primair
* : Games NTFS 29 MB logisch
* : Gamez NTFS 25 MB logisch
* : Favoriet FAT32 24 MB logisch

Nu wil ik graag op 1 HDD windows (z.n. opnieuw) installeren. Op de overige partities wil ik alleen data opslaan. Dan heb ik de volgende vragen:
- moet ik op zowel HDD1 als HDD 2 een primair station hebben, of alleen op de HDD waarop ik Windows wil installeren? M.a.w. mag de HDD waarop alleen data staan uit alleen logische partities bestaan?
- de windows die nu nog op HDD1 staat werkt niet meer en ik kan dus geen Windows opstarten; wat moet ik doen (in welke volgorde) om Windows weer opnieuw te installeren? (m.a.w. moet ik bv. bepaalde partities formatteren o.i.d.?)
Ik neem aan dat we hier over gigabytes praten ipv megabytes ?

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Klopt! Bedankt voor de tip. Ik zal het aanpassen.

Edit: Aangepast! :)

Kan inmiddels wel een slotje op, heb me totaal uitgeleefd op de partities.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2006 00:17 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:54
Ik heb een vergelijkend probleempje, ik heb een schijf van 120 GB met drie partities (2 van +-55GB en 1 van +-5GB), ik wil gewoon in een keer alles er af hebben, kan ik dan gewoon met de windows CD alles formatteren, of op een andere manier? Ik heb weinig backup bestanden, deze kan ik op een geheugenstickje zetten, dus dingen van de partities bewaren is niet nodig. Ziet de PC als ik met de windows CD wil formatteren 3 partities of 1 schijf? Ik wil eigenlijk alles als 1 schijf zien en dat formatteren. Kan ik misschien de partities bij elkaar voegen naar 1 schijf?

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

@Noax ( een beetje ) en Dekar1

Als je met de Windows cd aan de gang gaat zal windwos idd 1 hdd zien ( of 2 of 3 naar gelang je erin hebt hangen ) Deze hdd's zijn dan onderverdeelt in de respectievelijke partities.

voorbeeld:

HDD 1
Partitie 1=C: Windows = 50GB
Partitie 2=D: Data = 40GB
Partitie 3=E: Gamez = 100GB

HDD 2
Partitie 1=F: Muziek = 70GB
Partitie 2=G: Pron = 20GB
Partitie 3=H: familierecepten = 200GB

Als je dan Windows er opnieuw wilt opzetten kan je zelf duidelijk en gemakkelijk kiezen welke partitie op welke HDD je wilt gebruiken, formateren verwijderen etc.
Ja kan dus heel gemakkelijk en snel alles formateren naar eigen keuze, indelen en partities verwijderen/mergen of aanmaken.
Let wel op dat je bij het verwijderen van partities of dat soort verschuivingen je data kwijt bent! Voor de rest kind kan de was doen lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door Shaggy op 22-10-2006 23:06 ]

Making an ass of myself since the 70's

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het lijkt me goed om eerst even het een en ander uit te zoeken en uit te proberen wat betreft partities. In de Windows setup kun je inderdaad gewoon je huidige partities verwijderen en nieuwe partities maken (dus ook een grote partitie).

Daarnaast is het niet helemaal de bedoeling op GoT om een ander, oud topic omhoog te schoppen voor een nieuw probleem dat niet direct te maken heeft met het oorspronkelijke probleem (topickaping). Als je een probleempje hebt, open dan gewoon een nieuw topic met een duideiljke omschrijving van je probleem. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.