Toon posts:

Paar vragen over hoofdtelefoons

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit te kijken naar een nieuwe hoofdtelefoon, hiervoor had ik een simpele streetstyle van Sennheiser, deze was voor onderweg maar heeft het helaas begeven.

Nu wil ik eigenlijk voor een full-size gaan omdat ik denk dat deze geluid van buiten beter afsluiten (dus volume zachter) en de muziek van de buitenwereld (dus geen gezeur meer dat m'n muziek te hard staat omdat de helft van de muziek naar buiten wordt gezonden |:().

Daarnaast gaat het mij natuurlijk om de betere geluidskwaliteit, zodat ik hem thuis ook lekker kan gebruiken.

Dit brengt mij tot het eerste punt: Draagcomfort.
Ik heb er een paar gepast, sommige hebben een uitstaande rand die over je oren valt. Je oren zelf zijn dus vrij en de speaker zit verder van je oor af. Dit klonk wat mij betreft wel beter. Wat is dan toch het voordeel aan het schuim direct op je oor (die zou er toch moeten zijn, aangezien best veel hoofdtelefoons dit hebben)?

Mijn tweede vraag, waarschijnlijk domme vraag: Wat is het verschil tussen een open en gesloten systeem? Ik las ergens dat een open systeem fijner is als je lange tijd luistert, klopt dit of is dit een verkoopspraatje?

M'n derde en voorlopig laatste vraag: Op de Sennheiser site zie ik Home entertainment & High-end systemen (klinkt allemaal logisch), maar ook DJ en Monitoring. Wat is het voordeel aan deze systemen? Bij DJ kan ik me nog voorstellen dat deze het omgevingslawaai (stampende gabbers >:)) moet dempen en een monitoring systeem zou de tonen zo moeten weergeven als ze zijn, maar dat moeten alle koptelefoons toch?).

Bij voorbaad dank,
Berry

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Over comfort is een mening.. de een vind met leren oorschelpen fijn, de ander met oorschelpen van stof...

Gesloten: isoleert omgevingsgeluid, dus minder omgevingsgeluid en de omgeving heeft minder last van jou.
Open: het omgekeerde. Voordeel is dat het opener klinkt :P duh..
Je moet dan dus gesloten hebben.

Je moet ook kijken naar de weerstand waarden, je moet niet veel meer dan 32Ohm hebben.
Watvoor apperaat gebruik je voor het luisteren?
De High-end zijn dan veel te hoog kwa weerstand.

Heb zelf de Sennheiser HD212Pro, dat is een gesloten DJ headphone, met leren oorkussens en die geeft een erg mooi geluid en isoleert erg goed :).

Trouwens het voordeel van een koptelefoon die strakker op je hoofd zit, is dat de bassen duidelijker aanwezig zijn... Dat zijn over het algemeend de koptelefoon met ovale schelpen ipv ronde...

Wat ook vaak met de DJ series headphones is, dat je iets speciaals met de oorschelpen kan doen, bij de een kan je 1 van de oren wegdraaien zodat je makkelijk de muziek plus de omgeving kan beluisteren... en bij de ander kan je de oorschelpen er helemaal afhalen :). Bij die van mij kan dat laatste...

[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 22-09-2006 22:47 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je moet idd een dichte versie hebben en dan zou ik vanwege geluidskwaliteit voor een creative gaan:
Ik heb daar een open versie van, de HQ1300 en die levert echt super geluid.
Dus als je bv zo`n neemt ben je verzekert van goed geluid:

http://www.informatique.n...=400350&V=creative&FRS=ON

Suc6 met je aanschaf!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:27

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik raad je btw aan om een Sennheiser te kopen. Ze hebben 2 jaar volledige garantie :)
Ik heb al een keer een kabelbruek gehad en die werd kosteloos vervangen, binnen paar dagen had ik een nieuw kabeltje.
En de kwaliteit is subliem. Je betaald er misschien wel wat meer voor.. maar dan betaal je ook voor duurzaamheid :).

Home Assistant Configuratie V&A

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

BiG-GuY schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 22:57:
Ik raad je btw aan om een Sennheiser te kopen. Ze hebben 2 jaar volledige garantie :)
Ik heb al een keer een kabelbruek gehad en die werd kosteloos vervangen, binnen paar dagen had ik een nieuw kabeltje.
En de kwaliteit is subliem. Je betaald er misschien wel wat meer voor.. maar dan betaal je ook voor duurzaamheid :).
Ja ok, die sennheisers zijn helemaal goed maar ook erg duur en als je weinig geld wilt uitgeven voor zoiets is dat een goede oplossing. Ik zal niet zo snel met zo`n duur ding over straat gaan lopen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

BiG-GuY schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 22:40:
Je moet ook kijken naar de weerstand waarden, je moet niet veel meer dan 32Ohm hebben.
M'n Sporta Pro is bij m'n weten 60 Ohm en dat trekt m'n iAudio G3 prima hoor :) Verschilt ook maar net per apparaat. een Beyer van 300Ohm moet je er niet aanhangen, nee.

Verwijderd

Yapser schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:25:
[...]

M'n Sporta Pro is bij m'n weten 60 Ohm en dat trekt m'n iAudio G3 prima hoor :) Verschilt ook maar net per apparaat. een Beyer van 300Ohm moet je er niet aanhangen, nee.
300 Ohm? Mijn Beyer DT660 is gewoon 32 Ohm.

Een gesloten systeem is overigens erg prettig. Vooral als het omgevingsgeluid ook nog eens redelijk gedempt wordt.

• BHQ
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:58:
[...]

300 Ohm? Mijn Beyer DT660 is gewoon 32 Ohm.

Een gesloten systeem is overigens erg prettig. Vooral als het omgevingsgeluid ook nog eens redelijk gedempt wordt.
Da's een kleintje ;) Ik doel bijvoorbeeld op de DT770, al zijn die er schijnbaar ook in ~80Ohm uitvoeringen.

Verwijderd

Ik heb al jaren Sony hoofdtelefoons gehad en m'n laatste aanschaf was zeker 5! jaar geleden, de MDR-CD370 (hij voldoet nog steeds)

Die is uiteraard niet meer te koop maar ik zou zeker gaan luisteren naar de Sony MDR-V300 (€52) of de MDR-XD400 (€79)

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Gesloten (rand om het oor) is het comfortabelst, omdat de druk over een groter oppervlak verdeeld wordt. Ik vind zelf de klank ook het mooist, maar dat is smaak. Het voordeel van de afscherming van buiten is een groot voordeel, maar een serieus nadeel als je wel op je omgeving moet reageren. Ze zijn eigenlijk te gevaarlijk in het verkeer, een bon is ook niet uitgesloten. Als je er mee de straat op wilt moet je toch eigenlijk op het oor typen zoeken. Ideaal is natuurlijk van allebei eentje: dikke vette Stax-en thuis :9 , en nog best tevreden met m'n Sennheisertjes px-100 mobiel

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:30:
Gesloten (rand om het oor) is het comfortabelst, omdat de druk over een groter oppervlak verdeeld wordt. Ik vind zelf de klank ook het mooist, maar dat is smaak.
Die "rand om het oor" heeft niks te maken met het open of gesloten zijn. Verreweg de meeste hoofdtelefoons met zo'n rand zijn toch gewoon open types.

Een gesloten hoofdtelefoon isoleert beter zodat je minder omgevingsgeluid hoort en je omgeving minder last van je muziek heeft. Maar de meeste mensen vinden ze iets minder goed klinken dan open types. Zelf kan ik daar niet over oordelen aangezien mijn hoofdtelefoons allemaal van het open type zijn, ook mijn Sennheiser 580, die toch heel duidelijk een "rand om het oor" heeft :)

[ Voor 30% gewijzigd door downtime op 23-09-2006 00:37 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09

Exirion

Gadgetfetisjist

BiG-GuY schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 22:57:
Sennheiser is IMHO een overrated merk. Commercieel zijn ze erg goed, maar er zijn veel betere. En om nou een merk te kiezen alleen omdat je 2 jaar garantie krijgt.....

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

/downtime/ schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:34:
[...]

Die "rand om het oor" heeft niks te maken met het open of gesloten zijn. Verreweg de meeste hoofdtelefoons met zo'n rand zijn toch gewoon open types.

Een gesloten hoofdtelefoon isoleert beter zodat je minder omgevingsgeluid hoort en je omgeving minder last van je muziek heeft. Maar de meeste mensen vinden ze iets minder goed klinken dan open types. Zelf kan ik daar niet over oordelen aangezien mijn hoofdtelefoons allemaal van het open type zijn, ook mijn Sennheiser 580, die toch heel duidelijk een "rand om het oor" heeft :)
Het voordeel van gesloten systemen is daardoor ook dat je het geluid zachter kunt zetten. Scheelt weer een extra versterker later ;) .

• lightstyle
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09-2021
Exirion schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:38:
[...]

Sennheiser is IMHO een overrated merk. Commercieel zijn ze erg goed, maar er zijn veel betere. En om nou een merk te kiezen alleen omdat je 2 jaar garantie krijgt.....
leuk dat je die mening neerzet, maar vind je het dan ook niet handig om gelijk aan tegeven wat dan de betere merken zijn. ben er zelf namenlijk ook wel benieuwd naar.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

lightstyle schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:45:
leuk dat je die mening neerzet, maar vind je het dan ook niet handig om gelijk aan tegeven wat dan de betere merken zijn. ben er zelf namenlijk ook wel benieuwd naar.
Een paar voorbeelden zijn AKG, Beyer Dynamic, Grado, Koss, en je komt er nog wel meer tegen als je daar eenmaal info over gaat zoeken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:53:
[...]

Een paar voorbeelden zijn AKG, Beyer Dynamic, Grado, Koss, en je komt er nog wel meer tegen als je daar eenmaal info over gaat zoeken.
Trek maar de buidel open dan maar ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Da's onzin. Net als Sennheiser hebben ook deze merken goedkopere modellen die voor iedereen betaalbaar zijn. Dat iets minder bekend en minder mainstream is wil niet zeggen dat het meteen duur moet zijn :)

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

als je echt geisoleerd wil luisteren zijn er ook van die koptelefoons die met een antigeluid werken.

nieuws: Antigeluid vindt toepassing in Creative-koptelefoon

leek me wel grappig, maar ik had al een sennheiser aangeschaft toen ik hiervan hoorde.

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

Verwijderd

Exirion schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:57:
[...]

Da's onzin. Net als Sennheiser hebben ook deze merken goedkopere modellen die voor iedereen betaalbaar zijn. Dat iets minder bekend en minder mainstream is wil niet zeggen dat het meteen duur moet zijn :)
Die merken donderen mij erg bekend in de oren en zijn gewoon wat duurder en lastiger te verkrijgen.

Maar goed, zoals altijd: Luisteren! is de belangrijkste test, samen met draafcomfort.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34
Grado, AKG, Koss en Beyer beginnen anders allemaal al onder de 100 euro :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Wormaap schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 02:02:
Grado, AKG, Koss en Beyer beginnen anders allemaal al onder de 100 euro :P
Vast niet beneden de 50.. behalve Koss..?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tuurlijk wel. Alleen moet je dan wel met wat minder genoegen nemen.

Maar goed, TS: wat is je budget? Want je kunt dit soort spul krijgen van 20 cent op de rommelmarkt tot 15000 euro voor een Sennheiser Orpheus systeem.

Als ik zomaar een schot in het donker mag doen zeg ik Beyerdynamic DT770. Superfijne headphone.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Het is voor gebruik met mijn draagbare MD speler en MP3 speler (zelfbouw, kan wel redelijk wat)

Budget is 50 euro. Is inderdaad ook voor in het verkeer maar het meeste zal in de trein en thuis zijn...

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41

Nebula M31

prutser op microschaal

Ik kan je dan echt de Sennheiser HD 201 aanraden voor thuis en in de trein omdat hij gesloten is. Deze kost ongeveer 30 euro en geeft echt een subliem geluid (er loopt ook een topic over). Voor op straat is de Sennheiser px-100 dan een aanrader omdat deze je oren niet afsluit van het verkeer maar er komt wel een heel goed geluid uit. Deze kost mij een aantal maanden terug 50 euro.

Evolutionair Geneticus

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
MUSTIS schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 01:30:
als je echt geisoleerd wil luisteren zijn er ook van die koptelefoons die met een antigeluid werken.

nieuws: Antigeluid vindt toepassing in Creative-koptelefoon

leek me wel grappig, maar ik had al een sennheiser aangeschaft toen ik hiervan hoorde.
Er zijn meer merken die dit bieden (oa Sennheiser px-250), maar het blijkt maar matig te werken.
Pagina: 1