Kan ene aankoop opgedaan worden?

Pagina: 1
Acties:

• nec1560
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-01 11:37
Vraagje, twee weken geleden heb ik een Dolby Processor met bijbehorende
5 kanaals eindversterker gekocht.
toen ik thuis kwam en de boel had aangesloten, constateerde ik een
brom in het linker voorkanaal en de Center Speaker aansturing vanuit
de processor was ook niet optimaal.
zaterdag de apparaten terug gebracht, maandag 11/9 naar de leverancier
gegaan ter reparatie.
woensdag gebeld en de set zou gisteren uiterlijk vandaag weer af te halen
zijn.
kreeg zo even een berichtje dat de processor weer naar een ander reparatie
bedrijf moet omdat de importeur de klacht niet kon verholpen.
geen idee wanneer de set nu klaar is, het gaat om een Demo set, maar
ik ben van mening dat deze perfect aangeleverd dient te worden en niet
met twee gebreken.

Kan ik op grond van b.g. de koop als nog ongedaan maken?

b.v.d.

mvgt.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien wel. De verkoper dient een deugdelijk apparaat te leveren. Is dat niet zo, dan dient deze te zorgen voor vervanging als er niet binnen redelijke tijd een reparatie kan plaatsvinden. Vervanging kan ook een vergelijkbaar product zijn. Is dat er niet dank denk ik dat ie je gewoon terug moet betalen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 14:35
Binnen 8 dagen (uit m'n hoofd) is een leverancier verplicht het product direct om te ruilen voor eenzelfde merk/type apparaat. Indien dat niet mogelijk is, een gelijksoortig apparaat.
Dit is echter wel consumentenrecht! Als je je spullen op je bedrijf hebt gekocht, gaat dit feest niet door.

Je kunt even zoeken op www.minjus.nl of op consumentenrechtsen sites (denk aan consumentenbond enzo).

Ik heb wat voor je gevonden met betrekking tot bedenktijd:
"Over het algemeen is de bedenktijd 7 werkdagen, beginnend op de dag nadat u het product heeft ontvangen (zaterdagen, zondeagen en erkende feestdagen dus niet meegeteld). Soms geeft de verkoper meer bedenktijd. Dan moet hij natuurlijk ook vermelden hoe lang dat is en tot welke datum u bedenktijd heeft."
Bron: Succesvol kopen en klagen, derde druk (Consumentenbond, 2006)

[ Voor 35% gewijzigd door Philip_Janssen op 22-09-2006 13:12 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 20:39
MMS_El_Guapo schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 13:00:
Binnen 8 dagen (uit m'n hoofd) is een leverancier verplicht het product direct om te ruilen voor eenzelfde merk/type apparaat. Indien dat niet mogelijk is, een gelijksoortig apparaat.
Dit is echter wel consumentenrecht! Als je je spullen op je bedrijf hebt gekocht, gaat dit feest niet door.

Je kunt even zoeken op www.minjus.nl of op consumentenrechtsen sites (denk aan consumentenbond enzo).
nofi, maar dit gaat over de klok en de klepel.

Wanneer een produkt non-conform is, en dat is o.a. het geval wanneer het binnen 6 maanden stuk gaat, heb je op grond van de wet keuze uit reparatie of vervanging. In tegenstelling tot vroeger ligt die keuze, tenzij deze onredelijk is, bij de klant.

Je kunt dus vervanging eisen. (dit alles BW 7:21)

Wanneer de winkelier die geëiste vervanging weigert, kun je op grond van BW 7:22 ontbinding eisen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• nec1560
ga morgen naar de winkel.

ben beniewd.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
StevenK schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 13:04:
[...]

nofi, maar dit gaat over de klok en de klepel.

Wanneer een produkt non-conform is, en dat is o.a. het geval wanneer het binnen 6 maanden stuk gaat, heb je op grond van de wet keuze uit reparatie of vervanging. In tegenstelling tot vroeger ligt die keuze, tenzij deze onredelijk is, bij de klant.

Je kunt dus vervanging eisen. (dit alles BW 7:21)

Wanneer de winkelier die geëiste vervanging weigert, kun je op grond van BW 7:22 ontbinding eisen.
Het is vrijwel altijd onredelijk om vervanging te eisen; immers wat moet de verkoper met een gebruikt apparaat doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TweakerNummer schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:53:
[...]
Het is vrijwel altijd onredelijk om vervanging te eisen; immers wat moet de verkoper met een gebruikt apparaat doen?
Dat mag de verkoper uitzoeken, dat is niet het probleem van de klant (ondernemersrisico wordt het ook wel genoemd). En als een niet werkend apparaat niet gerepareerd kan worden is het ook niet echt netjes dit op de koper af te schuiven, of wel?

• StevenK
TweakerNummer schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 23:53:
[...]
De wet bepaalt specifiek dat de kosten voor nakoming niet voor rekening van de koper komen (BW 7:21, lid 2) en de wet bepaalt (7:21, lid 3) dat het oplossen van het probleem binnen redelijke termijn en zonder ernstige overlast moet gebeuren.

Uit dit stelsel lijkt het mij evident dat het economische argument dat jij aanvoert geen hout snijdt, omdat dit onder het ondernemersrisico valt en de wet dit nog eens benadrukt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 00:24:
[...]

Dat mag de verkoper uitzoeken, dat is niet het probleem van de klant (ondernemersrisico wordt het ook wel genoemd). En als een niet werkend apparaat niet gerepareerd kan worden is het ook niet echt netjes dit op de koper af te schuiven, of wel?
Het apparaat is nog niet eens 2 weken in de reparatie. 3 weken vind ik nog vallen onder "redelijke reperatie tijd".

Het product is kapot uit de winkel is geleverd (lastig aan te tonen maar goed). De eigenlijke vraag die ik heb (en zoals ik het topic heb gelezen ook van de topicstarter) is of er niet een wet is die zegt dat een apparaat goed werkend uit de winkel geleverd moet worden en zo niet dat de koop dan ontbonden mag worden; dwz je bent niet verplicht de winkel gelegenheid tot garantie te geven (ook al duurt deze naar waarschijnlijkheid maar 1 dag).

• StevenK
TweakerNummer schreef op zaterdag 23 september 2006 @ 12:34:
[...]

Het apparaat is nog niet eens 2 weken in de reparatie. 3 weken vind ik nog vallen onder "redelijke reperatie tijd".
Maar dat neemt niet weg dat de koper het recht heeft te kiezen voor vervanging.
Het product is kapot uit de winkel is geleverd (lastig aan te tonen maar goed).
Daarom kent de wet de eerste 6 maanden een omgekeerde bewijslast: als iets stuk gaat binnen 6 maanden, wordt vermoed dat het al stuk was bij levering en mag de verkoper bewijzen dat dat niet zo is.
De eigenlijke vraag die ik heb (en zoals ik het topic heb gelezen ook van de topicstarter) is of er niet een wet is die zegt dat een apparaat goed werkend uit de winkel geleverd moet worden en zo niet dat de koop dan ontbonden mag worden; dwz je bent niet verplicht de winkel gelegenheid tot garantie te geven (ook al duurt deze naar waarschijnlijkheid maar 1 dag).
Nee, die ruimte is er niet. Als een produkt non-conform is, dan is de hoofdregel reparatie of vervanging, naar keuze van de koper. Pas wanneer de verkoper weigert zijn verplichtingen na te komen, kun je ontbinding.

• nec1560
probleem netjes opgelost.
mijn ingeruilde apparaat heb ik terug en het verschil wordt
overgemaakt op mijn rekening.

mvgt.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

Dan heb je geluk, meestal worden de 'Demo sets' as-is verkocht.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Demo sets die 'as-is' worden verkocht moeten 't na thuiskomst ook nog gewoon doen. Zo niet dan heb je als consument recht op reparatie of vervanging, of uiteindelijk geld terug.

Je koopt een demo-versterker (OK, geen originele verpakking, boekje is weg, en er zit een krasje op de zijkant) niet omdat 't zo'n mooi kastje is, maar om z'n kwaliteiten als versterker. Als dan bij thuiskomst zou blijken dat 't alleen maar een mooi kastje is, blijft de leverancier in gebreke...
Pagina: 1