[SBS2003]Volledige backup: ntbackup of Veritas SBS

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
In het kort de situatie:
2 servers 1x 2003 SBS en 1x normale 2003 server 80GB data capaciteit per server
2 USB2 harddisks van 250 GB

Ik ben bezig om een compleet backupplan te maken. De keuze voor harddisks staat vast. Het idee is dat er altijd 1 disk aangesloten is en dat er 1 mee naar huis genomen wordt.

Ik ben nu aan het kijken wat een handige manier is om de servers te backuppen. Ik heb het pakket Veritas Backup Exec for Windows SBS gevonden (+/- 200 euro) http://www.symantec.com/P...rise?c=prodinfo&refId=296 maar daarnaast heeft Windows 2003 SBS natuurlijk ook ntbackup en een speciale wizzard (http://www.microsoft.com/...ckup_restore_sbs2003.mspx).

Waarom zou ik nog een apart stukje software kopen als Veritas? Ik heb niet veel met zeer uitgebreide logboeken e.d. Het moet gewoon een oplossing zijn waar ik naast het controleren niet veel aan hoef te doen.

Is ntbackup in dit geval voldoende of heb ik dan bijvoorbeeld beperkingen op het gebied van Exchange backups en bestanden die in gebruik zijn?

Verwijderd

Backup exec kan inderdaad meer. Maar met ntbackup kan je prima een backup maken van je server. Exchange kan ook prima door ntbackup gedaan worden. Maar gebruik je bijv. ook nog sql, dan zou ik zeker voor backup exec gaan.

voordelen backup exec:

- open file optie.
- sql/lotus notes backups beter geregeld.

dit zijn overigens extra licenties. Open file optie is vaak niet nodig, aangezien backups 's nachts draaien en geen data meer open staan. Dat je hier en daar een log mist is niet zo boeiend :)

verder zie ik geen probleem (nah jah, alleen op schijf backuppen zonder tapes, maar daar zal ik niet verder op ingaan :))

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2006 18:22 ]

• djluc
Doe maar niet inderdaad ;)

Het geval sql: We hebben SBS standard, dus in die zin hebben we sowieso geen SQL server. Wel gaan we o.a. Unit4 installeren. Die leveren ook een soort SQL server mee: SQLbase. Ik denk echter niet dat daar zo'n SQL plugin uberhaupt voor gaat werken.

Wat betreft de open bestanden: De backups gaan inderdaad 's nachts werken en dan zal er vrijwel niemand aan het werk zijn.

Verwijderd

De meeste programma's met sql base hebben een script die iedere nacht een backup kunnen maken dus dat "backupbestand" kan je gewoon meenemen in je volledige backup.

Dus geen gezeur met sql services of open files.

• djluc
Is dat standaard bij SQL base of is dat programma-specifiek? Ik heb wel een data directory gevonden maar nergens een aparte backup o.i.d. Ik heb wel een MMC snap-in gevonden waarmee de server beheerd kan worden. Die ga ik nu even testen.

[ Voor 59% gewijzigd door djluc op 23-09-2006 13:05 ]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
toevallig ben ik dit weekend bezig met een aantal unit 4 pakketen voor een klant (server re install)
Jullie gaan multivers / accountancy gebruiken neem ik aan, aangezien je het over SQL base hebt?
volgens de unit 4 support moet je het volgende doen:

Geachte heer P Mage,

Naar aanleiding van uw vraag ingediend via onze Selfservicesite kan ik u het volgende mededelen:
Om voor Unit4Accounting een goede back-up te hebben is het van belang dat de directory's data en log gekopieerd worden. Tevens moet het bestand sql.ini (staat in de bin-directory) gekopieerd worden. Bovenstaande mappen en bestanden mogen alleen gekopieerd worden als de sql-base server gestopt is.
Wordt er gewerkt met aangepaste formulieren (bijvoorbeeld factuur-layout) dan kan ook de ETC-directory gekopieerd worden.

Voor het back-uppen van de overige Unit4 pakketten kunt u contact opnemen met de betreffende Support afdeling.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u desondanks nog vragen hebben aangaande dit probleem, dan kunt u ten alle tijden contact met ons opnemen o.v.v. bovenstaand callnummer.

Met vriendelijke groet,

medewerker naam
Multivers Support

Dit kan prima met NT backup, ook zou ik dit echt zo doen, dit is ook de manier hoe hun helpdesk het snapt wanneer je problemen hebt. (logfiles die niet correct zijn afgesloten ed)

[ Voor 7% gewijzigd door Powermage op 23-09-2006 19:44 ]

Join the club

• djluc
Mm, dan moet ik dus even een scriptje maken waarmee de database gestopt wordt voor de backup gemaakt wordt.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
djluc schreef op zondag 24 september 2006 @ 03:56:
Mm, dan moet ik dus even een scriptje maken waarmee de database gestopt wordt voor de backup gemaakt wordt.
Als het backupwindow dit toelaat, is het stoppen van de database een goede optie. Ik neem aan dat het een gestarte service is, dus even stoppen en starten via het backupscript is geen probleem.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Je kan ook SQL Server een backup van de database laten maken, en die backup vervolgens meenemen in je disk-backup. Dan hoef je niets te stoppen.

Hoe ga je trouwens een bestand (of een map vol belangrijke bestanden) terughalen wat iemand 3 dagen geleden per ongeluk gewist heeft? Of een week geleden? Of een maand? :)

Groetjes, FaceDown.

• djluc
In Windows 2003 server zit daarvoor een speciale service welke diverse versies bewaard. Sowieso heb ik ruimte genoeg om bijvoorbeeld 2 backups te bewaren. Ik ben op dit moment aan het kijken wat het meest optimale backupschema is.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FaceDown schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:59:
Je kan ook SQL Server een backup van de database laten maken, en die backup vervolgens meenemen in je disk-backup. Dan hoef je niets te stoppen.
Unit4 Accounting of Multivers (SQLbase kennende) is geen MSSQL ding.
Unit4 Salaris wel :)

Maar inderdaad, gewoon vóór de backup start eventjes met schtasks een net stop <SQLbase_service> doen, eventueel bouw je in je backup task een extra /start wait in waarbij je wacht tot de backup job klaar is om dan de SQLbase engine weer te starten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1