Toon posts:

Dell Optiplex Gx270 (standaard cpu koeling)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd ondervind ik het probleem, dat mijn Dell Optiplex Gx270 rumoeriger aan het
worden is.

Ik dacht eerst, dat het moederbord het probleem vormde, maar deze is 1 maand geleden
al geheel vervangen.
(het bekende lekkende condesatoren probleem van de Gx270).

Toen viel de pc nog nét in de garantie... (had ik even geluk)

Deze keer geen lekkende condensatoren, en dat soort ellende.

De schuldige heb ik inmiddels gevonden, het is de cpu-koeling.

Echter, als ik hem bekijk, zie ik een nogal afwijkend model heatsink/cpu fan.
Tenminste afwijkend is ie ook niet echt, het is een cpu-koeling die Dell in al zijn
Optiplex'en zet.

Er zit een plastic kapje over heen, die de lucht wegblaast

Nu heb ik eens geïnformeerd bij Dell, wat nu een nieuwe losse heatsink/fan kost voor
de Optiplex Gx270.....en dat was wel aardig aan de prijzige kant (36 euro, excl. btw)

Dell vondt het jammer, dat de garantie nét verlopen is (5 dagen), en wil helaas dit niet
meer kosteloos vervangen.....(had ik net even geen geluk)

Nu heb ik al lopen zoeken op ebay, en allerlei webwinkels op zoek naar een nieuwe; maar
tjonge....er is gewoon niet aan te komen...

Enfin, nu is mijn vraag of er ook een ander alternatief is om het volgende weer te kunnen
bereiken:

- Hem net weer zo stil te krijgen als in den beginne, met een andere stille cpu fan/heatsink ?
Die dus in een Dell Optiplex Gx270 past (SFF model), geen toren !

Ik las ook ergens, dat je de cpu-fan met kruipolie kunt smeren; dat zou ook helpen....maar
hier ben ik een beetje huiverig voor.

Misschien dat er mensen zijn, die dit systeempje ook hebben en enige tips kunnen geven.

Als er iemand is, die een dergelijk heatsink/cpu fan over heeft; dan hoor ik het ook graag.

Met dank.

Specs:

Dell Optiplex Gx270 (SFF model) uit 2003
P4 2,4 Ghz (géén hyphertreading)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Probeer de binnenkant van de kast eerst eens goed van stof te ontdoen. Als de heatsink of fan erg stoffig is, kan dit ook het geluid veroorzaken. Het beste kun je dit met perslucht doen, maar ik doe het zelf altijd met de stofzuiger (hoewel veel mensen dit zullen afraden, omdat dit statische electriciteit kan veroorzaken)

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Dat maar eerst eens proberen; is de fan makkelijk van de heatsink te verwijderen ?

Het lijkt wel, of de fan in het plastic kapje zit, kan er moeilijk bij.

Is het misschien iets, om het plastic kapje met de fan onder de kraan te houden, zodat
het allemaal schoongespoeld wordt ?
Hierna goed laten drogen natuurlijk...

Of is het nu heel dom wat ik nu zeg ?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Fannetje schoonmaken doet soms al een hoop, een heel klein beetje naaimachine ook. Niet zeker overigens.