Slechte perfomance 7800gtx Sli

Pagina: 1
Acties:

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07 18:01

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
Probleemstelling :

Ik draai 2x 7800gtx in SLI en ik heb een (te) slechte perfomance voor mijn setup. 3Dmark05 ligt rond de 5500 3dmarks, en 3dmark 03 rond de 22000. Dit is te laag, volgens deze link(http://hardware.gamershel...tx_sli_performance/2.html) hoor ik toch wel rond de 11000 3dmark05 en 27.000 3dmark03 punten te scoren. Ook de perfomance in games is te triest voor worden soms. In UT2004 dropt mijn fps soms onder de 60 met 7 bots in 1280 bij 1024 (max detail). Ik ben het er niet mee eens en wil er wat aan doen. Ik heb een G15 toetsenbord en hierbij kan ik aflezen hoe veel mijn cpu gebruikt word. Zelfs in SMTP optimised games word mijn cpu niet ten volle gebruikt, maar dit kan ook liggen aan het volgende :

Hypothese :

Er is 1 punt waarvan ik niet zeker weet of het daar aan kan liggen, namelijk mijn geheugen : Omdat verschillende applicaties en games die ik gebruik houden van veel geheugen heb ik 1.5 gb geheugen bestaande uit 1x 1 GB en 1 x 512 MB reepjes, die in single channel draaien op 100 mhz (ddr200). Dit is een bottleneck, daar ben ik me van bewust. Maar is deze bottleneck mogelijk zo groot dat hij de perfomance van mijn setup met meer dan 30% tot zelfs 50% doet afnemen...? Ik denk namelijk van niet. Ik kan hier helaas niks aan doen en MOET op 100 mhz blijven draaien.

Het gekke is het probleem is ''ontstaan'' en niet van het begin af aan geweest, en nu vermoed ik dat er een windows (of programma) update is geweest die mijn systeem door de war gegooid heeft.

Gegevens :

Ik draai :
Dfi NF-4 Expert.
1.5 GB ram
Athlon 64 X² @ 2000 mhz
7800gtx sli (asus/gigabyte)
en een Enhance (a-merk voor we die verhalen krijgen) 520 watt voeding.

Drivers : nieuwste (91.31 voor videokaart en 6.86 voor moederbord). Ook amd's cpu driver is up-to-date en de dualcore optimiser utility staat geinstalleerd. Ik gebruik geen CnQ.

Heb geprobeerd :

Reinstall van de drivers, eerst uninstall,daarna drivercleaner,daarna reinstall - Geen nut
Scan op ad/virus-ware - Geen nut
Mobo drivers opnieuw - Geen nut
Klooien in bios met pci-express lane instellingen e.d. - Geen nut
Disablen van geluidskaart(en) - Geen nut
Gecheckt of harddisken op udma stonden - Check
gecheckt voor rare programmas in de achtergrond - Cpu usage in windows is 0-2% idle. Er draait niks opvallends of geks.

Nog doen :

Draaien met 1 GB 200 mhz (ddr400) en dan eens kijken, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het probleem daar ligt, ik denk dat het softwarematig is.

Windows reinstall - liever niet,maar wat moet,dat moet.

Ik weet wat ik doe WB Pc's kom alsjeblieft niet aan met de standaard dingen als reinstall je drivers,check je psu, check je biossettings,clock je cpu eens over...Daar ligt het probleem gewoon niet, been there,done that,didn't work.Dit niet om arrogant over te komen maar puur om overbodigheden en ambiguiteiten te voorkomen

[ Voor 11% gewijzigd door HeepH op 22-09-2006 22:46 ]

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Slechtte vraag (van mij), maar ik had na de installatie van de de nieuwe drivers 91.xx hetzelfde probleem totdat ik erachter kwam dat na de installatie SLI uitgeschakeld was... Hoe lang is dit probleem al? Probeer anders is een oudere driver versie... CPU bottleneck? Je hebt een X2 3800+ Als ik die 2ghz juist intrepeteer

Edit: de juiste SLI-modus gekozen? Sli kabeltje correct aangesloten? De kaarten individueel getest op problemen (Een voor een eruithalen en de performance checken)?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2006 00:37 ]

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:43
Heb je de optie Show GPU Load Balancing in de driver (onder SLI) wel eens aangezet en daarbij geconstateerd dat er een groene balk/lijn op je scherm komt te staan. Zo weet je zeker dat SLI wel/niet ingeschakeld is.

[ Voor 6% gewijzigd door biobak op 23-09-2006 10:50 ]

Verwijderd

biobak schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 10:50:
Heb je de optie Show GPU Load Balancing in de driver (onder SLI) wel eens aangezet en daarbij geconstateerd dat er een groene balk/lijn op je scherm komt te staan. Zo weet je zeker dat SLI wel/niet ingeschakeld is.
waar moet dat balkje staan dan?
heb net zelf een 2e 7800gt in sli erbij geplaatst en vind ook performance tegen vallen.

• biobak
Zoals in dit plaatje

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/reviews/2004q4/sli/load-balancing.jpg

Verwijderd

ik had bij cod 2 alleen maar 1 streep links wat betekend dit?

• biobak
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 11:22:
[...]

ik had bij cod 2 alleen maar 1 streep links wat betekend dit?
Dat SLI werkt. De meeste spellen geven alleen de verticale balk. Het is afhankelijk welk soort SLI er gebruikt wordt (SFR/AFR).

Verwijderd

biobak schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 12:02:
[...]

Dat SLI werkt. De meeste spellen geven alleen de verticale balk. Het is afhankelijk welk soort SLI er gebruikt wordt (SFR/AFR).
Bedankt voor jou waardevolle hulp ;)
Heb inmiddels 3 mark 05 gedraait met een score lang niet gek 9849!
Asus a8n premium athlon 3800 x2 2000mhz en dus de 2x 7800gt stock.
Vanavond m,n processor op 2400 mhz klokken, wat hij al een tijdje geweest is maar ivm installen 2e sli kaart weer default gezet.
van de week ook weer eens bf 2 checken moet er nu wel aardig gek uitzien.
jammer dat ik vanmiddag niet gamen kan!

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
biobak schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 10:50:
Sli is ingeschakeld / Balkje verschijnt.

Kaarten hebben geen individueele problemen en de Sli-Connector is correct aangesloten.

Ga zo even nieuwe (of eigenlijk oude :) ) drivers proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door HeepH op 23-09-2006 12:54 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom MOET ja geheugen op 100MHz blijven lopen?

Ik zie ook niks van overclock vermeld? Je cpu draait standaard neem ik aan, maar wat met je gpu?

Je zegt dat het plots gekomen is, wanneer is plots? Heb je iets speciaal gedaan met je pc toen? Zoals te ver overclock een keertje? Of iets software geinstalleerd?
Heb je al eens geprobeerd met 1-2 versies van de drivers terug? Misschien is je bios reset naar instellingen die niet de juiste performancie geven?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
je CPU bottleneckt je, bijna zekerweten. Ik zou hem eens omhoog gooien van 2 ghz naar 2.5 ghz als dat lukt. Hoe je moet overclocken lees je Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) hier.

voor als je het nog niet wist ;)

Ik weet niet welk type CPU je hebt (ik denk iets van een 3800+ X2 ofzo?) maar die 2ghz is zeker weten te mager, aangezien mijn 7900GT maar net genoeg heeft aan mijn 3700+ (en jij hebt nog wel 2 graka's).

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
kluyze schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 14:57:
Waarom MOET ja geheugen op 100MHz blijven lopen?

Ik zie ook niks van overclock vermeld? Je cpu draait standaard neem ik aan, maar wat met je gpu?

Je zegt dat het plots gekomen is, wanneer is plots? Heb je iets speciaal gedaan met je pc toen? Zoals te ver overclock een keertje? Of iets software geinstalleerd?
Heb je al eens geprobeerd met 1-2 versies van de drivers terug? Misschien is je bios reset naar instellingen die niet de juiste performancie geven?
Plots, ik heb geen idee wanneer anders had ik wel gezegd : na het installeren van X of Y. Ik weet niet meer wanneer het ontstaan is.

''Te ver overclocken'' kan geen blijvende perfomance problemen opleveren, enkel beschadigde hardware (en dan zou ik artifacts of dergelijke corruptie moeten zien) of een instabiel systeem (geen last van :) )

Heb nu een 80.XX series drivers geinstalleerd en weer ut2004 gespeeld maar de performance is nog steeds matig. Ook de benchmarks gingen er niet op vooruit en ik heb nu zelfs mijn geheugen op 200 mhz (ddr400) kunnen clocken na wat geklooi met de fysieke plaatsing van de geheugenreepjes en de timings in de bios.

Bios reset hoeft niet. Die settings staan goed. Sli in de bios staat aan. Mijn cpu draait stock maar evt overclocken voegt niet veel toe aan de prestaties.
leonpwner1 schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:03:
je CPU bottleneckt je, bijna zekerweten. Ik zou hem eens omhoog gooien van 2 ghz naar 2.5 ghz als dat lukt. Hoe je moet overclocken lees je Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03) hier.

voor als je het nog niet wist ;)

Ik weet niet welk type CPU je hebt (ik denk iets van een 3800+ X2 ofzo?) maar die 2ghz is zeker weten te mager, aangezien mijn 7900GT maar net genoeg heeft aan mijn 3700+ (en jij hebt nog wel 2 graka's).
Ja ik weet hoe het moet :) Je koopt geen dfi-expert voor de kleurtjes als je me begrijpt :+ Het is een X2 3800+ ja :). Jij hebt dan misschien een 3700+ maar die heeft ook maar 1 core en de meeste apps zijn inmiddels toch wel multithreaded, daarbij geeft mijn g15 aan dat mijn cpu niet maximaal gebruikt word tijdens games of benchmarks. Maar ik zal zo de kloksnelheid maar weer eens omhoog gooien en dan kijk ik weer verder :) .

En anders trek ik de windows xp cd uit de kast ...

Heb trouwens ook mijn register leeggegooid van alle foute verwijzingen en dergelijke dmz TuneUp Utilities 2006

[ Voor 29% gewijzigd door HeepH op 23-09-2006 15:07 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Heephstan schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:03:
[...]

-knip-

[...]

Ja ik weet hoe het moet :) Je koopt geen dfi-expert voor de kleurtjes als je me begrijpt :+ Het is een X2 3800+ ja :). Jij hebt dan misschien een 3700+ maar die heeft ook maar 1 core en de meeste apps zijn inmiddels toch wel multithreaded, daarbij geeft mijn g15 aan dat mijn cpu niet maximaal gebruikt word tijdens games of benchmarks. Maar ik zal zo de kloksnelheid maar weer eens omhoog gooien en dan kijk ik weer verder :) .

En anders trek ik de windows xp cd uit de kast ...
:+

ik weet niet of het veel uit maakt dat je 2 cores hebt, en dat je cpu niet 100% gebruikt wordt, maar je kunt het gewoon eens proberen, kan geen kwaad (tenzij je te ver overclockt en je cpu/mobo molt natuurlijk :P)

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:08:
[...]
ik weet niet of het veel uit maakt dat je 2 cores hebt, en dat je cpu niet 100% gebruikt wordt, maar je kunt het gewoon eens proberen, kan geen kwaad (tenzij je te ver overclockt en je cpu/mobo molt natuurlijk :P)
Ik zal speciaal voor jou extra voorzichtig doen :) Gooi zo mijn cpu wel ff op 2.7 ghz :) Dat kan hij dat weet ik maar ik wou omdat ik wou vergelijken met andere systemen de cpu ff op stock houden. In de review die ik heb gebruikt word een cpu gebruikt die vergelijkbaar is met de mijne...Een single 3800+. Ik zal voor het gemak mijn cpu ook ff op die clocksnelheid zetten dan kunnen we eerlijk vergelijken.
kluyze schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:11:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk dat misschien je bios per ongeluk reset was, door een plat batterijtje of zo, en dat je nu misschien bepaalde instellingen verkeerd hebt staan. Niet verkeerd maar ook niet optimaal.
Heb ze nog nagelopen net maar er staat niks...verkeerd. Daarbij, (meer om mijn kennis te testen hoor) kun jij een setting noemen die je perfomance zo nadelig beinvloed in de bios dat er 30% of meer performance loss is...Ik naast enable/disable sli en pci 8x/8x (ipv 16x en 4x ofzo) niet.

[ Voor 37% gewijzigd door HeepH op 23-09-2006 15:13 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heephstan schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 15:03:
[...]
Bios reset hoeft niet. Die settings staan goed. Sli in de bios staat aan. Mijn cpu draait stock maar evt overclocken voegt niet veel toe aan de prestaties.
[...]
Ik bedoelde eigenlijk dat misschien je bios per ongeluk reset was, door een plat batterijtje of zo, en dat je nu misschien bepaalde instellingen verkeerd hebt staan. Niet verkeerd maar ook niet optimaal.
Pagina: 1