[XP] Installeren op SATA drive -- zonder floppy

Pagina: 1
Acties:
  • 3.651 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025
Ik probeer een geslipstreamde versie van Windows XP (die ik in februari gemaakt heb, ik denk dat het dus inclusief SP 2 is) te installeren op een van mijn SATA harde schijven... Maar hoewel Windows Setup mijn harde schijven wel herkent, geeft hij een fout als ik probeer te installeren op een partitie op een van mijn SATA schijven, terwijl het wel werkt als ik aangeef op de IDE-schijf te willen installeren.

Fout: "To install Windows XP on the partition you selected, Setup must write some startup files to the following disk: (...) However, this disk does not contain a Windows XP-compatible partition."

Op internet is te vinden dat je met een floppy met SATA-drivers moet werken, maar in deze bak zit geen floppy-drive. Is er echt geen manier om dit zonder floppies op te lossen??

Rustacean

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

wat dacht je van een usb stick? Of de drivers los op de cd erbij zetten?

We have just one world, but we live in different ones...

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde gehad met als resultaat dat ik de IDE schijf eruit heb gehaald en er een 2e SATA schijf voor heb terug gezet. Probleem gefixt, al zou ik ook erg graag willen weten hoe dit op te lossen valt.

Edit: Die drivers hebben met het installeren op raid te maken - niet op SATA.

[ Voor 15% gewijzigd door rodie83 op 22-09-2006 17:13 ]

• djc
rodie83 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:12:
Ik heb precies hetzelfde gehad met als resultaat dat ik de IDE schijf eruit heb gehaald en er een 2e SATA schijf voor heb terug gezet. Probleem gefixt, al zou ik ook erg graag willen weten hoe dit op te lossen valt.

Ik heb nu 1 IDE schijf en twee SATA schijven erin. Wat maakt het uit als er geen IDE meer in hangt?

Dat het alleen een RAID-probleem is wordt tegengesproken door alle berichten over SATA op internet. Volgens mij gaat het over drivers voor vrijwel alles dat geen simpele IDE is...

Rustacean

• djc
Nulnulnix schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:12:
Denk je dat Windows Setup van USB-sticks kan lezen? Ik vermoed zo van niet...

Bovendien heb ik geen USB-stick. Ik zou de drivers op een CDtje kunnen zetten, maar ik vraag me af of Setup het trekt als ik de Setup-CD er uit haal.

Rustacean

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Manuzhai schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:17:
[...]
Ik heb nu 1 IDE schijf en twee SATA schijven erin. Wat maakt het uit als er geen IDE meer in hangt?

Dat het alleen een RAID-probleem is wordt tegengesproken door alle berichten over SATA op internet. Volgens mij gaat het over drivers voor vrijwel alles dat geen simpele IDE is...
Sja ik heb nog nooit drivers nodig gehad om XP SP2 te installeren op een SATA schijf. Misschien dat XP SP1 of XP zonder servicepacks daar lastiger mee is.

Wat vooral mijn probleem was dat zodra ik de IDE schijf erin had zitten dat deze schijf altijd als C: werd herkend. Om gek van te worden, en ik kreeg het niet gefixt. En als ik dan al wou installeren op mijn SATA schijf kreeg ik die melding die jij beschrijft. Na het verwisselen van die ide schijf voor een SATA schijf was het hele probleem voorbij en werd alles wél netjes herkend zoals het moest.

Wat je eventueel kan doen is de IDE schijf loskoppelen voordat je gaat installeren, en weer terugprikken als de installatie klaar is :)

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 22-09-2006 17:23 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rodie83 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:12:
Die drivers heb je zeker ook nodig als je geen RAID draait.
Je hoort altijd dat je de 'RAID drivers' nodig hebt. Maar dat zijn dus de drivers voor je S-ATA controller. Maar omdat dat ding ook RAID aankan heet het een RAID controller en heb je dus de drivers nodig van de RAID controller.
Sommige controllers hebben btw geen extra drivers nodig als je ze als standaard IDE gebruikt.
Nulnulnix schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:12:
USB sticks zou mooi zijn als dat werkte en los op die CD drivers neer gaan zetten is ook nutteloos.

Maar het probleem is denk ik niet die driver. Heb je geprobeerd om de disk te formatteren met NTFS en er een chkdsk op los te laten?

Het is zowiezo aan te raden om zo min mogelijk schijven/cardreaders aan te sluiten tijdens de XP setup om gekloot met driveletters en bootproblemen te verhelpen.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 22-09-2006 17:27 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• djc
rodie83 schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:22:
Wat vooral mijn probleem was dat zodra ik de IDE schijf erin had zitten dat deze schijf altijd als C: werd herkend. Om gek van te worden, en ik kreeg het niet gefixt. En als ik dan al wou installeren op mijn SATA schijf kreeg ik die melding die jij beschrijft. Na het verwisselen van die ide schijf voor een SATA schijf was het hele probleem voorbij en werd alles wél netjes herkend zoals het moest.
Ha, dat probleem had ik eerst ook, maar dat heb ik op een andere manier opgelost. Komt volgens mij omdat Windows bij het toewijzen van de letters eerst naar de IDE schijven en dan naar de SATA schijven kijkt. Ik had echter gewoon geen primaire partitie meer op mijn IDE-schijf, dus toen moest ie C wel aan een partitie op een SATA-schijf geven (pakte ie eerst nog de verkeerde, maar dat heb ik ook weten te fixen).

Maar goed, dan ga ik het denk ik maar even proberen met een verse SP 2-slipstream.

Rustacean

• djc
fsfikke schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:25:
Maar het probleem is denk ik niet die driver. Heb je geprobeerd om de disk te formatteren met NTFS en er een chkdsk op los te laten?
Ja, ik heb die partitie net vers gecreeerd met Acronis Disk Director. Vreemd is wel dat als ik de partitie verwijder in Windows Setup, en ik probeer hem opnieuw aan te maken, dan herkent ie hem ook niet goed, zodat ik hem niet kan formatteren.

Zou het ermee te maken hebben dat Windows Setup SATA 2 nog niet goed aan kan?

Rustacean

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat is het niet denk ik. (vaak zit er op S-ATA2 disken een jumper om het te limiteren op S-ATA1, dat kan je proberen)

Om antwoord te geven op je laatste vraag uit de TS:
Als je toch aant slipstreamen bent, gooi deze erbij, nooit meer gekut met het installeren van drivers :)

• djc
fsfikke schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:32:
Om antwoord te geven op je laatste vraag uit de TS:
Als je toch aant slipstreamen bent, gooi deze erbij, nooit meer gekut met het installeren van drivers :)
Hmm: "installing onto an nForce 3/4/5 mass storage controller results in a BSOD". Misschien niet?

Rustacean

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waar lees je dat?
Bij die massstorage drivers staat iig
Known issues

-none

• djc
fsfikke schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 18:16:
Waar lees je dat?
Bij die massstorage drivers staat iig
Staat bij DriverPack BASE, dat je sowieso moet installeren.

Ik heb nu op een andere manier (met nLite) de nVidia-drivers geintegreerd in mijn CD, maar ik krijg nog steeds dezelfde fout. |:( Iemand nog ideeen?

Rustacean

Verwijderd

download het programma n-lite
download alle service packs en alle drivers die je nodig hebt
start n-lite laat hem je xp cd rippen voeg nu de service packs en drivers toe en brand de nieuwe cd

daarna zou hij moeten werken ;)

• djc
Ja, dat heb ik dus geprobeerd, maar dat werkte niet.

Rustacean

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Manuzhai schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 12:31:
[...]
Staat bij DriverPack BASE, dat je sowieso moet installeren.

Ik heb nu op een andere manier (met nLite) de nVidia-drivers geintegreerd in mijn CD, maar ik krijg nog steeds dezelfde fout. |:( Iemand nog ideeen?
Hmm naja. Niet geschoten is altijd mis. Voor hetzelfde geld is dat alleen bij bepaalde hardware combinaties dus ik zou het wel even proberen.

• djc
Ik heb het opgelost! Het probleem: de eerste harde schijf, de IDE-schijf, had geen partitie aan het begin van zijn schijf. Dat trok setup niet, omdat ie blijkbaar een paar bestanden op de schijf moet hebben die als boot staat aangemerkt. In het BIOS kan je de volgorde van de harde schijven aanmerken.

De fout die ik zag was dus stiekem helemaal niet bedoeld voor de schijf waarop ik probeerde te installeren, dat nam ik alleen maar min of meer automatisch aan.

Rustacean

Verwijderd

Beste tweakers,

Ik heb bij het installeren van windows XP op mijn laptop 'SATA mode' uitgeschakeld, en dus ook zonder sata drivers XP geinstalleerd. Nu wil ik achteraf toch SATA mode inschakelen.

mijn vraag is nu:
Is het mogelijk om de SATA drivers te installeren op een systeem waarop XP reeds geinstalleerd is?
Ik wil namelijk liever niet alles opnieuw installeren om SATA geactiveerd te krijgen.

alvast bedank voor de reacties

groetjes

N.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:16
Volgens mij wel. Je moet de nieuwste driver hebben van de fabrikant van je moederbord voor de SATA controller die daarop zit. Na installatie ga je na rebooten in je BIOS en zet je - in iets als Advanced > IDE settings - de schijfmode van IDE naar SATA.

Maar welk voordeel verwacht je hiervan te krijgen?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Verwijderd

ja welk voordeel....goeie vraag. Ik had ergens gelezen dat SATA sneller is dan IDE. klopt dat?
Mijn laptop is van HP, ik kan op de support site van HP wel een utility downloaden die de drivers op een floppy zet. is het een idee om die te proberen?

Maar om terug te komen op het voordeel: is die er in mijn geval, zo niet dan laat ik het natuurlijk gewoon hierbij.

alvast bedankt

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ehh? Heb je er enig idee van wat S-ATA eigenlijk is? Daar lijkt het namelijk niet op.
Ik zou voordat je hiermee aan de gang gaat jezelf maar eens verdiepen in de materie.

Maar om antwoord te geven op je vraag, S-ATA is totaal verschillende manier voor harde schijven om met je moederbord te communiceren. Een hardwarematig verschil. Dus door een instelling in je BIOS te veranderen wordt jouw disk geen S-ATA disk.

Verwijderd

Dank voor je input. Ik heb wel een S-ATA harde schijf, dus standaard stond gewoon de S-ATA mode geactiveerd. ik begrijp wel dat het een hardwarematig verschil is.

maar om even terug te komen op mijn vraag: is het mogelijk om achter S-ATA support aan XP toe te voegen? Als ik nu in de BIOS S-ATA mode activeer, dan start Windows XP dus niet meer op.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dus er zit nu een S-ATA disk in waarop je XP install staat?
Dan staat het mobo al in 'S-ATA mode', ookal noemen ze het in de BIOS waarschijnlijk 'IDE mode' oid.
Door die instelling in de BIOS te veranderen zal de schijf iig niet sneller gaan.

Waarschijnlijk is de enige mogelijkheid om in de BIOS 'S-ATA mode'aan te hebben staan zonder een reinstall, terwijl je in Windows bent de driver van je IDE controller hardnekkig te vervangen door andere drivers (welke drivers hangt van de controller af op je mobo)
Maar of het al die moeite waar is? Plus dat als je de verkeerde driver kiest, je daarmee mogelijk je XP install kan vernaggen.

Verwijderd

Je hebt gelijk er staat: Native S-ATA support. maar die heb ik momenteel dus uit staan. en alsik het goed begrepen heb is er weinig tot geen echte snelheidswinst met daarentegen redelijk veel risico's. Ik denk dat het daarom maar beter is om er niet aan te gaan sleutelen.
In elk geval vriendelijk bedankt voor het meedenken!

• djc
*kick*

Ik moet dit topic helaas weer even uppen. Heb nu namelijk weer hetzelfde probleem. Ik moest Windows opnieuw installeren omdat op mysterieuze wijze "hal.dll" was kwijtgeraakt. Inmiddels ben ik zover dat ik een vers geslipstreamde CD heb gemaakt (de vorige wilde niet meer), maar als ik nu probeer Windows te installeren op de eerste partitie van de eerste schijf (dat is een 320 GB SATA-schijf), zegt-ie:

"However, this disk does not contain a Windows XP-compatible partition."

Eerst stond daar de oude Windows-installatie nog, daar gaf ie ook deze fout bij, dus ik die partitie verwijderen, nieuwe partitie maken, geeft ie weer dezelfde fout!! Ik snap er de ballen van, dus hoop dat iemand me hier wat tips over kan geven.

Rustacean

Pagina: 1