Linux mailserver mapi client + mailcollector voor mailboxen

Pagina: 1
Acties:
  • 745 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peteralm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-11-2020
Ik zoek naar de oplossing voor 2 applicaties/functionaliteiten voor mijn Linux (Debian) mailserver:

1. een applicatie (bijvoorkeur in combinatie met postfix mailserver) welke in staat is om mail te collecteren bij providers (dus in te loggen als user daar) en de opgehaalde mail vervolgens weer af te leveren in de mailbox van een user op mijn postfix mail server. Gebruikers halen hun mail dus over door alleen verbinding te maken met interne server mailbox.

2. Ik wil eigenlijk net als bij outlook/exchange server, dat mijn mail op de server blijft staan en de client alleen de interface bevat (mapi achtige client). Moet ik hiervoor een imap4 client gebruiken of is er nog een outlook achtige (mapi) client/server oplossing onder Linux (Debian). Ik ben dus niet op zoek naar pop3 (outook) met als optie het vinkje om mail op server te laten staan oplossing.

Mocht dit met mijn huidige producten niet willen, maar wel met andere Linux applicaties, dan hoor ik dat graag.

Bijvoorbaat dank voor de hulp.

Peter K

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:52
vraag 1: fetchmail, werkt goed kan allerlij mail olphalen.
vraag 2: Geen idee ;)

(is het antwoord (bv op vraag 2) overigens niet goed met searche/google te vinden?)

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
1) fetchmail
2) imap server met outlook of webmail client (squirrelmail/horde)

• peteralm
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga er mee aan de slag om te zien of ik e.e.a. aan de praat krijg.

Peter K

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op HowtoForge vind je zelfs stap-voor-stap handleidingen om zo'n server op te zetten.

• peteralm
Bedankt voor de hulp. Ik heb inmiddels al zoekende op internet en al struikelend testende ontdekt hoe e.e.a. in elkaar steekt. Ik gebruik daarbij ook virtual_domains en aliasses/addresses in postfix.
Ik begin alle software die ik gebruik steeds beter te beheersen en dat geeft wel wat voldoening moet ik zeggen (of eigenlijk schrijven).

Resultaat totnutoe is dat Fetchmail nu gebruikt wordt om de mail bij mijn verschillende providers te collecteren, waarbij ik het inmiddels voor elkaar heb om daarin 3 varianten aan de praat te krijgen:
1. mail ophalen en naar een specifieke user redirecten
2. @domain mail ophalen, waarbij afhankelijk van alias mail wordt geplaats in mailbox van een bijbehorende gebruiker
3. catch-all voor alle niet arriverende mail aliassen (spamassasin wordt ook één van mijn komende acties)

Het geheel lijkt goed te functioneren.

Ik ben nog wat aan het poekelen met squirrelmail om mijn mail ook via webbrowser toegankelijk te maken.

Peter K

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
peteralm schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 15:15:
Bedankt voor de hulp. Ik heb inmiddels al zoekende op internet en al struikelend testende ontdekt hoe e.e.a. in elkaar steekt. Ik gebruik daarbij ook virtual_domains en aliasses/addresses in postfix.
Ik begin alle software die ik gebruik steeds beter te beheersen en dat geeft wel wat voldoening moet ik zeggen (of eigenlijk schrijven).

Resultaat totnutoe is dat Fetchmail nu gebruikt wordt om de mail bij mijn verschillende providers te collecteren, waarbij ik het inmiddels voor elkaar heb om daarin 3 varianten aan de praat te krijgen:
1. mail ophalen en naar een specifieke user redirecten
2. @domain mail ophalen, waarbij afhankelijk van alias mail wordt geplaats in mailbox van een bijbehorende gebruiker
3. catch-all voor alle niet arriverende mail aliassen (spamassasin wordt ook één van mijn komende acties)

Het geheel lijkt goed te functioneren.

Ik ben nog wat aan het poekelen met squirrelmail om mijn mail ook via webbrowser toegankelijk te maken.
Ik had in het begin ook problemen met Squirrelmail, maar dat kwam omdat ik imap over ssl gebruikte, en Squirrelmail geen ssl doet (of toen iig deed). Oplossing was imap zonder ssl alleen toe te staan vanaf de localhost (waar ook de webserver met squirrelmail stond), en voor buitenaf alleen imap over ssl aan te bieden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

peteralm schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 18:20:
2. Ik wil eigenlijk net als bij outlook/exchange server, dat mijn mail op de server blijft staan en de client alleen de interface bevat (mapi achtige client). Moet ik hiervoor een imap4 client gebruiken of is er nog een outlook achtige (mapi) client/server oplossing onder Linux (Debian). Ik ben dus niet op zoek naar pop3 (outook) met als optie het vinkje om mail op server te laten staan oplossing.

Mocht dit met mijn huidige producten niet willen, maar wel met andere Linux applicaties, dan hoor ik dat graag.
Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld Zarafa dit is een groupware server voor linux welke je eenvoudig kan intergreren met je bestaande MTA (postfix) en je er via MAPI mee kan connecten vanaf Outlook :)

• peteralm
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 08:22:
[...]

Ik had in het begin ook problemen met Squirrelmail, maar dat kwam omdat ik imap over ssl gebruikte, en Squirrelmail geen ssl doet (of toen iig deed). Oplossing was imap zonder ssl alleen toe te staan vanaf de localhost (waar ook de webserver met squirrelmail stond), en voor buitenaf alleen imap over ssl aan te bieden.
Heb via SSL ook voor elkaar met squirrelmail. Hierbij eigen server CA server gemaakt en in squirrelmail.conf de redirect naar https ingeschakeld (# verwijderd). Het werkt voorzover ik nu zie goed. Met Apache 2.054 als web frontend.

Peter K

• peteralm
Erkens schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 08:24:
[...]

Je zou kunnen kijken naar bijvoorbeeld Zarafa dit is een groupware server voor linux welke je eenvoudig kan intergreren met je bestaande MTA (postfix) en je er via MAPI mee kan connecten vanaf Outlook :)
Bedankt voor je reactie, Mijn thuisserver is vooral hobby/interesse/experimenteer. Het doel voor mij is Linux en wat verder nog kan te leren door zelf te poekelen met een server. Ik richt mij daarom vooralsnog op dit moment alleen op "gratis" oplossingen.

Peter K

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:09
Probeer dit i.c.m. egroupware (mogelijkheid om te connecten met outlook inc. Agenda etc.)

_/-\o_

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:46

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Er zijn ook complete distro's beschikbaar waar dit allemaal standaard inzit. Misschien ook een idee.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:28

krietjur

Where am I?

Voor het mapi verhaal kan je ook eens kijken naar Scalix (www.scalix.com). De raw community edition draait ook onder Debian en is gratis. Er zijn ook wel howto's te vinden om het te combineren met Postfix (standaard gebruikt Scalix sendmail)

• peteralm
Ik wil iedereen bedanken voor de inbreng. Voorzover het mij betreft is deze topic afgerond.

Inmiddels draait mijn server voor 90% en voldoet de meeste functionaliteit. Ik maak voor mail gebruik van imap client en pop3 client en voor webmail van squirrelmail met https. Op zich voldoet het geheel nu en moet ik alleen her en der nog wat optimaliseren (security, applicatietuning). Hierbij maak ik deels ook gebruik van Webmin als gui interface.

Ik heb wel nog wat problemen met Postfix met aliassen en virtual domains die niet naar de juiste user gemapped worden, ondanks dat de configuratie hiertoe goed lijkt te zijn ingesteld.

Als ik uit nog openstaande problemen er zelf met uitzoeken en experimenteren niet uitkom, dan maak ik daarvoor een nieuwe topic.

Peter K

Pagina: 1