Xen 3 guest OS boot niet

Pagina: 1
Acties:

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik heb een Mandriva 2007 x86_64 doos met Xen3.0. Het systeem draait een vmlinuz-2.6.17-5mdvxen0 kernel zonder problemen.

Vervolgens heb ik op een Raid1 (mdadm) diskset een LVM2 logical volume gemaakt (/dev/vg/default). Deze lv heb ik weer gebuikt op een GuestOS op te zetten (Gentoo), wat uiteraard gelukt is. Vervolgens heb ik in /etx/xen een config gemaakt op dit domain te booten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
kernel = "/boot/vmlinuz-xenU"
ramdisk = "/boot/initrd-xenU.img"
memory = 256
name = "default"
vcpus = 1
vif = [ '' ]
disk = [ 'phy:vg/default,hda1,w' ]
dhcp="dhcp"
hostname= "default"
root = "/dev/hda1 rw"
extra = "3"

Nu alles klaar is om te starten vertel ik Xen om het Domain te booten:

code:
1
2
3
# xm create -c xm-default
Using config file "xm-default".
Started domain default

En dat is het laatste dat gebeurt. Als ik met xm list kijk, is het Domain niet geboot. Ook zie ik geen nieuwe meldingen in xm dmesg. Hij lijkt dus niets te doen.

Als ik in het syslog kijk zie ik echter wel dat de network interfaces worden gestart.. en vervolgens weer worden opgeruimt. Maar helaas zie ik nergens een foutmeling. Ook xend.log zegt alleen dat het domein gecrashed is, maar geeft geen reden.

What's wrong?

En dan nog iets, wat hiermee te maken kan hebben. Tijdens het installen van Gentoo heb ik uiteraard een kernel gecompileerd en gecopieerd naar /boot. Alleen hoe weet Xen (of Gentoo) hoe deze kernel heet.. en dus hoe kan ie deze in gebruik nemen? Moet deze een standaart naam hebben ()vmlinuz bijv?)

iRacing Profiel

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

die xen config die je gemaakt hebt moet als kernel entry je GENTOO kernel hebben, en die kernel MOET xen patches hebben om xen-aware te zijn.

Verder lijkt er idd niet iets fout te gaan ofzo... :?

| Hardcore - Terror |

• MrBarBarian
Thanks man!

Dat was dus het stukje dat ik niet mee had gekregen. Nu snap ik dus ook hoe die kernel een schop krijgt...

Hij draait..e.a werkt nog niet, maar daar gaan we wat tijd in steken!

iRacing Profiel

• nzyme

nzyme

terror

dus je DomU werkt nu ? :) alsin, hij boot en geeft je een fijne console ? of krijg je nog device not found meldingen :p

| Hardcore - Terror |

• MrBarBarian
nzyme schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 17:49:
dus je DomU werkt nu ? :) alsin, hij boot en geeft je een fijne console ? of krijg je nog device not found meldingen :p
Als in hij werkt verassend goed.. hij boot en blijft draaien..

Alleen networking werkt niet... er is een eth0 in domainU en er zijn vif's in domain0.. ook de bridge is er:
code:
1
2
3
# brctl show br0
bridge name     bridge id               STP enabled     interfaces
br0             8000.feffffffffff       no              vif40.0

Nu las ik hier (onderaan) dat de loop en tun moet autoloaden voor een amd64 (heb ik, sempron64).. Alleen bij een modprobe krijg ik:
code:
1
-bash: cd: /lib/modules/2.6.16.28: No such file or directory
....

Die melding zie ik ook tijdens de boot, maar mag ik negeren heb ik begrepen...

Oh, en ik bedenk nu dat ik helemaal geen make modules_install heb gedaan bij het maken van de kernel..

iRacing Profiel

• nzyme

nzyme

terror

die modules moet je dus even overbeuken naar je DomU :)

dus je mount de lvm van gentoo, en je zet daar je modules heen:

mv /usr/src/gentoo_source/modules/<modules_naam> /mnt/lib/modules/

:)

| Hardcore - Terror |

• MrBarBarian
Modules waren het probleem niet.. netwerk is wel het probleem; Het werkt nog niet..

Config is niet verandert; domainU zou een dhcp-ip moeten krijgen, maar dat krijgt ie dus niet. Op eth0 van domainU zie ik wel dat er data verstuurt is (tx is niet 0), mar niets ontvangen. Dus de interface werkt wel

Op domain0 is vervolgens niets ontvangen. Ook als ik domainU zelf een ip geeft krijg ik geen communication; ping geeft destination host unreachable. Ik heb het met ip's geprobeerd ui de rang waat eth0 van domain0 op zit en met een ander subnet.. no luck...

Duidelijk is in ieder geval dat er iets fout is met de bridge. Zoals eerder aangegeven is deze wel aanwezig, maar klopt ie niet..

Op domain0 heb ik de nodige vif interfaces, samen met veth, etho (uiteraard) en een br (de bridge). Op domainU heb ik eth0, dummy0 interfaces..

Any ideas??

Edit...

Hmm, ik snap het niet.. Als ik in /etc/xen/xend-config.sxp kijk, dan kom ik het volgende plaatje tegen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
##
# To bridge network traffic, like this:
#
# dom0: fake eth0 -> vif0.0 -+
#                            |
#                          bridge -> real eth0 -> the network
#                            |
# domU: fake eth0 -> vifN.0 -+
#
# use
#

Dat is dus de setup die ik zou moeten gebruiken. Als ik echter naar iconfig vif0.0 kijk, dan die ik dat daar geen verkeer doorheen gegaan is... Dus dan zou die gehele bridge worden overgeslagen..

[ Voor 25% gewijzigd door MrBarBarian op 22-09-2006 22:25 ]

iRacing Profiel

• nzyme

nzyme

terror

je moet wel je bridge scripts laden natuurlijk he:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
(logfile /var/log/xend.log)
(loglevel DEBUG)
(xend-relocation-server no)
#(xend-unix-path /var/lib/xend/xend-socket)
#(xend-relocation-port 8002)
#(xend-relocation-address '')
#(xend-relocation-hosts-allow '^localhost$ ^.*\.example\.org$')
(console-limit 2048)
#(network-script network-dummy)
[b](network-script 'network-bridge netdev=eth0 bridge=xenbr0')
(vif-script 'vif-bridge bridge=xenbr0')[/b]
#(network-script network-route)
#(vif-script     vif-route)
#(network-script network-nat)
#(vif-script     vif-nat)
(dom0-min-mem 64)
(dom0-cpus 0)
#(enable-dump no)

| Hardcore - Terror |

• MrBarBarian
Ik snap hem ondertussen! Na flink denken en dat plaatje bepeinzen kreeg ik het door.

De denkfout die ik maakte (wederom :P) was dat ik dacht dat domain0 rechstreeks met eth0 moest praten. Dat is dus niet zo. Ook domain0 moet via een virtuele interface praten. De bridge zorgt er vervolgens voor dat het netwerkverkeer naar buiten mag en/of naar domainU. En daarvoor moet je even knutselen met je netwerk setup..

Maar het werkt nu dus. Ik ben de rest van het weekend zoet met virtualizen :P

iRacing Profiel

• MrBarBarian
Goed... dat is alweer lang geleden.. Alles werkt ondertussen. Mandriva op domain0 en 12x (:P) Gentoo op een domainU.

Echter wil ik nu een centOS domainU gaan maken (ik wil een beetje knutselen met trixbox). Ik heb dus geen base-install oid die ik kan gebruiken voor een nieuw domainU. Ook kan ik niet installeren zoals dat met Gentoo zo gemakkelijk gaat (chroot enzo). Ik heb alleen een iso-file van centOS. Hoe kan ik deze gebruiken om een install te doen?

Een HVM-domain zou een mogelijkheid zijn (kan booten van cd-rom geloof ik).. Alleen hiervoor zou je CPU virtualisatie-support nodig moeten hebben, heb ik begrepen. En een Sempron heeft die support dus niet.

Verder heb ik rmpstrap gevonden (vergelijkbaar met debootstrap van debian), maar dat blijkt slechts half te werken.

Any idea's??

iRacing Profiel

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gebruik xen-tools?

• MrBarBarian
Hmm, thanks.. rpmstrap heb je evengoed nodig... Beetje een butt-tool, but it works!

iRacing Profiel

Pagina: 1